PDA

Se full versjon : Forbannade /)?%$}6`)&%£@!#"{:-^*&%€

Mari
23-02-06, 00:33
Jeg blir så sint, så sint, så sint!!
Barn skal ikke bli syke! Barn skal være friske og nyte livet...
FAEN SÅ URETTFERDIG LIVET ER!!!

:pågråten:

Ling
23-02-06, 07:01
Uff :trøster:

Snorre
23-02-06, 09:50
Liker sykebarn jeg.
Det gjør jo at sjefen er borte fra jobb og jeg kan gjøre som jeg selv vil. :wink:

Maycom
23-02-06, 11:30
Liker sykebarn jeg.
Det gjør jo at sjefen er borte fra jobb og jeg kan gjøre som jeg selv vil. :wink:

Det kommer vel an på graden av sykt barn..

Sexy Sadie
23-02-06, 14:13
En influensa er ikke helt det samme som blodkreftsyk 3-åring...

Mari
23-02-06, 16:58
En influensa er ikke helt det samme som blodkreftsyk 3-åring...

Er dessverre ikke bare en influensa det er snakk om nei..
Men du sa noe som hjelper på for min del, det kunne vært verre..

Men igjen, ille nok.. :pågråten:

carmensi
23-02-06, 16:59
Vad feilar barnet ditt da?

Zenaria
23-02-06, 21:04
Uffda, kjedelig når barn blir syke.

Sexy Sadie
23-02-06, 21:05
Er dessverre ikke bare en influensa det er snakk om nei..
Men du sa noe som hjelper på for min del, det kunne vært verre..

Men igjen, ille nok.. :pågråten:

Hva skjer med din lille? :trøster:

Mari
23-02-06, 22:09
Hva skjer med din lille? :trøster:

Får vite mer på onsdag. Skal tilbake til sykehuset da, han skal legges i narkose for flere undersøkelser.
Men det jeg vet sikkert er at man må endre på hele kostholdet hans..

kratos
23-02-06, 22:44
Får vite mer på onsdag. Skal tilbake til sykehuset da, han skal legges i narkose for flere undersøkelser.
Men det jeg vet sikkert er at man må endre på hele kostholdet hans..

Det der vet jeg mye om, vi lever en hverdag uten melk..

Sorepheus
23-02-06, 23:06
Det høres jo ikke så ille ut. Finnes haugevis av erstatninger for de som har forskjellige matallergier. Livet er tilnærmet normalt.

Mari
23-02-06, 23:18
Det høres jo ikke så ille ut. Finnes haugevis av erstatninger for de som har forskjellige matallergier. Livet er tilnærmet normalt.

Legene sa at hvis ikke jeg skaffet meg avlastning så ville jeg ødelegge meg selv.

Dette er bare den ene sykdommen, han har diabetes fra før av...

Sorepheus
23-02-06, 23:52
Alltids kjekt med hjelp :) Jeg har bare nøtte- og enkelte bønnerallergi, men jeg kjenner folk med diabetes, glutenallergi eller skalldyrallergi - det går helt fint, finnes som sagt mange erstatningsmatvarer. Det kan vel imidlertid være greit å få hjelp til å tilpasse seg de nye rutinene.

Mari
24-02-06, 02:01
Alltids kjekt med hjelp :) Jeg har bare nøtte- og enkelte bønnerallergi, men jeg kjenner folk med diabetes, glutenallergi eller skalldyrallergi - det går helt fint, finnes som sagt mange erstatningsmatvarer. Det kan vel imidlertid være greit å få hjelp til å tilpasse seg de nye rutinene.

Ikke så enkelt for en gutt på snart 3 år å forstå hvorfor alle de andre ungene kan men ikke han...

Sorepheus
24-02-06, 02:36
Nei, det blir vel litt knall og fall, men samtidig har jo ikke barn flauhetsfaktoren til voksne.

