PDA

Se full versjon : Er vi fornøyde?

Limafox
01-03-06, 14:59
Kritikken hagler stort sett hele tiden, bare avbrutt av et OL i mannefall. Nå, et halvt år etter at de rødgrønne gikk inn i regjering. Er vi fornøyd?

The Cryptic
01-03-06, 15:05
Jeg er personlig ikke fornøyd. Jeg er forsåvidt ikke så misfornøyd heller, for de har tross alt ikke rukket å gjennomføre alle sine planer enda. Dessuten er jeg særs misfornøyd med skattereformen / -forliket den forrige regjeringen i hovedsak var ansvarlig for like før sin avgang. Generelt sett har jeg ikke så meget til overs for de fleste av våre politikere faktisk. Jeg mister raskt respekt for noen, hvis ord og handling er så langt fra hverandre som på Løvebakken. Her er det i tillegg få forskjeller partiene imellom

Limafox
01-03-06, 15:10
Jeg er personlig ikke fornøyd. Jeg er forsåvidt ikke så misfornøyd heller, for de har tross alt ikke rukket å gjennomføre alle sine planer enda. Dessuten er jeg særs misfornøyd med skattereformen / -forliket den forrige regjeringen i hovedsak var ansvarlig for like før sin avgang. Generelt sett har jeg ikke så meget til overs for de fleste av våre politikere faktisk. Jeg mister raskt respekt for noen, hvis ord og handling er så langt fra hverandre som på Løvebakken. Her er det i tillegg få forskjeller partiene imellom

Må si meg enig i mye av det du sier her. Skatteforliket er grusomt, og jeg håper at blant annet at "Hjemme-pc-ordningen" blir innført tilbake slik det var ved revidert budsjett. Mange mennesker i IT-verden mistet jobben sin som følge av den nedskjæringen der. Som forøvrig var gjort av Bondeviks regjering.

I tillegg er jeg blitt veldig misfornøyd med vårsåkalte kunnskapsminister som har sagt og gjort veldig mye kontroversielt, uten å ha gjort noe med det. Til nå har jeg lagt det på "tabbe-kappa" men det spørs hvor lenge det holder.

Kristin Halvorsen, Jonas Gahr Støre og Jens Stoltenberg er jeg mest fornøyd med. OgÅslaug Haga har gjort en OK jobb. Men miljøvern er ikke helt regjeringens toppsak.

The Cryptic
01-03-06, 15:20
Delvis enig her. Gahr-Støre og Stoltenberg utmerket seg positivt. Halvorsen har slik jeg ser det også tabbet seg langt mindre ut enn på forhånd antatt. Kanskje hun innser at det medfølger noen forpliktelser ved å ha ansvar også. Det er iallefall lov å håpe

Mr.Man
01-03-06, 15:29
Gahr-Støre har jo egentlig en ganske lett jobb, for han har et rimelig samlet storting bak seg i de fleste utenrikssaker. Jeg som småbarnsfar er svært misfornøyd med denne barnehage/skole/sfo-satsingen vi ble lovet. På nyåret fikk vi skriv fra hver av de nevnte institusjoner hvor de tegnet et bilde av ytterligere innskjæring i budsjettene. Det kan ikke være dette de økte skattene går til, så da lurer jeg på hvor disse ekstra pengene havner hen for å være helt ærlig.

Ellers gleder jeg meg til at Kristin Halvorsen går av når hun innser at 100% barnehagedekning ikke er mulig å få til innen sommeren 2006. Selv om hun har penger, finnes det ikke nok folk å ansette. Bygningsbarnsjen har heller ikke kapasitet. Good luck!

:lol:

The Cryptic
01-03-06, 15:31
Konsekvenstenkning er for viderekomne. Men hun skal jo ha for de gode tankene iallefall

Sorepheus
01-03-06, 15:32
Er skuffet over miljøsatsingen, her hadde jeg faktisk forventet mye, skjønner ikke hvorfor SP fikk denne ministerposten. Er og dypt skuffet over at man fremdeles har tropper i Afghanistan.

Mr.Man
01-03-06, 15:37
Er skuffet over miljøsatsingen, her hadde jeg faktisk forventet mye, skjønner ikke hvorfor SP fikk denne ministerposten. Er og dypt skuffet over at man fremdeles har tropper i Afghanistan.
Jeg tror ikke regjeringen i Afghanistan er spesielt hypp på at stabiliseringstroppene skal trekkes ut av landet når de ennå ikke har fått på plass egne ordensstyrker. Hvis du tror det hadde gått bra er du passe blåøyd.

Sorepheus
01-03-06, 15:38
Poenget er at det ikke går bra uansett.

Mr.Man
01-03-06, 15:42
Alt er vel bedre enn å la Taliban lukke sin jernhånd rundt landet.

Sorepheus
01-03-06, 15:44
Vel Russerne prøvde, det er vel ingen grunn til å tro at andre europeiske land klarer det.

Limafox
01-03-06, 15:45

Er det ikke SV som har miljøvernministeren?

Sorepheus
01-03-06, 15:46
Nei, utrolig nok ikke. Jeg tok det som en selvfølge og.

pip
01-03-06, 15:47
Er det ikke SV som har miljøvernministeren?

Jo, det er jo Helen Bjørnhøy.

Limafox
01-03-06, 15:48
Gahr-Støre har jo egentlig en ganske lett jobb, for han har et rimelig samlet storting bak seg i de fleste utenrikssaker. Jeg som småbarnsfar er svært misfornøyd med denne barnehage/skole/sfo-satsingen vi ble lovet. På nyåret fikk vi skriv fra hver av de nevnte institusjoner hvor de tegnet et bilde av ytterligere innskjæring i budsjettene. Det kan ikke være dette de økte skattene går til, så da lurer jeg på hvor disse ekstra pengene havner hen for å være helt ærlig.

