PDA

Se full versjon : Tid for å skrive under på et opprop

pip
29-03-06, 15:19
http://www.opprop.no/opprop.php?id=nixiplos

Om du er sånn som vil vite hva du skriver under på, kan du jo lese litt også:

http://www.uib.no/isf/eyr/2006q1/023294.html

http://www.nhf.no/index.asp?id=45384

http://www.uloba.no/templates/Page.aspx?id=1862

kratos
29-03-06, 15:21
og jeg som ikke kan lese linker (har ikke internett, bare intranett som jeg har sneket NK inn på) lurer jo veldig på hva dette er..

pip
29-03-06, 15:29
Ok, her er kortversjonen, kopi fra ULOBA:

Tenk om vi fikk et sentralregister som (på en skala fra 1-5) vurderte:
# Skaper du og opprettholder du et sosialt nettverk?
# Tar du kontakt med familie, venner, kolleger og personer i nærmiljøet?
# Gjenkjenner du kjente personer?
# Husker du avtaler og viktige hendelser den siste uken?
# Mestrer du samhandling med andre mennesker?
# Handler du i overensstemmelse med sosiale regler og sedvaner?
# Velger du klær i overensstemmelse med klimatiske og sosiale forhold?
# Spiser du servert mat på en kulturelt akseptabel måte?
# Har du ukritisk væremåte overfor deg selv og andre?
# Har du kontroll over verbal og fysisk aggresjon?
# Tar du avgjørelser og organiserer du daglige gjøremål?
# Disponerer du tiden og gjøremålene og integrerer du uforutsette hendelser?
# Vasker du, tørker du og steller du hele kroppen?
# Bruker du vann, passende midler og metoder?
# Tar du på og av deg klær og fottøy i rekkefølge?
# Planlegger du og utfører du tømming av tarm, blære og intimhygiene ved menstruasjon?
# Tørker du deg nedentil og vasker du hender?
# Husker du nylig inntrufne hendelser?

Tro det eller ei. Et slikt sentralregister er nylig etablert for landets funksjonshemmede. Spørsmålene over er bare noen av spørsmålene som blir stilt til folk som søker tjenester fra sin kommune. Opplysningene innrapporteres til det nye sentrale IPLOS-registeret.

Obligatorisk.
IPLOS er et nytt obligatorisk anonymisert registreringssystem innført av helse- og omsorgsminister Sylvia Brustad 17. februar i år. Kommuner skal nå registrere alle som søker tjenester inn under sosialtjenesteloven eller kommunehelsetjenesteloven. Det hele skal samles i et sentralt pseudonymisert register ved navn IPLOS.

Sylvias sentralregister.
Kommuner må nå vurdere og innrapportere funksjonshemmede i forhold til lista over. Nå skal bordskikk, klesdrakt, toalettvaner og temperament hos funksjonshemmede samles i Sylvias sentralregister. Hun ville neppe likt å fått spørsmålene selv. - Og ikke alle kommuneansatte ville likt å måtte spørre.

ULOBA er kjent med at mange kommuner i det stille har store motforestillinger til IPLOS og mener spørsmålene er irrelevante. Vi er så enige!

Grotesk krenkende.
IPLOS spørsmålene er grotesk krenkende. Alle norske borgere som søker hverdagslig assistanse for å leve reduseres her til pasienter, utgiftsposter og objekter. Dette er offentlig finansiert diskriminering og undertrykking. At hun som søker assistanse for å ha et allright liv også er en samfunnsborger med skolegang, full jobb, hobbyer, fritid, familie, forelderolle og politiske verv. Alt det som virkelig betyr noe for oss mennesker. Tenk, det unngår IPLOS. Det spørres det ikke om. Er ikke Sylvia interessert i det?

Terningkast uten samtykke.
Alle som har hjemmesykepleie, hjemmehjelp, støttekontakt og personlig assistanse vil nå bli IPLOS-registrert av sin kommunale saksbehandler. Man trenger ikke å gi sitt samtykke til registreringen. Kommunen kan nemlig registrere folk uten samtykke. Her får dine bordmanérer og din klesdrakt offentlige terningkast uten at du vet det. Datatilsynet? Glem det. Deres motforestillinger er satt ut av spill.

