PDA

Se full versjon : Sannheten om Tsjernobyl

pip
25-04-06, 23:19
20 år etter, vet vi fremdeles ikke hva som skjedde i Tsjernobyl?

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1293089.ece

- Har krav på svar
Bryukhanov røper i intervjuet ikke hva han mener var den konkrete årsaken til ulykken. Han innrømmer imidlertid at de ansatte på kjernekraftverket gjorde feil i forkant av eksplosjonen.

Menneskelige feil og antagelsene om sprekker i konstruksjonen representerer likevel ikke den hele og fulle sannheten, mener Bryukhanov.

Kraftprodusenter bruker fortsatt reaktorer lik den som eksploderte i 1986, flere steder i Øst-Europa. Kjernekraft blir dessuten mer og mer etterspurt, både i Europa, USA og Kina. For å kunne forebygge en ny gigantulykke har verden krav på å få vite hele sannheten om Tsjernobyl-ulykken, mener Viktor Bryukhanov.

- Man må forstå de virkelige årsakene til Tsjernobyl-ulykken for å finne ut hva slags retning man skal gå i når det gjelder alternative energikilder, sier Bryukhanov, som mener at også andre land enn Ukraina skjuler sannheten om ulykker ved atomkraftverk.

- Det gjelder USA, Frankrike, Storbritannia og Japan, sier han.

Viktor Bryukhanov ble dømt til fengsel i ti år og har sonet fem av dem. Han bor nå i Ukrainas hovedstad Kiev.

pip
25-04-06, 23:20
Jeg skjønner ikke denne artikkelen, hvorfor sitter denne fyren i fengsel? Hvorfor kan han ikke bare si hva som var årsaken?

Vismut
25-04-06, 23:22
Kjenner ikke til denne fyren. Men jeg mener jeg så et program på TV om ulykken, hvor det ble hevdet av reaktoren som eksploderte skulle stenges av for vedlikehold, men at det underveis kom ordre om å øke produksjonen istedet, og hvoretter det smalt.

Sexy Sadie
25-04-06, 23:40
Jeg etterlyser mer forskning på alternative energikilder. :livredd:

Vismut
25-04-06, 23:45
Jeg etterlyser mer forskning på alternative energikilder. :livredd:

Jeg har en teori på et ubetjent og ikke-ressurskrevende hydrogenproduksjonsanlegg, hvis det hjelper.

Sexy Sadie
25-04-06, 23:52
Høres bedre ut.

Sorepheus
26-04-06, 02:13
Hydrogen er ikke en energikilde. Hydrogen er en energibærer, det kreves like mye energi å spalte hydrogen fra vann som hydrogenet avgir.

Vismut
26-04-06, 23:50
Ja, selvsagt. Det var en feilformulering fra min side. Og det kreves vel i praksis MER energi å fremstille hydrogen enn man kan få ut av hydrogenet.

Sorepheus
27-04-06, 03:29
Forøvrig burde man satse på å bygge Hydrogen produksjonsanlegg fra all naturgassen vi nå pumper opp, i steden for å selge nok en naturressurs til bunnpris som et hvilket som helst U-land.

Limafox
27-04-06, 08:51
Forøvrig burde man satse på å bygge Hydrogen produksjonsanlegg fra all naturgassen vi nå pumper opp, i steden for å selge nok en naturressurs til bunnpris som et hvilket som helst U-land.

:nemlig: