PDA

Se full versjon : "Tvangstanker"

kratos
30-03-06, 15:33
Jeg har noen rare "tvangstanker"

jeg tror alltid det er kamera som filmer meg på toalettet på jobben, og andre offentlige steder.

Jeg gjør aldri "nr.2" på andre doer enn min egen, om jeg så må holde meg en hel dag.

Jeg må klemme kviser, uansett om de er gule eller ikke.

Jeg må ta bort møkk under neglene med en gang jeg ser det.

Jeg må pirke på sårskorper.

Jeg må alltid steke kjøttdeigen skikkelig, så jeg er bombesikker på at den ikke er noe som helst rå (ja også før e-coli perioden)

Osv. Osv. Osv.

Noen andre som kjenner seg igjen? Eller har noen andre?

Limafox
30-03-06, 15:34
Kumlokk. Jeg tråkker ikke på kumlokk :nei:
Ikke gjort det siden 97.

kratos
30-03-06, 15:40
Kumlokk. Jeg tråkker ikke på kumlokk :nei:
Ikke gjort det siden 97.

Kumlokk ja, nei det kan ikke jeg tråkke på heller.

Jeg innser nå at jeg antagelig er litt syk.

Kims
30-03-06, 15:44
Lyd-volum må alltid stå på partall, hvis ikke er ikke lyden like bra! :redd:

Limafox
30-03-06, 15:47

Deeeeeennn var ny :tenke:

Elektra
30-03-06, 15:50
Sånn er jeg også. Hvis jeg ser på tv-serier jeg har lastet ned, så må jeg alltid se partall antall episoder. Alt som ikke er partall er ondt.

Kims
30-03-06, 15:51
Deeeeeennn var ny :tenke:
Bare prøv, du vil se at det er sant! :nikker:

Sexy Sadie
30-03-06, 16:45
Jeg er omvendt, voluet på stereon må stå på oddetall.

Uketassen
30-03-06, 17:10
Klokken min bør helst gå to minutter for fort, ellers kommer jeg for sent. Dette var kanskje ingen tvangstanke, men det var alt jeg kunne bidra med. :knegg:

Zenaria
30-03-06, 18:09
Jeg ville nok her skilt mellom tvangstanker/handlinger og uvaner. :lol:

Blossom
30-03-06, 18:10
Jeg ville nok her skilt mellom tvangstanker/handlinger og uvaner. :lol:

Enig

magnus
30-03-06, 22:20
Noen av dere har jo problemer når det blir sånn.

Blir dere ikke irritert over tvangstankene? Er det mulig å tvinge seg til ting, for eksempel å bevisst tråkke på de kumlokkene man kommer over?

Kims
30-03-06, 22:48
Det går ikke ann å ha lyden på oddetall i hverfall! :pessimist:

Limafox
30-03-06, 22:49
Noen av dere har jo problemer når det blir sånn.

Blir dere ikke irritert over tvangstankene? Er det mulig å tvinge seg til ting, for eksempel å bevisst tråkke på de kumlokkene man kommer over?

Jeg har prøvd, men klarer det ikke. Er veldig irriterende om vinteren da mange kumlokk er skjulte :P

Kims
30-03-06, 22:50
De teller ikke hvis du ikke vet de er der...

Organa
30-03-06, 22:59
Passer tvangstankene inn i diagnosen?

F42

Obsessiv-kompulsiv lidelse (tvangslidelse)

Hovedtrekket er tilbakevendende tvangstanker eller tvangshandlinger. Tvangstankene er idéer, forestillinger eller impulser som gjentatte ganger dukker opp i pasientens bevissthet i en stereotyp form. De er nesten uten unntak foruroligende, og pasienten prøver ofte, uten hell, å motstå dem. Pasienten erkjenner dem imidlertid som sine egne tanker, selv om de er ufrivillige og ofte frastøtende. Tvangshandlinger eller tvangsritualer er stereotyp atferd som blir gjentatt gang på gang. De er ikke i seg selv behagelige eller nyttige. Hensikten er å hindre en eller annen objektivt sett usannsynlig hendelse som medfører skade på, eller som er forårsaket av, pasienten, og som vedkommende ellers frykter vil komme til å skje. Vanligvis blir denne atferden erkjent av pasienten som meningsløs eller nytteløs, og vedkommende gjør derfor gjentatte forsøk på å motstå den. Angst er nesten alltid til stede. Hvis tvangshandlingene [tvangsritualene] motstås, blir angsten verre.

Sorepheus
30-03-06, 23:03
Sånn sett synes jeg bare partall-dillaen og frykt for filming på do så vidt passerer som tvangstanker her. Tror forøvrig jeg er fritt for tvangstanker, hvis ikke nettkafeen teller da :mrgreen:

magnus
30-03-06, 23:07
Hva tenker man vil skje om man tråkker på et kumlokk? Vil det gå deg galt? Blir det da på en måte som gammel overtro?

Zenaria
30-03-06, 23:09
Merk at angsten/ ubehaget må være til stedet for at det skal være en tvangshandlng.

Sorepheus
30-03-06, 23:09
Det er jo "litt gammel overtro" .. tanken er vel at kumlokk kan dette ned, men det er ganske så usannsynlig, det blir litt som stige greia, bare enda mer usannsynlig. Det er i hvert fall en tykk stålkant så det skal mye til.

Limafox
30-03-06, 23:10
Hva tenker man vil skje om man tråkker på et kumlokk? Vil det gå deg galt? Blir det da på en måte som gammel overtro?

Jeg er redd for å falle ned. Det hele begynte med at jeg snublet i et kunlokk i 97 og ramlet ut i veien. Det var skremmende og siden da har jeg unngått det. Etterhvert så har det utviklet seg...

Jeg tror opprktig at jeg blir utsatt for ulykke om jeg tråkker på et lokk ja :nemlig:

Zenaria
30-03-06, 23:11
Jeg hadde en overtroisk kjæreste en gang som var livredd kumlokk. Jeg syntes det var så latterlig at hver gang vi gikk hånd i hånd passet jeg på å gå på absolutt alle kumlokk. I følge han ville det føre med en ulykke.

Sorepheus
30-03-06, 23:12
Jeg holdt på å dette ned i en kum en gang, men det var en slik en med gitter og det var asfalten som hadde gitt etter og ikke selve lokket, visstnok er alle kummer og en betongsøyle så det skal som sagt ganske så mye til.

