Se full versjon : Noen biltips?
Bilen vår er sliten. Det hauger seg opp med reparasjoner som bør gjøres, og det blir så fryktelig dyrt. Så vi tenkte å kjøpe en ny istedet. Det er jo ikke billig det heller, men ja.
Noen tips? Rundt 200.000? Den må ha god bagasjeplass.
Kan absolutt anbefale Volvo V70!
Den er vel litt dyrere enn 200.000? Vi kan godt ha brukt, altså men den skal visstnok ikke ha mer enn 30.000 på rumpa.
Den er vel litt dyrere enn 200.000? Vi kan godt ha brukt, altså men den skal visstnok ikke ha mer enn 30.000 på rumpa.
Ikke veldig mye over tror jeg, 2001 modellen.
Da vil jeg tro det innsnevres litt. Har ingen anbefalinger da.
Okei, det er ikke enkelt.
Think eller en Kewit, Kan kjøre 20KM uten lading, koster 0,50 mila og har plass til 3.
Vi er fire, to av oss er under tre år, og medfører en del utstyr i form av vogner etc. Da blir de små dessverre for små.
Mhm.. da kan du kjøpe Peaguet sin El-bil, plass til 5.
Vet du hvordan bagasjeplass og sånt det er i den, og hva den koster?
Se her:
http://www.elbilsalg.info/
Bilen vår er sliten. Det hauger seg opp med reparasjoner som bør gjøres, og det blir så fryktelig dyrt. Så vi tenkte å kjøpe en ny istedet. Det er jo ikke billig det heller, men ja.
Noen tips? Rundt 200.000? Den må ha god bagasjeplass.
Prøv Toyota Yaris Verso 1,4 diesel.
218.000,-
Ny bil. Toyota er kjent for formidabel driftssikkerhet.
Bilen er en stygg boks, treig og rar.
Sikkert mulig å bli glad i en så rar og funkjonell bil om man ikke skal tilbringe dager bak rattet på langtur.
Men med enormt med plass.
Enormt billig å eie og kjøre. 0,4 eller noe på mila.
Er du ikke for lang i bena sitter du bra.
Og dieselen er forbausende trekkvillig. Ikke rask overhodet men grei nok til å kjøre ungene til barnehagen.
Jeg fikk gnagsår på knærne nå jeg skulle kjøre den. men jeg ble ikke skremt av kjøreegenskapene overhodet. Tro meg den ser mye værre ut en den er. :)
En liten raring..
Fin bybil - hente hit og dit - unger og kjas og mas kjerre.
Prøv den.
Jeg stemmer også for el-bil.
Husker du den vi prøvde på Hulderfossen? :D
Husker du den vi prøvde på Hulderfossen? :D
Ja den var kul! Men spørs om den oppfyller kravene til hovedinnlegger. :knegg:
Aladin Sane
30-03-06, 09:54
El-bil er nok helt uaktuelt. Hadde det bare vært til bykjøring, og dersom det ikke hadde vært behov for plass til to barnevogner, så hadde det muligens vært et alternativ. Men man kjører også langturer ganske ofte. Og det med plassen er kanskje like viktig.
El-bil er nok helt uaktuelt. Hadde det bare vært til bykjøring, og dersom det ikke hadde vært behov for plass til to barnevogner, så hadde det muligens vært et alternativ. Men man kjører også langturer ganske ofte. Og det med plassen er kanskje like viktig.
Er du Organa sin andre halvdel?
Og man får el-bil med god plass i også ikke noe problem, ang barnevogner så anbefaler jeg da en tvilling eller søskenvogn, og langturer er helt greit å ta med el-bil, så lenge man planlegger litt, og som foreldre så er dere vant til å planlegge. ;)
:nemlig:
:nemlig:
Det hadde jo vært noe å ta med i presentasjonen sin.