Ellers gleder jeg meg til at Kristin Halvorsen går av når hun innser at 100% barnehagedekning ikke er mulig å få til innen sommeren 2006. Selv om hun har penger, finnes det ikke nok folk å ansette. Bygningsbarnsjen har heller ikke kapasitet. Good luck!

:lol:¨

Mulig han har en lett jobb, men det skal noe til i disse muhammedtider å gjøre en god jobb for oss.

Når det gjelder skole og sfo og barnehagesatsingen så er jo den tredelt. Skolesatsing vil vi uansett ikke kunne se noe til før om tidligst et år. SFO er vel noe lettere å reformere, men også her er det ikke lett.

Barnehagedekningen er god allerede. Bare i skedsmo kommune vil det fra høsten av være 133 prosent barnehagedekning, altså vil en eller annen barnehage som er privat gå dunken.

I tillegg er det allerede innført makspris på barnehage, slik at det fra høsten (tror jeg) maks skal koste 2.250 kroner i de kommunene det nå er full dekning.

Slikt tar tid, og Halvorsen må nok slutte med politikk, ja. :)

Sorepheus
01-03-06, 15:49
Jøss, det har du rett i. Det gjør det jo enda verre.

Limafox
01-03-06, 15:49
Nei, utrolig nok ikke. Jeg tok det som en selvfølge og.

Ganske sikker på at det er SV som har den. Hun Helene etterellerannet. Hun snerpa med langt blondt hår?

Sorepheus
01-03-06, 15:50
Øh, gamle dama med grått hår.

Limafox
01-03-06, 15:51
Øh, gamle dama med grått hår.

Ellerno :nemlig:

Sexy Sadie
01-03-06, 22:42
Tja. Nasjonen som mener de får mindre enn de fortjener er sikkert ikke fornøyde uansett hvilken regjering vi har.

Limafox
01-03-06, 22:45
Tja. Nasjonen som mener de får mindre enn de fortjener er sikkert ikke fornøyde uansett hvilken regjering vi har.

Alt i alt er jeg fornøyd med regjeringen vår, i den grad at all politikk handler mer om verdivalg - ikke faktisk utføring av politisk makt.

Ling
01-03-06, 22:50
Jeg er fornøyd med at kvoteutdelinga til fjordfiske i møre og romsdal fortsetter på samme måte som før tross regjeringskiftet.

Limafox
01-03-06, 22:52
Jeg er fornøyd med at kvoteutdelinga til fjordfiske i møre og romsdal fortsetter på samme måte som før tross regjeringskiftet.

:nemlig:

Jeg er fornøyd med de idealistiske målene som vil bli nådd i løpet av disse fire årene.

Jeg er forøvrig også fornøyd med at vi skal borre olje i de urørte havflatene vi har nord i landet. Det vil gjøre nordlendinger til et rikere og bedre sted. Dermed kan kanskje NOrd-Norge også utvikle sentrallinjer i kollektivtrafikk som ikke er for dyrt :)

I tillegg digger jeg at Øystein vil sende oss foreldre på bar på foreldremøte :nikker:

The Cryptic
02-03-06, 17:07
De testet jo det i Rikets Røst, med meget gode resultater

Limafox
02-03-06, 17:22
De testet jo det i Rikets Røst, med meget gode resultater

Ja, det vil jeg påstå. Sjeldent har vel det kommet så mye fornuftig ut av et foreldremøte :nemlig:

Ling
02-03-06, 18:51
Skal slettes.

Uketassen
03-03-06, 02:55
Det er jo et par ting som minst 80% av norges befolkning er enige i, hvorfor gjør ikke politikerne noe med det? Skal ikke de gjøre som befolkningen vil?

pip
03-03-06, 12:33
Det er jo et par ting som minst 80% av norges befolkning er enige i, hvorfor gjør ikke politikerne noe med det? Skal ikke de gjøre som befolkningen vil?

Nei, heldigivis.

Vi er jo som unger uten ansvar som slipper å forholde oss til konsekvensene av det vi roper ut at vi vil. Det er en grunn til at tidligere opposisjonspartier som kommer til makta plutselig må stikke fingeren i jorda og innse at det de trodde var enkelt og greit, slettes ikke er det. Og at de avgjrelsene de var sikre på at de skulle ta plutselig må vurderes på nytt, og så settes på vent, jobbes sakte frem imot eller rett og slett moderes en god del.

Forøvrig ble jeg nysgjerrig på hva det er 80% av oss er enige om?

:?:

Base
03-03-06, 12:36
Nei, heldigivis.

Vi er jo som unger uten ansvar som slipper å forholde oss til konsekvensene av det vi roper ut at vi vil. Det er en grunn til at tidligere opposisjonspartier som kommer til makta plutselig må stikke fingeren i jorda og innse at det de trodde var enkelt og greit, slettes ikke er det. Og at de avgjrelsene de var sikre på at de skulle ta plutselig må vurderes på nytt, og så settes på vent, jobbes sakte frem imot eller rett og slett moderes en god del.

Forøvrig ble jeg nysgjerrig på hva det er 80% av oss er enige om?

:?:

Som et eksempel tror jeg nok minimum 80 % er enige om at vi selv kan oppdra våre barn fremfor å gi dem til staten slik som Djupedal helst vil vi skal gjøre.

pip
03-03-06, 12:45
Som et eksempel tror jeg nok minimum 80 % er enige om at vi selv kan oppdra våre barn fremfor å gi dem til staten slik som Djupedal helst vil vi skal gjøre.

Si ikke det.

Har du lest på jentesider hvor det disktueres barnehage kontra å ha barn hjemme, heldagsskole kontra dagens ordning?

Da ser det ut at svært mange faktisk mener som Djupedal. Førskolelærere uttaler i aviser at barn har best av å være i barnehage, hest fra de er så små som mulig.

Starwolf
03-03-06, 12:54
Nei, heldigivis.

Vi er jo som unger uten ansvar som slipper å forholde oss til konsekvensene av det vi roper ut at vi vil.

Og mye av grunnen til at vi oppfører oss som barn er at vi har latt stat/kommune ta over mye av ansvaret for våre liv. Vi blir tatt vare på (relativt sett) fra vi er født til vi blir spadd ned eller fyrt opp.
Slik ting er i dag vil vi aldri være fornøyde okke som fordi vi lar (stuts)ministre som er "folkevalgte" bedrive hestehandel i mange tilfeller jeg vil kalle umoralskt og lite etisk. En selvstendig næringsdrivende som bedriver slik som politikerne ville fort stå uten kunder. Desverre har vi ikke noe bedre alternativ. Kanskje det er på tide at olja vår forsvant slik at vi må begynne forfra og tenke nytt.

Uketassen
03-03-06, 12:56
Eksempler:
- mere penger til sykehusene
- mere penger til rettsvesenet
- mere penger til skolene
- fikse på den idiotiske bilskatten slik at nye, tryggere og mindre miljøskadelige biler blir billigere
- at de faktisk bruker veiavgiften på veiene
- fjerne NRK avgiften

Om noen er uenige i dette så si gjerne ifra.

pip
03-03-06, 13:08
Eksempler:
- mere penger til sykehusene
- mere penger til rettsvesenet
- mere penger til skolene
- fikse på den idiotiske bilskatten slik at nye, tryggere og mindre miljøskadelige biler blir billigere
- at de faktisk bruker veiavgiften på veiene
- fjerne NRK avgiften

Om noen er uenige i dette så si gjerne ifra.

Personlig er jeg uenig i fjerning av bilskatt og NRK avgift. Jeg stiller meg undrende til om vi i dag ikke bruker mye mer på vei og veirelaterte utgifter enn det vi får inn i veiavgift, men det vet jeg ikke. Du hoster kanskje opp noen tall?

Ellers er jeg sikker på at mer enn 20% av befolkninga ikke vil ha mer penger til hverken sykehus, skole eller rettsvesen. (Hva mener du foresten med rettsvesen? Ordensvesenet eller høyere lønninger til dommerne?) Det er uansett et dårlig ekesempel, ford ibåde skoler og sykehus vil få og før store økte bevilgninge runder denne regjeringa.

pip
03-03-06, 13:12
Og mye av grunnen til at vi oppfører oss som barn er at vi har latt stat/kommune ta over mye av ansvaret for våre liv.

Tja, det er bedre enn "den sterkestes rett" som du fant her til lands, og som du finner i andre land der man ikke har et kommunalt sikkerhetsnett.

Enhver er seg selv nok, det er en av de sterkeste drivkreftene i samfunnet. Som et under så klarte man i Norge å snu dette til å stemme frem en sosialdemokratiskvelferdsstat. Det er jeg sinnsykt taknemmelig for. Det er den smarteste politiske løsningen verden har sett, både for de med masse resurser, og for de med små ressurser.

Den blir aldri bra nok, den vil ha feil og mangler. Men den er verdt å kjempe for og å ta vare på. Til Dovrfe faller.

Limafox
03-03-06, 13:22
Tja, det er bedre enn "den sterkestes rett" som du fant her til lands, og som du finner i andre land der man ikke har et kommunalt sikkerhetsnett.

Enhver er seg selv nok, det er en av de sterkeste drivkreftene i samfunnet. Som et under så klarte man i Norge å snu dette til å stemme frem en sosialdemokratiskvelferdsstat. Det er jeg sinnsykt taknemmelig for. Det er den smarteste politiske løsningen verden har sett, både for de med masse resurser, og for de med små ressurser.

Den blir aldri bra nok, den vil ha feil og mangler. Men den er verdt å kjempe for og å ta vare på. Til Dovrfe faller.

Må si meg mektig enig i mye av det du skriver her, men de rødgrønne har feilet litt, dog.

Ordet feilet blir kanskje feil, siden de ennå ikke har et år på nakken, men miljøvernet i Barentshavet er en katastrofe. De vil så gjerne, men vet de ikke burde. Og det at kapitalismen vinner i en sosialdemokratisk regjering er ikke bra.

I tillegg har Djupedal utøvd dårlig makt i skolen foreløpig og jeg er usikker på om han er rett minister for de oppgavene som trengs der. Kristin Halvorsen burde vært der, mener jeg, siden hun er SVs sikreste kort og beste våpendrager.

Kommunene har fått det generelt mye bedre under Åslaug Haga etter at "høyre-marerittet" tvang dem til å snu stein etter stein og sparke folk.

Utenriks så har vi gjort en finfin jobb, der blemma vår er ambassadeflytting og den russiske tråleren. Den russiske tråleren burde blitt boret, noe vår ferske utenriksminister ikke turte, og på sikt vil denne episoden skape flere ulovlige fiskere i barentshavet. Muhammed-tegningene er bare morsomme og har ikke noe på politisk nivå å gjøre.

Kulturmessig er min største skuffelse. Trond Giske har ikke gjort så mye osm han burde ha gjort. Monopolet på spilleautomater som heksa Valgerd begynrte på, burde vært avviklet og det har kommet forbausende lite tilskudd til kunstere, norske filmer og i det hele tatt norsk kultur. Venter vi på operan?

Alt i alt er jeg strålende fornøyd med at de rødgrønne regjerer, jeg er strålende optimist på at de kommer til å føre en politikk som vil være til det beste for jevnt over hele befolkningen, med noget få unntak som Carl I Hagen :D

Starwolf
03-03-06, 13:37
BS!
Den sterkestes rett råder uansett hvilket styresett du velger. Det argumentet er rett og slett teit. Før så holdt vi mer sammen på både det familiære plan og folk imellom. Her i borettslaget er vi rundt 4000 sjeler. Sant og si jeg er ikke på fornavn (eller etternavn) med noen av dem og jeg har bodd her i snart 14 år. Halvparten av folkene er utlendinger (deriblandt min kone). Er det problemer så roper folk om at stat eller kommune må gjøre noe. Men hva om folk tok litt eget initiativ og fikset ting? Nå er en skremmende stor andel av befolkningen avhengig av stønader fra stat og kommune for å greie seg i hverdagen. Dette betyr et langt høyere press på de som er i arbeid.

pip
03-03-06, 13:43
Alle som har makt må få kritikk.

Er foresten ikke enig i alt det du skriver:

Den russiske tråleren burde ikke være bordet. Vi har ikke myndighet til å forvalte fisken i det området, og det norske overfisket er også ille. vi må faktisk være litt forsiktige nå i forhold til hva vi gjør, fordi vi har tatt oss så veldig til rette i det området, og er pokka nødt til å følge de reglene som er satt, og sammarbeide med de andre landene i Svarbardtraktaten. Heldigvis deriver de nå utstrakte forhandlinger med Russland igjenn, etter at det har vært forsømt i en årrekke.

Forovrig viser jeg til en lang tråd om emnet som jeg har skrevet her, "Er SValbard en del av Norge?":

http://www.lysfontenen.no/index.php?id=forum&action=thread&par=196958

Kristin Havlorsen har en av de viktigste stillingene, og er i langt bedre posisjon til å få gjort noe, også med skolepolitikken der hun er. Dessuten er nok ikke Djupedal alene om å mene som han gjør.

Automatmonopolet Valgerd fikk igjennom er noe av det viktigste som er gjort på den fronten på tiår. Situasjonen rundt spilleautomatene i Norge har vært av de værste i Verden. (Vi hatr ligget som nummer 1. i Europa og 3 i Verden når det gjelder hvor mange penger som blir spilt bort.) Måtte Giske klare å følge det opp.

Har skrevet om det før også:
http://www.lysfontenen.no/index.php?id=forum&action=thread&par=168661&prpage=20&page=1

Ellers har jeg ikke så mange tanker om denne gjengen er bra aller ei. Det gjenstår å se, det er ikke vanlig å få gjort spes mye den første tiden, og jeg venter nok et år eller to før jeg ser hvilken vei de styrer. Stort sett er jo ikke Ap langt fra Høyre, og jeg er redd de følger på med en politikk Høyre verdig.

Jeg hadde ønsket meg litt andre folk i toppen, ja.

pip
03-03-06, 13:48
BS!
Den sterkestes rett råder uansett hvilket styresett du velger. Det argumentet er rett og slett teit. Før så holdt vi mer sammen på både det familiære plan og folk imellom. Her i borettslaget er vi rundt 4000 sjeler. Sant og si jeg er ikke på fornavn (eller etternavn) med noen av dem og jeg har bodd her i snart 14 år. Halvparten av folkene er utlendinger (deriblandt min kone). Er det problemer så roper folk om at stat eller kommune må gjøre noe. Men hva om folk tok litt eget initiativ og fikset ting? Nå er en skremmende stor andel av befolkningen avhengig av stønader fra stat og kommune for å greie seg i hverdagen. Dette betyr et langt høyere press på de som er i arbeid.

Argumentet er kanskje teit for deg, men ikke for meg.

At vi "holdt mere sammen" før er en sannhet med modifikasjoner. Det som er fakta er at vi hadde mye større fattigdom. Folk ble satt på legd vi auksjoner. Man hadde ingen rettigheter som ansatt. Kom du fra en fattig familie hjalp det ikke stort om de andre forsøkte å ta seg av deg om de ikke hadde midlene til det. Da enten barna på legd, og foreldre med, gjerne hvert sitt sted.

Klage på andre har folk gjort til alle tider. Og du er da fri til å fikse ting sjøl, du. Hvem nekter deg i det? Du kan da ikke (med æren i behold) klage på andre eller på staten om du har blitt giddalaus og ikke kjenner naboen din eller har andre problemer.

Starwolf
03-03-06, 14:30
Klage på andre har folk gjort til alle tider. Og du er da fri til å fikse ting sjøl, du. Hvem nekter deg i det? Du kan da ikke (med æren i behold) klage på andre eller på staten om du har blitt giddalaus og ikke kjenner naboen din eller har andre problemer.

Jeg ser ikke på meg selv som giddalaus. jeg er i full jobb, går på skole og er både mann og far. Naboen ga vi fødselsdagspresang til den nyfødte og spurt om barna dems kan leke med guttungen vår, men har fått svært lite respons i retur. nei de trenger ikke gi guttungen vår bursdagsgave eller noe, men litt sosial omgang hadde vel vært mulig?

Når jeg er ute med guttungen så ser jeg null barn som leker ute dagen lang. Og dette i et område hvor det er fullt opp i barnehage og skole. Gidder ikke foreldre gå ut med sine småtasser? Er de for opptatt med andre ting til å leke i sandkassa med småtten?

For å sitere min kone "I hjemlandet mitt hadde jeg ingen penger, men her i Norge er jeg fattig"

Og kanskje hennes favorittsitat "Nordmenn er kalde"

pip
03-03-06, 14:50
Du er kanskej ikke giddalaus, men du sitter nå her og klager. "de andre foreldrene burde gjort som dere" "De andre burde vært ute og lekt"

Og det er greit nok det, klaging er en folkesport. Men det blir liksom litt dumt når du samtidig som du kritiserer andres klaging:

"Er det problemer så roper folk om at stat eller kommune må gjøre noe. Men hva om folk tok litt eget initiativ og fikset ting?"

Det er ganske kjipt og folketomt mange steder i Norge. Det kom samtidig med at de fleste tok i bruk barnehager og SFO. Man må nesten sjekke ut på forhånd hvordan det er der man slår seg ned. På dagtid er det dårlig mange steder, man bør sjekke om det er en oppegående barnepark i nærheten, er det det er det sannsynligvis mange som er hjemme med barn man kan slå seg sammen med. Åpne barnehager finnes også. Det som er sikkert, er at man må lete litt for å finne andre som har barn og er hjemme. Og det kan være vannskelig, men når man finner de andre skjønner man ikke hvordan man kunne unngå det til å begynne med. Samlingsplassene er ofte ikke sankassa utafor.

I strøk med mange nybygde hus er det vanligvis enormt mange unger.

Vil man ha kontakt med naboene, så har jeg personlig aldri hatt problemer med det. Men man må jo regne med at det tar litt tid, og legge ned en del arbeid i det. Eller man kan gjøre slik vi har gjort, flytte inn i et stort kollektiv. Vi bor sammen med 11 barn, og kjenner de 25 samboerne våre på godt og vont.

Om kona di sitt favorittsitat er at nordmenn er kalde, så sier vel det mest om de hun har møtt... Og det er klart, det er jo ingen god reklame for deg og din omgangskrets. Kanskje du skulle ta henne med på NK-treff? :snill:

Forøvrig passer historienen om hunden som ville finne tempelet med de 1000 speil uansett land og kultur.

Limafox
03-03-06, 16:58
Alle som har makt må få kritikk.

Er foresten ikke enig i alt det du skriver:

Den russiske tråleren burde ikke være bordet. Vi har ikke myndighet til å forvalte fisken i det området, og det norske overfisket er også ille. vi må faktisk være litt forsiktige nå i forhold til hva vi gjør, fordi vi har tatt oss så veldig til rette i det området, og er pokka nødt til å følge de reglene som er satt, og sammarbeide med de andre landene i Svarbardtraktaten. Heldigvis deriver de nå utstrakte forhandlinger med Russland igjenn, etter at det har vært forsømt i en årrekke.

Forovrig viser jeg til en lang tråd om emnet som jeg har skrevet her, "Er SValbard en del av Norge?":

Rent teoretisk er Svalbard en "nøytral" sone som er under norsk grunnlov. Grunnen til at Svalbard er delt slik som det er, har bakgrunn fra den kalde krigen da russerne ikke ville gi slipp på sine gruver som lå noe strategisk plassert i en verdenskrig. Derfor ble de. Norsk megling, sammen med andre råd, skal da altså visstnok ha reddet Svalbard. - De delte den, slik at nordmennene hadde sysselsettingen og forvaltningen, men kunne ikke påvirke russernes myndigheter på sin side. Det fungerte fint i den kalde krigen, men nå kan man jo diskutere igjen. Svalbard er norsk.

Når det gjelder barentshavet så vil jeg vite hva definisjonen av overfiske i dine øyne er? Jeg mener å tro at staten holder relativt stramme kvoter nettopp for å regulere fisket. Det er da synd at tyvfiskere fra Russland, Spania, Portugal og Island da bryter disse direktivene og innleder fiske i det som er norsk farvann. I våre øyne iallefall.

Verden er uenige med oss fordi de ikke vil være enige om det. Under den kalde krigen så USA seg nødt til være enige med oss, fordi det ga dem spillerom mot Murmansk og den russiske flåten. Nå når denne trusselen på mange måter er uskadeliggjort, bryr ingen seg om dette farvannet, unntatt finnmarkinger og noen få gode sjeler på Storting.

Jeg mener iallefall at vi må tatil oss det som er vårt, så lenge det ikke blir noen annen løsning på det. Å drive tyvfiske slik som russerne gjør, er heller inen ønsket vei.

Automatmonopolet Valgerd fikk igjennom er noe av det viktigste som er gjort på den fronten på tiår. Situasjonen rundt spilleautomatene i Norge har vært av de værste i Verden. (Vi hatr ligget som nummer 1. i Europa og 3 i Verden når det gjelder hvor mange penger som blir spilt bort.) Måtte Giske klare å følge det opp.

Verste i verden? Jeg vet folk med spillegalskap ikke akkurat blir kurert i Norge, men den enes død den andres brød. Disse midlene driver dugnads-Norge på kultur og idrettsiden framover, og er for meg personlig så viktig at man burde ha et fritt omløp, da inntektene går til et godt formål.
Muligens finnes det andre måter å gjøre det på, som er bedre, men jeg synes uansett det blir feil, når dette i hovedsak går utover flere hundre tusener av barn og unge som nyter ekstremt godt av disse midlene.

SPillegalskap kan kureres ved å hjelpe i den andre enden. Men jeg er ikke så kynisk at jeg ikke ser at det vil hjelpe på å kurere mye spillegalskap, kanskje hele 10 prosent av dem.[/quote]

pip
03-03-06, 17:20
Svalbardtraktaten går lenger tilbake i tid. Jeg har samlet en god del linker i den tråden jeg viste til. Den ligger ikke under norsk grunnlov, og alle landene som har undertegnet traktaten har lik rett på svalbard. Vi er bare satt til å forvalte reglene der. Men de havområdene som ligger rundt har vi ikke mer rett på enn andre.

Overfiske er det som går utover kvotene Norge har satt. Blant annet så hoolder Norge sjøl på å fiske tomt for blåkveite. Overfiske er et enormt problem, og vi må få de andre landene med på det.

Om spill: Ja, vi har vært verstinger på disse automatene.

Jeg har overhode ingen sympati med de organisasjonene som har tjent penger på det. Tvert imot. For det første så har det meste av pengene gått til de som har drevet automatene. For det andre, så har da de organsiasjonen som har syntes at dette var en stygg måte å tjene penger på (med rette) ikke fått en del av disse pengene. Det har vært de uten moralske skrupler som har skodd seg på det. Når det nå blir lagt inn under Norsk Tipping, så bli midelne fordelt også til de som har holdt seg unna slikt.

Å argumentere for at disse organisasjonenes kulle få fortsette fordi de driver så bra arbeid, er å si at det er uvesentlig hvordan man skaffer penger. Og det er det ikke, verken når det gjelder dop, klasebomber eller spilleautomater.

Limafox
03-03-06, 17:25
Men hvorfor blir Svalbard betegnet som norsk da? :lurer:

Uansett, selvsagt har det noe å si hva man tjener penger på, men enhver sak er sin egen. Jeg sammenligner ikke det å gi penger til veldedige organisasjoner via spilleautomater som å selge klasebomber :snill.
Den blir for dum, den.

Men spilleautomater er kommet for å bli, og den spillegale kan også logge seg på internett om han vil. Hva vil du vi skal gjøre? Innføre monopol på Internett til bare de som ikke er spillegale?

Tilgjengeligheten kan diskuteres, men automatene er nå her. Noen tjener penger på det, og så lenge overskuddet fordeles på kultur-Norge, eller på veldedige organisasjoner som redder liv, slik som redningsselskapet og deres båter, så kan jeg overhodet ikke se at det skal være verre enn å la folk få spille på nettet.

Limafox
03-03-06, 17:30
Svalbardtraktaten går lenger tilbake i tid. Jeg har samlet en god del linker i den tråden jeg viste til. Den ligger ikke under norsk grunnlov, og alle landene som har undertegnet traktaten har lik rett på svalbard. Vi er bare satt til å forvalte reglene der.

http://no.wikipedia.org/wiki/Svalbard

Ifølge denne er Svalbard norsk.

Uketassen
03-03-06, 17:34
Jeg tror noe av årsaken til at vi ligger som nummer 1. i Europa og 3 i Verden når det gjelder hvor mange penger som blir spilt bort er at vi er veldig rike i Norge. *bare deltar*

Limafox
Om det er "biland" du tenker på, så er ikke Svalbard det lengre. Siden 1925 har Svalbard faktisk vært norsk. ::lære:

Biland er land eller områder som er underlagt en suveren stats overhøyhet uten å være en del av denne staten.

Et norsk biland kan avstås til andre stater uten at det strider mot Norges grunnlovs § 1.

Norske biland er Bouvetøya, Peter 1.s øy og Dronning Maud Land. Peter 1.s øy og Dronning Maud Land, men ikke Bouvetøya, er omfattet av Antarktis-traktaten. Svalbard og Jan Mayen er en del av Kongeriket Norge og er ikke biland.

Limafox
Jeg tror noe av årsaken til at vi ligger som nummer 1. i Europa og 3 i Verden når det gjelder hvor mange penger som blir spilt bort er at vi er veldig rike i Norge. *bare deltar*

Det var et velig godt poeng :nikker:

The Cryptic
03-03-06, 17:41
Si ikke det.

Har du lest på jentesider hvor det disktueres barnehage kontra å ha barn hjemme, heldagsskole kontra dagens ordning?

Da ser det ut at svært mange faktisk mener som Djupedal. Førskolelærere uttaler i aviser at barn har best av å være i barnehage, hest fra de er så små som mulig.

Den skal tidlig krøkes osv. Etterhvert som "det offentlige" får et stadig større grep om individet, fra vugge til grav, øker graden av det Orwellske samfunn :skremt:

Uketassen
03-03-06, 17:43
Huff, pip får kjørt seg i dag. Dakkars.

pip
03-03-06, 17:51
Huff, pip får kjørt seg i dag. Dakkars.

Hæ?

Dette er da ikke å få kjørt seg, det er jo dette som er gøy med nettet.

pip
03-03-06, 17:54
Lima, du må nesten lese den tråden jeg viste til, da svarer jeg på alt du spør om. Eventuelt kan jeg poste inn det viktigste her, om mm synes det er greit å kopiere inn innlegg andre steder fra? (Det er jeg som har skrevet det, men det er ganske masse) Wikipedia tar feil her. Og selvfølgelig så får vi høre at Svalbard er norsk, vi vil jo gjerne at den skal være det. Det er en del av den norske myten.

Når det gjelder automater og klasebomber, så er likeheten at man forsvarer noe som man egentlig synes er forkastelig, med at vi synes det er greit at det blir tjent penger på det. Om noen få uker kommer det et program på NRK hvor det blir avdekket litt av hva skattepengene våre brukes til på våpenfronten. (Sånn helt mal-apropos)

Jeg vet ikke, skaljeg klippe og lime inn gode argumenter mot automatene her også? Egen tråd, kanskje?

Limafox
03-03-06, 18:00
Lima, du må nesten lese den tråden jeg viste til, da svarer jeg på alt du spør om. Eventuelt kan jeg poste inn det viktigste her, om mm synes det er greit å kopiere inn innlegg andre steder fra? (Det er jeg som har skrevet det, men det er ganske masse) Wikipedia tar feil her. Og selvfølgelig så får vi høre at Svalbard er norsk, vi vil jo gjerne at den skal være det. Det er en del av den norske myten.

Når det gjelder automater og klasebomber, så er likeheten at man forsvarer noe som man egentlig synes er forkastelig, med at vi synes det er greit at det blir tjent penger på det. Om noen få uker kommer det et program på NRK hvor det blir avdekket litt av hva skattepengene våre brukes til på våpenfronten. (Sånn helt mal-apropos)

Jeg vet ikke, skaljeg klippe og lime inn gode argumenter mot automatene her også? Egen tråd, kanskje?

Jeg skal heller slutte å være lat og lese, jeg ville bare holde debatten der den var, jeg.

Jeg står på mitt, alle nettsteder jeg kommer over, forteller meg at Svalbard er norsk. Her også;

http://www.svalbardkurset.no/innhold1.htm

Uketassen
03-03-06, 18:00
Hvis Svalbard ikke er norsk, hva er det da?

pip
03-03-06, 18:01
OK, lager egen tråd

Limafox
03-03-06, 18:03

Vi bruker nok en god del skattepenger på våpen, det er da ikke noe nytt? :P

Jeg synes ikke det er forkastelig med spillegalskap. Det er en sykdom. Det er alkoholisme også, uten at man forbyr alkohol også... Om man først skal sammenligne.

Uketassen
03-03-06, 18:05
Våpen er dyre. :nemlig:

Er det ikke så at forsvaret skal bytte ut alle AG3'ene snart. Da kan jeg godt forstå at de bruker masse, masse, masse peng.

Limafox
03-03-06, 18:06
Våpen er dyre. :nemlig:

Er det ikke så at forsvaret skal bytte ut alle AG3'ene snart. Da kan jeg godt forstå at de bruker masse, masse, masse peng.

Hvorfor bytte ut AG3en? Den er jo det mest dødelige og effektive våpenet man har! :P

Om man kan løfte fem kilo da...

Hva skal bli det nye standardvåpenet for norske soldater da?

The Cryptic
03-03-06, 18:07
Vannpistoler. I tråd med en fremtid uten våpen.

Limafox
03-03-06, 18:09
Vannpistoler. I tråd med en fremtid uten våpen.

Hvorfor ikke et vanngevær da? Greit å bytte ut AGen med vannvåpen, men ta nå et gevær i det minste :nemlig:

pip
03-03-06, 18:32
Jeg synes ikke det er forkastelig med spillegalskap. Det er en sykdom. Det er alkoholisme også, uten at man forbyr alkohol også... Om man først skal sammenligne.

Nå er det jo snakk om å gjøre det samme med automater som med alkohol, da -regulere det, og lage et monopol for "det sterkeste".

Men je laga en trå, je

Uketassen
De begynner rett og slett å bli gamle. Jeg aner ikke når de kommer til å bytte dem ut, men jeg vet at de så etter et nytt våpen for to år siden. Mulig de har lagt det på is nå, hva vet jeg?

pip
Vi bruker nok en god del skattepenger på våpen, det er da ikke noe nytt? :P
.

Jo, det kommer en del nytt i det programmet som få vet noe om.

Limafox
03-03-06, 18:37
Jo, det kommer en del nytt i det programmet som få vet noe om.

Hva da?

pip
03-03-06, 18:40
Det skal jo være hemmelig til den slippes, ellers er det jo ikke nyheter lenger.

Limafox
03-03-06, 18:46
Det skal jo være hemmelig til den slippes, ellers er det jo ikke nyheter lenger.

Jeg er på pm ;)

Slikt er alltid interessant, for min egen del er det gøy :)

pip
03-03-06, 18:50
Nei, det blir nok ingen pm-heller. Men følg med i TV programmet rundt den 19. mars. (Treårsdagen for invasjonen av Irak)

Men det vi kanskje kan være enige om, er hvor flott det er at oljefondet jobber med å bli mer etisk? :snill:

Limafox
03-03-06, 18:52
Nei, det blir nok ingen pm-heller. Men følg med i TV programmet rundt den 19. mars. (Treårsdagen for invasjonen av Irak)

Men det vi kanskje kan være enige om, er hvor flott det er at oljefondet jobber med å bli mer etisk? :snill:

Er det på nrk, har jeg det ikke :(

Vi er enige om mye, bare noen delpartier som hekter oss litt fra hverandre ;)

Jeg visste ikke at oljefondet slet med å bli mer etisk :P

pip
03-03-06, 19:17
oljefondet og etikk:

http://www.ukeavisenledelse.no/cgi-bin/ukeavisen/imaker?id=117739

http://www.folkevett.no/index.php?artikkelid=1254&back=1

Limafox
03-03-06, 19:22
Haha, ja det er jo bra, om de klarer.

Jeg er spent på hva som defineres som etisk i den regjeringa. Oljeboring i nord? :lol:

pip
03-03-06, 19:23
http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article1191428.ece

Syv selskaper har fått fyken av Kristin Halvorsen. Nå skal blant annet Boeing ut av oljefondet.

pip
03-03-06, 19:24
Det er mer snakkom hvor de ikke skal invsestere, enn hvor de skal investere enda. Selv om Halvorsen virker klar for å investere i gode etiske saker og ting, og ikke bare tenke "vekk med værstingene".

Limafox
03-03-06, 19:36
Hvorfor får disse fyken etter så mange år? Og hva er poengwet? slik at vi nordmenn med "god" samvittighet skal kunne si "vi liker kun hvalbiff, vi" :D

pip
03-03-06, 19:45
Hvorfor? Fordi mange organisasjoner og enkeltpersoner har kritisert at våre felles penger blir brukt for å sprenge andre mennesker i filler, og at de er investert i ting som er ulovlig. Tror det var Bondevik som startet arbeidet med å "renske" slikt ut av oljefondet, og en del av det ble sluttført nå i høst.

Det handler vel ikke om god samvittighet, men om en reell inflytelse. Tror det er 4,3 milliarder kroner som nå er tatt vekk fra en delselskap, det er en del. Sannsynligvis vil det også skape ringvirkninger.

Det er jo en liten de, men da er i alle fall noe av trenden snudd, med at vi investerer mer og mer i våpen og slikt. Slike investeringer har eksplodert det siste tiåret, tror vi var oppe i 11, ett-eller annet milliarder før dette kuttet.

Først ute i norge med å renske opp var faktisk Den Norske Kirka, da Norwach begynte arbeidet sitt med å finne ut av hvor våre felles penger var plassert rundt omkring i verden.

Limafox
03-03-06, 19:48
Men vil det hjelpe på verden at vi ikke investerer i våpen?
- Neppe, så selv om tanken og gjøremålet er veldig godt, så strekker ikke det våpen med resten av verden.

På mange måter er vi akterutseilt som diplomat og fredsnasjon, det eneste som gjenstår nå, er NObels fredspris, som er svensk, men som deles ut i Norge. :P

4.3 milliarder er et hårstrå på den avskyelige snømannen. Han fryser neppe :(

pip
03-03-06, 19:54
Men vil det hjelpe på verden at vi ikke investerer i våpen?
- Neppe, så selv om tanken og gjøremålet er veldig godt, så strekker ikke det våpen med resten av verden.

Et sted må man begynne. Skal vi investere i atomvåpen og klasebomber bare fordi "det ikke hjelper resten av verden at vi ikke gjør det?" :?: Hva slags forsvar av råttenskap er det? En handling blir ikke rettverdiggjort av at andre også gjør det samme.

Mengden mennesker som investerer pengene sine etisk vokser for hver dag. At et land gjør det samme er et skritt til i riktig rettning. Og det ønsker vi da alle, eller?

Limafox
03-03-06, 19:59
Et sted må man begynne. Skal vi investere i atomvåpen og klasebomber bare fordi "det ikke hjelper resten av verden at vi ikke gjør det?" :?: Hva slags forsvar av råttenskap er det? En handling blir ikke rettverdiggjort av at andre også gjør det samme.

Mengden mennesker som investerer pengene sine etisk vokser for hver dag. At et land gjør det samme er et skritt til i riktig rettning. Og det ønsker vi da alle, eller?

Du misforstår meg. Jeg ønsker intet annet enn en fredelig jord med masse blomster på, men jeg er lut lei av at ikke flertallet vil det, så jeg har vel gitt opp disse idealistiske håpene mine. Jeg er blitt en realist. Jeg forsvarer ikke råttenskap, men jeg er pragmatisk. Nå vet jeg heller ikke hvilke type våpener som vi investerer i heller da, men er det atomvåpen, så spør jeg heller meg selv; hvorfor skal ikke vi få lov til å gjøre det men alle andre, istedet for dette nytteløse spillet med å gå foran som et bedre eksempel.

Dette hørtes sikkert skikkelig kynisk ut, men det er ikke sånn ment :D

pip
03-03-06, 20:12
Dette hørtes sikkert skikkelig kynisk ut, men det er ikke sånn ment :D

Om det ikke er ment kynisk, så oppfordrer jeg deg til å gå i deg selv, for fakta er jo at det _er_ kynsik :knegg:

Jeg skjønner ikke alle disse (deg inkludert) som stønner og uffer seg for at man "må gå i bresjen" og at "alle andre ikke bryr seg".

Se det i øya, du har nå gjort det til "en av alle de andre", som din sånn eller datter igjenn kan bli kynsik av å se.

Vel. Hva har forårsaket denne kynismen? HVa har du faktisk gjort som gir deg grunn til å klage på "alle de andre". Har du brukt år av livet ditt på å forandre ting og tang? Eller har du bare gått rundt og ment noe, og så blitt kynisk fordi ikke alle andre mener det samme?

Faktum er at millioner av mennesker er motkrefter, gode krefter. Se deg rundt, se på ditt liv, på de menneskene som finnes der. Gjør de livet surt for deg? Sannsynligvis ikke.

Se på verden, se hvordan ting alltid jobber for det gode og mot det vonde. Hvem trodde at berlinmuren skulle falle i 1989? Hvem trodde at den kalde krigen skulle være over på en-to-tre? Hvem trodde for alvor at Nelson Mandela skulle settes fri, og at Apharteid skulle spille falitt?

Så på "små" mennesker som Gandhi som velter hele det Britiske styret i India ved å... gå en tur. Utvinne salt av havet. Sultestreike.

Faktumet er at verden har gode krefter og onde krefter, og man må ta parti.

Da må jeg bare si som Desmond Tutu sa til terrorpolitiet i Sør-Afrika før Apharteid falt:

Come to us. Come to our side. We are the winning team!

Limafox
03-03-06, 20:21
Jeg har gjort veldig mye sånn veldedighet, men det er ikke det at jeg ikke bryr meg, men jeg orker bare ikke mer.

Men jeg er keen på å gjøre et forsøk, bare at vi må også innse at verden ikke er slik vi ønsker den skal være :) Den er veldig pyton egentlig :nemlig:

Det som betyr noe for DEG er vel din familie? Mine barn skal få lov til å bli hva de vil, om de vil bli kyniske, javel, men så lenge man allti bryr seg om mennesker, herunder familie, så får det være. Jeg tror jeg skal fint lære mine barn gode livsvalg, helst håper jeg de finner ut av det selv :)

pip
03-03-06, 21:12
vi må også innse at verden ikke er slik vi ønsker den skal være :) Den er veldig pyton egentlig :nemlig:

Synes du?

Jeg synes livet, og derfor verden er helt fantastisk.

Ja, det skjer mye jævelskap, verre ting enn jeg kan forestille meg. Men det skjer også mye fantastisk, mer fantastisk enn jeg kan tro og forestille meg.

Den overveldetheten over det vonde tror jeg for mange er en en slags sugereringseffekt av å bli overeksponert for svært selektive deler av virkeligheten gjennom media og nyheter. Men verden er ikke slik.

Man må nesten se rundt seg, synes man at det man opplever selv i løpet av en dag bare er python? Ikke bar en dag, men når man se livet man har levd i helhet, var det i hovedsaken godt eller vond. Om man mener det i hovedsaken var vondt, er man høyst sannsynlig deprimert. Depresjon er en sykdom.

Om man ikke synes verden er for jævlig på egne vegne, hvordan kan man mene det da? Jo, man mener det på andre vegne. Men er disse "andre" enig? Høyst sannsynlig ikke.

Hva er denne oppfattelsen av verden er for jævlig da? Det er rett og slett en skrudd ide, som gjør deg handlingslammet og kynisk.

Enkelte kristne teologer (og sikker muslimske jødiske og filosofer innenfor buddhisme og hinduisme også) vil man si det er ondksapen selv. Fordi det er en ide som utmatter deg og som tar vekk troen på at det gode er sterkere enn det onde.

Det er den ondskapen Tolkien beskriver i Ringenes Herre -det skapes en angst, en frykt for "noe". Alt ser håpløst ut, det er ingen reddning, verden er i ferd med å bli overtatt av Saruman.

Men det skjer ikke, gjør det vel? :snill:

Sorepheus
04-03-06, 00:53
Har du fått med deg disse sidene pip:

http://www.therainforestsite.com/cgi-bin/WebObjects/CTDSites
http://rainforest.care2.com/

Pleier å starte dagen med 1 minutt klikking, samt visdomsord på email fra:

http://www.positivenews.net/

Man får så mye igjen av å smile til verden, selv om det kan ta litt tid. :wink:

pip
04-03-06, 13:44
http://www.positivenews.net/