Offentlig ønsket diskriminering.
IPLOS har vært planlagt i årevis, og sentralregisteret for funksjonshemmedes vaner og oppførsel har dukket opp uten bråk. Her har staten fritt kunnet bruke fellesskapets penger på å legge til rette for systematiske krenkelser av sine egne borgere. Alle kommuner har blitt grundig kurset i det nye diskrimineringsverktøyet. - Og tusenvis av offentlig lønnsmottakere (mange av dem Amnesty-medlemmer) har kjent til IPLOS-galskapen i månedsvis. Ingen har reagert! Det er nesten det verste.

Stopp IPLOS - Skriv under på oppropet!

Tillegg fra meg -det som også ligger i opplegget er at leger skal sette diagnoser på pasienter, og det skal ligge mer eller mindre offentlig tilgjengelig. Dette skjer uten at pasienten er spurt om samtykke, og dette kan ikke pasienten reservere seg for.

Det er allerede sløst bort millioner på kursing i dette, det kommer til å bli et byråkrati uten sidestykke, og de vet ikke engang hva de skal bruke det til. Hjelpearbeidere fortviler, leger synes det er forferdelig, de som skal registreres mener det er nedverdigende, og alle med vett og forstand burde skjønne at dette må stoppes.

:evil:

kratos
29-03-06, 15:35
takk pip, og selvsagt skal jeg signere dette så fort jeg får muligheten.

Limafox
29-03-06, 16:35
Jøss... det er av sine egne man skal ha det, ja... Sjokkerende..

pip
29-03-06, 16:44
Jøss... det er av sine egne man skal ha det, ja... Sjokkerende..

Sine egne?

Hva mener du?

Er det du som har laget dette makkverket av et byrårkatisk kafkamareritt?

Limafox
29-03-06, 16:45
Sylvia Brusta er vel Ap-dame... som er i en regjering som vi har stemt fram.. ?

pip
29-03-06, 16:49
Sylvia har jo bare kommet inn på slutten her, dette har de jobbet med i årevis.
Men tenk å la noe slikt gå igjennom, da har du rett og slett ikke mye i skallen.

Unnskylod meg, men er det noe helsenorge eller skolenorge trenger mer av i dag er det byråkrati. Begge delene drukner jo i byråkrati, og folk slutte fordi de ikke oker å forholde seg til flere papirer.

Men værst av alt med dette er jo alikevel mangelen på respekt for brukere av komunale tjenester, totalt mangel på persvonvern. Datatilsynet kommer forhåntligvis raskt på banen her. De bruker å sette skapet på plass. Men de som står bak burde holdes personlig ansvarlig for de pengene som har gått tapt i prosessen.

Limafox
29-03-06, 16:49
Hvem skal holdes ansvarlig? Hvem satte dette i gang?

pip
29-03-06, 16:51
Aner ikke. "Noen"

Limafox
29-03-06, 16:54
Aner ikke. "Noen"

Jeg har så lyst at "noen" skulle være Erna Solberg ellernoen fra Høyre :roll:

Men burde man da ikke finne ut hvem som er de ansvalrige og ta rette vedkommede? Brustad følger vel bare råd, og ordre som er gitt tilbake i tid? Meget mulig hun sitter så inne i det at hun ikke finner noen naturlig grunn til å si nei? Jeg bare spør.. Synes det var rart at det kom fra den kanten, gitt...

pip
29-03-06, 16:58
Brustad er i stand til hva som helst, i mine øyne. Hun har en rimelig lav politikerstjerne hos meg.

Han som var helseminsiter i Bondevikregjeringen var veldig dyktig, det er merkelig om han står bak dette. Jeg tror det er en byråkratgreie, som bare har vokst utover alle støvlekast og blitt et monster av den annen verden. I George Orwells verden.

Uketassen
29-03-06, 19:00
Hva er meningen med dette registeret? Hvis hele greia er anononymisert kan det vel knapt brukes til annet enn statistikk?
At byråkratiet bruker millioner av penger på nyttesløse ting er vel ingen stor nyhet?