Mr.Man
28-02-06, 22:04
Nøtte og bønneallergi kan vel ikke være spesielt praktisk når man er veggis.

kratos
28-02-06, 22:09

Høres ikke så ille ut?

Du har ikke barn med melkeallergi nei.. Prøv å forklar treåringen hvorfor han ikke får is,boller,youghurt,sjokolademelk osv.
Utrolig hjerteskjærende er det faktisk og jeg skjønner mari veldig godt

Kims
28-02-06, 23:12
Skjønner at det ikke er noe særlig, men det er jo overkommerlig, utrolig hvordan man kommer i rytmen med sånne ting...

Uansett: :klem:

Sorepheus
28-02-06, 23:23
Nøtte og bønneallergi kan vel ikke være spesielt praktisk når man er veggis.

Nei, det er litt kinkig, det er jo og derfor jeg ventet så lenge med å bli vegetarianer og til slutt vegan så lenge som jeg gjorde. Men jeg er bare litt allergisk mot soya, så litt soya tåler jeg og de fleste andre bønner og frø går helt greit, skjønt jeg har ikke testet meg individuelt med alt ennå - dvs. soyatilsetninger reagerer jeg ikke på, men rene soyabønner e.l. blir litt verre, får dårlig mage dagen etter. Ellers er det forøvrig mye annet vegansk, masse linser, kikkerter, kornsorter og ikke minst mange typer av grønnsaker. Disse Mock Duck, Mock Pork og Mock Abalone er f.eks. laget av hvetegluten, ellers kan jeg drikke ris og havremelk. Men det er klart var litt kjipt å måtte kutte ut soyaburgere og soyapølser, og kanskje spesielt soyaostene. Skal bestille riskonsentrat proteinpulver for å være på den sikre siden nå som det blir trening fremover.

Så dagskosten består gjerne av Corn Flakes med rismelk, en frukt og bær smoothie. Lunsj er noen brødskiver med f.eks. syltetøy eller eddiksalat og burgere uten soya med litt grovbrød til. Til middag går det mye i Wok, ellers pannekaker (med eggerstatning - de er forøvrig knallgode og), ellers kan man jo lage mye grønnsaks og ris retter - mye indisk som er bra, eller pizza uten ost og chiligryter. Avslutter gjerne dagen med nudler og med tilbehør, samt en frukt og bær smoothie til. Dekker helt fint alle næringsgrupper. Nattmat kan bli brødmat, og det er vel her problemet med soyaosten kommer inn iom. at jeg da ikke lengre kan lage ostesmørbrød, men man burde kanskje ikke bruke ovner i søvne uansett.

Kims
28-02-06, 23:36
Tror ikke smelte varm ost i søvne er bra heller, så kanskje like greit? :wink:

Blossom
28-02-06, 23:36
Hva er forskjell på vegetarianer og vegan?

Sorepheus
28-02-06, 23:45
En veganer avstår fra alt dyreinnhold i alt en bruker. Dvs. aldri melk, fisk, egg, kjøtt eller honning. Dvs. at vi f.eks. ikke bruker gelatinkaspler (grisehud), D-vitaminer utvunnet fra saueull, melkepulver eller fiske og dyrefedt i matvarer. Sånn sett har man fått vitsen om "Hvor mange veganere trengs for å skru i en lyspære? To. En til å granske pakkens innhold og en til å skru den inn." Hovedforskjellen på veganere og vegetarianere er vel at veganere er konsekvent 100%. Veganer skal og helst ikke bruke skinn eller ullprodukter, dvs. noen velger å slite ut det de har når de tar valget, mens andre kjøper inn nytt og donerer bort.

Blossom
28-02-06, 23:58
Vil dere at sauene skal ulles i hjel da?

Sorepheus
01-03-06, 00:05
Det går vel mer på at det er galt å holde dyr i fangenskap. Ulles sauer i hjel?

