Se full versjon : Til kamp mot verstingene
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article1915711.ece
Hvorfor i helvete sladder de ansiktene til disser verstingen, når de bretter ut ansiktet til Sudbø i avisen? Trodde det hadde mer til nytte å opplyse folket hvem disse er enn å klister trynet på en jukseforsker frem. Forstå det den som vil. :?:
Lystløgner
23-01-06, 12:32
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article1915711.ece
Hvorfor i helvete sladder de ansiktene til disser verstingen, når de bretter ut ansiktet til Sudbø i avisen? Trodde det hadde mer til nytte å opplyse folket hvem disse er enn å klister trynet på en jukseforsker frem. Forstå det den som vil. :?:
Det er da selvsagt. Disse her er jo forbrytere og som forbrytere har de mye mer rettigheter enn både forskere, politikere og oss vanlige lovlydige.
I Gnore så er loven til for å beskytte forbrytere mot folket, ikke folket mot forbrytere.
Tullprat, saken er den at i Norge er det forbudt å dømme folk to ganger, å sende ut bilder av dømte fanger slik at de kan kjennes igjen er å ilegge dobbel straff. Ett annet aspekt er jo at en slik eksponering i media også vil være en belastning for familien.
Sexy Sadie
23-01-06, 15:09
Det skulle de ha tenkt på før de gjør teite ting.
Problemet med gapestokker er at historien har vist at folk da tar loven i sin egne hender og at man dermed bare skaper enda flere lovbrytere.
Jeg synes det er helt OK at de ikke legges ut med navn og bilde. Folk som har samme navn som slemmingene sliter nok allerede. Hva er vitsen med å plage folk som ligner på slemmingene også?
Hva skal folk egentlig med et bilde av disse verstingene? Hva kan du gjøre om du ser en på gaten?
Nå har jeg sett bilde av han forskerfuskeren, men jeg kan ikke si at jeg føler meg på noensomhelst måte rikere, mere opplyst eller som et bedre menneske.
Det er jaggu bra at noen er enige med meg her. Ønsket om å se de bildene er de samme kreftene som gjør at folk kjøper se og hør etc.
Ja på akkurat det området der tror jeg det er best å beskytte folket mot seg selv og ikke mot forbryteren. Hvor gøyt ville det vært å bli kastet ut fra en butikk fordi personalet hadde sett deg i avisen? Eller at naboen sender deg stygge blikk sånn innimellom? Eller hvor gøyt ville det ikke vært hvis en i nabolaget ditt lignet noe fælt på en av dem?
Alt sammen unngår vi ved IKKE å vise bilder av dem.
Signerer Orca og Uketassen her.
Det er da selvsagt. Disse her er jo forbrytere og som forbrytere har de mye mer rettigheter enn både forskere, politikere og oss vanlige lovlydige.
I Gnore så er loven til for å beskytte forbrytere mot folket, ikke folket mot forbrytere.
Ja ikke sant. Frustrerende. :?:
Lystløgner
23-01-06, 23:09
Jeg synes det er helt OK at de ikke legges ut med navn og bilde. Folk som har samme navn som slemmingene sliter nok allerede. Hva er vitsen med å plage folk som ligner på slemmingene også?
Hva skal folk egentlig med et bilde av disse verstingene? Hva kan du gjøre om du ser en på gaten?
Nå har jeg sett bilde av han forskerfuskeren, men jeg kan ikke si at jeg føler meg på noensomhelst måte rikere, mere opplyst eller som et bedre menneske.
Og hvorfor er det noe bedre å plage de som f.eks ligner på en viss forsker?
Skal det først være anonymitet for noen så får det være det for alle.
Og hvorfor er det noe bedre å plage de som f.eks ligner på en viss forsker?
Skal det først være anonymitet for noen så får det være det for alle.
Nå var jo hans bilde godt kjent, og han hadde selv sørget for å havne i rampelyset. Det kan ikke helt sammenlignes med hva en vanekriminell har gjort. Fryktlig dårlig argument du hadde der, men det var vel kun for å holde liv i diskusjonen?
Lystløgner
24-01-06, 13:00
Nå var jo hans bilde godt kjent, og han hadde selv sørget for å havne i rampelyset. Det kan ikke helt sammenlignes med hva en vanekriminell har gjort. Fryktlig dårlig argument du hadde der, men det var vel kun for å holde liv i diskusjonen?