Og som du selv skriver:
tusenvis av offentlig lønnsmottakere (mange av dem Amnesty-medlemmer) har kjent til IPLOS-galskapen i månedsvis. Ingen har reagert!

Hvorfor skal vi skrive under på det om ingen andre har reagert?

pip
29-03-06, 19:31
Hva er meningen med dette registeret? Hvis hele greia er anononymisert kan det vel knapt brukes til annet enn statistikk?
At byråkratiet bruker millioner av penger på nyttesløse ting er vel ingen stor nyhet?

Og som du selv skriver:
tusenvis av offentlig lønnsmottakere (mange av dem Amnesty-medlemmer) har kjent til IPLOS-galskapen i månedsvis. Ingen har reagert!

Hvorfor skal vi skrive under på det om ingen andre har reagert?

De vet ikke helt hvameningen er med dette registret. Statistikk? Trenger vi en statistikk over dovanene til folk?

Det er semianonymt, det vil si at folk som kommer i kontakt med en bruker får tilgang på opplysningene. Mange av de av en slik art at de aldri ville fått tilgang på dem i dag.

Mange har reagert, leger reagerer, mottalsen på kurs har vært laber, spørrende og undrende, av det jeg har lest. NHF har klaget det inn for datatilsynet, mange hundre har skrevet under. Legenes fagforbund har reagert og jobbermed saken.

Forøvrig så stiller jeg meg litt undrende til utsagnet om at man ikke skal reagere fordi ingen andre reagerer. Tenker du slik når du går forbi en skadd mann på gata også?

The Cryptic
29-03-06, 19:40
Jeg synes for egen del at forslaget er uhyrlig. *løper og signerer oppropet*

Uketassen
29-03-06, 19:51
De vet ikke helt hvameningen er med dette registret. Statistikk? Trenger vi en statistikk over dovanene til folk?
Ikke det at jeg ville brukt den, men jeg er ganske sikker på at vi trenger det, ja...

Det er semianonymt, det vil si at folk som kommer i kontakt med en bruker får tilgang på opplysningene. Mange av de av en slik art at de aldri ville fått tilgang på dem i dag.
Hvorfor er dette nødvendigvis en fæl ting? Det er selvfølgelig ikke bra om disse opplysningene misbrukes, men en kan ikke rope varsku hver gang noe kan misbrukes, rop heller når det skjer.

Mange har reagert, leger reagerer, mottalsen på kurs har vært laber, spørrende og undrende, av det jeg har lest. NHF har klaget det inn for datatilsynet, mange hundre har skrevet under. Legenes fagforbund har reagert og jobbermed saken.
Dette blir noe annet, når folk som faktisk skal jobbe med det ikke har lyst til å jobbe med det burde de som kom opp med ideen forstå at det kanskje ikke er noen god ide.

Forøvrig så stiller jeg meg litt undrende til utsagnet om at man ikke skal reagere fordi ingen andre reagerer. Tenker du slik når du går forbi en skadd mann på gata også?
Jeg tenker slik når folk som har langt bedre forutetninger enn meg til å vite hva det dreier seg om ikke reagerer. Jeg har sett altfor mange ganger at folk reagerer og faktisk gjør større skade enn om en ikke reagerte.

Og jeg skriver ihvertfall ikke under på noe om noen stikker et ark (eller en link) i fjeset mitt og sier: Her, skriv under på dette.

Svar meg på en enkel ting: Kan dette registeret brukes til å hjelpe folk?

pip
29-03-06, 20:32
Jeg synes for egen del at forslaget er uhyrlig.

:venner:

pip
29-03-06, 20:36
Svar meg på en enkel ting: Kan dette registeret brukes til å hjelpe folk?

Nei, det kan jeg ikke skjønne.

Det vil gi merarbeid for helsepersonell, i tillegg til at det vil være en "storebror ser deg" i det mest uhyrlige.

Man skal rope opp når man står forann forandringer som er håreisende. Selvfølgelig skal man det. Ville du likt å bli registrert på denne måten? Og så flere folk innom deg i værste fall flere forskjellige hver dag, kanskje 20 forskjellige i løpet av en månte som kunne lese igjennom dette?