Aladin Sane
30-03-06, 10:23
Og man får el-bil med god plass i også ikke noe problem, ang barnevogner så anbefaler jeg da en tvilling eller søskenvogn, og langturer er helt greit å ta med el-bil, så lenge man planlegger litt, og som foreldre så er dere vant til å planlegge. ;)
Det stemmer nok. :)
Ang. planlegging så er det sikkert en løsning der også. Vi har forresten tvillingvogn, men den er ikke noe mindre å dra med seg enn to single. I alle fall nesten. På den annen side, eldstemann skal snart slutte med vogn.
Det stemmer nok. :)
Ang. planlegging så er det sikkert en løsning der også. Vi har forresten tvillingvogn, men den er ikke noe mindre å dra med seg enn to single. I alle fall nesten. På den annen side, eldstemann skal snart slutte med vogn.
Selvsagt tar en tvillingvogn mindre plass enn to barnevogner.
Men det spørs jo på hvordan vogner dere har da, to paraplytriller vil jo ta mindre plass, men to paraplytriller får du også inn i en el-bil.
Det er samme for meg hva slags bil dere velger, jeg bare synes det var litt teite argumenter, vil man spare miljøet så gjør man det.
Jeg tenkte vi skulle ha yaris, men etter å ha prøvekjørt nektet mannen plent.
Hadde vi hatt 200 000 ville vi kjøpt en Prius.
Aladin Sane
30-03-06, 10:52
Selvsagt tar en tvillingvogn mindre plass enn to barnevogner.
Men det spørs jo på hvordan vogner dere har da, to paraplytriller vil jo ta mindre plass, men to paraplytriller får du også inn i en el-bil.
Det er samme for meg hva slags bil dere velger, jeg bare synes det var litt teite argumenter, vil man spare miljøet så gjør man det.
Nå har vel strengt tatt miljøpolitiske hensyn aldri vært helt øverst på listen over kriterier når vi skal kjøpe ny familiebil, så hvordan dette blir så teit kan jo være en artig diskusjon det også. På den annen side så kan jeg love deg at når vi bytter bil så vil det også være til det bedre for miljøet, enten det er snakk om en el-bil, dieselbil eller bensinbil. Den vi har nå bruker 1 liter pr. mil, og det er ikke spesielt miljøvennlig.
Ang. vogn skrev jeg "nesten" - altså tar "nesten" like stor plass. Selv om du tydeligvis har bra peil på tvillingvogner så har du strengt tatt ikke sett hvor stor plass vår tar i frohold til våre to singlevogner. Så du har i grunn ikke annet å forholde deg til enn det som vi sier.
Ja, nå har dere jo blitt kvitt bomringen der oppe, så det er ikke så mye å spare på bompenger heller i forhold til el-bil. :knegg:
Ang. vogn skrev jeg "nesten" - altså tar "nesten" like stor plass. Selv om du tydeligvis har bra peil på tvillingvogner så har du strengt tatt ikke sett hvor stor plass vår tar i frohold til våre to singlevogner. Så du har i grunn ikke annet å forholde deg til enn det som vi sier.
Riktig, og det var derfor jeg skrev: Selvsagt tar en tvillingvogn mindre plass enn to barnevogner.
Og ja, er det noe jeg har peil på så er det barnevogner.
Her er bilen vi ville hatt...
http://www.toyota.no/cars/new_cars/Prius/index.asp
...tror jeg.
Det jeg har begynt å lure på er høyden på setene. Jeg har funnet ut at jeg er for lav til sånne japanske bilder med lave seter, får problemer med hekker og slikt langs veien, får rett og slett for liten sikt.
Jeg vil ha en høyere bil.
Aladin Sane
30-03-06, 11:24
Jeg har rålyst på Toyota, men det er litt kostbart. *skattejakt*
Når vi drev og sjekke for et par år siden, var det fullt mulig å få brukte prisuder rundt 200 000. Nå skulle det være enda enklere, for de har vært på markedet enda et par år.
Vi fikk aldri prøvekjørt da...
Er det foresten krumpen som har Prius også? I USA selger den bra. I Drammen ble man sponset av komunene om man kjøte Prius, der er det en del av dem.
I Drammen ble man sponset av komunene om man kjøte Prius, der er det en del av dem.