Men ingen hadde trengt å opplyse hele Norge om at det var akkurat han som hadde gjordt noe, og hvertfall ikke bruke bildet hans hele tiden.
Dessuten så vil den vanlige borger ha mye mer behov for å passe seg for de vanekriminelle enn denne forskeren.
Tror ikke han henger rundt bilen din for å forske på den så snart du har snudd ryggen til....
Poenget er at Subøs forskningsjuks kunne fått vidtrekkende konsekvenser, og siden dette var publisert forskningsjuks, så var den eneste måten å sikre at alle som hadde lest dette fikk med seg at det var feil å offentlig blåse det opp i de dimensjoner det ble gjort.
Når det gjelder vanekriminelle så er det politiets oppgave å følge dem, du har ikke som borger lov til å ta loven i egne hender eller hode, så hvorfor skulle alle vite om dette? Du ser ut til å leve i den vilfarelse at folk her i landet er av den snille arten, når sannheten vel er at svært mange leter etter unskyldninger for bråk og hverken har den intelektuelle eller emosjonelle kapasiteten til å foreta noe på egen hånd. Trenger jeg nevne masseslagsmål, heksebrenninger og inkvisjisjoner?
Sexy Sadie
24-01-06, 20:06
Nå er nå den her fyren like så kriminelle som såkalte "vanekriminelle" da.
Det er vel forskjell på å være uredelig å være kriminell. Det var selvfølgelig helt feil det Sudbø gjorde, men ingen har tross alt kommet til skade av det.
Sexy Sadie
24-01-06, 20:45
Ikke, hvor mange mennesker vil få en karriereknekk av det her? Folk vil automatisk begynne å tro at siden den og den har jobbet med Sudbø så har de da vært med på det.
Det hadde i så fall vært ille.
Lystløgner
25-01-06, 02:04
Poenget er at Subøs forskningsjuks kunne fått vidtrekkende konsekvenser, og siden dette var publisert forskningsjuks, så var den eneste måten å sikre at alle som hadde lest dette fikk med seg at det var feil å offentlig blåse det opp i de dimensjoner det ble gjort.
Når det gjelder vanekriminelle så er det politiets oppgave å følge dem, du har ikke som borger lov til å ta loven i egne hender eller hode, så hvorfor skulle alle vite om dette? Du ser ut til å leve i den vilfarelse at folk her i landet er av den snille arten, når sannheten vel er at svært mange leter etter unskyldninger for bråk og hverken har den intelektuelle eller emosjonelle kapasiteten til å foreta noe på egen hånd. Trenger jeg nevne masseslagsmål, heksebrenninger og inkvisjisjoner?
Så fordi jeg ikke har lov å drive med lynsjing og vigilantejustis så har jeg heller ikke lov å vite hvem som bør fotfølges hvis de kommer inn i butikken min eller som jeg ikke må slippe inn hvis de står på trappa mi og spør pent om å få låne toalettet et øyeblikk eller hvem jeg ikke bør nærme meg hvis de ligger på gata og ser skadd eller syke ut.
Vel resultatet av det ser du rundt deg. Når folk ikke kan få vite hvem som er kjeltringer så må de anta at alle er kjeltringer. Så derfor fotfølger og overvåker vi alle i butikken, vi nekter alle å komme inn uansett hvor nødne de er og ligger det noen i gata så ser vi en annen vei og går videre i sikker forvissing om at vi har unngått å bli rana.
De som leter etter unnskyldninger for bråk som du sier, de finner alltid en unnskyldning. Bare at det er rykter og ikke fakta. Og rykter kan heller ikke motbevises, så setter noen først ut rykte om at du f.eks har stjålet noe så kan hverken du, ryktesprederen eller politiet motbevise det. Politiet har ikke lov å fortelle noen hvem som har gjordt det, og derfor heller ikke hvem som ikke har gjordt det.
Tror du virkelig at det blir mindre selvjustis av sånt?
Og samtlige av de som var berørt av dette forskningsjukset ville være berørt kun på basis av det som sto i rapporten. Så det ville være mer enn nok å spre meldingen i fagmiljøet om at denne rapporten var underkjent. Selv om de trykket navnet og innholdet i rapporten i avisene så er det overhodet ingen grunn til å klistre ansiktet hans over alle avisene. Det er de som har lest rapporten som trenger å vite om det, ikke de han handler mat fra på Rimi!