Allerede i dag registrerer man jo det som er nødvendig for å gjøre en god jobb.

Uketassen
29-03-06, 20:50
Nei, det kan jeg ikke skjønne.

Det vil gi merarbeid for helsepersonell, i tillegg til at det vil være en "storebror ser deg" i det mest uhyrlige.

Man skal rope opp når man står forann forandringer som er håreisende. Selvfølgelig skal man det. Ville du likt å bli registrert på denne måten? Og så flere folk innom deg i værste fall flere forskjellige hver dag, kanskje 20 forskjellige i løpet av en månte som kunne lese igjennom dette?

Allerede i dag registrerer man jo det som er nødvendig for å gjøre en god jobb.
Om det vil hjelpe folk på noensomhelst måte så bryr jeg meg katten om 20 folk hver måned leser om hvordan jeg pusser tennene mine. Men om folk som har langt bedre forutsetninger enn meg reagerer på dette og synes det er hårreisende, vel, da får jeg heller pusse tennene på en annen måte. :knegg:

Jeg er ikke for merarbeid for helsepersonell, da får vi heller få flere av dem og la dem dele på jobben.

Limafox
29-03-06, 20:51
Om det vil hjelpe folk på noensomhelst måte så bryr jeg meg katten om 20 folk hver måned leser om hvordan jeg pusser tennene mine. Men om folk som har langt bedre forutsetninger enn meg reagerer på dette og synes det er hårreisende, vel, da får jeg heller pusse tennene på en annen måte. :knegg:

Jeg er ikke for merarbeid for helsepersonell, da får vi heller få flere av dem og la dem dele på jobben.

Det er vel kanskje prinsippet om frihet som er viktig her :)

pip
29-03-06, 20:57
Her er brevet fra NHL til ministeren, jeg synes de setter fingeren på det som er problemtisk på en bedre måte enn jeg klarer:

Helse- og omsorgsminister
Statsråd Sylvia Brustad
P.b. 8011 Dep
0030 Oslo

Deres ref Vår ref Dato
G.S. 15. mars 2006

Ang. IPLOS veileder

Norges handikapforbund – NHF ber Helse- og omsorgsminister Sylvia Brustad om å trekke tilbake IPLOS-veileder som verktøy for registrering av brukeropplysninger.

Sosial- og helsedirektoratet har utarbeidet en veileder (IPLOS) for registrering av personlige og sensitive opplysninger av pleie- og omsorgsbrukere. IPLOS-register består av 52 spørsmål/opplysninger og er hjemlet i helseregisterloven.

Veilederen er et obligatorisk registreringssystem for saksbehandling, rapportering og statistikk for kommunene og sentrale myndigheter. Særskilt samtykke fra den enkelte brukeren er ikke påkrevd. Registreringen baserer seg på de observasjonene og vurderingene som den enkelte ansatte gjør. Dette uavhengige av hva brukeren selv mener.
Alle opplysningene som registreres gjennom IPLOS-veilederen skal også kobles til KOSTRA.

I forbindelse med IPLOS registreringen som foregår nå i kommunene har Norges Handikapforbund mottatt mange reaksjoner fra våre medlemmer over hensikten med, innholdet i og spørsmålsformuleringene i IPLOS-registreringen.

Ved nærmere ettersyn av IPLOS-veilederen er NHFs konklusjon at veilederen må fjernes, alternativt endres. Først og fremst fordi veilederen er et uetisk dokument som vi mener fremmer et uetisk menneskesyn.

NHF begrunner dette med at
• flere spørsmål av personlig og sensitivt karakter er formulert slik at det for den enkelte oppleves som krenkende
• fokus på biologien og patologien viser et snevert og farlig menneskesyn som kan sette i fare grunnleggende verdier som respekt, integritet og borgerrettigheter
• spørsmålsformuleringer/innhold er av normativ karakter. De åpner for at de ansattes individuelle og subjektive holdninger preger registreringen
• IPLOS svekker den enkeltes personvern fordi registreringen av opplysninger ikke er basert på samtykke fra brukerne. I små kommuner kan det bli lett å identifisere den enkelte brukeren.
• IPLOS-veileder har ikke vært til høring blant interesseorganisasjoner. Brukermedvirkning er ikke tatt i bruk for utarbeiding av veilederen. Dette gir ikke den legitimiteten som vi mener et slikt register bør kreve.
• IPLOS-veilederen gir heller ikke nødvendig informasjon om rettssikkerhetsspørsmål. Den enkelte har ingen rett til å nekte IPLOS-registreringen. Hva som registreres overlates til den enkeltes ansattes subjektive vurderinger.

