PDA

Se full versjon : Røykeloven

Sexy Sadie
04-05-06, 17:25
Det er virkelig helt vilt. Hva med alle de som må være tilgjengelige på mobil store deler av døgnet? Eller som jobber hjemmefra, både i og utenfor normal arbeidstid?

Denne regelen kommer ikke til å vare lenge.

Det sa vi om røykeloven også.

Skilt ut fra mobilskatt-tråden i "Faenskapet" -TC

pip
04-05-06, 17:27
nei, røykeloven elsket vi både før og etter den kom.

Sexy Sadie
04-05-06, 17:29
nei, røykeloven elsket vi både før og etter den kom.

Ikke jeg, jeg synes det ble en for stor inngripen i enkeltmenneskets liv.

pip
04-05-06, 17:37
Nei, men "vi" i betydningen norges befolkning er for røykeloven, faktisk mer etter enn før.

Sexy Sadie
04-05-06, 17:38
Nei, men "vi" i betydningen norges befolkning er for røykeloven, faktisk mer etter enn før.

Mange mennesker er faktisk i mot. Resturantbransjen sliter skikkelig mange steder.

pip
04-05-06, 17:39
Men ikke flertallet.

Sexy Sadie
04-05-06, 17:45
Men ikke flertallet.

Det kommer an på hvilket segment i befolkningen man har gjort sine undersøkelser. Røykerne tilhører som oftest "arbeiderklassen", så mye godt har det faktisk kokt ned til om middelklassen skulle få gå på brune puber med barnevognene sine.

Lystløgner
04-05-06, 18:32
Men ikke flertallet.

Et kjennetegn på et fungerende demokrati er at mindretallet ikke skal utsettes for flertallstyranni.

Løddi
04-05-06, 18:41
Jeg røyker og jeg liker røykeloven.

Limafox
04-05-06, 18:42
Jeg røyker og jeg liker røykeloven.

Jeg og.

pip
04-05-06, 18:46
Et kjennetegn på et fungerende demokrati er at mindretallet ikke skal utsettes for flertallstyranni.

Jepp.

Men det kjennetegnes vel også av at et flertall ikke skal utsettes for et mindretallstyrrani?

The Cryptic
04-05-06, 18:47
Det er en vanskelig balansegang

kratos
04-05-06, 18:50
Røykeloven er teit.

Løddi
04-05-06, 19:09
Nåja.

Lystløgner
04-05-06, 19:53
Det er teit at det ikke er lov å ha et sted for røykere, der røykere kan omgåes i fred og ro.

Det har aldri vært forbud mot å ha steder for ikke-røykere.

kratos
04-05-06, 20:07
Røykeavdeling, røykerom eller Røykeklubber (som jo noen prøvde å lage) hadde vært et bedre alternativer.

Det får være makan til heksejakt bare fordi man røyker, snart får man ikke røyke på fortauet, eller i busslommer engang!

Da får man bare heller forby skjiten.

carmensi
04-05-06, 20:12
synes den er bra jeg.

pip
04-05-06, 20:12
Busslommer og togstasjoner burde vært røykfrie, fordi det ikke er mulig for andre å stikke av fra det.

Hadde det bare vært slik at røykerne stilte seg på den ene siden, med vinden fra stasjonen. Men neida, de skal stå med 10 meters mellomrom, plassert utover det hele.

Og det er vel grunnen til at man må ha røykeforbud, at folk, både røykere og ikkerøykere er så lite flinke til å ta hensyn at slikt må reguleres.

Hadde man vært mer hensynsfulle da den første loven tredde i kraft, der det skulle være en god del røykfrie bord, samt røykfritt i baren så hadde kanskje blitt med det. Men det var jo ikke slik, folk nektet å føye seg etter slike ting også.

Men for all del, lag gjerne røykeklubber for min del.

Løddi
04-05-06, 20:18
Hadde man hatt egne områder hvor røykerne kunne stått, hadde vel problemet løst seg selv.

Men slik går det når staten gir og tar med samme hånd. Det nytter jo ikke å si: "Fydda, dere dumme, ignorante røykerr. Som plager ikke-røykerne, dere får ikke lov til å drive å terorisere og forpeste usyldige mennesker, men tilgang til røyk på hvert et gatehjørne skal dere få."

kratos
04-05-06, 20:23
Busslommer og togstasjoner burde vært røykfrie, fordi det ikke er mulig for andre å stikke av fra det.

Hadde det bare vært slik at røykerne stilte seg på den ene siden, med vinden fra stasjonen. Men neida, de skal stå med 10 meters mellomrom, plassert utover det hele.

