Se full versjon : Modernitet vs Postmodernitet
Sexy Sadie
28-03-06, 21:25
Siden vi nå har så mange samfunnsvitere her så går det kanskje an å få til en diskusjon om begrepet "Modernitet" også. Jeg skal ærlig innrømme at jeg faktisk er litt i tvil og lurer på om Bauman har rett i sin påstand om at vi aldri har vært moderne.
For orienteringens skyld har jeg funnet frem et bilde form av en reklameplakat for kaffe. Fordi at når samtiden går så langt som å smelte sammen Gud og Marx i en kaffepakning fra Japan så må jeg gi meg ende over. Det hele er bare forvirring, og jeg lengter etter det "moderne" hvor vi skilte de to fra hverandre. Men kanskje driver både Marx og Gud og roterer i gravene sine pga dette pr-stuntet og da får vi bare prøve å snakke oss ut av det og si at alt er sosialt konstruert og relativt.
http://i40.photobucket.com/albums/e225/ildergreier/Bloggings/gods-favored-coffee.jpg
Men altså, finnes det virkelig en postmoderne, og har noen en formening om hva vi skal kalle tiden som kommer foran oss?
Vi kan vel kalle den Cybertiden, eller cyber-generasjonen? Alt er jo på nett, flere og flere spill tilpasses for virtual spill, og i det hele tatt er alt så mye lettere enn før.
Jeg husker ennå da jeg fylte 18 år og skulle flytte hjemmefra. Da fikk jeg min aller første mobiltelefon, en Bosch, som var sort. Det er faktisk også den beste telefonen jeg noen gang har hatt. Den tåler å falle i en trapp :nemlig:
Legg merke til "TM" merket over Marxisme :lol:
Jeg husker ennå da jeg fylte 18 år og skulle flytte hjemmefra. Da fikk jeg min aller første mobiltelefon, en Bosch, som var sort.
Nå slo det meg at du må være langt yngre enn meg.
Dengang jeg flyttet hjemmefra hadde jeg aldri hørt om mobiltelefoner. Og det gikk enda mange år før bøndene og en del andre fikk seg sånne 5 kg mobiler til å ha i bilen.
Internett var det ingen somviste hva var. MEn da jeg ble sammen med mannen min, så brukte vi "talk" på blindern, og ringte opp bbs-er når vi ikke kom videre i spill som i dag spilles i flash, og dengangen måtte lastes ned fra 5 disketter. Minst.
Og å trace et bilde tok et døgn.
Hvor gammel er du da, pip?
Min første mobil var en motorola, og den var knall! Nesten så jeg savner den faktisk, var det 633 modellen het tro?
Nå slo det meg at du må være langt yngre enn meg.
Dengang jeg flyttet hjemmefra hadde jeg aldri hørt om mobiltelefoner. Og det gikk enda mange år før bøndene og en del andre fikk seg sånne 5 kg mobiler til å ha i bilen.
Internett var det ingen somviste hva var. MEn da jeg ble sammen med mannen min, så brukte vi "talk" på blindern, og ringte opp bbs-er når vi ikke kom videre i spill som i dag spilles i flash, og dengangen måtte lastes ned fra 5 disketter. Minst.
Og å trace et bilde tok et døgn.
jeg er ganske ung ja :nemlig:
Hvor gammel er du da, pip?
Inntill denne tråden, så trodde jeg at jeg var ganske ung... :-|
Må vi ha en "hvor gamle er vi her inne"-tråd?
Sexy Sadie
30-03-06, 12:39
Nei, og helst ikke i den her tråd. :fortvilet:
Iik.. jeg fikk nyss et sånt flash av meg selv som gammel bestefar som advarer mot sosialismen, akkurat som bestefar advarte mot nazismen.
Jeg skal ærlig innrømme at jeg faktisk er litt i tvil og lurer på om Bauman har rett i sin påstand om at vi aldri har vært moderne.
Gøyalt tema.Det kjente sitatet fra Sokrates er så herlig illustrerende:
Barna nå for tiden er tyranner. De trosser sine foreldre, hiver maten i seg og tyranniserer sine lærere.
Jeg vet ikke helt hva "moderne" er for noe. Moderne er det som er der og da, er det ikke? Et slags begrep som brukes for å markere avstand til fortida. Det som gjør at vi liker å tro at vi er en del av noe nytt.
Jeg tror ihvertfall ikke at folk egentlig forandrer seg så mye. Det er bare rammene rundt oss som forandrer seg og måten vi tilpasser oss.
J.
Jeg tror ikke marx var kristen.
Nei det var han definitivt ikke.
Hitler derimot var kristen.
Lystløgner
29-09-06, 17:20
Hitler derimot var kristen.
og Veggis :shocked:
Nei, det er en myte. Hitler var på en vegetarisk diett i noen måneder på ordre fra legen pga. et mage og tarmproblem. Hitler uttalte imidlertid flere ganger hvor mye han elsket kjøtt og spesielt tysk pølse.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.