Blossom
01-03-06, 00:07
Ullet bør jo klippet feks om sommeren, de blir jo ganske feite av ull etterhvert. På samme måte som mennesker bør klippe neglene og håret av og til. Og kyrene stakkars får sikkert brystspreng hvis de ikke melkes i ny og ne. Biene drukner kanskje i sin egen honning.

Sorepheus
01-03-06, 00:15
Vel det er vel nok en av mytene som industrien har servert oss.

Se her:

http://www.petakids.com/woolisbaad.html

Sauene produserer *naturlig* bare så mye ull som de trenger for holde seg varme eller kalde. Det ekstra kommer altså av foringstypen, steroider og andre lumskheter.

Kyrene produserer naturlig så mye melk som kalvene trenger, men f.eks. alle hannkalvene slaktes og kalvene taes vekk fra kumoren på et tidlig tidspunkt, samt at jurene overstimuleres av maskiner. Det unaturlige kommer og av foringstypen, steroider og andre lumskheter.

Bikolonien produserer bare så mye honning som de trenger for vinteren og larvene, denne honningen blir stjålet og erstattet med billig sukkervann.

Lystløgner
01-03-06, 15:40
Det går vel mer på at det er galt å holde dyr i fangenskap.

Hva med de dyrene som er avlet gjennom så mange tusen år at de ikke lenger er istand til å leve normalt i fri tilstand?

Skal de utryddes eller bare plasseres i små bur i zoologiske hager?

Er det forresten lov for veganere å gå i zoologisk hage?

Sorepheus
01-03-06, 15:43
Personlig mener jeg husdyrholdet medfører så store miljøbelastninger at det må avvikles. Det mangfoldige 100 ganger flere husdyr på planeten enn mennesker. Zoologiske hager, i hvert fall i Norge, er vel ganske grusomme. Naturreservater derimot er vel det man burde ettertrakte.

Limafox
01-03-06, 15:53
Personlig mener jeg husdyrholdet medfører så store miljøbelastninger at det må avvikles. Det mangfoldige 100 ganger flere husdyr på planeten enn mennesker. Zoologiske hager, i hvert fall i Norge, er vel ganske grusomme. Naturreservater derimot er vel det man burde ettertrakte.

Hvorfor er zoologiske hager i norge så grusomme? Jeg kan for lite til å hive meg i nok en krangel med deg, så jeg spør da, og håper på objektive svar :)

Sorepheus
01-03-06, 15:58
Fordi de dyrene som er i den zoologiske hagen ikke har noe å gjøre i vårt klima og de har alt for lite ferdselsområde. For ikke å glemme at de er utstilt foran en haug av obsternasige drittunger.

Limafox
01-03-06, 16:05
Fordi de dyrene som er i den zoologiske hagen ikke har noe å gjøre i vårt klima og de har alt for lite ferdselsområde. For ikke å glemme at de er utstilt foran en haug av obsternasige drittunger.

Men de har jo sine egne områder innendørs da, som skal hjelpe mest mulig på dette. Mener jeg å ha lest iallefall.

At de har alt for lite ferdselsområde skal jeg være enig i, men at det alene gjør oss til grusomme dyreholdere i zoologisk hageer jeg usikker på altså. :D

Drittunger er og blir de som sørger for at dyrene er i live.

Zenaria
01-03-06, 18:20
Jeg vil vite hvordan det går med Mari`s barn.

Ling
01-03-06, 20:52
Skal slettes.

Blossom
01-03-06, 22:13
Bæææ

Jeg så et innslag om høns på tv2 nå. Tror jammen jeg skal begynne å bare spise egg og kjøtt fra frittgående høner. De hønene der sto tett i tett i små bur på rekke og rad. Grusomt for dem stakkars.

Sorepheus
02-03-06, 00:05
Ser jo ikke akkurat ut som mat.

Blossom
02-03-06, 00:07
Den ser søt og uskyldig ut

Sorepheus
02-03-06, 00:09
Synes det oppsumeres bra med "Har kjøttsteken din et ansikt?"

Blossom
02-03-06, 00:10
Smalahåve :wink:

Mr.Man
02-03-06, 10:52
Den ser veldig saftig ut. Jo uskyldigere blikk, jo saftigere kjøtt.

Orca
02-03-06, 16:46
Det utsagnet kan vel pass på så mangt

Limafox
02-03-06, 17:22

:sulten:

Elektra
02-03-06, 18:41
Bæææ

Jeg så et innslag om høns på tv2 nå. Tror jammen jeg skal begynne å bare spise egg og kjøtt fra frittgående høner. De hønene der sto tett i tett i små bur på rekke og rad. Grusomt for dem stakkars.
Frittgående høns er ikke så frittgående at det gjør noe. Det er fremdeles omtrent like høy tetthet av høns på et begrenset område, pluss at begrepet "hakkekylling" har oppstått av en grunn. Det ser ikke mye pent ut.

Sexy Sadie
02-03-06, 18:51
Blir sauer utsatt for overgrep?
Hallo, det høres med til sjeldenhetene for å si det sånn.

Når det kommer til produksjon av mat så må vi svelge noen kameler for å få til mat i den omfang og kvalitet som vi forventer pr i dag.

Limafox
02-03-06, 19:13

åå.. det finnes nå en og annen gærn sauebonde i trøndelag :nemlig:

Ling
02-03-06, 19:30
Skal slettes.

pip
02-03-06, 19:37
Frittgående høns er ikke så frittgående at det gjør noe. Det er fremdeles omtrent like høy tetthet av høns på et begrenset område, pluss at begrepet "hakkekylling" har oppstått av en grunn. Det ser ikke mye pent ut.

Nei, man må kjøpe økologiske. De har mye mer plass.

Mr.Man
02-03-06, 20:02
Yep. Frittgående betyr bare at de har 1 kvm å bevege seg i buret istedenfor at de må stå stille på ett sted. Økologiske egg/kyllinger har langt strengere krav for areal de må bevege seg på, og stort sett får de da gå fritt på et eller annet tun istedenfor å måtte stå i bur. Derfor er de normalt også dyrere enn de andre. Jeg kjøper bare økologiske matvarer hvis de er tilgjengelig på samme sted.

Sexy Sadie
02-03-06, 21:01
åå.. det finnes nå en og annen gærn sauebonde i trøndelag :nemlig:

Og også andre steder.

pip
02-03-06, 21:39
Jeg kjøper bare økologiske matvarer hvis de er tilgjengelig på samme sted.

Nå ble jeg smått imponert!

Bra. Det der var pluss og stjerner i boka og himmelpoeng, og i det hele tatt.

Sorepheus
03-03-06, 01:48

Når det kommer til produksjon av mat så må vi svelge noen kameler for å få til mat i den omfang og kvalitet som vi forventer pr i dag.

Du glemmer jo at disse sauene må tilbringe minimum 4 måneder innendørs. Det er ikke akkurat lambikos.

Uketassen
03-03-06, 03:24
Stort sett så driter jeg langt oppi hvordan det jeg spiser hadde det før det havnet på tallerkenen min. Tross alt så er dette dyr som vi aler opp fordi vi skal drepe dem og spise dem, jeg orker ikke å tenke på om de var lykkelige mens de levde eller da de ble drept. Det finnes sikkert fem milliarder mennesker som synes at livet suger sånn innimellom, jeg gidder ikke bry meg om dem heller.
Per i dag finnes det ingen måte å kvalitetssikre at kua/sauen/høna/laksen/MATEN vi spiser var lykkelig så lenge det levde og at det ble drept på en human måte (hva betyr egentlig det? At det ikke kjente noe smerte? Hva om det forsto at det skulle dø da? Er ikke det like grusomt?) og om vi finner en måte å kvalitetssikre slikt på, så blir det bare et nytt tall på pakken, sammen med fettinnhold og datostempel.
Om jeg utvikler en slik samvittighet skal jeg heller gjøre som Dongen og ikke spise kjøtt.

