PDA

Se full versjon : Betale selv?

Organa
30-03-06, 00:17
...

Sorepheus
30-03-06, 00:20
Alle legebesøk, inkludert psykolog, privat eller offentlig kan føres opp på egenandelskort fra Trygdeverket akkurat som blå-reseptbelagt medisinkjøp. Det er bare å spørre fastlegen din om et slikt kort. Ved årsslutt sender du inn kortet, og hvis beløpet overstiger 1500,- så får du refundert av Trygdeverket i løpet av året etter.

Organa
30-03-06, 00:21
Ddet gjelder bare om psykologen har driftsavtale. Mange private har ikke det.

Sexy Sadie
30-03-06, 00:21
Vel, det kommer an på.
Dog skal jeg innrømme at det her er ikke noe jeg har satt meg inn i. Selv om en psykolog er noe jeg har trengt i perioder. Ja, ja, det er jo ikke for seint enda.

Men, kanskje folk burde få hjelp med å betale psykologene før deres problem hører til innen psykiatrien.

Sorepheus
30-03-06, 00:22
Da ville jeg i så fall ikke stolt på psykologen, det blir som om man skulle gå til en lege uten lisens.

Organa
30-03-06, 00:24
...

Organa
30-03-06, 00:25
...

Sexy Sadie
30-03-06, 00:25
Da ville jeg i så fall ikke stolt på psykologen, det blir som om man skulle gå til en lege uten lisens.

Jeg tolker deg her som om at du mener at psykologer ikke eier yrkesstolthet og ikke vil gjøre det de kan for sine pasienter og ikke hjelpe folk selv om det skulle mangle betaling til tider.

Du er ikke sann, altså.

Blossom
30-03-06, 00:40
Hos en privatpraktiserende som jeg kjenner er det veldig lang ventetid. Flere måneder. Det er egenandel hvis man blir henvist fra lege tror jeg. Går man der over lengre tid får man sånn kort-dingseboms.

Kims
30-03-06, 00:54
Det burde vel være slik at du betaler opp til et max beløp selv, så slår det ut på egenandelskortet og man fikk "sponset" alt eller prosenter av alt over det. Det er jo slik med en del ting man ikke har "rett på" via helsevesenet, er det ikke?

Blossom
30-03-06, 01:02
Jo psykere man er, jo mer har man rett på. Er det ikke sånn?

Sorepheus
30-03-06, 02:17
Jeg tolker deg her som om at du mener at psykologer ikke eier yrkesstolthet og ikke vil gjøre det de kan for sine pasienter og ikke hjelpe folk selv om det skulle mangle betaling til tider.

Du er ikke sann, altså.

Nei, nå får du rulle inn altså. Jeg sier at så lenge psykologen ikke er lisensiert så ville jeg ikke stole på at personen vet hva de gjør. Da kan man jo like gjerne snakke med bartenderen sin.

Forøvrig mener jeg det er feil at man ikke kan gå til private psykologer å få det oppført på egenandelskortet. Det kan man.

Limafox
30-03-06, 07:30

Dette er jeg faktisk enig i. For at folk skal ha tillit til helsevesen, så burde man selvsagt ikke tjene på andres sykdom.

En psykolog skal altså "grave" i hjernen din, hjelp sinnet ditt å bli friskt. Og hvis det da sitter en psykolog og bare melker deg for penger, noe som dessverre er sannsynlig i vår kalde verden, så blkir du aldri frisk.

:nemlig:

Organa
30-03-06, 10:19
Nei, nå får du rulle inn altså. Jeg sier at så lenge psykologen ikke er lisensiert så ville jeg ikke stole på at personen vet hva de gjør. Da kan man jo like gjerne snakke med bartenderen sin.

Forøvrig mener jeg det er feil at man ikke kan gå til private psykologer å få det oppført på egenandelskortet. Det kan man.

Driftsavtale og lisens, eller autorisasjon som det heter for psykologer, har ikke noe med hverandre å gjøre.

Man kan føre opp timer fra private psykologer med driftsavale på egenandelskortet, men ikke de uten.

Aladin Sane
30-03-06, 10:21

Jeg tror du sliter med innsikten her, faktisk, fordi det er ikke snakk om å være lisensiert til å utøve terapi, men å ha en driftsavtale med trygdeverket i forhold til finansieringen. Som det faktisk sies litt lenger oppe her så har enkelte privatpraktiserende psykologer en slik driftsavtale, men langt i fra alle. Hos disse vil man kunne skrive det på helsekortet, men altså ikke hos dem som ikke har driftsavtale. - Hvorfor noen ikke har driftsavtale? Staten budsjetterer med et visst antall avtaler pr år, og situasjonen er derfor den at det ikke er satt av nok penger til dette. Samtidig så nevnes det at det er stor hevd på avtalene når man først har fått disse, fordi de selvfølgelig genererer en del faste inntektes hos psykologene.