Sexy Sadie
30-03-06, 23:12
Vel, jeg tror ikke jeg har noen tvangstanker. Da må det jo være noe skikkelig galt med meg, for det er jo noe man har. :lol:

magnus
30-03-06, 23:14
Overtro altså, men klart, påvirkningen begynte en plass og den var du jo ikke herre over.

Du/dere tenker vel at sånn er det jo ikke noe greit å ha det? Men er det da aktuelt å gjøre noe med det, eller er det egentlig også en litt skremmende tanke?

Får litt deja vu til røykere her nå... ;)

Limafox
30-03-06, 23:16
Overtro altså, men klart, påvirkningen begynte en plass og den var du jo ikke herre over.

Du/dere tenker vel at sånn er det jo ikke noe greit å ha det? Men er det da aktuelt å gjøre noe med det, eller er det egentlig også en litt skremmende tanke?

Får litt deja vu til røykere her nå... ;)

Jeg ser på det som litt sjarmerende. men joda, det er som sagt irriterende på vintern :)

Blossom
31-03-06, 00:48
En person som driver å vasker hendene sine 100 ganger og skrubber med såpe hver gang han eller hun har tatt i noe er å karakterisere som en tvangstanke. De kan også være mer uskyldige som feks: å slå av og på lysbryteren x antall ganger for hvis ikke så skjer "det og det". Sistnevnte hadde jeg korte innslag av i tenårene, noe som visstnok er helt normalt. Fortsetter tvangstanker av alvorligere sort ut i voksen alder, som eksempelet med såpevask blir det mer en psykisk lidelse.

Kims
31-03-06, 00:49
Sistnevnte hadde jeg korte innslag av i tenårene, noe som visstnok er helt normalt

Jeg og! Kult, visste ikke at det var normalt! :knegg:

Sorepheus
31-03-06, 00:50
Tja, jeg slår alltid av lysene når jeg går ut av rommet, det kalles ENØK.
Jeg vasker hendene når jeg kommer hjem og etter dobesøk, det kalles hygiene.

Limafox
31-03-06, 00:50

:knegg:

Blossom
31-03-06, 00:52

Jo da, men alt med måte. Det blir tvangstanker i store kvanta, jo større, jo galnere. :lol:

Sexy Sadie
31-03-06, 01:08
Det er ikke artig med slikte tanker hvis de ødelegger ens hverdag, kan jeg tenke meg.

kratos
31-03-06, 08:51
Sånn sett synes jeg bare partall-dillaen og frykt for filming på do så vidt passerer som tvangstanker her. Tror forøvrig jeg er fritt for tvangstanker, hvis ikke nettkafeen teller da :mrgreen:

Det var jo en grunn til at jeg satt "" på ordet tvangstanker da.

björk
31-03-06, 13:51
Masse tvangshandlinger bunner jo i sunn fornuft. Jeg tror egentlig ikke jeg har noe jeg MÅ gjøre, men har masse vaner selvfølgelig.

nanynany
05-07-06, 03:22
jeg gjør verken nr 1 eller 2 før jeg er hjemme....jeg klarer ikke på butikker,skoler eller klubber eller sånne plasser...d må være hjemme :shocked:

Zenaria
05-07-06, 15:09
jeg gjør verken nr 1 eller 2 før jeg er hjemme....jeg klarer ikke på butikker,skoler eller klubber eller sånne plasser...d må være hjemme :shocked:

Det har jeg hørt flere jenter si...tror det er en jenteting. :lol:

nanynany
08-07-06, 23:14
ja det e det vell, det e no ikke så mye å gjøre med det;)

raidmx
08-07-06, 23:38
En person som driver å vasker hendene sine 100 ganger og skrubber med såpe hver gang han eller hun har tatt i noe er å karakterisere som en tvangstanke..

jeg er sån at jeg må vaske hendene veldig ofte! men jeg står ikke og skrubber über nøye, bare sån helt vanøig vasking etter nesten hver gang jeg har tadt i noe! :shocked:

jeg gjør verken nr 1 eller 2 før jeg er hjemme

nr.1 kan jeg klare hvor som helst! men nr.2 klarer jeg kun på steder jeg har vært en del ganger før eller hjemme på dassen oppe. men på dassen nede? ikke snakk om! men av en eller annen grun føles det mer rett og gjøre nr.1 på dassen nede og ikke oppe?!? jævlig rart egentlig! :-| :?: :-|

Organa
08-07-06, 23:41
Dere er så normale, så.

raidmx
08-07-06, 23:42
*følermegUnormal* :-|

Organa
08-07-06, 23:49
Ja, vi er jo alle unike, stort sett, nesten, men vi trenger ikke være snåle selv om vi ikke er like. *trøster*

Uketassen
09-07-06, 00:43
Nå føler jeg meg unikt forvirret. :nemlig:

gyrken
09-07-06, 01:21
Jeg har noen rare "tvangstanker"

jeg tror alltid det er kamera som filmer meg på toalettet på jobben, og andre offentlige steder.

Jeg gjør aldri "nr.2" på andre doer enn min egen, om jeg så må holde meg en hel dag.

Jeg må klemme kviser, uansett om de er gule eller ikke.

Jeg må ta bort møkk under neglene med en gang jeg ser det.

Jeg må pirke på sårskorper.

Jeg må alltid steke kjøttdeigen skikkelig, så jeg er bombesikker på at den ikke er noe som helst rå (ja også før e-coli perioden)

Osv. Osv. Osv.

Noen andre som kjenner seg igjen? Eller har noen andre?

Du må nok legges inn.

kratos
09-07-06, 01:23
Du må nok legges inn.

:nemlig:

raidmx
09-07-06, 02:33
Du må nok legges inn

:nemlig: så enig så enig!

--

:fyller: :keyboard: :fyller:

Lystløgner
14-07-06, 12:38

Jammen???? Hvordan får du stilt den på 11 da???

Ling
14-07-06, 16:06
Skal slettes.

Kims
18-07-06, 21:18
Jammen???? Hvordan får du stilt den på 11 da???

11 er ikke et partall, ergo ikke bra lyd. :nei:

Svinsa
18-07-06, 22:01
Tør jeg dette da?

Om jeg ser på Tekst-tv MÅ jeg sette sidetallet tilbake på 100 før jeg slår over på TV igjen.

Lystløgner
19-07-06, 01:43
11 er ikke et partall, ergo ikke bra lyd. :nei:
Men... Denne går til 11!!

kratos
19-07-06, 10:17
Men... Denne går til 11!!

Da må du sette den på 10. :nemlig:

Lystløgner
19-07-06, 12:18
Har ikke du sett Spinal Tap heller?