Hvordan sponset da?
http://www.toyota.no/used_cars/index.asp
Volvo. 740 eller S40. Sikreste bilene som finnes *sukk*
Volvo. 740 eller S40. Sikreste bilene som finnes *sukk*
Var det en sånn vi kræsja med?
Var det en sånn vi kræsja med?
Ja, vi krasja 740en...
Ja, vi krasja 740en...
:knegg: Kjempetrygg bil ja..
Neida, det var vel mer sjåføren det var snakk om der da, dumme dama.
:knegg: Kjempetrygg bil ja..
Neida, det var vel mer sjåføren det var snakk om der da, dumme dama.
Hun kjørte en smule fort der ja. Men selv om hennes bil ble grusa, og det var hun som kjørte i oss, var det jo strengt tatt vindusspylemotoren og ei frontlykt som var død. Riktignok måtte man skifte frontfangeren også, men det var faktisk andre gamle skader på den også.
En saab.
Som Rulla rundt, og havna i en stor grøft, og ble ganske så ødelagt.
Kjipt. Ble redde dere da, vel?
ja jeg ble i hvertfall livredd, og fant ut at i nødssituasjoner så er ikke jeg den beste å ha. :knegg:
Var veldig ekkelt når ingen kom ut av bilen i grøfta, men etter vi hjalp dem med døra kom mor og sønn (10-12 år) ut, uskadde heldigvis.
Det værste var vel å se guttungen, man så det på han at han var livredd og på gråten, men ville holde seg modig for mora, siden mora nesten var hysterisk.
Etter en tid kom det jo endel folk og når endelig en ukjent dame tok rundt han brast han ut i gråt, det var tøffest for meg.
Jeg fikk på en måte sjokk, og husker egentlig bare at jeg åpna bildøra til saaben i grøfta og så at de var i live.. :P
Skjønner, det må ha vært temmelig kaotisk og skremmende. Litt sånn ut-av-kroppen.
Ja, det var egentlig helt jævlig. Jeg virket sikkert veldig kald for omgivelsene mine rett etterpå, men da jeg og blånn hadde satt oss på toget (vi var på vei hjem med nattoget fra Bodø og skulle kjøre til togstasjonen da det skjedde) så fikk jeg det, og tårene spratt bare ut. Da var blånn god å ha :)
Det var godt det gikk så utrlig bra.
Jeg så akkurat tallene på drepte og skadde i trafikken i fjor, og det var ikke lystig lesning.
Det er fort gjort i trafikken. Rart ikke trafikkfobi er en av de mest utbredte. Har tilpasningen til samfunnet stagnert?
Det er fort gjort i trafikken. Rart ikke trafikkfobi er en av de mest utbredte. Har tilpasningen til samfunnet stagnert?
Jeg har bilfobi og trafikkfobi så det holder.
Og jeg synes alle som driter i farstgrenser og som ikke skjønner viktigheten av å overholde trafikkregler er noen store idoter som burde hatt seg noen måneder samfunstejenste blandt familier der man har vært utsatt for bilulykker.
Og jeg skjønner ikke hvorfor folk er redd for terror i Norge, og ikke redd for bilulykker - da er det noe galt med sannsynlighetsberegninga i hodene deres.
Men jeg har aldri før satt det inn i sammenhengen med at jeg ikke er blandt de som stagnerer samfunsutviklingen, men det skal jeg huske på og ta til meg, ja! :nikker:
Jeg las igjennom innleggene og tenkte med meg selv at det opplagt er ingen som tenker sikkerhet, når det ene blikkboks forslaget etter det andre kom... ;)
Når dere først skal investere i ny eller nyere bil, kjøp nå likegodt en ordentlig bil med en gang. Ok, om man må strekke seg litt til, javel, det blir til slutt en pølse i slaktetiden.
Pip, du er en drivkraft for det norske samfunnet, ja for verdenssamfunet også faktisk. ;)
Magnus, vi tenker så absolutt sikkerhet også, det er endel sikkerhetskriterier som må/bør oppfylles før vi kjøper. Og de er det vel helst nyere biler som gjør. Så vi får se. Blir nesten kvalm av det, har ikke kjøpt så mange dyre ting før. Menmen. Du har rett.