Og det er vel grunnen til at man må ha røykeforbud, at folk, både røykere og ikkerøykere er så lite flinke til å ta hensyn at slikt må reguleres.

Hadde man vært mer hensynsfulle da den første loven tredde i kraft, der det skulle være en god del røykfrie bord, samt røykfritt i baren så hadde kanskje blitt med det. Men det var jo ikke slik, folk nektet å føye seg etter slike ting også.

Men for all del, lag gjerne røykeklubber for min del.

Når busslommen er en del av fortauet og man er ute (altså ikke inne-stasjoner) så fatter jeg ikke hva som er problemet, en ikkerøyker MÅ ikke stå oppi en som røyker heller, man kan jo gå litt i fra f.eks, eller be røykeren om å kanskje flytte seg litt.
Det er like mye om ikke mer bakterier i all eksosen som er i Oslo, men det er det ingen som skal lage lov mot, i den forstand at det skal forbys

Jeg sto på bussholdeplassen en gang og røyket, jeg sto på enden og motvind slik at røyken ikke kom nevneverdig på de andre som sto der, ejg sto også et stykke fra de andre.
Så kommer ei dame, et surt gammelt skrukk og stiller seg demonstrativt rett ved siden av meg... merkelig tenker jeg men jaja..
Så begynner hun å hoste og jeg hører det er en tvungen hoste, jeg overser henne og så sier hun: Den der kan du bare slokke! jeg vil ikke forgiftes!

DA eksploderte jeg! Hun valgte selv å stå mindre enn en meter fra meg, og det var goood plass ellers på bussholdeplassen, så jeg sa til henne: Da må du desverre flytte deg, for jeg sto her først og her er mange andre steder å stå!

Greit med lovverk, men jeg synes det begynner å bli ekstremt, så lenge røyk er lovlig i Norge så forbeholder jeg å røyke den hvor jeg vil så lenge jeg er ute.

pip
04-05-06, 20:24
Det hadde løst seg om man hadde sjekket vindretningen der man sto, og tittet seg rundt om det fantes andre røykere, som man kunne gått nærmere.

Det virker jo nesten som om røykere skyr hverandre som pesten, de passer på å trekke seg dit hvor det ikke finnes røykere fra før på togplatformen.

Men ja, det hadde hjulpet om man hadde laget røykeområder på plattformene.

Lystløgner
04-05-06, 20:26
Det hadde løst seg om man hadde sjekket vindretningen der man sto, og tittet seg rundt om det fantes andre røykere, som man kunne gått nærmere.

Det virker jo nesten som om røykere skyr hverandre som pesten, de passer på å trekke seg dit hvor det ikke finnes røykere fra før på togplatformen.

Men ja, det hadde hjulpet om man hadde laget røykeområder på plattformene.
Hvorfor kan ikke ikke-røykerne også sjekke vindretninger? Istedet for å gå og kreve at alle røykere som står i nærheten av akkurat der de helst vil stå skal flytte seg.

pip
04-05-06, 20:29
Når busslommen er en del av fortauet og man er ute (altså ikke inne-stasjoner) så fatter jeg ikke hva som er problemet, en ikkerøyker MÅ ikke stå oppi en som røyker heller, man kan jo gå litt i fra f.eks, eller be røykeren om å kanskje flytte seg litt.

Problemet er at det ikke er så lett. Prøv en uke og se, røykere sprer seg ofte over det hele. Tro meg, jeg har forsøkt i mange år.

pip
04-05-06, 20:31
Hvorfor kan ikke ikke-røykerne også sjekke vindretninger? Istedet for å gå og kreve at alle røykere som står i nærheten av akkurat der de helst vil stå skal flytte seg.

OK. For 3. gang: Røykere sprer seg over hele plattformen, det hjelper ikke å sjekke vindrettningen om du har røykere med 10 meters mellomrom fra den ene enden av plattformen til den andre.

Og du kan banne på at i det du finner en lomme der det er røykfritt, så kommer det en røyker minuttet etterpå og stiller seg opp ved siden av deg.

kratos
04-05-06, 20:32
Jaha ja.

Så du har bare røykere uten folkeskikk rundt deg? Da hadde jeg sagt fra til dem jeg.

Limafox
04-05-06, 20:40

Dette var noe av det dummeste jeg har lest fra ditt tastatur.

Sorry, jeg trodde du ikke var slik... :trist:

Røyker selv, jeg og er glad for loven jeg. Men å nekte folk å bevege seg ute i fri luft?

pip
04-05-06, 20:45
Du sier ikke ifra om slikt.