Jeg har havnet blant ukulturelle barbarer...

kratos
19-07-06, 12:33
Har ikke du sett Spinal Tap heller?

Jeg har havnet blant ukulturelle barbarer...

:lala:

Liva
24-07-06, 00:51
Heisann :wink:

Synes dere burde skille mellom tvangsTANKER og tvangsHANDLINGER her... Handlinger er noe man gjør (og stort sett det dere har beskrevet her...), mens tvangstanker KUN er noe man tenker.

Samboeren min har hatt tvangshandlinger siden han var 14 år.

Han er behandlingsresisten mot tradisjonell behandling (eksponering, kognitiv og medisinering), så nå har vi fått ønsket vårt oppfylt om å få utredet han for en mulig Deep Brain Stimualtion operasjon (DBS) for lidelsen.

I den forbindelse har jeg laget hjemmesiden www.ocdforum.no

Ta gjerne turen innom! Legg gjerne igjen en hilsen på gjesteboka :wink: !

Klemmer fra
Liv Heidi :-D

kratos
24-07-06, 01:19
:?:

BEM
24-07-06, 01:48
Jeg vasker hendene når jeg kommer hjem.

Jøss det gjør jeg også ofte.
Trodde det var nevrose av noe slag.

Har ikke sett andre som gjør det som en første handling.

Sorepheus
24-07-06, 03:54
Synes det blir feil å sammenligne det å spare strøm, det å sjekke at ovnen virkelig er av etter bruk og det å vaske hendene før og etter kontakt med mat, etter dobesøk og når man kommer hjem eller det å rydde f.eks. PC'en eller papirer av og til med tvangshandlinger.

Det som er tvangshandlinger er når det ikke er noe logisk grunnlag for handlingene. F.eks. å vaske hendene flere ganger, skru av å på lyset flere ganger rett etter hverandre eller rydde de samme papirene og tingene flere ganger.

Jeg reagerte imidlertid på beskrivelsen om at det var feil å ta vare på gjenstander og riktig å kaste noe. Skal man liksom kaste alt som vekker gode minner og bare bli en konsumrotte? Feil å ha en roteskuff og nå da?

Ling
24-07-06, 19:34
Skal slettes.

Sorepheus
24-07-06, 20:18
Pøh.

Kims
24-07-06, 21:51
Heisann :wink:

Synes dere burde skille mellom tvangsTANKER og tvangsHANDLINGER her... Handlinger er noe man gjør (og stort sett det dere har beskrevet her...), mens tvangstanker KUN er noe man tenker.

Samboeren min har hatt tvangshandlinger siden han var 14 år.

Han er behandlingsresisten mot tradisjonell behandling (eksponering, kognitiv og medisinering), så nå har vi fått ønsket vårt oppfylt om å få utredet han for en mulig Deep Brain Stimualtion operasjon (DBS) for lidelsen.

I den forbindelse har jeg laget hjemmesiden www.ocdforum.no

Ta gjerne turen innom! Legg gjerne igjen en hilsen på gjesteboka :wink: !

Klemmer fra
Liv Heidi :-D

Jeg tror jeg har tvangstanker mot mennesker som registrerer seg, legger inn ett innlegg, (uten å presentere seg), for så å forsvinne igjen. :tenker:

Sexy Sadie
24-07-06, 22:39
Jeg tror jeg har tvangstanker mot mennesker som registrerer seg, legger inn ett innlegg, (uten å presentere seg), for så å forsvinne igjen. :tenker:

Mine tanker angående dem kan også gå under "tvangstanker".

Liva
24-07-06, 23:55

:roll: Forvinner jeg? Nei, titt titt her er jeg :wink:
Synes jeg har presentert meg ganske så bra jeg. Hei hei, Liv Heidi heter jeg! Dessuten hadde jeg en link til hjemmesiden min i mitt forrige innlegg hvor du igjen ville finne ut en hel del mer om meg. OG om ikke det var nok så er det bare å sende en mail :wink:

Hyggelig å bli så godt mottatt forresten :roll:

Sexy Sadie
25-07-06, 00:02
Synes jeg har presentert meg ganske så bra jeg. Hei hei, Liv Heidi heter jeg! Dessuten hadde jeg en link til hjemmesiden min i mitt forrige innlegg hvor du igjen ville finne ut en hel del mer om meg. OG om ikke det var nok så er det bare å sende en mail :wink:

Her er stedet man presenterer seg. I en egen tråd. :snill:

http://www.nettkafeen.no/forum/viewforum.php?f=4

BEM
25-07-06, 00:42

Det er noen grinpeiser her som hakker på nykommere.
De vokser nok opp en gang men noen trenger lang tid på det.

Kims
26-07-06, 18:41

Det var ment som en spøk, men den tok du tydeligvis ikke. Og som andre skriver her, det er en egen tråd hvor man presenterer seg.
Dessuten forbeholder jeg meg retten til å innrømme mine tvangstanker uten å bli beskyldt for å være uhøflig for det tenk. :overlegen:

Pragma
31-07-06, 23:45
Minner meg litt om de to fiskerne i Haisommer som viser frem det ene arret styggere enn det andre, mens de diskuterer hvem som har det verste.

Men ok: Her er min. Jeg koker alltid kaffe på kjele, og må ALLTID slå vekk omtrent en halv kopp kokende vann før jeg har på kaffepulveret.

Så DET så. Var ikke det en real tvangshandling så vet ikke jeg :-P

Liva
29-10-06, 06:39
Til de som er interessert, så kan dere lese om operasjonsdagen (og resten av turen og oppholdet) til samboeren min. Han hadde en Deep Brain Stimulation-operasjon i Tyskland fredag den 13. oktober 2006. Jepp, fredag den 13. :shocked: Det er jo også en dag å operere folk på :-?

Les mer på http://www.ocdforum.no/dagbok.htm :wink:

Shitzo
29-10-06, 07:13
Jeg har tvangstanker om å kutte ordentlig i leverposteiboksen. Hvis man bare skraper av blir de løse bitene bare harde og ekle, dermed uspiselige. Pent og rent kutt nedover i boksen skal det være.

Sorepheus
29-10-06, 08:48
Kanskje du ikke burde spise leverpostei da. Det er jo som kjent på ingen måte sundt å spise avfallsnedbryteren til kroppen.

Shitzo
29-10-06, 08:51
Godt poeng.

Sorepheus
29-10-06, 08:58
Akkurat. Tror jeg skal se "A brief History of Disbelief" i dag.

Shitzo
29-10-06, 09:00
Ja gjør det.