Base
03-03-06, 11:39
Ser jo ikke akkurat ut som mat.

Noe som også er tilfelle med mange røtter som graves opp av bakken.

pip
03-03-06, 12:38
Du glemmer jo at disse sauene må tilbringe minimum 4 måneder innendørs. Det er ikke akkurat lambikos.

Du, WG. Altså. Mener du at sausene burde fryse ihjel oppe i skauen om vinteren? Eller at vi ikke brude ha sau i Norge?

Nå er jeg forøvrig tilhenger av villsau, og skjønner ikke helt hvorfor vi skal ha sånne fremavla sauer som må gjetes og stenges inne om vinteren. Men jeg tror ikke de har det vondt inne i sauefjøset noen vintermåneder.

pip
03-03-06, 12:42
Per i dag finnes det ingen måte å kvalitetssikre at kua/sauen/høna/laksen/MATEN vi spiser var lykkelig så lenge det levde og at det ble drept på en human måte (hva betyr egentlig det? At det ikke kjente noe smerte?

Det handler ikke om "lykkelige dyr" -det handler om å ikke gi de så kummerlige forhold at de ikke utvikler seg normalt, at de blir syke, og at de blir pumpet full av medisiner og dritt som hverkener bra for dem eller for de som skal spise dyrene.

Uketassen
03-03-06, 12:51
Det handler ikke om "lykkelige dyr" -det handler om å ikke gi de så kummerlige forhold at de ikke utvikler seg normalt, at de blir syke, og at de blir pumpet full av medisiner og dritt som hverkener bra for dem eller for de som skal spise dyrene.
Så du driter også i om de er lykkelige?

pip
03-03-06, 13:05
Hva er lykke?

Man kan ikke sørge for at andre mennesker eller dyr er lykkelige.

Men man kan sørge for at de ikke blir mishandlet.

Å spise mishandlede dyr er ekkelt.

Jeg kan ikke sørge for at du er lykkelig, men jeg kan la vær å mishandle deg.

Uketassen
03-03-06, 13:29
Hva er mishandling?

Limafox
03-03-06, 13:31
Hva er mishandling?

Vet du det ikke selv?

Uketassen
03-03-06, 13:35
Vet du det ikke selv?
Jeg vil vite pip sin definisjon. Å gi dyr medisiner eller å bure dem inne er ikke det jeg vil kalle mishandling.

Limafox
03-03-06, 13:36
Jeg vil vite pip sin definisjon. Å gi dyr medisiner eller å bure dem inne er ikke det jeg vil kalle mishandling.

Det må jeg si meg enig i :nikker:

pip
03-03-06, 13:52
Hva er mishandling?

Å sette dyr i en situasjon der de ikke kan utvikle seg naturlig, hvor de har smerter, hvor de blir syke, hvor de blir feilernært, hvor de ikke får rengjort seg selv, hvor de ikke kan ha naturlig kontakt med andre dyr. Skrev jeg ikke det i innlegget over også?

Og selvfølgelig kan man mishandle på andre måter, med slag, spark osv osv. Men det er heldigvis ikke vanlig.

pip
03-03-06, 14:00

Det har da ikke jeg sagt heller?

Men når burene er så små at dyrene ikke kan snu seg eller legge seg ned, da er dette buret mishandling, ja. Når kyllingene står så trangt, og vokser så fort av hormoner, at beina knekker under dem, da er det mishandling. Når hønene ikke kan få rullet seg og bli kvitt lus og lopper og derfor må medisineres for de sykdommene de pådrar seg pga av manglende naturlig hygiene, da er det mishandling.

Uketassen
03-03-06, 14:07
Å sette dyr i en situasjon der de ikke kan utvikle seg naturlig, hvor de har smerter, hvor de blir syke, hvor de blir feilernært, hvor de ikke får rengjort seg selv, hvor de ikke kan ha naturlig kontakt med andre dyr. Skrev jeg ikke det i innlegget over også?