Men 95% av alle voksne folk er kjeltringer på en eller annen måte :!:
Sexy Sadie
25-01-06, 03:09
Ja, hvis man regner med alle de som går på rød mann ja. *ikke skyldig*
Tror man skal lete lenge etter en dydig person, ja.
I det minste så vet vi hvor vi har de 95 prosentene, det er de restrerende fem prosentene jeg er mistenkelig til. Best å lynche de en gang for alle, så er vi kvitt dem. :nemlig:
Lystløgner
25-01-06, 17:35
Tror man skal lete lenge etter en dydig person, ja.
I dagens samfunn så er kost/nytteverdien av å være dydig ærlig eller lovlydig negativ. Det rasjonelle valg vil derfor alltid være å bryte reglene.
I dagens samfunn så er kost/nytteverdien av å være dydig ærlig eller lovlydig negativ. Det rasjonelle valg vil derfor alltid være å bryte reglene.
Det er jeg overhode ikke enig i, det er mer det faktum at mennesker er mennesker, men nytteverdien av å følge lover og regler er høyst reell.
Sexy Sadie
25-01-06, 20:51
Det er sant, men bare til alle begynner å gjøre det samme. Det betimger nemlig at det store flertallet er relativt lovlydig.
Lystløgner
26-01-06, 13:23
Det er jeg overhode ikke enig i, det er mer det faktum at mennesker er mennesker, men nytteverdien av å følge lover og regler er høyst reell.
Hva er nytteverdien?
Om jeg fordelt på mange ganger stjeler for 200 000 og blir tatt så gidder de aldri å bevise mer enn 10 000 av dem.
10 000 inndratt, 30 dager fengsel.
Netto gevinst: 190 000.
Ikke så gal månedslønn det.
Og ingen får vite om det så tap av omdømme er 0.
Og så kan jeg jo bare gjenta det.
Lystløgner
26-01-06, 13:24
Det er sant, men bare til alle begynner å gjøre det samme. Det betimger nemlig at det store flertallet er relativt lovlydig.
Nja... hvis alle de andre ikke følger loven så er det vel enda mindre grunn for meg å gjøre det.
Hva er nytteverdien?
Om jeg fordelt på mange ganger stjeler for 200 000 og blir tatt så gidder de aldri å bevise mer enn 10 000 av dem.
10 000 inndratt, 30 dager fengsel.
Netto gevinst: 190 000.
Ikke så gal månedslønn det.
Og ingen får vite om det så tap av omdømme er 0.
Og så kan jeg jo bare gjenta det.
Du blir vel stort sett dømt til å betale *mer* enn det du har stjålet for da og det gjerne i tillegg til en fengselsstraff. Videre er det jo gjerne gjort betinget, dvs. at om du igjen stjeler noe så får du enda mer straff.
Videre er det jo ikke riktig at ingen får vite om det. Du har dermed fått et kriminelt rulleblad og dvs. at du f.eks. neppe kan besøke USA eller ta en del jobber. Videre tror jeg du undervurderer effekten av fornærmedes vrede. Tenk deg situasjon at fornærmede fritt vil uttale seg resten av livet sitt om hvilken drittsekk du er og ikke for å glemme nabokjerring effekten. Nytteverdien av å være lovlydig er høyst reell.
Lystløgner
26-01-06, 18:02
Du blir vel stort sett dømt til å betale *mer* enn det du har stjålet for da og det gjerne i tillegg til en fengselsstraff. Videre er det jo gjerne gjort betinget, dvs. at om du igjen stjeler noe så får du enda mer straff.
Videre er det jo ikke riktig at ingen får vite om det. Du har dermed fått et kriminelt rulleblad og dvs. at du f.eks. neppe kan besøke USA eller ta en del jobber. Videre tror jeg du undervurderer effekten av fornærmedes vrede. Tenk deg situasjon at fornærmede fritt vil uttale seg resten av livet sitt om hvilken drittsekk du er og ikke for å glemme nabokjerring effekten. Nytteverdien av å være lovlydig er høyst reell.
Med andre ord så forutsetter din tolkning nettopp en variant av gapestokk og vigilantejustis.