Sorepheus
29-10-06, 09:11
Riktig.

Arketypen
29-10-06, 10:51
Kanskje du ikke burde spise leverpostei da. Det er jo som kjent på ingen måte sundt å spise avfallsnedbryteren til kroppen.

right :knegg:

Sorepheus
29-10-06, 14:08
Hele denne DBS for OCD saken gjør meg kvalm. Hun skriver jo selv at mannen hennes har fått adverse reaksjoner som hodepine, så søvnproblemer, smerter, migrene og appetittproblemer. Samtidig møter hun en dame på institusjonen som ikke klarer å finne rommet sitt. Når de så kommer hjem rammes begge av depresjoner.

Hun har trosset fagmiljøet i Norge og andre land som mener at DBS for OCD ikke har dokumenterte effekter. Beskrivelsene hennes av hva OCD er for noe i bloggen er mildt sagt og rabiate. OCD er å innoperere elektroder i hjernen og sende strøm ut i hjernen. Resultatet av dette er at hjernen gradvis "viskes" ut. Hukommelse og identitet forsvinner for alltid, samtidig kan det være permanente skader på selve hjernen.

Liva
29-10-06, 19:43
Vet du hva? Jeg greier faktisk ikke å ta deg seriøst på noen som helst måte :-D Jeg visste jo at det å skrive på dette forumet er som å kaste ei fyrstikk i en benisnkanne, men du tar faktisk kaka med det innlegget ditt haha :-D

Om jeg skulle ta tak i alt det du skrev som var riv ruskende galt (rett og slett) så hadde det bare blitt noe få ord igjen som IKKE ble rettet på :roll: :-o

Hva var promillen din når du skrev det forresten?

De jeg faktisk klarer å ta mer seriøst er denne "leverpostei" greia :-P Enig i det dere har kommet frem til :wink:

Sexy Sadie
29-10-06, 19:48
Vet du hva? Jeg greier faktisk ikke å ta deg seriøst på noen som helst måte :-D Jeg visste jo at det å skrive på dette forumet er som å kaste ei fyrstikk i en benisnkanne, men du tar faktisk kaka med det innlegget ditt haha :-D

Om jeg skulle ta tak i alt det du skrev som var riv ruskende galt (rett og slett) så hadde det bare blitt noe få ord igjen som IKKE ble rettet på :roll: :-o

Hva var promillen din når du skrev det forresten?

De jeg faktisk klarer å ta mer seriøst er denne "leverpostei" greia :-P Enig i det dere har kommet frem til :wink:

Har du presentert deg i presentasjonsforumet?

Liva
29-10-06, 20:28
Jepp, det har jeg :party:

Sorepheus
29-10-06, 21:24
Gå din kos.

Liva
29-10-06, 22:27
Skal vi gå og kose sammen da???

Sexy Sadie
29-10-06, 22:42
Nei, slapp av dere, to. :lol:

Sorepheus
29-10-06, 23:58
Ja, kom få en kos :monster:

Liva
30-10-06, 00:36
Næmmen så koselig da :-D

Uketassen
30-10-06, 12:49
Jeg er mer bekymret for dongen som faktisk giddet å lese igjennom hele den dagboken. :knegg:

Sorepheus
30-10-06, 14:26
Jeg er så sinna nå at jeg ikke helt vet hva jeg skal si.

Liva
30-10-06, 15:29
Jeg er så sinna nå at jeg ikke helt vet hva jeg skal si.

Så så lille venn, bare prat i vei du... Dette går nok bra skal du se, bare få sinnet ditt ut nå så går alt så meget bedre :-D

Sorepheus
30-10-06, 15:45
:Kaster noen katter etter Liva:

Liva
31-10-06, 00:06
Tusen takk, jeg elsker katter :takk:

Arketypen
02-11-06, 09:38
Hun har trosset fagmiljøet i Norge og andre land ..bladiblaaa.

..og jeg som trode det var den som ble operert som gjorde selvstendige valg... Og som også nok har satt seg mer inn i realitetene enn det mr besserwisser har.
nuhvel. jeg er en naiv mann :)

Sorepheus
02-11-06, 12:04
Ja, du er naiv. Det finnes ikke mye valg i "helsesystemet", og dette var vel en av de siste skansene på det området og. Nå har man skapt presendens for at disse igjen stort sett kan gjør hva de vil med forsøkspersonene sine.

Fra før av kan de jo som kjent lenke fast folk i dagesvis for å gi dem underkastelse og ydmykhet. Noe de og gjør i stadig økende skala. Remmebruk er minst dobbel så stor i Norge som Danmark, og lidelsen i remmer er betydelig lengre og. De gir og elektrosjokk mot blant annet depresjon. Elektrosjokk bruken har 12 doblet seg de siste 10 årene.

Alt *uten* samtykke fra pasient, foreldre eller pårørende.

Nå vil de altså og kreve å kunne innopere strømførende elektroder og anet drit rett *inni* hjernen for en heller difus sykdom, OCD, som de kan gi stort sett hvem som helst.

I Sverige kutter de jo og direkte i nervefibrene i hjernen for blant annet for å fjerne "angst". Tallene er noe uklare, men så mye som 40% sies å ha blitt innvalidisert av dette, noen meget alvorlig.

Og er det noen som ler av dette så kan vi ikke regnes som venner lengre - ever.

Sexy Sadie
02-11-06, 12:14
Gongen, hvor henter du alt i fra? :fortvilet:

Arketypen
02-11-06, 12:21
Å skyve ansvaret over på samboer på 21 er mildt sagt hoderystende.
dessuten synes jeg vi skal få lov til å bestemme over oss selv, ikke la andre utenforståen de som ikke har peil på fakta få raljere uhemmet på sviktende grunnlag.
Når man drar til utlandet har man i høyeste grad et valg. F eks.

Og tro meg, jeg ler ikke. Jeg er litt sjokkert over hvordan kortene blandes og brukes rett og slett.

Liva
02-11-06, 14:38
Nå vil de altså og kreve å kunne innopere strømførende elektroder og anet drit rett *inni* hjernen for en heller difus sykdom, OCD, som de kan gi stort sett hvem som helst.

I Sverige kutter de jo og direkte i nervefibrene i hjernen for blant annet for å fjerne "angst". Tallene er noe uklare, men så mye som 40% sies å ha blitt innvalidisert av dette, noen meget alvorlig.

Og er det noen som ler av dette så kan vi ikke regnes som venner lengre - ever.