Og selvfølgelig kan man mishandle på andre måter, med slag, spark osv osv. Men det er heldigvis ikke vanlig.
Dette skjer nok veldig sjelden i kjøttindustrien. Det blir rett og slett dårlig kjøtt av slikt. Ja i Norge altså, jeg aner ikke hva de driver med i utlandet, men det er sikkert dårlig buisness der også.

Uketassen
03-03-06, 14:07
Det har da ikke jeg sagt heller?

Men når burene er så små at dyrene ikke kan snu seg eller legge seg ned, da er dette buret mishandling, ja. Når kyllingene står så trangt, og vokser så fort av hormoner, at beina knekker under dem, da er det mishandling. Når hønene ikke kan få rullet seg og bli kvitt lus og lopper og derfor må medisineres for de sykdommene de pådrar seg pga av manglende naturlig hygiene, da er det mishandling.
Dette er jeg enig i. Skjer dette i Norge?

pip
03-03-06, 14:14
Dette er jeg enig i. Skjer dette i Norge?

Ja, det er dette som er normal kyllingoppdrett og eggproduksjon.

Ta deg en tur inn og se. Men husk støvmaske. Man kan ikke gå inn i en "eggproduksjonshall" uten støvmaske.

pip
03-03-06, 14:22
Dyrevernsalliansen har såpass sterke meninger at mange kan vegre seg for å lese det de skriver. Men de har samlet en del fakta, og også offentlige uttaleser som det kan være nyttige å titte på alikevel.

Om høner:
http://www.dyrevernalliansen.org/fakta/f_11.php
http://www.dyrevernalliansen.org/media/hons.php

Om kyllinger
http://www.dyrevernalliansen.org/fakta/f_04.php

Diverse dyr, fakt om:
http://www.dyrevernalliansen.org/fakta.php

Limafox
03-03-06, 17:01
Er ikke høner fugl? Det er jo strengt tatt ikke dyr? :?:

pip
03-03-06, 17:22
Er ikke fugler dyr da? Hva med fisk? Eller menneske :knegg:

Limafox
03-03-06, 17:26
Er ikke fugler dyr da? Hva med fisk? Eller menneske :knegg:

Mennesker er per definisjon, dyr.
Fisk er ikke dyr, det er en egen ting det. JEg bare lurer på om ikke fugler også er en egen ting det. :)

Eller tenker jeg på pattedyr-dyr nå? :?:

Uketassen
03-03-06, 17:27
Når det gjelder mennesker så er kvinnfolkene de dyreste. :nemlig:

pip
03-03-06, 17:55
Eller tenker jeg på pattedyr-dyr nå? :?:

Jepp

:-)

Dessuten er Svalbard ikke norsk :knegg:

Limafox
03-03-06, 17:57
Jepp

:-)

Dessuten er Svalbard ikke norsk :knegg:

Jo, Svalbard er norsk :) Det står så i norsk lov. :nemlig:

pip
03-03-06, 18:00
Ok, fugler er ikke dyr, og svalbard er norsk!

:knegg:

Uketassen
03-03-06, 18:03
Svalbard er dyr og fugler er norsk...?

Limafox
03-03-06, 18:08
Svalbard er dyr og fugler er norsk...?

Nei, du misforstår! :dasker:

:P

Lystløgner
03-03-06, 18:10
Nei, du misforstår! :dasker:

:P
Svalbard er billig og fugler er svenske???

Limafox
03-03-06, 18:11
Svalbard er billig og fugler er svenske???

:nemlig:

Sorepheus
04-03-06, 01:10
Dette skjer nok veldig sjelden i kjøttindustrien. Det blir rett og slett dårlig kjøtt av slikt. Ja i Norge altså, jeg aner ikke hva de driver med i utlandet, men det er sikkert dårlig buisness der også.