Jeg har bilfobi og trafikkfobi så det holder.
Og jeg synes alle som driter i farstgrenser og som ikke skjønner viktigheten av å overholde trafikkregler er noen store idoter som burde hatt seg noen måneder samfunstejenste blandt familier der man har vært utsatt for bilulykker.
Og jeg skjønner ikke hvorfor folk er redd for terror i Norge, og ikke redd for bilulykker - da er det noe galt med sannsynlighetsberegninga i hodene deres.
Det er ikke nok å følge trafikkregeler.
Faktisk kan det være svært farlig.
Man må kjøre sikkert. Det har lite eller ingenting med regler å gjøre.
Var noen cm fra å havne på panseret til en bil i dag. Han hadde vikeplikt fra høyre og jeg så at han stanset så jeg fortsatte framover, og så plutselig gasser han på og jeg må bråbremse - først vel nede i gata bremser han litt. Ustabilt, ble litt shaky akkurat da. Ble visst dagens tema på hjørnet, kanskje ikke så rart iom. at det kom tre ambulanser like etter og det var i nærheten av Legevakta.
Dette må jeg bare signere :nikker:
Var noen cm fra å havne på panseret til en bil i dag. Han hadde vikeplikt fra høyre og jeg så at han stanset så jeg fortsatte framover, og så plutselig gasser han på og jeg må bråbremse - først vel nede i gata bremser han litt. Ustabilt, ble litt shaky akkurat da. Ble visst dagens tema på hjørnet, kanskje ikke så rart iom. at det kom tre ambulanser like etter og det var i nærheten av Legevakta.
Hva for en bil kjører du da?
På listen over fornøyde bileiere ligger også Skoda Octavia ganske høyt oppe. Du kan få en nokså ny og fin en for 200'. Den har også god plass til et par vogner bak (stasjonsvognen).
Ja, jeg har også hørt det om Skoda. Men jeg har alltid sagt at jeg ikke vil ha Skoda, og jeg kjenner at det butter imot.
Hva for en bil kjører du da?
En GTI Avalanche sykkel med hjelm og pustemaske :wink:
Hvor mange airbags har du på den? Er det stålbjelker og isofix? :knegg:
Det er kvalitetsalluminium og isopor i hjelmen :-?
Hehe, en sånn må vi bare ha! :nemlig:
Ja, jeg har også hørt det om Skoda. Men jeg har alltid sagt at jeg ikke vil ha Skoda, og jeg kjenner at det butter imot.
Du bør prøve en før du uttaler deg. Jeg hadde samme innstilling som deg, men kjøpte en tvert etter å ha prøvd den. Den har nydelige kjøreegenskaper.
Ellers kan dere jo gå for en Passat også hvis dere er redd for Skoda-merket.
Jeg skrev ikke at det er nok å følge trafikkreglene. Jeg sa at det skulle være samfunstraff for å drite i dem.
Det er helt vilt hvor lite folk bruker blinklysene i byen. Det er faktisk blitt slik at mindretallet bruker blinklys.
Du bør prøve en før du uttaler deg. Jeg hadde samme innstilling som deg, men kjøpte en tvert etter å ha prøvd den. Den har nydelige kjøreegenskaper.
Ellers kan dere jo gå for en Passat også hvis dere er redd for Skoda-merket.
Ja, jeg er vel litt redd for merket, eller det er en sånn innebygget Lada-fra-70-tallet-assosiasjon som har brent seg fast i hjernen. Jeg synes faktisk de Skodaene jeg er nå er ganske fine, men det butter iot når jeg ser merket. Har vurdert å skrape av det, og bytte det ut med et bedre merke fra en annen bil jeg liker bedre. Det blir sikkert eieren av den bilen glad for. En Bentley, kanskje.
Jeg skrev ikke at det er nok å følge trafikkreglene. Jeg sa at det skulle være samfunstraff for å drite i dem.
Nå er det vel streng tatt det allerede.
Men det er en tendens i at man tillegger dagens trafikkregler reglene ALT for stor viktighet.
Usikre sjåfører erstatter simpelten sikkerhet med regler og blir farlige fordi disse reglene er for dårlige.
