PDA

Se full versjon : Statlig monopol - nødvendig eller bare kontrollerende?

Limafox
22-03-06, 16:05
Jeg er ikke for ensidig monopol fra statlig side, da dette kan oppfattes som konrollerende og veldig "kommunistvennlig". Jeg er derimot heller ikke enig med meg selv om at det skal være fri flyt av norske verdier, som f.eks. statoil, hydro, sykehus, eldrepleie, barnehager, etc.

Men hvor går grensen for hvor kontrollerende staten kan være, uten å ødelegge demokratiet vi har i dag?

pip
22-03-06, 16:10
Er det fordi du ikke liker ordet "kommunistvennlig", og linker dette til monopol at du ikke liker det?

Jeg mener vi bør ha monopol, eller statlig styring (ikke privatisering) der det er mest brukervennlig, og der det ikke vil slå bra ut å kutte det.

Om man ser nedover i Europa, så er man i ferd med å stramme inn ting som har vært privatisert, men som har slått uheldig ut. I Norge ligger vi "bak i løypa" - hvorfor skal vi gjøre de samme feilene, hvorfor kan vi ikke heller lære av andres feil?

Det finnes mye erfaring etterhvert med hva som slår bra og dårlig ut med hensyn til privatisering. La oss se på dette, og vurdere det seriøst, i stedet for å ha en sånn "privatisering er det eneste svaret"-holding som har vært rådende det siste tiåret.

Limafox
22-03-06, 16:29
Er det fordi du ikke liker ordet "kommunistvennlig", og linker dette til monopol at du ikke liker det?

Jeg mener vi bør ha monopol, eller statlig styring (ikke privatisering) der det er mest brukervennlig, og der det ikke vil slå bra ut å kutte det.

Om man ser nedover i Europa, så er man i ferd med å stramme inn ting som har vært privatisert, men som har slått uheldig ut. I Norge ligger vi "bak i løypa" - hvorfor skal vi gjøre de samme feilene, hvorfor kan vi ikke heller lære av andres feil?

Det finnes mye erfaring etterhvert med hva som slår bra og dårlig ut med hensyn til privatisering. La oss se på dette, og vurdere det seriøst, i stedet for å ha en sånn "privatisering er det eneste svaret"-holding som har vært rådende det siste tiåret.

Jeg er fullstendig i mot privatisering av offentlig sektor. Jeg er for delprivatisering av store norske statlige konsern som politikere strengt tatt ikke har utdannelse til å uttale seg om.

Norske Skog er et glitrende eksempel på at politikere følger hjertet, ikke fornuften i slike saker.

Sorepheus
23-03-06, 01:47
Jeg får i hvert fall kraftig vondt av sykehjemspraksisen til FrP i Oslo, der FrP er ansvarlig for eldrepolitikken. Eldre bor alene i leiligheter og både fryser, sulter og ønsker mest de var døde - samtidig som legene deres innstendig ber om at de skal få sykehjemsplass, men byrådene nekter. Det er visst ikke noe som heter eldrehjem en gang lengre. Jeg får vondt langt inn i hjerterota.

Limafox
23-03-06, 09:34
Jeg får i hvert fall kraftig vondt av sykehjemspraksisen til FrP i Oslo, der FrP er ansvarlig for eldrepolitikken. Eldre bor alene i leiligheter og både fryser, sulter og ønsker mest de var døde - samtidig som legene deres innstendig ber om at de skal få sykehjemsplass, men byrådene nekter. Det er visst ikke noe som heter eldrehjem en gang lengre. Jeg får vondt langt inn i hjerterota.

Ja, men mange eldre velger jo dette "livet" selv også, i sin stahet på at "skal" klare seg selv...

Uansett; er det ikke regjeringens linje kommuner og fylker skal legge seg på?

Sorepheus
23-03-06, 15:54
Det er overhode ikke mye valg over det for enkelte.

pip
23-03-06, 18:10
MEn fox, jeg skjønner ikke dette at du er imot privatisering og mot monopol. Monopol er jo nettopp det motsatte av privatisering? Eller er det noe jeg misforstår her?

Sorepheus
23-03-06, 23:36
Monopol er vel stort sett brukt om private foretak som ikke har konkurrenter ..

Limafox
23-03-06, 23:40
MEn fox, jeg skjønner ikke dette at du er imot privatisering og mot monopol. Monopol er jo nettopp det motsatte av privatisering? Eller er det noe jeg misforstår her?

Monopol er vel en situasjon der private ikke har konkurrenter, eller så godt som ingen andre som kan konkurrere.

Privatisering er å selge statlige ting, sette ut offentlige tjenester på anbud, etc.

Velferdstilbud burde alltid være en statlig oppgave, eller monopolisme som du kaller det.

Men reelle forretninger og bedrifter som kommer næringsliv til gode, burde ikke være privatisert. Folk må få lov til å kunne gjøre karriere, selv om det kanskje innebærer mer penger enn andre? :)

pip
23-03-06, 23:46
:?:

Det vi snakket om var vel spillemonopol, der staten har monopol på slikt.

Også har vi vinmonopol.Kan man ikke si at staten har monopol på tog og post osv også :?:

Sånn privat-monopol er det jo regler som skal sørge for at ikke får bre om seg.

Limafox
24-03-06, 00:05
:?:

Det vi snakket om var vel spillemonopol, der staten har monopol på slikt.

Også har vi vinmonopol.Kan man ikke si at staten har monopol på tog og post osv også :?:

Sånn privat-monopol er det jo regler som skal sørge for at ikke får bre om seg.

NSB er i mine øyne, her i Norge, et offentlig velferdstiltak. Nordlandsbanen blir lagt ned om private slipper inn, og det bor mange togmennesker som bor langs ruta Bodø-Trondheim som bruker tog.
Vinmonopol fungerer også som et velferdstiltak :knegg:

Post har ikke staten monopol på lenger, da det finnes flere aktører som faktisk kan overta jobben. Men ingen vil, fordi det er så dyrt, derfor Staten. ;)

Regler for privat-monopol er utformet slik at de som kan, vil finne smutthull.

pip
24-03-06, 00:24
så er vel også spill-monopol et velferdstiltak på linje med vinmonopol?

Sorepheus
24-03-06, 01:23
Det spørs, synes andre lands systemer på alkohol og spillmaskiner fungerer akkurat like bra. Det er vel ikke så mye å gjøre med om det er Staten som eier eller ikke, spørsmålet er hvorvidt holdningene i samfunnet ellers er like gode og det er de stort sett uansett land.