Altså...
--For det første: Elektrosjokk og DBS er 2 forskjellige ting :roll:. Det ene gir sjokk til hjernen, det andre stimulerer hjernen helt skånsomt over tid.

--For det andre: Hvorfor er en behandlingsmetode så mye mer "skremmende" når den utføres på psykiske lidelser? DBS har i mange år vært en vanlig behandlingsmetode for bl.a parkinson. Ingen har ropt og skreket høyt og lenge pga det...

--For det tredje: I Sverige drev de før med noe som het capslotomi. Slik du du fremstiller det skulle man tro det var god gammeldags lobotomering :shocked: . Hvor du har 40 % fra aner jeg ikke... Jeg kjenner faktisk til resultatene av de som er blitt behandlet med dette på Karolinska sjukhuset i Sverige, ingen er blitt invalidisert!

--For det fjerde: Ved capslotomi kuttet de over nervetråder som "ikke fungerte", ved DBS stimulerer man i stedet hjernesignalene.

--For det femte: DBS skader ikke hjernen eller vevet, elektrodene kan taes ut.

--For det sjette: vet du hva? Vi har NATURLIG strøm i hjernen!

--For det sjuende: OCD er ingen difus lidelse. Min samboer, med flere, blir sterk invalidiert av denne lidelsen. Det er faktisk ikke så lett å få denne diagnosen heller. Det er en hel del ting som må oppfylles av diverse krav før den stilles.

--For det åttende: "Hvem som helst", nå nei du. Alt annet av tradisjonell behandling skal være prøvd, og man blir testet både psykologisk, nevrologisk og somatisk før man i det hele tatt får spørsmålet om man vil legge seg på operasjonsbordet. Du kan ikke bestille en DBS-operasjon på Rema 1000.Dessuten var det ikke helsevesenet som tilbudde min samboer DBS. Det var han selv som søkte helsevesenet om å få denne behandlingen, noe de innvilget han.

Men det er jo "fint" å se at man på en helt vanlig torsdag kan lese så mye oppgulp som du skrev :alkis: Tror jeg skal omtale deg som "Wonder-boy" fra nå av :lol:

Arketypen
02-11-06, 15:08
Game, set and match. Sjakk matt. Punktum.

Sorepheus
02-11-06, 15:32
Å innplantere et fremmed objekt eller to gjennom hjernen skader ikke hjernen? 2-4% sjangse for hjerneblødning og slag. Hevelser og blødninger, personligshetsforandringer er normalen. Og nei, vi har *ikke* naturlig strøm i hjernen. http://en.wikipedia.org/wiki/Synapse

http://www.lpposlo.org/
http://www.sintef.no/content/page1____9019.aspx
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1374496.ece
http://en.wikipedia.org/wiki/Electroshock
http://en.wikipedia.org/wiki/Deep_brain_stimulation

Om Sverige:

Jeg vet fra journalistiske kilder i Sverige at ved Karolinska institutt er det flere pasienter som har alvorlige bevegelsesvansker som følge av skapellbruk i hjernen.

Hva legene fra disse skrekkinstitusjonene forteller deg om effekt skal du ikke ta for god fisk.

http://www.sciencedaily.com/releases/2006/07/060719091852.htm

"One important finding is that the side-effects of the operation are more common than previously thought. Just over a third of the patients displayed signs of apathy and difficulties planning and executing activities. Some patients had developed epilepsy, disinhibition or urinary incontinence."

"There is clearly an unacceptably large risk of adverse reactions to the surgical methods that have been applied to date," says Dr Rück. "The first course of action for patients who don't respond to normal psychiatric treatment should be to use new, non-irreversible neuropsychological techniques."

"Capsulotomy was developed in the 1950s at Karolinska Institutet, and has been used on an average of two patients a year. The latest operation was performed in 2000."

Sorepheus
02-11-06, 15:37
Jeg stiller forøvrig spørsmålstegn ved hvordan en pasient med OCD, som du beskriver som en alvolig lidelse i det hele tatt kan være i stand til å bedømme om han/hun skal ha elektroder boret inn i hjernen.

Og neid DBS er *ikke* vanlig behandling for parkisons, men det er det eneste stedet man har brukt DBS mot.

Arketypen
02-11-06, 15:58
Vel. Tydelig det en ting å lese om ting og noe annet vite om ting.
Pinlig lesning. Og pinlig å se du ta det opp som du gjør.
Antenner er en fin ting.

Sorepheus
02-11-06, 15:59
Ja, antenner er en fin ting Arketypen.

Sorepheus
02-11-06, 16:05
Siterer fra Side-effects om DBS:

"Whilst DBS is undoubtedly helpful for some patients, there is also the potential for neuropsychiatric side effects. Reports in the literature describe the possibility of apathy, hallucinations, compulsive gambling, hypersexuality, cognitive dysfunction, and depression. However these may be temporary and related to correct placement and calibration of the stimulator and so are potentially reversible.[7] A recent trial of 99 Parkinson's patients who had undergone DBS suggested a decline in executive functions relative to patients who had not undergone DBS. This included problems with word generation, attention and learning. About 9% of patients had "psychiatric events", which ranged in severity to a relapse in voyeurism to a suicide attempt. However, it is worth noting that most patients in this trial reported an improvement in their quality of life following DBS, and there was an improvement in their physical functioning.[8]

Because the brain moves slightly during surgery there is the possibility that the electrodes can become dislodged. This may cause more profound complications such as personality changes, but electrode misplacement is relatively easy to identify using CT or MRI. There may also be complications of surgery, such as bleeding within the brain.

2% risk of bleeding in the brain which leads to a stroke. The stroke could be mild recovering after a few weeks/months or severe, resulting to weakness, intellectual impairment, or death. 4% risk of infection: not life threatening but the whole DBS system must be removed immediately, and after the infection recedes a new one may placed."

DBS er en obskur behandling, folk ser ut til å leve i den vilfarelse at vi har entret Star Trek verdenen. DBS, Electroshock og Capsulotomy er bare hakket under lobotomering og eletrodeforsøkene til Gaustad. Hvor de spikret en spiker rett inn i frontallappen og satte strøm rett inni hjernen. Riktignok dør ikke så mange av DBS, Electroshock og Capsulotomy, men uakseptabelt mange får alvorlige og permanente bivirkninger. Dette burde ikke være lov i det hele tatt, spesielt ikke uten tillatelse samtlig pasient, familie, pårørende, minst to leger og et tre stegs kontrollapparat.