Og Eksempelet ditt viser bare at USA faktisk straffer norske kriminelle strengere enn vi gjør selv. Noe som egentlig burde være ironisk.
Og nei, er det mange tilfeller så blir man normalt bare dømt for et fåtall av dem. Blant annet på grunn av regelen om at man ikke kan legge sammen alle tilfellene (den såkalte strafferabatten). Og unikt i Gnore er at strafferabatten også gjelder på den betingede dommen du fikk sist. Det er ikke slik at du må inn og sone den betingede først og så den nye, men at den betingede bakes inn i den nye dommen.
Tja, det er i hvert fall ikke noe hyggelig ordeal for tiltalte å måtte møte i retten, dette vet jeg iom. at jeg sitter som meddommer i blant og fra hva jeg hører om folk som har sittet inne på glattcelle eller i fengsel så kan det vel knapt sammenlignes med arbeid å leve i isoloasjon på 10x10m, gjerne 23 timer i døgnet. De jeg har møtt som har sittet i fengsel har aldri helt kommet seg etter opplevelsene.
Sexy Sadie
26-01-06, 18:43
Tja, det er sånt man må ta i betrakning.
Lystløgner
13-02-06, 11:50
En dagsaktuell kommentar.
Vi har i vårt moderne samfunne kommet så langt i å fjerne all mulighet for vigilante-virksomhet at den jevne borger endelig har skjønt at når noe skjer så skal han/hun sitte stille og ikke gjøre noe.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/13/457668.html
Som det er sagt en million ganger av politisjefer og andre i media. "Ikke bland dere inn, dette er det bare politiet som har lov til"
(sikkert en medvirkende faktor at OM du skulle finne på å gripe inn så har tiltalte rett til å få alle data om deg, inklusiv navn og adresse)
Så med andre ord det er ikke lov til å komme noen til unsetning?
Lystløgner
13-02-06, 14:54
Nødvergeloven sier vel at man kan ha lov. Men i praksis så ser man jo at det skal lite til før man selv blir tiltalt, og så stiller man seg også helt åpen for represalier fra kriminelle i etterkant.
Det beste er å bli lovbryter. Man får en varm seng i et solid hus. kabelTV, Internet permisjoner (slik at man kan skaffe litt mer penger på si), gratis advokat, grei mat osv.... Helvete åffer sitter jeg her og kaster bort tida og sliter meg ut for småpenger?
Skulle noen finne på å jule meg opp fordi jeg gjør brekk i huset demses så kan jeg jo alltids anmelde dem for legemesbeskadelse og kreve klekkelig erstatning.
En dagsaktuell kommentar.
Vi har i vårt moderne samfunne kommet så langt i å fjerne all mulighet for vigilante-virksomhet at den jevne borger endelig har skjønt at når noe skjer så skal han/hun sitte stille og ikke gjøre noe.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/13/457668.html
Som det er sagt en million ganger av politisjefer og andre i media. "Ikke bland dere inn, dette er det bare politiet som har lov til"
(sikkert en medvirkende faktor at OM du skulle finne på å gripe inn så har tiltalte rett til å få alle data om deg, inklusiv navn og adresse)
Jeg fikk vondt i magen av å se dette innlegget. HVORDAN er det mulig at noe slik får skje???
Lystløgner
13-02-06, 19:08
Jeg fikk vondt i magen av å se dette innlegget. HVORDAN er det mulig at noe slik får skje???
Ikke spør meg. Jeg hadde antagelig fått 21 års ferie om jeg hadde sett det.
The Cryptic
16-02-06, 01:35
Til tross for tildels særdeles uheldige enkeltepisoder kommer vi vel ikke særlig nærmere en løsning generelt sett med å henge ut straffedømte og mistenkte i media samt å innføre et borgervern? Det må vel være bedre å jobbe med dagens straffesystem for å øke resultatene iht. dets intensjon fremfor å benytte en moderne gapestokk med den unnskyldning at straffene ikke er harde nok?
I det motsatte tilfellet kan man jo også stille spørsmål ved hvor grensen skal gå. Skal man f.eks. henge ut en simpel vinningsforbryter som har sont ferdig sin straff og dermed påføre ham ekstra byrder utover den sonte straff, eller skal slik uthenging kun skje for f.eks. pedofile?
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.