Da ville du jo ikke hatt annet å gjøre.

Jeg har sikkert mange røykere med folkeskikk rundt meg også, det hjelper jo ikke så mye når det er mange nok som ikke har det.

Og som jeg sa i et annet innlegg - det store problemet er jo at folk ikke tar hensyn, og det gjelder jo ikke bare røykere. Ofte tror jeg folk gjør det uten å mene det også, fordi det er sjeden man er klar over hvilke hensyn man kunne tatt til folk rundt seg. Det er jo ikke så rart, man ser situasjonen fra sin lille verden, og sine erfaringer.

Det skjønner man jo ikke minst når man tar seg en ny jobb, der man er i kontakt med folk. Plutselig går det opp for en hva slags hensyn man skulle ønske at folk tok når de henvendte seg til en i en helt ny situasjon.

Med barnevogn,
-at det å bli åpnet døra for er en fin sak
-at man trenger hjelp av og på busser ol
-at man må ha plass på bussen, og at folk faktisk må flytte seg

Som butikkarbeider
-at man snur varene slik at koden kommer rett opp
-at man har penger
-at man ikke begynner å spørre, hente ting, eller stopper helt opp når køa er lang

Som bussjafør
-at man har pengene klar
-leggen på plass
-at folk ikke blir sure når man faktisk må kjøre videre, og ikke vente alltid

Som bilist
-at man faktisk ikke kan stoppe på en femmer
-at man ikke ser syklister som ligger helt oppe i bilen på høyre side
-at å gå eller sykle rett ut i gata ikke er en god ting

Som syklist
-at man faktisk må ligge et stykke ut i veien, fordi ellers står man i fare for å bli kjørt ned
-at man ikke kan sykle kant opp, og kant ned, når poenget er å komme raskt frem
-at billister burde holde mye bedre avstand, og at det som for bilister kan virke som en trygg klaring er noe helt annet for en syklist

osv osv osv

Og sånn er det faktisk for røykere også

-om jeg som ikke røyker her på forumet sier nå: det er et problem at røykere sprer seg over hele togplattformen, hvorfor ikke ta det på alvor og tenke over det, og prøv å ta hensyn til det? Hvorfor komme med sure meldinger.

Det er ikke en sur melding fra meg, det er en ren faktaopplysning om at det er et problem for allergikere at det er umulig å "flykte" fra røyk på busslummer og togperronger. Jeg har bekjente som ikke kan gå på offentlige steder fordi de er for allergiske mot røyk. Jeg blir selv dårlig av røyk, og jeg vet hva jeg snakker om når jeg sier at disse stedene er problematiske, fordi det ikke går å rømme.

At noen da reagerer med å si " sjekk vindretnignene sjøl" - det viser i et nøtteskall hvorfor vi trenger reguleringer. Fordi det er mange nok som ikke bare tar hensyn fordi de ikke vet bedre, men fordi de ikke er interesert i å gjøre det heller.

Limafox
04-05-06, 20:47
Når skal ikkerøykere begynne å tenke på andre enn seg selv? Det spør jeg meg om.

pip
04-05-06, 20:51
Eh?

Hva gjør jeg som plager deg?

At jeg sier at det er plagsomt for meg at det røykes rundt meg, er det å ikke tenke på andre enn meg selv?

Det der må du nesten forklare for meg.

Hva burde jeg gjøre?

Burde jeg la vær å si noe om det?

Burde jeg sørge for å ikke være på steder der det røykes?

Lystløgner
04-05-06, 20:56
At noen da reagerer med å si " sjekk vindretnignene sjøl" - det viser i et nøtteskall hvorfor vi trenger reguleringer. Fordi det er mange nok som ikke bare tar hensyn fordi de ikke vet bedre, men fordi de ikke er interesert i å gjøre det heller.

Punkt 1) Hvorfor er det så mye verre for en ikke-røyker å se på vinden enn for en røyker? Det er bare du som vet at du har problemer med røyk. Gjennomsnittet har det ikke.
Det var også en referanse til hendelsen beskrevet av Blånn der en anti-røyker velger å stille seg midt i trekken for så å kritisere.

Punkt 2) Ute er omtrent de eneste stedene som det er igjen der det er lov å røyke.

Punkt 3) Eksosen fra en sliten buss er mange ganger verre enn noe som helst du kan få ut av en sigarett.