Liva
02-11-06, 16:59
Å innplantere et fremmed objekt eller to gjennom hjernen skader ikke hjernen? 2-4% sjangse for hjerneblødning og slag. Hevelser og blødninger, personligshetsforandringer er normalen. Og nei, vi har *ikke* naturlig strøm i hjernen. http://en.wikipedia.org/wiki/Synapse

http://www.lpposlo.org/
http://www.sintef.no/content/page1____9019.aspx
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1374496.ece
http://en.wikipedia.org/wiki/Electroshock
http://en.wikipedia.org/wiki/Deep_brain_stimulation

Om Sverige:

Jeg vet fra journalistiske kilder i Sverige at ved Karolinska institutt er det flere pasienter som har alvorlige bevegelsesvansker som følge av skapellbruk i hjernen.

Hva legene fra disse skrekkinstitusjonene forteller deg om effekt skal du ikke ta for god fisk.

http://www.sciencedaily.com/releases/2006/07/060719091852.htm

"One important finding is that the side-effects of the operation are more common than previously thought. Just over a third of the patients displayed signs of apathy and difficulties planning and executing activities. Some patients had developed epilepsy, disinhibition or urinary incontinence."

"There is clearly an unacceptably large risk of adverse reactions to the surgical methods that have been applied to date," says Dr Rück. "The first course of action for patients who don't respond to normal psychiatric treatment should be to use new, non-irreversible neuropsychological techniques."

"Capsulotomy was developed in the 1950s at Karolinska Institutet, and has been used on an average of two patients a year. The latest operation was performed in 2000."

--For det første: Nei, elektrodene skader ingenting i hjernen, elekrodene settes inn i hjernen og om man av en eller annen grunn må ta de ut igjen så er det INGEN tegn på at de har vært der.
Det er derfor metoden kalles REVERSIBEL!

--For det andre: Det er 0,5% sjanse for at små blødninger kan oppstå UNDER operasjonen. Disse blødningene gjør ingen skade.

--For det tredje: hjernesignalene, signalene i hjertet (bl.a sinusnuten) osv er kroppens egen strøm. punktum finito!

--For det fjerde: jorunalistiske kilder? Jeg har kilder i fagmiljøene, fagrapporter osv. Du må dessuten være klar over at det du har lest hittill er tall fra alle DBS-operasjonene i hele verden og for alle de forskjellige sykdommene/lidelsene. Om da 1 operasjon går dårlig, vil det da si at man skal stoppe alle andre operasjoner? Om du skal operere bort mandlene dine, og han som ble operert før deg faktisk døde under operasjonen, vil det da si at alle mandeloperasjonene i hele verden ikke skal gjennomføres mer? At man skal stoppe slike operasjoner for alltid? Dette skjedde faktisk på Haukeland Sykehus for ikke så lenge siden. En ung pasient døde under en mandelfjerningsoperasjon, dessverre!!! Den ene operasjonen vil selvsagt trekke ned på resultatstallene i den helhetlige statistikken også...

En annen ting er at det er flere forskjellige team rundt om i verden. Det teamet min samboer ble operert av har i en årrekke vært det sikreste teamet i verden. De har aldri hatt dødsfall og de har heller aldri hatt alvorlige komplikasjoner som har ført til skade. Dette er meget dyktige og høyst respekterte mennesker som virkelig kan det de driver med. En kirurg som kanskje ikke er så flink som han som opererte min samboer, vil da ha en dårligere statistikk for sitt arbeide, enn andre kirurger som er flinkere.

--For det femte: Fagfolk, som er de fremste i verden må BEVISE det de sier og vet. Må journalister det?

--For det sjette: FEIL! DBS brukes bl.a mot parkinson, dystoni, tourette, Hallervorden-Spatz-sykdom og andre bevegelsessykdommer. I tillegg til OCD og kronisk depresjon. Det er også andre psykologiske/nevrologiske lidelser som får denne behandlingen som en siste utvei, de kjenner jeg ikke godt nok til.

--For det sjuende: det er samme metode som ved bl.a parkinson, men ved OCD går man selvsagt inn på en annen plass i hjernen. Ved behandling av OCD er man derfor lengre unna bl.a talesenter og bevegelsesenter og man er da ikke utsatt for de samme bivirknigene som ved behandling av parkinson. Dette er det veldig viktig at du nå fatter og begriper! Ellers er du bare ute og diskuterer på feil grunnlag.

--For det åttende: capslotomi er ikke noe jeg her vil gå inn å diskutere, for det er noe helt annet enn DBS.

--For det niende: Jeg sitter her i dag med en person som fikk en DBS operasjon for snart 3 uker siden. Ikke er han gal, ikke har han forandret personlighet, ikke har han hatt blødninger...
Han har derimot fått flere positive virkninger.

Les:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=299974
http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=2725419
http://biomed.brown.edu/Courses/BI108/BI108_2005_Groups/01/Index.htm
http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/3620790.html

Dette handler faktisk om svært invalidiserte mennesker som vil ha et bedre liv!
Dette er ikke noe de gjør "fordi det er gøy"!

Ser du menneskene oppe i alt dette?

Liva
02-11-06, 17:11
Jeg stiller forøvrig spørsmålstegn ved hvordan en pasient med OCD, som du beskriver som en alvolig lidelse i det hele tatt kan være i stand til å bedømme om han/hun skal ha elektroder boret inn i hjernen.

Og neid DBS er *ikke* vanlig behandling for parkisons, men det er det eneste stedet man har brukt DBS mot.

Jeg får atter en gang problemer med å ta deg seriøst!
Et menneske med OCD er ikke gal, eller "i en annen verden".

Det er et av kjennetegnene ved OCD, de VET at det de tenker og bare må gjøre er dumt! De kan bare ikke noe for det. Det kalles ofte "den skjulte lidelsen", nettopp pga at du ikke trenger å se/legge merke til at en arbeidskollega, nabo osv faktisk har denne lidelsen. http://www.ocdforum.no/tvang-ocd.htm OCD er ingen sinnslidelse og derfor er disse menneskene helt klar i toppen. Faktisk er det flere ganger bevist at mennesker med OCD har gjennomsnitlig høyere IQ enn menensker uten OCD. (Så vær glad det er meg du diskuterer med og ikke han...)

Og elektrodene bores ikke inn i hjernen. Skjerp deg "Wonder-boy".

Og som sagt DBS brukes mot mange forskjellige lidelser/sykdommer. Ikke bare parkinson.

Jeg fatter faktisk ikke hvor du tar alt oppgulpet ditt fra?

