PDA

Se full versjon : Hvilke avtaler har doktorjævlene?

Base
15-02-06, 14:47
Stadig oftere blir man anbefalt legemiddler av legen som er svinedyre. Jeg skulle ha reseptfrie øyedråper, men både fastlegen og øyelegen var fast bestemt på at jeg skulle bruke en spesiell type som kostet over det dobbelte av andre. Jeg fikk bekreftet fra apoteket at disse var indentiske, men at begge legene insisterte på at den dyreste var bedre. De hadde blokker og reklameartikler an mass for disse også.

Men hvordan blir de sponset av produsenten her? De kan jo ikke dokumentere at jeg gikk og kjøpte skiten, de har bare anbefalt det. hvordan skal de da få noen godtgjørelse for dette?

Nå er jeg i samme situasjon der kona må kjøpe en medisin som koster 1400 spenn, der det finnes lignende produkt som koster 200. Hvorfor akkurat dette preparatet? Her er det også snakk om resept slik at hun ikke kan velge.

Jævla haier dette her altså.

Sexy Sadie
15-02-06, 15:01
De blir vel ikke sponset direkte, men får hotellweekender med damen/typen forkledd som "fagkonferanser".

Orca
15-02-06, 15:03
De blir vel ikke sponset direkte, men får hotellweekender med damen/typen forkledd som "fagkonferanser".
De får også 4000 kroner for å stille opp i rådgivningsgrupper. DVS at de hører på at produsenten gir de råd.

Sexy Sadie
15-02-06, 15:06
De får også 4000 kroner for å stille opp i rådgivningsgrupper. DVS at de hører på at produsenten gir de råd.

Sånt vil jeg kalle for "smøring".

pip
15-02-06, 15:22
Skriv til fylkeslegen og spør. De skal skrive ut de billigte medisinene, om de ikke har svært gode grunner for ikke å gjøre det.

Men det er ikke sikkert apotekene er helt med her heller, de blir presset på vegne av staten til å gi de billigere alternativene.

Så hvem vet?

Lystløgner
15-02-06, 17:32
Apotekene er pliktige til å opplyse om billigere sålenge de er like.

Og jeg er 99% sikker på at du kan få det billige produktet selv om resepten er på det dyre.
De omvendte er derimot ikke så lett.

pip
18-02-06, 13:29
Her er det faktisk en spennende vinkling påd enne saken:

http://www.uib.no/isf/eyr/2006q1/022886.html

Priser svinger så fort, at det ikke er alltid legene er oppdatert på hva som er billigst.

Ling
18-02-06, 15:56
Tror pillene på plata holder relativ stabil pris :?: