Se full versjon : Polsprit vs. heimkok
En kollega var i storform på mandag smella gikk og gikk, og han havnet inn på temaet heimbrent.
Deriblandt snakket han om et hjemmebrentapparat han hadde laget. Dette var ikke av den vanlige fordampningsmetoden, men brukte samme metode som polets egen spritproduksjon bruker.
Han påstod at han ikke hadde fått testet det siden han manglet en del, derimot kjente han noen som brente på den måten og hadde bare gode skussmål ovenfor spriten.
Så fortalte han det jeg har tenkt en del på.
Desse kompisene solgte sprit, og var interessert i å finne hvor ren spriten egentlig var. Derfor sente dem en prøve av egen sprit og en prøve av polprodusert sprit til test ved NTNU. Prøvene var merket slik at det ikke viste hvilken som var hvilken.
Ressultatet viste at heimkoken var renere en polets sprit, så godt som helt ren.
Polspriten derimot var slett ikke ren, tilsatt brekkningsmiddel !
Jups, jeg har hørt om medisiner som er tilsatt slikt slik at man ikke skal ta for mangen for å få rus. Polsprit var for meg nytt.
Visste dere dette ?
Er det ikke for jævlig at vi som ønsker å være lovlydige og kjøper statsprit blir belønnet med søppelkvalitet til blodpriser ?
Nei, det er ikke for jævlig. Sjansen er mye større for at du dauer av heimkok enn polsprit. Og så spyr du tilslutt av polsprit, det gjør man ikke alltid av heimkok, da kan man gå rett i koma.
Du betaler for sikkerheten. Kanskje. Ellerno.
Jeg drikker ikke sprit uansett.
Ikke jeg heller.
Bare whiskey. Og cognac. Og Baylies.
Masse øl, da.
Da drikker du sprit. Jeg tåler det ikke i det hele tatt, verken polsprit eller labsprit. Spyr etter ca 40 sekunder.
Har problemer med å holde nede spriten jeg og.
Da drikker du sprit. Jeg tåler det ikke i det hele tatt, verken polsprit eller labsprit. Spyr etter ca 40 sekunder.
Åja... :P
Jeg drikker aldri heimkok, drakk mye druesprit i min ungdom og blir fortsatt kvalm av tanken..
Jeg drikker sprit, men det er lenge siden jeg drakk så store mengder at jeg spydde. Men nå vet jeg i det minste hvorfor. :nemlig:
[size=24]Er det noen som visste at polet heller brekkningsmidel i spriten de selger ?[color=#]
Ja. Det er da vanlig det? For å unngå at folk skal drikke seg ihjel med det første, det.
[size=24]Er det noen som visste at polet heller brekkningsmidel i spriten de selger ?[color=#]
Nei, det viste jeg ikke.
Jeg tror kameraten din har lurt deg. Dette er en gammel myte, men jeg har enda ikke sett noen fakta som skulle tyde på at det er sant. Tvert imot. Her utaler lommelegen seg, forøvrig:
http://www.lommelegen.no/svar/svar3942.asp
Jeg regner da med at "sprit" betyr all type sprit? Skulle alle mulige produsenter tilsette brekningmidler i sprit de sender til Norge?
Dette holder ikke vann.
Jeg tror kameraten din har lurt deg. Dette er en gammel myte, men jeg har enda ikke sett noen fakta som skulle tyde på at det er sant. Tvert imot. Her utaler lommelegen seg, forøvrig:
http://www.lommelegen.no/svar/svar3942.asp
Jeg regner da med at "sprit" betyr all type sprit? Skulle alle mulige produsenter tilsette brekningmidler i sprit de sender til Norge?
Dette holder ikke vann.
Det er brekningsmiddel i spriten. Mulig jeg har gått fem på om det er en myte, men jeg har hørt og lest flere plasser at det er brekningsmiddel i sprit for at det skal hjelpe din mage til å fortelle deg når nok er nok... :?:
Det er brekningsmiddel i spriten. Mulig jeg har gått fem på om det er en myte, men jeg har hørt og lest flere plasser at det er brekningsmiddel i sprit for at det skal hjelpe din mage til å fortelle deg når nok er nok... :?:
Jeg skal tro deg på det i det jeg ser offentlige uttalelser som sier det. Om det er slik at det skal tilsettes brekkningmiddel i sprit, så må det finnes forskrifter på det som er offentlig tilgjengelig.
Det har jeg aldri sett. På rødsprit og sprit til sånne gamle spritkopieringsapparater er det slike forskrifter.
Jeg har heller aldri sett dette bekreftet i en avis av en journalist som er i stand til å sjekke ut fakta før han skriver.
Så inntill videre tror jeg det er en myte, ja.
Jeg skal tro deg på det i det jeg ser offentlige uttalelser som sier det. Om det er slik at det skal tilsettes brekkningmiddel i sprit, så må det finnes forskrifter på det som er offentlig tilgjengelig.
Det har jeg aldri sett. På rødsprit og sprit til sånne gamle spritkopieringsapparater er det slike forskrifter.
Jeg har heller aldri sett dette bekreftet i en avis av en journalist som er i stand til å sjekke ut fakta før han skriver.
Så inntill videre tror jeg det er en myte, ja.
Det er vel kanskje bare rødsprit det er brekningsmiddel i, ja.
Og det lages jo på vinmonopolet det også...
Brekkningsmiddel er i rødsprit det stemmer. Men i den vanlige spriten dem selger skal det ikke være noe av dette.
Men vanker man i ett miljø hvor du tar deg en slurk sprit og leser på flasken att det inneholde brekkningsmiddel, ja da kan det hende du har rotet deg på feil fest :nemlig: da har du drukket rødsprit eller "lege-spriten" som brukes på enkelte skoler og på sykehus osv, den skal inneholde en eller annen form for brekkningsmiddel.
Grunnen til at man ofte spyr etter for mye alkohol er fordi alkohol er et giftstoff for kroppen og, tro det eller ei, kroppen din prøver å holde seg i live selv om *du* ikke synes det er nok.
Sprit inneholder etanol så muligens det er dette som folk tenker på, da dette jo er en form for Brekkningsmiddel. For hvis man får for mye etanol i seg så kan man begyne å kaste opp.
Har rett og slett sendt en email til arcus med spørsmål
om norsk sprit som selges på polet inneholder brekkningsmiddel. Får jeg svar sier jeg i fra hva dem svarte. Fint å vite fakta 100% :)
Sexy Sadie
02-03-06, 18:59
Lingen! :rofl:
Kansje mattilsynet kan starte å ha brekkningsmiddel i maten vår for å bekjempe fedme.
Hadde vært fint om vi ikke orket å spise mer en det vi fysisk har godt av, så slipper vi både helseproblemer og bli "skvist" på flyet. :snill: :lol:
Kansje mattilsynet kan starte å ha brekkningsmiddel i maten vår for å bekjempe fedme.
Hadde vært fint om vi ikke orket å spise mer en det vi fysisk har godt av, så slipper vi både helseproblemer og bli "skvist" på flyet. :snill:
Jeg vet om en som ville likt den tanken meget godt, og som trolig ville tilsatt dette i mye annet også. Både fordi det meste av det vi spiser er umoralsk og forkastelig, og fordi feite folk er så stygge.
Jeg vet om en som ville likt den tanken meget godt, og som trolig ville tilsatt dette i mye annet også. Både fordi det meste av det vi spiser er umoralsk og forkastelig, og fordi feite folk er så stygge.
Hahaha...
Jeg tror Gilde driver og eksperimenterer med slikt i kjøttdeigen sin for tiden. :nemlig:
Har dongen fått jobb på gilde ? :wink:
:rofl:
Jeg tror det er det siste stedet han vil jobbe, omringet at kjøtt. :lol:
:gapskratt: Det kan jeg se for meg.
Jeg tror det er det siste stedet han vil jobbe, omringet at kjøtt. :lol:
Vi krever vegetarmat i slakteriets kantine! :sulten:
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.