Liva
02-11-06, 17:25
DBS er en obskur behandling, folk ser ut til å leve i den vilfarelse at vi har entret Star Trek verdenen. DBS, Electroshock og Capsulotomy er bare hakket under lobotomering og eletrodeforsøkene til Gaustad. Hvor de spikret en spiker rett inn i frontallappen og satte strøm rett inni hjernen. Riktignok dør ikke så mange av DBS, Electroshock og Capsulotomy, men uakseptabelt mange får alvorlige og permanente bivirkninger. Dette burde ikke være lov i det hele tatt, spesielt ikke uten tillatelse samtlig pasient, familie, pårørende, minst to leger og et tre stegs kontrollapparat.

Egenerfaring?

Spikring i hodet diskuterer ikke jeg, det får du prate med deg selv om!

Ikke vært lov? Så snart det er snakk om en psykisk lidelse så skal ikke ting være lov? Så sykhusene i Tromsø, Trondheim, Oslo, Stavanger osv skal slutte med DBS på sine pasienter nå da? Etter mange år med behandling av parkinson? Nei vettumeg hva :roll:

En OCD-pasient er ikke umyndig-gjort. Familie og andre pårørende har egentlig lite de skulle sagt. Dessuten har han også en betydelig utdannelse innen helsevesenet.

2 leger? Vel, sånn i forbifarta kan jeg telle opp at det i Norge minst har vært 2 psykiatere, minst en nevrokirurg og et ukjent antall nevrologer som har brukt god tid på å vurdere dette. I Tyskland var det en vanlig lege, flere nevrologer, et par nevrokirurger, samt 2 psykiatere. Alle disse skulle være enige og alle tester og undersøkelser skulle være i orden.

I tillegg så skal han nå følges tett opp av psykiateren her i Norge, og hver 3. måned skal han til kontroll i Tyskland. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene her.

Skjerp deg!

Arketypen
02-11-06, 18:45
Ja, antenner er en fin ting Arketypen.Ja, det er det. Så man trør ikke i visse bed når noen viser deg hvor det er.

Mercury
02-11-06, 19:42
Jeg fikk DBS i sjuårsgave fra fattern. Har bare positive minner fra den tiden.

Liva
02-11-06, 20:39
:-D Så fint da. Håper du fikk mange fine turer med den :wink:

Sexy Sadie
02-11-06, 20:40
Ja, antenner er en fin ting Arketypen.

Like presis, Gongen. :lol:

Sorepheus
02-11-06, 23:17
... Skjerp deg!

Jeg hadde tatt deg moderat seriøst om det ikke var for at jeg gang på gang tar deg i direkte løgn.

Liva
02-11-06, 23:28
Jeg hadde tatt deg moderat seriøst om det ikke var for at jeg gang på gang tar deg i direkte løgn.

HVA? Nei vettuhva, løgn er vel det siste jeg kommer med her.
Skjerp deg! Nå går du for langt assa

Sorepheus
02-11-06, 23:42
Greit, greit, bare fortsett å skriv din egen virkelighet du, bare ikke her på forumet.

Liva
02-11-06, 23:54
Hva er problemet ditt egentlig?
Får du kick av å rakke ned på folk? Har du så mye mer rett til å være her enn meg/andre eller? Tror du virkelig det?

Ta tipset: skjerp deg!

Arketypen
03-11-06, 10:12
Lurer på hvorfor WG tar dette så personlig jeg.
Forøvrig er vel en samboer formelt sett helt uten myndighet i en slik sak...

Ikke har jeg sett noen ta noen i løgn heller. Jeg har bare sett en vise mer innsikt enn den andre i denne saken.
Altså en med personlig konkret innsikt, og en med generell og prinsipiell motstand. Det er greit. men raseriet blir bare feilplassert.

Sorepheus
03-11-06, 15:45
Ja, seff for det er jo overgriperne som har den personlige innsikten. Selvfølgelig! Det er jo på ingen måte de 1000'er som har kommet ut mishandlet uten grunnlag som har innsikten, neida - det har man jo sørget for grundig at de ikke kan. [Ironi]

Liva
03-11-06, 16:46
Så du er en av de som har kommet "ut mishandlet"? Hæ?

Atter en gang: skjerp deg! "wonder-boy"!

Arketypen
03-11-06, 17:45
Ja, seff for det er jo overgriperne som har den personlige innsikten. Selvfølgelig! Det er jo på ingen måte de 1000'er som har kommet ut mishandlet uten grunnlag som har innsikten, neida - det har man jo sørget for grundig at de ikke kan. [Ironi]
Snakker du om deg selv? Uansett er hver sjebne og hver sak enkeltstående. Å overføre egne greier på andre er ingen god ting synes jeg...

Liva
03-11-06, 18:20
Arketypen: godt å se at det ennå finnes vett her "inne" :wink:

Sorepheus
03-11-06, 23:36
Snakker du om deg selv? Uansett er hver sjebne og hver sak enkeltstående. Å overføre egne greier på andre er ingen god ting synes jeg...

Og akkurat derfor følte jeg det var fullstendig berettiget å kalle deg en ignorant idiot på dette området. Det du i praksis gjør her er å godta de mest ekstreme virkemidlene myndighetene har i Norge, som er borderline opp mot å være i direkte strid med artikkel 3 av de europeiske menneskerettighetene.

At du da bare sukrer disse virkemidlene og avviser det som noe berettiget viser faktisk en fundamental mangel på empati, så sånn sett burde du ta betegnelsen ignorant idiot som et kompliment.

Spør deg selv hvem som utsettes for slik behandling i Norge og du finner et ganske skremmende bilde. Det er klar overvekt av politisk, religiøse, kulturelt og filosofisk oposijonelle i psykiatrien i Norge i forhold til resten av befolkningen. Sånn sett kan man gjerne påstå at Nord Korea faktisk bare er 10 ganger verre enn Norge, forskjellen ligger vel at vi har pene fasader på konsentrasjonleirene våre og *ingen* direkte dødsleire.

Shitzo
04-11-06, 04:54
Liva: Kjempeflott jobbet. Det er godt at mennesker blir mer opplyst om OCD, og blir informert om at det finnes behandlingsmetoder som kan brukes. Det står respekt av åpenheten din.

WonderG: Jeg ser noen av poengene dine også, psykiatrien i Norge idag er elendig. Men husk det at bruk av andre kilder enn de du har brukt, ikke kvalifiserer noen til å være en idiot. Jeg regner med at Liva har lest alt hun har kommet over og at hun har sett på det med litt mer positive øyne enn du har. Det høres ut som om du lar et svært subjektivt syn påvirke deg og din håndtering av denne saken. Det handler om respekt for andre mennesker, respekt for deres valg og tro på at de handler som de gjør av en grunn. Det er hverken din eller min plass å dømme Liva og hennes samboer sine valg. Demå selv ta konsekvensene eller gledene som kommer som følge av dem.

Sorepheus
04-11-06, 14:14
Jeg hadde hatt mindre problemer med dette hvis det ikke var for fire faktum. 1) DBS har mange adverse bivirkninger. Vi snakker tross alt om å borre to elektroder inn i sentrum av hjernen. 2) Det er ingen dokumentasjon på at DBS virker mot OCD, og undersøkelser viser faktisk at DBS mot parkisons gir flere bivirkninger enn uten 3) Liva aktivt promoterer DBS som noe positivt for OCD 4) Hun skaper en presedens for operasjoner i hjernen i et samfunn som enda ikke godkjenner pasientenes valg i psykiatrien.

Det er skremmende fordi operasjoner i og på hjernen på ingen måte viser seg vellykket bortsett fra å gjøre pasientene delvis invalidisert slik at de ikke "ser" syke ut lengre :-| Man har ikke kunnskapen til å operere *i hjernen*. Folk ser ut til å leve i den vilfarelsen av at vi har entret en science fiction verden. Realiteten er at alle disse operasjonene bare er steget etter lobotomering og elektrodeeksperimentene i 50 og 60-tallet, altså fremdeles høyst primitivt.

Liva
04-11-06, 18:52
Nå dummer du deg loddrett ut "Wonder-boy".

1) All type behandling, og alle operasjoner har mulighet for bivirkninger. Bivirkninger er ikke nødvendigvis livsfarlige!

2) LØGN! Det finnes grundig dokumentasjon på alle DBS-operasjonene som er gjort på OCD-pasienter.

3) DBS er den utveien en OCD-pasient vil ty til for å få en mulighet til å få et LIV. Selvfølgelig er det da positivt

4) Hva er det du prater om?

Hjerneoperasjoner i 2006 gjør ikke folk til grønnsak!
Ta f.eks de som får svulst i hjernen, blir ikke den fjernet dør de. Er ikke det en vellykket operasjon da, når man redder liv?

Skaff deg kunnskap før du TENKER på å uttale deg! Faglig dokumentert kunnskap!!!

HØR på Shitzo!!

Arketypen
04-11-06, 19:06
Og akkurat derfor følte jeg det var fullstendig berettiget å kalle deg en ignorant idiot på dette området. Det du i praksis gjør her er å godta de mest ekstreme virkemidlene myndighetene har i Norge, som er borderline opp mot å være i direkte strid med artikkel 3 av de europeiske menneskerettighetene.

At du da bare sukrer disse virkemidlene og avviser det som noe berettiget viser faktisk en fundamental mangel på empati, så sånn sett burde du ta betegnelsen ignorant idiot som et kompliment.

Spør deg selv hvem som utsettes for slik behandling i Norge og du finner et ganske skremmende bilde. Det er klar overvekt av politisk, religiøse, kulturelt og filosofisk oposijonelle i psykiatrien i Norge i forhold til resten av befolkningen. Sånn sett kan man gjerne påstå at Nord Korea faktisk bare er 10 ganger verre enn Norge, forskjellen ligger vel at vi har pene fasader på konsentrasjonleirene våre og *ingen* direkte dødsleire.
Nå må du ta deg en pille her. Det jeg skriver om er at jeg undres over at du overfører din mistro til et menneske her. Du overfører ansvar og personlig negativitet til et menneske. Uten å ta hensyn til et hver sak og hvert menneske er enkeltstående.
Å kalle noen idiot er uansett en falitterklæring i enhver diskusjon og slår bare tilbake på deg selv.

Arketypen
04-11-06, 19:19
Det høres ut som om du lar et svært subjektivt syn påvirke deg og din håndtering av denne saken. Det handler om respekt for andre mennesker, respekt for deres valg og tro på at de handler som de gjør av en grunn. Det er hverken din eller min plass å dømme Liva og hennes samboer sine valg. De må selv ta konsekvensene eller gledene som kommer som følge av dem.

Det er dette jeg også prøver få frem..
Å dømme noen på en så subjektiv måte burde en som sitter som meddommer vite ikke er bra.

Shitzo
04-11-06, 20:16
Jeg hadde hatt mindre problemer med dette hvis det ikke var for fire faktum. 1) DBS har mange adverse bivirkninger. Vi snakker tross alt om å borre to elektroder inn i sentrum av hjernen. 2) Det er ingen dokumentasjon på at DBS virker mot OCD, og undersøkelser viser faktisk at DBS mot parkisons gir flere bivirkninger enn uten 3) Liva aktivt promoterer DBS som noe positivt for OCD 4) Hun skaper en presedens for operasjoner i hjernen i et samfunn som enda ikke godkjenner pasientenes valg i psykiatrien.

Det er skremmende fordi operasjoner i og på hjernen på ingen måte viser seg vellykket bortsett fra å gjøre pasientene delvis invalidisert slik at de ikke "ser" syke ut lengre :-| Man har ikke kunnskapen til å operere *i hjernen*. Folk ser ut til å leve i den vilfarelsen av at vi har entret en science fiction verden. Realiteten er at alle disse operasjonene bare er steget etter lobotomering og elektrodeeksperimentene i 50 og 60-tallet, altså fremdeles høyst primitivt.

Igjen er det kun snakk om forskjellig kildebruk. Vi kan alle finne kilder som støtter det vi mener bare vi leter godt nok. Jeg er også generelt skeptisk til alle inngrep som har med hjernen å gjøre, men jeg vet for lite om det til å uttale meg. Jeg har ikke gjort nok research på området.

Arketypen
04-11-06, 22:26
F eks er det mange med alvorlig epelepsi som har fått et nytt liv med å operere i hjernen. De har kuttet broen mellom halvdelene. Ja, de har måttet trene seg opp igjen, men de har ikke lengre grand mal anfall hver dag...
Andre igjen har fått ødelagt mye med operasjoner i hjernen.
Derfor er det så farlig å være generelt imot noe slikt; hver sak er i seg selv unik.

Å gå til noen vendetta mot en person som beskriver et tilfalle som noe positivt er også feil. Fordi man ikke kan overføre ansvaret for det andre gjør på denne personen. Det er rett og slett urimelig.

Sorepheus
04-11-06, 23:22
Nei, som forklart i mine fire punkter er det ikke urimelig, det er berettiget kritikk.