PDA

Se full versjon : ENIAC

pip
03-05-06, 13:27
Jeg har skrevet om Neal Stephenson sin bok Cryptononicon (om bla 2. vk) her før, disse maskinene som det står om her, har en sentral plass i boka:

http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/02/01/456512.html

Det var krigen som fikk fart i byggingen av datamaskinen ENIAC. Det amerikanske forsvaret tok initiativet til å bygge datamaskinen fordi de trengte Electronic Numerical Integrator and Computer til å beregne tabeller for artilleriet.

Maskinen ble påbegynt av John Mauchly og J. Presper Eckert i 1943, og først etter krigen, men først i 1946 sto den ferdig ved Universitetet i Pennsylvania. Denne måneden er det 60 år siden den ble tatt i bruk.

Maskinen vakte selvsagt oppsikt, og man så ikke umiddelbart for seg noe som lignet en laptop i framtida:

Mens ENIAC-regnemaskinen har 18 000 radiorør og veier 30 tonn, kan fremtidens datamaskiner bare ha 1000 radiorør og ikke veie mer enn kanskje halvannet tonn, skrev Popular Mechanics i mars 1949. Datamaskinen fikk mye medieoppmerksomhet på grunn av størrelsen.

http://www.cryptonomicon.com/

The Cryptic
04-05-06, 11:13
Hehe. Det var Eniacen sin det. Har faktisk skrevet en hel skoleoppgave om den for mange år siden. Så mye greier, og den kunne bare løse en bestemt oppgave. Sammenligningsmessig hadde den omtrent samme regnekraft som en digitalklokke eller noe slikt idag

Ellers er det jo moro å se hvor rett Popular Mechanics fikk. Jeg vet ikke hvor mange her på NK som evt. benytter PCer med radiorør, men spesielt mange vil jeg vel uansett gjette på at det ikke er ;)

pip
04-05-06, 11:24
Hehe, nei, det er sant. Men hullkortene var jo med lenge.

Jeg er jo bitt av denne Neal Stephenson-basillen, og etter å ha skrevet denne boka så fulgte han sporene videre bakover til Newton, og hans maskin, jeg har ikke klart å finne ut hvor mye av det som foregår rundt denne i maskinen i bøkene hans som er riktige, vet du noe om det?

Ifølge Stepehnsons roman, så utvikler Newton og co en forløper for datamaskinen, også den med hullkord, og med damkraft som drivverk. Dette gjør de for Tsar Peter den store.