PDA

Se full versjon : Flere oppgraderingsproblemer

Mr.Man
25-03-06, 15:03
Prøve å oppgradere til siste versjon av phpbb i går og fikk problemer slik som forrige gang. Men det ser ut til å gå greiere nå.

Blossom
25-03-06, 15:05
Ja, jeg merket det i går. Fikk ikke lest innlegg.

Mr.Man
25-03-06, 15:06
Nå har jeg fikset det ser det ut til. Da kan jeg begynne med de andre mod'sene jeg hadde på planen.

Blossom
25-03-06, 15:07
Lykke til. Jeg skal lese til eksamen :-(

Mr.Man
25-03-06, 15:10
Utdannelse er bra. Stå på! Den som gidder å yte litt over middelmådig innsats vil høste langt flere frukter enn andre.

pip
25-03-06, 15:38
Flink du er!

Begge to, foresten!

Mr. Man, er det et sted på nett man kan lære seg phpbb fra scratch?

Jeg har et par forum, men de er satt opp fra før, så det er bare ganske enkle ting jeg gjør selv.

Og et sted på forumkatalogen skriver du om to andre typer ferdigforum, og som du mener er bedre? Stemmer det? Disse har jeg ikke sett noen gang, vet du hvor de har ekspempler på det?

Og vil du heller gjøre andre ting enn å svare på slikt, så er det helt greit. :nikker:

Sexy Sadie
25-03-06, 16:04
Du får nok svar 7. :-P

Mr.Man
25-03-06, 16:42
Flink du er!

Begge to, foresten!

Takk. :-D

Mr. Man, er det et sted på nett man kan lære seg phpbb fra scratch?

Lære å sette det opp, modde det eller programmere mod'er/themes selv?

Og et sted på forumkatalogen skriver du om to andre typer ferdigforum, og som du mener er bedre? Stemmer det? Disse har jeg ikke sett noen gang, vet du hvor de har eksempler på det?
Ja, det er to stk.. Invision Powerboard og vBulletin. Ærlig talt skjønner jeg ikke hva som er så fett med Invision Powerboard. På meg virker det som det er ganske nedstrippet for funksjonalitet. Men både http://diskusjon.no og http://itpro.no kjører Invision Powerboard.

Det er ganske mange som kjører vBulletin. Du kan f.eks. sjekke ut http://www.exsite.no/forum/ eller http://www.skravlekroken.com/

pip
25-03-06, 16:50
Modde det kan jeg, administrere det utifra meny kan jeg også. Så det må være å sette det opp, og å forme det selv.

Som brueker er det vel ikke stor forskjell på furmene? Det må jo være hva man kan gjøre med et. Når du har valgt php, er det fordi du synes det er bedre enn vBulletin?

Det jeg ikke skjønner er hvorfor man på php ikke like gjerne bruker html-tagger, det hadde gjort det enklere å flytte innlegg over til hjemmesider, faq-er og slikt.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man ikke kan holde seg til et språk. Uansett så lager vel php om til html et eller annet sted i prosessen, gjør det ikke?

Sexy Sadie
25-03-06, 19:08
www.bataljonen.com er jeg også bruker invision, de har fått det til å se fett ut, etter det jeg kan se på forsiden iallfall.

Snorre
25-03-06, 19:32
Oppgraderingsproblemer?

Grunkene mine!?!?!? :redd:

Sexy Sadie
25-03-06, 19:35
Kapitalistiske svin. :skuffet:

Mr.Man
25-03-06, 19:38
Modde det kan jeg, administrere det utifra meny kan jeg også. Så det må være å sette det opp, og å forme det selv.

Det å installere det selv krever ikke allverden, for det medfølger et installasjonsprogram. Det som kan være litt svett er å forandre design ved å lage en egen mal. Du kan da gjøre som jeg begynte: Last ned en mal du synes er pen, og modifiser den til din egen. Da vil du ganske fort lære hvordan ting henger sammen. Det er faktisk HTML som brukes i det tilfellet. tpl-filene i malen er i praksis html-filer, men de inneholder variabler som tar imot data fra de underliggnede php-filene. Resultatet blir da html selv om det står php i slutten av linkene.

Som brueker er det vel ikke stor forskjell på furmene? Det må jo være hva man kan gjøre med et. Når du har valgt php, er det fordi du synes det er bedre enn vBulletin?