Jeg har min egne regler.
1. Vit alltid hvor stor friksjon det er mot veibanen.
2. Forutse alltid trafikken. Fartsgrensen bestemmes av hvor lang frem i tid man kan forutse trafikkbildet.
3. Fluktveier er viktigere en bremser. Bremser er en måte å unngå en farlig situasjon og er ikke eneste svar. Der bremer er enesete mulighet må farten senkes.
4. Barn er i stand til å kaste seg umotivert foran an bil når de er sammen. Kjør dobbelt så sakte fiorbi flere en en.
5. En sykkel som man passerer kan punktere eller sykkelkjede kan ryke slik at den som sykler velter i det du skal forbi. Hold avstand.
6. Skilt er veiledninger - drit i dem.
7. Mange fartskontroller er en plage og en samfunnsfare.
8. Hold bilens bremser dekk og styring i orden. IKKE stol på verkstedet.
Og noen til.
Ellers driter jeg egentlig en lang marsj i trafikkregler. Jeg blir ikke farlig for det. Tvert imot.
Det er helt vilt hvor lite folk bruker blinklysene i byen. Det er faktisk blitt slik at mindretallet bruker blinklys.
Ja, det der er merkelig. Men det er jo fordi politiet ikke gidder håndheve dem.
Men det er jo fordi politiet ikke gidder håndheve dem.
Nei, det er fordi de er noen duster.
Det og. Men ingen får respekt for reglene når ingen blir straffet for dem.
?
Skal regler respekteres i forhold til straffen?
Ikke i forhold til hvor viktige de er?
Følger man regler for ikke å få straff er det jo staffen som respekteres og ikke reglene.
Da har de vært utsatt for svært inkopetente foreldre og lærere.
Ja, jeg er vel litt redd for merket, eller det er en sånn innebygget Lada-fra-70-tallet-assosiasjon som har brent seg fast i hjernen. Jeg synes faktisk de Skodaene jeg er nå er ganske fine, men det butter iot når jeg ser merket. Har vurdert å skrape av det, og bytte det ut med et bedre merke fra en annen bil jeg liker bedre. Det blir sikkert eieren av den bilen glad for. En Bentley, kanskje.
Lada assosiasjonene er mye myte.
Når jeg spurte russerere om muligheten til en bilferie fra Norge til Sibir sa de: Helt greit men ikke kjør Europeisk. Bruk en jeep eller en Russik bil. De tåler belastningene på de dårlige veiene.
Jeg kjørte en Lada en vinter. En utrolig sterk bil.
Men komfort og slikt var litt fraværende.
:-P
Motorene er noe av det mest driftsikre som er laget.
lettskrudd og artig bil.
Skoda er Volkswagen...
På alle måter. Teknologi og kvalitet.
Ja, jeg vet det er dumt. Og jeg prøver å ikke tenke sånn. Men jeg tror nesten jeg ville vært flau om jeg skulle si til noen at jeg hadde en sånn bil. Jeg vet ikke, jeg er vel bare teit. :flau:
Ja, det der er merkelig. Men det er jo fordi politiet ikke gidder håndheve dem.
Ja, men den ene politibilen gadd i hvert fall å blinke med blinklysa (de gule) for å minne meg på å ha lysene på sykkelen min. Ikke noe pes egentlig, og jeg hadde jo faktisk glemt det i farta, men du sier noe.
Ja, jeg vet det er dumt. Og jeg prøver å ikke tenke sånn. Men jeg tror nesten jeg ville vært flau om jeg skulle si til noen at jeg hadde en sånn bil. Jeg vet ikke, jeg er vel bare teit. :flau:
Nja...
Jeg tror ikke du er alene i verden om å være merkeparanoid.
Det er noe med trygghet. Å vite at man har kjøpt "riktig".
Selv om det er både rart ubevisst og ofte direkte feil å kjøpe riktig.
Det har med følelsen å gjøre.
Du har sikkert rett i det.
Du har sikkert rett i det.
Det er jo i dette reklamebransjen henter maten sin.
:wink:
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.