Når vi kjenner til behovet for slike tjenenester blir det desto mer absurd når man i tillegg fjerner ordningen med kjøp av helsetjenester, som medfører at dem som trenger utredning hos psykolog ifm. feks. langtids sykemelding, må punge ut hele egenandelen selv.

Nå kjenner jeg forsåvidt ikke ditt forhold til bartendere, men dersom du virkelig mener det er like greit med en samtale med en slik, over en øl og et glass peanøtter, fremfor en samtale med en psykolog som ikke har driftavtale (for det er nettopp det som det snakkes om her, ikke lisensiering!), så er du kanskje også av typen som holdes oppdatert over politikken av drosjesjåfører og ikke ved å høre på NRK Alltid nyheter?

Sexy Sadie
30-03-06, 13:06

Gongen:

Jeg har faktisk tro på at mange psykologer vil gjøre det de kan for å hjelpe folk som trenger det, selv om de kanskje ikke får betalingen sin i tide.

Dog kan de sikkert ikke ta altfor mange slike pasienter, de har sikkert regninger å betale de også. ;)

pip
30-03-06, 13:34
WG, nå er du skikkelig på villspor her inne.

Sorepheus
31-03-06, 01:04
Men det er jo grunner til at enkelte psykologer får driftsavtale og andre ikke, så får jeg vel heller være enig i at staten kanskje kunne godkjent flere psykologer. Forskjellen ligger vel kanskje her i ikke-godkjente behandlingsmetoder og generelt lave karakterer?

Organa
31-03-06, 01:12
Nei, det har ike noe med det å gjøre, WG. Virkelig ikke.

Sorepheus
31-03-06, 01:17
Så hva er kriteriene da?

Elektra
31-03-06, 01:18
Hva er kriteriene for å få driftsavtale? Er det et først til mølla-prinsipp?

Gongen: Karakterer er ikke et argument når det gjelder psykologer. Det er beinhardt å ta profesjonsstudiet i psykologi. Det er ikke så veldig mange psykologer som utdannes hvert år. Sett i forhold til den mildt sagt enorme søkermengden til grunnfaget, så sier det seg selv at man er helt nødt til å være helt på topp for å komme seg videre.

Sexy Sadie
31-03-06, 01:19
Er det ikke A man må ha for å komme videre i embedsstudiet?

Organa
31-03-06, 01:20
...

pip
31-03-06, 01:23
Pluss at det er svært få muligheter for komunal avtale, de fleste får ikke det, rett og slett fordi det ikke er mange ledige.

Hvorfor det er så få? Fordi det koster staten masse penger, selvfølgelig.

Det handler ikke om å være godkjent eller ikke, overhode ikke. Tvert imot, du finner en del skrekkelige ekspempler i psykologstanden med kommunal avtale. De holder sikkert lenger ut der enn uten avtale. Rett og slett fordi det er dit folk henvender seg når de trenger hjelp. Fordi det er billigere.

Sorepheus
31-03-06, 01:27
Dyrt er det i hvert fall, jeg betalte 500 timen for en fyr på Frogner .. det holdet med to timer, det var vi begge enige om.

Organa
31-03-06, 01:28
...

Sorepheus
31-03-06, 01:31
Glad jeg har to psykologer i familien :)

Organa
31-03-06, 01:33
Får du hjelp av dem da?

Sorepheus
31-03-06, 01:34
Nah, trenger som regel ikke det.

Sexy Sadie
31-03-06, 01:34
Kanskje er det psykolog man skulle gått til i ny og ne, det er jo ikke alt ens venner trenger å vite heller.

Sorepheus
31-03-06, 01:36
Tror ikke du trenger det Sexy.

Sexy Sadie
31-03-06, 01:36
Tror ikke du trenger det Sexy.

Jeg kan jo forebygge. :lol:

Sorepheus
31-03-06, 01:44
Ja, men til 590,- timen da :skuldertrekk:

Organa
31-03-06, 01:44
...

Blossom
31-03-06, 01:49
Jeg har også en psykolog i familien

Organa
31-03-06, 01:49
Det har jeg også.

Sexy Sadie
31-03-06, 01:50
Det er visst en liten verden.

Aladin Sane
31-03-06, 11:24
Kremt.

Sexy Sadie
31-03-06, 11:26
:rofl:

Uketassen
31-03-06, 11:47
Det virker ikke som om det er mangel på tilgang til psykologer her inne, nei.

Burp
31-03-06, 12:19
Det er kun svake mennesker som har behov for psykolog. Sterke individer har som regel nok selvinnsikt til å fikse sine egne problemer.

kratos
31-03-06, 12:22
Det er kun svake mennesker som har behov for psykolog. Sterke individer har som regel nok selvinnsikt til å fikse sine egne problemer.

Du kunne trengt en time utifra den kommentaren der.

Sexy Sadie
31-03-06, 12:37
Pinadø, jeg har papirer på at jeg er av de "tøffeste", men det er ikke så mange årene siden jeg satt inne på hybelen og grein og våget knapt å gå utenfor døren.

Det hadde blitt litt for mye på altfor kort tid.

björk
31-03-06, 13:10
[quote="Burp"]Det er kun svake mennesker som har behov for psykolog. Sterke individer har som regel nok selvinnsikt til å fikse sine egne problemer.[quote]

:anerikke:

björk
31-03-06, 13:13
Jeg synes det å innrømme svakheter er sterkt, faktisk.

Men, ja jeg synes at det burde være mer subsidiering i helsevesenet.

Organa
31-03-06, 13:39

:knegg: Dust!

Organa
31-03-06, 13:40
...

Uketassen
31-03-06, 13:55
Pinadø, jeg har papirer på at jeg er av de "tøffeste", men det er ikke så mange årene siden jeg satt inne på hybelen og grein og våget knapt å gå utenfor døren.

Det hadde blitt litt for mye på altfor kort tid.
Hva slags type papirer da? Nå ble jeg litt nysgjerrig her. Ta det gjerne på PM om du ikke vil snakke om det "offentlig"...

Burp
31-03-06, 14:06
Noen tror de er noe.

Organa
31-03-06, 14:07
Det er jo fint om alle tror de er noe, Burp? Trist å gå rundt og tenke at man ikke er noenting.

kratos
31-03-06, 14:15
Noen tror de er noe.

Så du er ingeting du da? Trist Burp.

Sexy Sadie
31-03-06, 14:43
Hvordan kom du deg over kneika?

Det gikk over.

Burp
31-03-06, 14:47
Du har fremdeles ikke sagt noe om hvilke papirer du har på at du er så jævla mye tøffere enn alle andre. Det er tilfeldigvis ikke den type diploma du får kjøpt fra diverse "fagfolk" i ulike land i Sør Amerika?

Sexy Sadie
31-03-06, 14:48
Du har fremdeles ikke sagt noe om hvilke papirer du har på at du er så jævla mye tøffere enn alle andre.

Vel, siden du nå er her, så blir det heller ikke sagt mer om det.

Burp
31-03-06, 14:48
Selvsagt blir det ikke sagt mer om det. Du har nemlig intet vettugt å si. Det er nemlig ingen som kan komme med en slik påstand som du kom med og attpåtil bevise det.

kratos
31-03-06, 14:50
Selvsagt blir det ikke sagt mer om det. Du har nemlig intet vettugt å si. Det er nemlig ingen som kan komme med en slik påstand som du kom med og attpåtil bevise det.

Du er så søt Burp, nesten så jeg frir til deg snart.
Ser lixom deg for meg: alene og bitter mens du ronker til frokosttv wenche med den ene hånda og skriver opp oppskrifta med den andre, mens du da forteller deg selv at du ikke er noe.
Søtt. :rørt:

Sexy Sadie
31-03-06, 14:50

Du er ikke en av gjengen, Burp. Stakkar. :trøster:

Burp
31-03-06, 14:52
Du er ikke en av gjengen, Burp. Stakkar. :trøster:

Og hvilken gjeng er dette? De andre som påstår de er bedre enn resten av verden? Jeg fatter ikke hvilken illusjonistisk tilværelse du lever i, men den kan ikke være sunn.

pip
31-03-06, 18:22
Organa, hva synes du om denne psykologen her, som kaller seg krypto:

http://meforum.diskusjonsforum.no/meforum-about1197.html

Organa
31-03-06, 20:47
Koselig sikkert, pip. Hva synes du?

pip
31-03-06, 21:06
Jeg skjønner ikke hva han mener er krasst, ei heller hvorfor han opplever å være hoggestabbe.

Organa
31-03-06, 21:18
...