Det er vel neppe noe kvalitetsstempel over norsk kjøtt. I hvertfall ikke det du finner på supermarkedene. Og slikt er ganske vanlig, men generelt er disse dyra i slike forhold, rullet i møkk og stablet over hverandre på betong i trange forhold hele vinterhalvåret, foret med hva bøndene selv bestemmer - mange fryser og. En del norske kyr og kanskje spesielt griser og høns lever i slike forhold hele året. Hannslakt er og normen og seperasjon fra mødre er vanlig.

Mari
14-03-06, 02:47
Jeg vil vite hvordan det går med Mari`s barn.

Jo, det går bra med han.
Ble oppdaget tidlig, så han har jo ikke fått noen tydelige symptomer. Men det vil jo uansett påvirke han resten av livet.
Med diabetes kunne han i det minste leve et helt normalt liv.

Og legene hadde jo selvfølgelig enda mer å opplyse meg om etter operasjonen. :roll:
Ikke nok med to kroniske sykdommer, han er overlangsynt også. :furter:

Sorepheus
14-03-06, 03:32
Hum, jeg reagerer litt på at du synes dette er så ille. Det er vel knapt noen mennesker som ikke har en sykdom eller to, kanskje med unntak en håndfull toppidrettsutøvere, og påstår de noe annet så enten lyver de eller er for dumme til å skjønne det selv. Det er en grunn til at alle mennesker uansett alder skal oppsøke legen 1-2 ganger i året. Jeg kan selvfølgelig skjønne at du synes det er litt pes med operasjoner osv, men så kan og legevitenskapen gjøre underverker og utviklingen innen medisin går i et enormt tempo for tiden.

Men hvem er det som har innbilt deg at det skulle bli enkelt å få en unge? Det er det jo ikke for noen uansett hvordan omstendighetene er - som sagt før, det er jo bare et spørsmål om tillegge seg vaner, og vaner har vi alle - det burde ikke gå utover livskvaliteten. Barneoppdragelse er mye arbeid uansett hvordan man vrir og vender på det, og har aldri og vil aldri være enkelt, så jeg synes egentlig ikke du er spesielt uheldig. Ville bare si at verden er hard, mennesker blir syke, uansett hvem de kommer fra - det kan like gjerne vise seg å være en fordel å bli minnet på om sin egen feilbarlighet tidlig som sent.

Organa
14-03-06, 11:14
Jeg skjønner at det er vondt og kjipt for Mari at barnet hennes må legge i narkose og gå igjennom det han må igjennom. Og det er kjipt å være allergisk også. Men det ordner seg! :)

Gongen, jeg blir imponert av deg og andre som orker å holde på med så mye bare for å få spist. Jeg gidder ikke ta til meg en hel filosofi som krever at jeg gjør en hel masse livsstilendringer. Gidder ikke! Så det er bra du gjør det. Det utjevner universet litt, kanskje.

Mari
14-03-06, 11:48
Hum, jeg reagerer litt på at du synes dette er så ille. Det er vel knapt noen mennesker som ikke har en sykdom eller to, kanskje med unntak en håndfull toppidrettsutøvere, og påstår de noe annet så enten lyver de eller er for dumme til å skjønne det selv. Det er en grunn til at alle mennesker uansett alder skal oppsøke legen 1-2 ganger i året. Jeg kan selvfølgelig skjønne at du synes det er litt pes med operasjoner osv, men så kan og legevitenskapen gjøre underverker og utviklingen innen medisin går i et enormt tempo for tiden.

Men hvem er det som har innbilt deg at det skulle bli enkelt å få en unge? Det er det jo ikke for noen uansett hvordan omstendighetene er - som sagt før, det er jo bare et spørsmål om tillegge seg vaner, og vaner har vi alle - det burde ikke gå utover livskvaliteten. Barneoppdragelse er mye arbeid uansett hvordan man vrir og vender på det, og har aldri og vil aldri være enkelt, så jeg synes egentlig ikke du er spesielt uheldig. Ville bare si at verden er hard, mennesker blir syke, uansett hvem de kommer fra - det kan like gjerne vise seg å være en fordel å bli minnet på om sin egen feilbarlighet tidlig som sent.