Jeg valgte phpbb fordi det er gratis, og fordi det er en ganske stort installert base rundt omkring. Da blir det lettere å finne svar på problemer man har fordi det i 99% av tilfellene finnes folk som har hatt de samme problemene.

vBulletin og Invision PB er shareware hvor du må betale et par tusden i året i lisens. Fordelen med en slik løsning er at du er garantert support og en viss oppgraderingsfrekvens. Det er desverre lenge siden det har kommet noen ny stor release av phpbb. Det var ikke lenge siden de rekrutterte en hel haug nye utviklere, så det kan se ut som om det kommer en beta 1 av v3 snart.

php er programmeringsspråket som er brukt for å utvikle både phpbb, Invision PB og vBulletin.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man ikke kan holde seg til et språk. Uansett så lager vel php om til html et eller annet sted i prosessen, gjør det ikke?
De 3 store språkene som benyttes er PHP, .NET og Java. Hver av dem har sine fordeler mot større eller mindre prosjekter, så det vil nok være utopisk å forvente at alle skal bruke samme språk.

HTML og XML er mer et dokumentutvekslingsformat, og ikke er programmeringsspråk.

Goffy
25-03-06, 20:13
Det å installere det selv krever ikke allverden, for det medfølger et installasjonsprogram.

Har du ikke Fantastico på serveren din?

Ellers så går det fort å lære seg phpbb2, men litt mer tid om man skal lære seg å manipulere koden og faktisk forstå hva man gjør.

Jeg har ellers brukt SMF (Simple machines) på scambaitingforumet mitt. Det er også et veldig greit forum, selv om det ikke finnes så mange modder til det.

Jeg er dog ikke tilhenger av å modde forumet for mye. Det kan så fort bli rusk i maskineriet som på sikt lager krøll i tabellene om man ikke er forsiktig og forstår hva koden gjør. Jeg jobber med å sette opp et nytt websted med phpbb2 forum og da kommer jeg til å modde lite og sperre for opplasting av bilder. Heller legge en link til photobucket i menyen.

Mr.Man
25-03-06, 20:41
Det å installere det selv krever ikke allverden, for det medfølger et installasjonsprogram.

Har du ikke Fantastico på serveren din?

Hva er det?

Ellers så går det fort å lære seg phpbb2, men litt mer tid om man skal lære seg å manipulere koden og faktisk forstå hva man gjør.

Tja. Kommer jo litt an på hva man kan fra før. Koden er ikke noe for nybegynnere i programmering.

Jeg har ellers brukt SMF (Simple machines) på scambaitingforumet mitt. Det er også et veldig greit forum, selv om det ikke finnes så mange modder til det.

Jeg er dog ikke tilhenger av å modde forumet for mye. Det kan så fort bli rusk i maskineriet som på sikt lager krøll i tabellene om man ikke er forsiktig og forstår hva koden gjør. Jeg jobber med å sette opp et nytt websted med phpbb2 forum og da kommer jeg til å modde lite og sperre for opplasting av bilder. Heller legge en link til photobucket i menyen.
phpbb2 har ikke attachments som default, så du slipper å "sperre" for det.

Goffy
25-03-06, 20:49
Fantastico er en samling OpenGl programmer som følger med en serverløsning. Alt ligger klart så det er bare å innstallere direkte fra webområdet på et øyeblikk. Man slipper en masse arbeid og har de mest populære gratisløsningene med tilhørende ressurser tilgjengelig direkte.

Du må gjerne få en kikk på et av domenene mine om du vil ta det i øyesyn. Det er ganske genialt.

pip
25-03-06, 20:49
Takk mm. Jeg trodde det var motsatt, jeg, at man skrev i php, og den gjorde det om til html.

Mr.Man
25-03-06, 20:57
Takk mm. Jeg trodde det var motsatt, jeg, at man skrev i php, og den gjorde det om til html.
Jo, informasjonsrekkefølgen er som følger:

SQL -> PHP -> TPL -> HTML

HTML-taggene ligger faste i TPL-filene så man forandrer på html-taggene i TPL-filene for å forandre design. Poenget er at brukerne i ytterste konsekvens kan skifte maler selv uten at man trenger å ha PHP-koden liggende rundt i malene.

Aberet med å la brukerne velge mellom flere maler er at det blir et salig strev å oppgradere samt mod'e boardet siden TPL-filene ofte blir oppdatert med flere felt eller lignende i en oppgraderingsprosess.

Master
25-03-06, 22:28
Mr.Man

Her finner du ok info om Fantastico, bruker det selv.

http://netenberg.com/fantastico_scripts.php