PDA

Se full versjon : Tidenes beste film - anbefale en klassiker?

Limafox
01-03-06, 13:48
Hva er tidenes beste film? Jeg har veldig mange klare kandidater, men samtidig ikke hjerte til å velge bare en.

Siden jeg har litt utdannelse og erfaring som filmanmelder, jobba som filmanmelder i to aviser i min tid, så har jeg jo selvsagt alltid en karakter klar for filmer... Siden 1999 har jeg med andre ord alltid for meg selv kåret "Årets film" oppe i hodet mitt. :skrape:

Så, siden jeg er rar, så deler jeg ut ti filmer jeg anbefaler veldig, og forventer at dere også har noen gode filmer å anbefale :nemlig:

1. Frihetens Regn (Org: The Shawshank Redemption)
Denne filmen med Tim Robbins og Morgan Freeman er en perle av en film. Den skal visstnok handle om en sann historie der en fange prøver å rømme fra Alcatrass og bruker særdeles lang tid på planen sin. Smart og hjertevarm film som er nådeløs mot det amerikanske fengselsvesenet. Fra 1994.

2. Platoon
Oliver Stones beste film i mine øyne. Med Charlie Sheen, Willem Defoe og Tom Berenger viser han på mange måter hvordan livet var i Vietnam. Filmen er fra 1986 men er aktuell den dag i dag og er på læreplanen i Samfunnsfag på ungdomsskolen. Johnny Depp har også en fin rolle i filmen.

3. Love Actually
Så litt god komedie. Denne monsterkomedien med Storbritannias skuespillerelite er uten tvil den beste komedien som er laget. Med Hugh Grant, Emma Thompson, Liam Neeson, Colin Firth, Bill Nighy, Martin Freeman og Keira Knightly. Fra 2003.

Det var tre filmer med omtale. Her er noen flere;

4. Independence Day
Will Smith og Bill Pullman ruler i denne monsterguttefilmen fra 1996. Herlig dagen-derpå-film.

5. Alle Elsker Mary
Cameron Daz sin største film. Sammen med Matt Dillon lager hun humor med glans. 1997-modell.

6. Den gode, den onde, den grusomme
Spaghetti-western med Clint Eastwood. Tre timer er drøyt, men har du lite å gjøre, så se denne. Tiden flyr. Herlig film.

Sorepheus
01-03-06, 15:40
Oj, det er skjeldent jeg ser en toppliste der jeg synes alle filmene er dårlige :shocked:

Mr.Man
01-03-06, 16:08
Alle er vel ikke dårlige, men alle unntatt en er nokså amerikanske for å si det mildt. Her er min liste:

1. Lord of the Rings-trilogien
2. Matrix 1
3. Saving Private Ryan
4. Star Wars episode 3

Limafox
01-03-06, 16:10
Alle er vel ikke dårlige, men alle unntatt en er nokså amerikanske for å si det mildt. Her er min liste:

1. Lord of the Rings-trilogien
2. Matrix
3. Saving Private Ryan
4. Star Wars episode 3

Dine var vel også relativt amerikanske :snurt:

Og Saving Private Ryan er god.
Men Matrix? :sjokk:

Limafox
01-03-06, 16:11
Oj, det er skjeldent jeg ser en toppliste der jeg synes alle filmene er dårlige :shocked:

SYnes du Frihetens Regn og Love Actually er dårlige? :sjokk: Og Platoon? :sjokk:

Hva er din liste da? :) :venter spent:

Mr.Man
01-03-06, 16:17
Jeg likte Matrix veldig godt fordi plottet var så konge. Filmer med litt mystikk og overraskende plot scorer bra hos meg.

Mr.Man
01-03-06, 16:19
Jeg hadde ingen komedier på listen da. Da synes jeg "Dum, Dummere" er helt konge. Spesielt den scenen hvor de limer sammen den døde kanarifuglen. Den kan få meg ned fra stolen.

Limafox
01-03-06, 16:20
Jeg likte Matrix veldig godt fordi plottet var så konge. Filmer med litt mystikk og overraskende plot scorer bra hos meg.

Ja, det skal jeg være enig i. Der har du jo Den sjette sansen og The Hours også som toneangivende :)

Hva syntes du om toern og treern til Matrix? Litt sånn... oppgulp?

Limafox
01-03-06, 16:22
Jeg hadde ingen komedier på listen da. Da synes jeg "Dum, Dummere" er helt konge. Spesielt den scenen hvor de limer sammen den døde kanarifuglen. Den kan få meg ned fra stolen.

Haha, enig! :D DUm og dummere kan jeg le veldig av :enig:

Synes derimot at scenen der den blinde Billy klapper den døde papegøya er kul!

:ler:

Mr.Man
01-03-06, 16:22
Ja, det skal jeg være enig i. Der har du jo Den sjette sansen og The Hours også som toneangivende :)

Hva syntes du om toern og treern til Matrix? Litt sånn... oppgulp?
Ja, toern og meste av treern var noe satans tidtrøyte. Slutten var grei, men den kunne de like gjerne plassert på slutten av 1'ern. Jeg husker ikke hva som skjedde i 2'ern og 3'ern engang (unntatt slutten), og det pleier å si sitt.

Limafox
01-03-06, 16:25
Ja, toern og meste av treern var noe satans tidtrøyte. Slutten var grei, men den kunne de like gjerne plassert på slutten av 1'ern. Jeg husker ikke hva som skjedde i 2'ern og 3'ern engang (unntatt slutten), og det pleier å si sitt.

Ja, kapitalist-filmer, kaller jeg slikt.

Dessverre må jeg si at Ringenes Herre-filmene var under pari. Bare To Tårn var eksellent. Den første filmen var spennende, men ikke mer enn god. Ringenes herre Tre var bare lang og kjedelig.

Og hva med den slutten? Tjue minutter med å se de øya til Frodo før han -ikke- klarer å kaste den satans ringen. :riste på hodet:

JEg synes Ringenes Herre Tre var den mest skuffende av de tre.

Lystløgner
01-03-06, 16:36
Her er mitt forsøk. Jeg er hverken anmelder eller journalist, men helt vanlig amatør-lystløgner så bær over med omtalene.

1. Syv Samuraier
Filmen er lang. Veldig lang. Men i motsetning til et par av ringenes herre filmene så sliter jeg med å finne noe jeg kunne klippet bort uten å føle at jeg mistet noe.
Ja, filmen er på japansk. Ja, den er i svart/hvitt. Ja, den er lang. Ja, den er klippet mye langsommere enn moderne action filmer. Men likevel slår den det maste etter min mening.

2. Casablanca
Ingenting jeg kan si har egentlig noen betydning.
Hvis du har sett den så vet du enten hva jeg mener eller du kommer aldri til å forstå det. Hvis du ikke har sett den, rett på feilen.

3. Star Wars (1977)
Et magisk mirakel for oss som så den på kino i 1978. (Det tok litt tid før den kom til Norge). Effektene kan de fleste av oss overgå med kraften vi har på PCen vi leser denne meldingen på, men totalen er likevel uforglemmelig.
NB! Originalen. Ikke den reviderte. Ekte anti-helter skyter først.

4. Blade Runner
En verden slik vi som er blitt voksne frykter at den kommer til å bli, og kanskje håper det også.

5. Ringenes Herre trilogien.
Den var lang, den kuttet ut masse og tok friheter, men den var likevel mer enn verdt det.

7. En meget diskret helt.
Filmen om mannen som ble veteran i den franske motstandsbevegelsen ETTER at krigen var slutt.

8. Das Boot
Tyskerne som slet før krigen var slutt.

9. Veiviseren
Filmen som viste at Northern kan være minst like spennende som Western

10. spaghetti-trilogien (For en neve Dollar, For en neve dollar mer, Den gode den onde og den grusomme) Kan jeg slå sammen Ringenes Herre så kan jeg slå sammen disse også. Anbefales for de som tåler en god Western.

Limafox
01-03-06, 16:42
Dette var gode filmer, ja. Syv samuraier må jeg tydligvis se, Casablanca er en utmerket film. Og jeg er litt sur på meg selv fordi jeg glemte Star Wars fra 1977 :(

Den er så utrolig genial!

Og så ble jeg nysgjerrig på "En meget diskret helt". Kan du fortelle meg hvor jeg finner den?

Mr.Man
01-03-06, 16:46
4. Blade Runner
En verden slik vi som er blitt voksne frykter at den kommer til å bli, og kanskje håper det også.

Ja, den er dritkul. En av de sjeldne SF-filmene som er tvers gjennom sannsynlige. Jeg kan se den om og om igjen uten å bli lei av den. Får lyst til å adde den til listen min også.

Lystløgner
01-03-06, 17:05
Og så ble jeg nysgjerrig på "En meget diskret helt". Kan du fortelle meg hvor jeg finner den?

Godt spørsmål.

Jeg så den på kino i 1997, og fikk med meg slutten av den på NRK2 for et par år siden. Men har ikke sett noe til den på hverken video eller DVD. Hvertfall ikke med norsk tekst. Og jeg er ikke stødig nok i fransk til å klare meg uten tekst.

Limafox
01-03-06, 17:07
Godt spørsmål.

Jeg så den på kino i 1997, og fikk med meg slutten av den på NRK2 for et par år siden. Men har ikke sett noe til den på hverken video eller DVD. Hvertfall ikke med norsk tekst. Og jeg er ikke stødig nok i fransk til å klare meg uten tekst.

Pokker. Den filmen fikk jeg lyst til å se, mye på grunn av min historieinteresse... Jeg får prøve meg fram på google...

Limafox
01-03-06, 17:10
Jeg fant forøvrig en link og litt handling om den:

http://www.filmklubb.no/index.php?s=film&m=film_nfkvideo&id=1338

Om noen vet vor jeg kan få tak i den, så hyl ut på pm :)

Blossom
01-03-06, 18:06
Jeg ser tydelig kjønnsforskjellene her, og legger merke til at det går mye i krigsfilmer hos Limafox. Jeg liker slike som:

Tillsammans, Så som i himmelen, salmer fra kjøkkenet, sister act :-D mange nordiske som er bra. Liker også en del amerikanske etc. Må komme på noen flere etterhvert

Limafox
01-03-06, 18:38
Jeg ser tydelig kjønnsforskjellene her, og legger merke til at det går mye i krigsfilmer hos Limafox. Jeg liker slike som:

Tillsammans, Så som i himmelen, salmer fra kjøkkenet, sister act :-D mange nordiske som er bra. Liker også en del amerikanske etc. Må komme på noen flere etterhvert

Jeg liker de filmene også, men ja, jeg er en sucker for gode krigsfilmer :)

Starwolf
01-03-06, 18:59
Mine favoritter i usortert orden:

1) Blade Runner
Helt klart noe av tidenes største SF filmer

2) Orginale Star Wars
Jepp Lystløgner anti-helter skyter først

3) Modern Times
Taylor i praksis. Stoppeklokkeproduksjon

4) Diktatoren
Eat your heart out Nostradamus

5) Breakfast club
Jeg hørte helt klart til den gjengen, men jeg hadde vel vært min egen arketype der.

6) Repo Man
Spæisa punkfilm.

7) The Great Escape
Sann historie fra tysk fangeleir

8) Memento
Notatbok for tattisfetisjister med problemer med kort-tidshukommelsen

9) El Mariachi
Den originale Desperado.

10) Dark Star
Hippier i space på "planetbusting mission"

Master
01-03-06, 19:39
Jeg fant forøvrig en link og litt handling om den:

http://www.filmklubb.no/index.php?s=film&m=film_nfkvideo&id=1338

Om noen vet vor jeg kan få tak i den, så hyl ut på pm :)

Kan bestilles fra disse stedene :)

Link 1: Amazon.com (http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/1567301452/sr=8-1/qid=1141235426/ref=pd_bbs_1/102-9262655-6583316?%5Fencoding=UTF8&v=glance)

Link 2: Amazon.fr (http://www.amazon.fr/exec/obidos/ASIN/B00008A8RI/qid=1141234747/sr=8-1/ref=sr_8_xs_ap_i1_xgl/403-0521211-2498011)

Link 3: Amazon.co.uk (http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B00004CV4A/qid=1141234701/sr=8-2/ref=sr_8_xs_ap_i2_xgl/202-1117427-2027827)

Limafox
01-03-06, 20:15
Mine favoritter i usortert orden:

4) Diktatoren
Eat your heart out Nostradamus

Jepp. Den er en skikkelig gladfilm :D

Sexy Sadie
01-03-06, 22:41
Casablanca.

Blossom
01-03-06, 22:52
Escape from Alcatraz :mrgreen:

Sorepheus
01-03-06, 23:55
SYnes du Frihetens Regn og Love Actually er dårlige? :sjokk: Og Platoon? :sjokk:

Hva er din liste da? :) :venter spent:

Platoon var vel den eneste av de filmene du listet som er OK.
Men innen krigsfilmer er det vel bare Apocalypse Now som jeg synes portreterer realitetene riktig.

Tja, min liste .. det spørs hva slags humør man er i, klarer vel egentlig ikke lage en 10 på topp liste. Generelt liker jeg all Sci-Fi, så f.eks. Star Wars 1-6, Matrix 1-3, Blade Runner, kanskje og Equilibrium, The Island, I Robot og Terminator filmene, skjønt de to mangler litt storyline .. ellers er det jo interessante litt eldre filmer som 1984, The Quiet Earth og Planet of the Apes. Innen Sci-Horror er det vel Aliens filmene, Jurassic Parksa og The Predatorfilmene, men har du sett en av de i seriene har du sett dem alle. Innen fantasy er det vel Lord of the Rings og The Time Machine (horror), ellers er vel Harry Potter, Narnia (ikke en barnefilm forøvrig) og Zathura med på listen kanskje bare fordi det generelt ikke er så mange fantasy filmer. Innen humor har jeg en forkjærlighet for Eddie Murphy, generelt vil jeg si alle komediene hans er bra og orginale, kanskje med unntak av de siste, ellers må en jo ikke glemme Fear and Loathing in Las Vegas, lo så jeg trillet da jeg så den første gangen. Ellers er jo Dragnet og Blues Brothers ok eldre komedier og Leslie Nielsen lager ganske bra paradoier, sånn sett må en jo ikke glemme Space Balls. Det var de jeg kom på i farten.

Limafox
02-03-06, 00:00
Mye bra i den oppsummeringen. Leslie Nielsen er genial ja :nikker:

Og Frykt og Avsky i Las Vegas er helt konge, må innrømme det :)

Orca
02-03-06, 09:46
Prinsessebruden

pip
02-03-06, 11:48
Familiefilmer:
Emilfilmene
Ronja
Flåklypa
Tre nøtter til Askepott

Tegniefilm/animasjon:
Chihiro og heksene

Krigsfilmer:
En film jeg ikke aner tittelen på, men som handler om en sigøynergutt i jugoslavia, tror jeg. Jeg så den en gang på 80-tallet, og gikk og tenkte på den i dagevis etterpå
Killing Fields

(Romantiske) komedier:
The fabulous baker boys
Menig Benjamin
Amelie fra Montmartre
Tilsammans

Ungdomsfilmer:
The Breakfast Club
Greace 2
Føkking Åmål

Drama:
Festen
Arven
Sence and sencibility
Piano

Martial art:
Snikende tiger...
Hero
The kiss of the dragon

Sci-fi:
Matrix
Minority report
Contact

Musicals:
Yentl

Thriller:
Fiendens fiende - Tv-versjonen

Erotikk:
In the Cut (jenteerotikk?)

Men det er jo sikkert fler, sliter med å komme på hva jeg egentlig har sett. Også har det selvfølgelig med tid og sted. Jeg vet at Greace 2 ikke er noe storverk, men for meg var det helt fantatisk. Og Michelle Phifer var enorm da jeg var 12. Kommer nok tilbake med oppdateringer.

Lystløgner
03-03-06, 17:26
Kan bestilles fra disse stedene :)

Link 1: Amazon.com (http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/1567301452/sr=8-1/qid=1141235426/ref=pd_bbs_1/102-9262655-6583316?%5Fencoding=UTF8&v=glance)

Link 2: Amazon.fr (http://www.amazon.fr/exec/obidos/ASIN/B00008A8RI/qid=1141234747/sr=8-1/ref=sr_8_xs_ap_i1_xgl/403-0521211-2498011)

Link 3: Amazon.co.uk (http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B00004CV4A/qid=1141234701/sr=8-2/ref=sr_8_xs_ap_i2_xgl/202-1117427-2027827)

:tilber:

Limafox
03-03-06, 17:27
:tilber:

:enig:

Metalbitch
07-04-06, 04:13
Gjøkeredet
Oppvåkningen
Full metall jacket
Monty Pyton filmer

Og kommer vel på fler når jeg poster.

Blossom
09-04-06, 01:23
Gjøkeredet er bra.

Limafox
09-04-06, 01:25
Oppvåkningen?
Hvilken film er det?

Master
09-04-06, 05:29
Oppvåkningen?
Hvilken film er det?

Denne:

http://www.90tallet.no/film/awakenings.shtml

Organa
09-04-06, 12:24
Star Wars og Indiana Jones.
Broen over elven Kwai.
Flukta frå Sobibor.
Schindlers liste.
M.fl.

Blossom
09-04-06, 13:14
Flukta frå Sobibor.
Schindlers liste.

De to er bra.

Organa
09-04-06, 21:20
Og hvordan kunne jeg glemme Gudfaren? De er også klassikere, og en/tre av mine favoritter.

Aladin Sane
09-04-06, 21:24
Jeg husker jeg hadde en lilla periode på 80-tallet, og da var Purle rain favorittfilmen over alle. Siden det har jeg ment at Prince nok gjør det best som musikk og ikke film.

Favorittfilmen? Jeg føler noen brikker falt på plass med episode III i Star Wars, selv om jeg nok holder Empire strikes back som en bedre film. Gudfaren I er også der oppe, II ikke langt under. Av nyere filmer hadde jeg veldig sans for Saving private Ryan.

Limafox
09-04-06, 21:30
Åpningsscenen i Saving Private Ryan setter noen tanker i hodet på en.

Filmmessig, og manusmessig var vel ikke noen av de tre siste Star Wars-filmene "gode". Men de lever jo på følelsene man har fått for de tre siste.

Når det gjelder krigsfilmer, er vel A bridge too far en av de filmene jeg virkelig setter pris på og er glad for å ha i hylla mi :)

Aladin Sane
09-04-06, 21:32
Jeg er enig ang. de nyeste SW-filmene, men det er et visst skille mellom de to første og den tredje. I og II var liksom pre-fase, og III klimaks.

Limafox
09-04-06, 21:35
Ja, de siste 20 minuttene av 3ern er helt geniale :nikker:

Aladin Sane
09-04-06, 21:36
Og de første 30 er heller ikke uefne...

Organa
09-04-06, 21:38
For ikke å glemme minuttene mellom der igjen. Fantastiske minutter.

Kims
10-04-06, 22:53
Jeg har ikke sett nr tre ennå, driver og manner meg opp, liker anakin jeg :skrape:

magnus
10-04-06, 23:28
Treeren fikk samlet trådene veldig bra. Forøvrig liker jeg samtlige SW filmene veldig godt! Enig med Organa. :nikker:

Kims
10-04-06, 23:30
Må se den snart jeg og da...

Limafox
10-04-06, 23:36
Treern er god :)

Orca
12-04-06, 12:41
Prinsessebruden

Mr.Man
12-04-06, 17:18
3'ern er den beste etter min mening. Anakin med "onde tanker" var konge. Det moralske dilemmaet var også svært intressant.

magnus
12-04-06, 21:58
3'ern er den beste etter min mening. Anakin med "onde tanker" var konge. Det moralske dilemmaet var også svært intressant.
Eneste er at overgangen ble noe rask. Plutselig var han ond, så angret han seg uten å gjøre noe, og så var det bare sånn liksom.

Mr.Man
12-04-06, 23:31
Nja. Han begynte jo å veksle litt allerede i toeren da.

magnus
12-04-06, 23:35
Helt klart, men stusset litt over det likevel. Men det er ingen stor sak, er en kjempebra film. :)

Limafox
12-04-06, 23:38
Nå fikk jeg lyst til å se den.. Hrmf... Må kjøpe...

Mr.Man
13-04-06, 01:01
Nå fikk jeg lyst til å se den.. Hrmf... Må kjøpe...
Ja, den er et must. På høyde med Empire Strikes Back hvis ikke bedre.

Master
13-04-06, 01:08
Helt enig 3'ern må man bare ha den er bra.

björk
13-04-06, 02:01
Mange bra filmer her!

Matrix, Ringenes herre, SW, Amelie,

...Lost boys, Bram Stoker's Dracula, Istid, Monsters Inc, Leon, Gudfaren, Das Boot, hvit, Blå, Rød... og min store favo akkurat nå: Livet under vann med Steve Zissou. Den er fantastisk!

björk
13-04-06, 02:02
Og masse bra japansk animéfilm, som Castle in the sky og Chihiro og heksene.