Har ikke en eneste sykdom jeg, aldri hatt en barnesykdom en gang. Får jeg feber, så er det kun for 2-3 timer.

Er ikke meg det er kjipt for, men en liten gutt på snart 3 år som ikke forstår hvorfor han ikke får spise det alle andre spiser og som må spise mat som ikke smaker godt.

Å håpe på noe medisin i løpet av de 10 kommende årene kunne jeg bare glemme, var det legene hadde å fortelle meg.

Har aldri sagt at det er enkelt å ha barn. Er ikke det det er snakk om her. :roll:

Det jeg sier er at det er "urettferdig" at barn blir syke, for barn forstår ikke.. Hadde det vært meg, pyttsann!

Sorepheus
14-03-06, 23:49
Men samtidig så slipper man da ikke barn løs ut i verden uten opplæring uansett. Det er mange farer der ute, så noen få ekstra ting å tenke på er da ikke noe ekstremt problem, bare man tenker på det rasjonelt. Det finnes dessverre ingen perfekt designet verden for hverken vår trivsel eller våre mager - slik er det jo for oss alle, å lære seg selvkontroll kan vise seg å bli en fordel snarere enn en ulempe.

Forøvrig tror jeg overhode ikke på at du ikke har noen sykdommer, du har bare ikke oppdaget dem ennå. Om det så da blir gikt, osteporose, diabetes II, ryggproblemer, muskellidelser, demens, depresjon, MS, parkinsonimse, sinnsjukdom etc. Det finnes ingen perfekte mennesker og det er ikke mulig å lage dem heller - naturen er i seg selv feilbarlig for oss alle og folk som tror noe annet har sett for mye Disney :roll:

Metalbitch
07-04-06, 03:19

Egentlig enig her.

Selv om om h*n (og du)syntes det er kjedelig, så venner unger seg til det meste. Og det ordner seg, kunne vært mye værre.

BEM
07-04-06, 03:30
Det jeg sier er at det er "urettferdig" at barn blir syke, for barn forstår ikke.. Hadde det vært meg, pyttsann!

Jeg forstår helt og fullt hva du føler. Dette med å være så hjelpesløs i forhold til ikke å kunne hjelpe et barn er en fryktelig vond følelse.

Man er maktesløs og man vil jo så gjerne.
Men trøst deg med at det er ikke så ille for barnet som vi ofte tror. Det er dumt det er ikke noe bra men det er ingen katastofe, og det ender nok bra på alle måter selv om det blir litt "humper i veien" for noen mennekser både som barn og voksne.

Selv sto jeg med mitt eget syke barn i armene og trodde det skulle dø. Det var dramatisk og er en opplevelse jeg kunne ofret ene armen for å ha sluppet å oppleve.

Men det gikk bra det også.
Det vil helst ordne seg skal du se.

Metalbitch
07-04-06, 04:06
Jeg forstår helt og fullt hva du føler. Dette med å være så hjelpesløs i forhold til ikke å kunne hjelpe et barn er en fryktelig vond følelse.

Man er maktesløs og man vil jo så gjerne.
Men trøst deg med at det er ikke så ikke for barnet som vi ofte tror. Det er dumt det er ikke noe bra men det er ingen katastofe, og det ender nok bra på alle måter selv om det blir litt "humper i veien" for noen mennekser både som barn og voksne.

Selv sto jeg med mitt eget syke barn i armene og trodde det skulle dø. Det var dramatisk og er en opplevelse jeg kunne ofret ene armen for å ha sluppet å oppleve.

Men det gikk bra det også.
Det vil helst ordne seg skal du se.

Samme her.

Aladin Sane
07-04-06, 23:21
:nei:

Mr.Man
07-04-06, 23:22
En rekke innlegg har blitt fjernet herfra p.g.a. meningsløs krangling i en tråd hvor kanskje noen ønsket å være litt seriøse.