Norges Handikapforbund ber samtidig om svar på følgende problemstillinger og spørsmål:

1. Er IPLOS-veilederen i samsvar med lovgrunnlaget (helseregisterloven og forskriften)? Har IPLOS veilederen gått for langt i sin tolkning, og gir loven og forskriften dekning for IPLOS-registreringen slik den er utformet i veilederen?

2. Er Stortinget informert konkret om innholdet og spørsmålene i IPLOS-veilederen?

3. Hva er hensikten med et nasjonalregister på personlige og sensitive spørsmål som gir rom for mye verdiladet skjønn?

4. Har vi behov for et nasjonalt register som handler om den enkelte brukeren ”spiser servert mat på en kulturelt akseptabel måte”, kan ”tørke seg bak”, eller om personen ”handler i overensstemmelse med sosiale regler og sedvaner? Er disse spørsmål etiske forvarlig og hører de under et nasjonalt register?

5. NHFs stiller også spørsmål om ressursbruken som IPLOS-veilederen krever. Bidrar denne instrumentell politikk til bedre tjenester for den enkelte brukeren? Har pleie- og omsorgstjenestene i kommunene råd til slik tidsbruk?

NHF slutter seg også til hva kommunalkomiteen i Stortinget uttalte om IPLOS i mai 2005 da den behandlet kommuneøkonomiproposisjon for 2006.
”14.4.2.4 IPLOS - Individbasert pleie- og omsorgsstatistikk.
Komiteen vil bemerke at informasjonssystemet IPLOS representerer nye statlige krav om rapportering som kan innebære omfattende ressursbruk og store administrative kostnader i kommunesektoren. Komiteen har forståelse for at innføring av IPLOS kan oppfattes til å være i strid med målsettingen om nedbygging og forenkling av statlige rapporteringskrav, og oppfordrer Regjeringen til å vurdere IPLOS i sammenheng med Regjeringens plan om å etablere et elektronisk register over kommunale rapporteringsplikter, jf. merknader under kapittel 13.2.”
På bakgrunn av ovennevnte ber Norges Handikapforbund Helse- og omsorgsministeren Sylvia Brustad om å trekke tilbake IPLOS-register, alternativt endre dets innhold.

Med vennlig hilsen
Norges Handikapforbund

Zenaria
29-03-06, 22:40
Nja, jeg vet ikke helt. Leser i tråden på lysfontenen, den synes jeg er opplysende siden Manu jobber med planene. Skal følge litt mer med på den debatten.

Sexy Sadie
29-03-06, 22:47

Pusser du ikke tennene på vanlig måte? :dom:

Uketassen
29-03-06, 22:56
Pusser du ikke tennene på vanlig måte? :dom:
Du er tydeligvis ikke er blandt de 20 som har tilgang til disse opplysningene hver måned. Det er nok en grunn til det og den skal jeg respektere. :nemlig:

Sexy Sadie
29-03-06, 23:00
Like greit. 8)

Organa
29-03-06, 23:02
Jeg vet ikke så veldig mye om IPLOS bortsett fra det åpenbare, men jeg ser en stor fare med det, og det er det at veldig mange vil ha tilgang på opplysninger om folk de ikke har noen grunn til å vite slikt om. Mange som jobber til og fra, og som (mildt sagt) ikke bryr seg mye om taushetsplikt etc. Handicappete har like mye krav på å eie sine liv som andre, jeg ville ikke likt at min journal lå åpent for innsyn av kreti og pleti. Ikke at jeg har så veldig mange journaler, men noen ganger skrives det mye rart i slike, og det kan det komme til å bli gjort i sånne registre også.