PDA

Se full versjon : Ang helligdager og stengt arbeidsplass

kratos
29-03-06, 15:37
Jobben min holder stengt i påsken (også de mellomliggende tre arbeidsdagene) 1.mai 17.mai osv osv.

I arbeidskontrakten står det at man ikke får noen kompensasjon for disse dagene, men har de lov til dette?

Står det ikke noe om dette i arbeidsmiljøloven, og rager ikke den høyere enn en arbeidskontrakt?

(kunne sjekket det selv, men har som sagt ikke internett her på jobb)

Starwolf
29-03-06, 15:53
Så vidt jeg vet er ikke arbeidsgiver pliktig å betale ut for de dager man ikke holder åpent. Du er tross alt ikke på jobb. men dette tror jeg også avhenger av om du har timesbetalt eller har en fastlønn.

Har du fastlønn er utbetalingen basert på en årslønn fordelt på 12 måneder og derfor også uavhengig av om du jobber 15 eller 21 dager i måneden.

kratos
29-03-06, 15:54
Jeg er heltidsansatt og har timeslønn.

Tenker jo her spesiellt på da de tre mellomdagene i påsken som tross alt er vanlige arbeidsdager og 1.mai

Aladin Sane
29-03-06, 16:00
Dersom du jobber mandag - onsdag i påskeuken (altså 2,5 arbeidsdager, onsdag før påske er halv dag) samt tirsdag etter påske, skal du også få lønnskompensasjon for skjærtorsdag og langfredag. Det samme gjelder 1. mai og 17. mai, dersom disse er plassert på ordinære arbeidsdager. Usikker på hvor dette kan dokumenteres, men det gjelder i alle fall såkalte bevegelige helligdager, og det gjelder også dersom du har timesbasert lønn.

Limafox
29-03-06, 16:00
Jeg er heltidsansatt og har timeslønn.

Tenker jo her spesiellt på da de tre mellomdagene i påsken som tross alt er vanlige arbeidsdager og 1.mai

jeg synes det iallefall er rart at du ikke får betalt for dem, når de stenger. Er jo ikke din feil...

kratos
29-03-06, 16:10
Dersom du jobber mandag - onsdag i påskeuken (altså 2,5 arbeidsdager, onsdag før påske er halv dag) samt tirsdag etter påske, skal du også få lønnskompensasjon for skjærtorsdag og langfredag. Det samme gjelder 1. mai og 17. mai, dersom disse er plassert på ordinære arbeidsdager. Usikker på hvor dette kan dokumenteres, men det gjelder i alle fall såkalte bevegelige helligdager, og det gjelder også dersom du har timesbasert lønn.

dette mener jeg også, men dersom arbeidsplassen har i kontrakten at det ikke gis kompensasjon, er det da arbeidsloven eller kontrakten som gjelder?

Aladin Sane
29-03-06, 16:35
Arbeidsgiver kan ikke lage en kontrakt som ikke er i overenstemmelse med arbeidsmiljøloven, så dersom dette står i loven så må h*n forholde seg til det.

Uketassen
29-03-06, 19:11
Om du er fast ansatt, men på timebasis, får du bare betalt for de dagene (timene) du jobber. Men du har mest sansynligvis et timeantall oppført i kontrakten din, f. eks 130 timer, da skal du ha betalt for 130 timer den måneden selv om du ikke har jobbet så mye. Men kun om det er arbeidsgiver som gjør at du ikke har klart å jobbe så mye, eller noe slikt...
Om det står 50 timer i kontrakten din, mens du i snitt jobber 150 timer i måneden er det på tide du ber om ny kontrakt, dette har du krav på og de kan ikke nekte deg.

Selv jobber jeg skift, en uke på, en uke av, og jeg må jobbe slike dager enten jeg vil eller ikke så lenge de er i arbeidsuken min. Denne påsken slipper jeg, litt dumt igrunn, for det er bra betalt slike dager. :knegg:

Organa
29-03-06, 20:05
Har du snakket med sjefen din om det?

Uketassen
29-03-06, 20:09
Har du snakket med sjefen din om det?
Jeg? Om hva da?

Organa
29-03-06, 20:24
Jeg? Om hva da?

Nja, det kan vel kanskje du svare bedre på enn meg. Kom med det nå, jeg lover å være forståelsesfull.

Uketassen
29-03-06, 21:04
Nja, det kan vel kanskje du svare bedre på enn meg. Kom med det nå, jeg lover å være forståelsesfull.
Jeg har valgt å vente med å snakke med sjefen om det til den dagen han tar meg i å gjøre det. :nemlig:

Organa
29-03-06, 21:13
Akkurat, ja. God taktikk. :nemlig:

Elektra
29-03-06, 21:19
Skulle ønske min jobb holdt stengt i påska. Spesielt siden jeg går på fast lønn.

Limafox
29-03-06, 21:25
Jeg har tvungen fri jeg :nemlig:
Det er skikkelig synd på meg også.