Punkt 4) Det var du som begynte med å kritisere røykerene for hvor de sto, hvorfor tåler du ikke argumentene dine i retur?

kratos
04-05-06, 20:58
At jeg sier at det er plagsomt for meg at det røykes rundt meg, er det å ikke tenke på andre enn meg selv?Men allikevel så røykes det ikke overlat hvor du ferdes, og hva med eksos f.eks? det er da mye mer giftig det?

Hva burde jeg gjøre? Lære deg å si fra du også, har du ikke noe annet alternativ enn å stå i røyken til andre så er det mulig å spørre om de kan flytte seg litt, tviler på at de blåser røyken i ansiktet på deg og smiler: dra til helvete, det gidder jeg ikke.

Burde jeg la vær å si noe om det? Nei, men hvorfor skal vi røykere finne oss i å tape hver eneste gang når røyk faktisk er lovlig her i landet?
Man har fått røykfrie utesteder, så skal vi sikre uteområdene.. tilslutt kan man vel bare røyke hjemme hos seg selv...men jommen var det et forslag fremme en gang i tiden om at man skulle forby det også.

Ja, er det steder du vet det røykes mye så hvorfor oppsøke stedet?
Busslommer osv. er jo en ting, der må jo alle fra tid til annen, men da kan man som sagt si fra hvis dette er et stort problem.

Man kan da finne en løsning som passer alle!

Limafox
04-05-06, 21:04
Eh?

Hva gjør jeg som plager deg?

At jeg sier at det er plagsomt for meg at det røykes rundt meg, er det å ikke tenke på andre enn meg selv?

Det der må du nesten forklare for meg.

Hva burde jeg gjøre?

Burde jeg la vær å si noe om det?

Første først;
Det plager meg at du oppleves som arrogant ovenfor en ting som ikke er big deal. Har du et så stort problem med røyk, så ikke gå på busstopp. Eller vent et stykke unna.

Du må gjerne si dine argumenter, men for meg er det helt utrolig tåpelig å høre at det burde være forbudt å røyke i fri luft.

Om noen og 50 år er sikkert røyk forbudt og slikt, men inntil da får du tåle at folk røyker. Plager det deg, kan du si ifra til vedkommede.

Det har folk gjort til meg når jeg har blåst røyk. Fremmede som kjente. De fleste blir respektert.

Du viser en egoistisk tankegang her, der røyken er fienden her, men ikke et ord fra deg om eksos, etc. Det er nevnt i flere innlegg før meg og der står de fleste trivielle faktaene som du er på vugga nå på.

Misforstå meg ikke - jeg er glad for røykeloven, den var prinsipielt riktig for arbeidstakere som må jobbe inne. Men vi snakker friluft her. Friluft.

Frihet, vet du. Jeg er til venstre i partipolitikken jeg også, men jeg er ikke så stor tilhenger av "staten vet best og gjør det for deg". TIl en viss grad kan jeg godta det når det gjelder offentlige helsetjenester etc.

Men røyken? Nei. Du får flytte til Vidda og blåse frostrøyk. Her stopper min forståelse for ikkerøykere, iallefall ;)

pip
04-05-06, 21:10
Punkt 1) Hvorfor er det så mye verre for en ikke-røyker å se på vinden enn for en røyker? Det er bare du som vet at du har problemer med røyk. Gjennomsnittet har det ikke.
Det var også en referanse til hendelsen beskrevet av Blånn der en anti-røyker velger å stille seg midt i trekken for så å kritisere.

Punkt 2) Ute er omtrent de eneste stedene som det er igjen der det er lov å røyke.

Punkt 3) Eksosen fra en sliten buss er mange ganger verre enn noe som helst du kan få ut av en sigarett.

Punkt 4) Det var du som begynte med å kritisere røykerene for hvor de sto, hvorfor tåler du ikke argumentene dine i retur?

1) -Aha, så det var bare en komentar til dama. Jeg er enig, hun var teit.

2) Jeg har ikke sagt at man ikke skal kunne røyke ute. Jeg har sagt det er et problem å komme seg unna røyk på bussholdeplasser og på togstasjoner, og at jeg er for et forbud der. Eller bedre, at det er egne røykesoner på plattformen der det er mulig, hvorfor er ikke det en god løsning?

3) For en som er allergisk mot sigarettrøyk så er vel det et lite relevant spørsmål? om man er allergisk og blir dårlig av eksos så står man ikke på steder der det er et problem med for mye eksos med mindre man kan unngå det. På togplattformen unngår man eksos, og det gjør man de fleste busstopp i Norge også, mua Oslo i rushen, og andre store byer. Men igjen, så ser jeg ikke relevansen. Det er ikke skadeligheten av røyken som var poenget mitt, men å ikke tåle sigarettrøyk.

4) Jeg kritiserer ikke røykerne for hvor de står, jeg sier at det finnes mange røykere som ikke tar hensyn, og at det er noe av grunnen til at forbud presser seg frem. Jeg sier at om reøykerne var flinkere til å ta hensyn, så ville man ikke behøvd en regulering av hvor det skulle røykes. Argumentene i retur tåler jeg godt, men jeg ser ikke logikken din. Som røyker kan en regulere hvor en røyker. Som ikke-røyker kan man ikke regulere hvor det røykes. Det er jo der problemet er. Det finnes ingen 10 metersone rundt meg, hvor røykere ikke har adgang. Så om jeg går hit eller dit har ingen mening, jeg kan aliekvel ikke forhindre at det kommer en røyker minuttet etterpå og setter seg ved siden av meg.

Hadde det vært slik at når jeg kom inn på en perrong, så kunne jeg stille meg der det ikke var røyk, i riktig vindretning, så hadde det jo vært greit, det ville ikke vært noe problem. Problemet er jo nettopp at man som ikke-røyker ikke _kan_ komme seg unna røyken på slike steder.

Om du ikke mener det er et problem, så er det også greit, men da kan vi heller ikke finne en løsning som vi begge kan leve med.

For å finne en løsning så må vi i alle fall høre på hverandre og hverandres behov.

Som ikke røyker skjønner jeg at en røyker gjerne vil røyke på byen. Så kom den første røykeloven som regulerte røykfrie soner på utesteder. Da kunne vi tatt hensyn til hverandre. Men slik gikk det ikke. Sorry, og det var ikke fordi ikke-røkerne kom og tok plassene til røykerne eller ødela for dem. Det var fordi røykerne ikke syntes det holdt med det de hadde av plass. (Vanligvis 80% av lokalet, og de beste bordene, men altså ikke baren.)

Som ikke-røyker vil jeg gjerne at røykere skal få røyke på bussholdeplasser og togstasjoner. Men jeg vil også at det skal være mulig for allergikere å oppholde seg slike steder, så jeg mener det må finnes mulighet for å stå på et slikt sted uten å utsettes for tobakksrøyk. Er du uenig i det?

Om du er uenig i det, så greit. Men er du enig i det, så må vi jo finne en ordning der det går ann å være røykfri på et slikt sted. Og da er det vel greit å høre at det ikke er slik i dag, og at man faktisk må gjøre noe for at det skal bli slik?

pip
04-05-06, 21:24
Men allikevel så røykes det ikke overlat hvor du ferdes, og hva med eksos f.eks? det er da mye mer giftig det?

Blånn, jeg snakker ikke om overalt hvor jeg ferdes, jeg snakker om to steder, perronger, og busstopp.

Det er faktisk ikke mye eksos der jeg ferdes. Og det er ikke gift som er problemet, det er å være allergisk mot røyk, og å bli dårlig av det, ikke av at det er skadelig.

Lære deg å si fra du også, har du ikke noe annet alternativ enn å stå i røyken til andre så er det mulig å spørre om de kan flytte seg litt, tviler på at de blåser røyken i ansiktet på deg og smiler: dra til helvete, det gidder jeg ikke.

Blånn, det virker kanskje som en mulighet for deg, men når man sitter på perrongen, og du hundre mennesker rundt deg, hvor ti står og røyker litt rundt omkring, så tar du deg ikke en runde og sier ifra. For det som nok kan være vanskelig å forstå, er at en røyk som er 5-10 meter unna også kan være veldig plagsom om den blåser rett på. Ja, man kan si ifra til dama som kommer og setter seg ved siden av deg på benken. Og til gutten som kommer 15 sekunder seinere. Og minuttet etter til den som kommer og stiller seg på andre siden. Men man kan faktisk ikke si ifra til alle som røyker i nærheten. Da ville man ikke fått annet å gjøre.

Så jeg forsøker å gå vekk. Det er ikke så lett det heller, for som sagt, det kommer alltids en til. Eller du har henne som går frem og tilbake langs hele plattformen mens hun røyker.

Nei, men hvorfor skal vi røykere finne oss i å tape hver eneste gang når røyk faktisk er lovlig her i landet?

"Taper du" om man lager røykesoner på perrongen?

"Taper du" om jeg skriver et innlegg om hvordan dette oppleves problematisk?

Ja, er det steder du vet det røykes mye så hvorfor oppsøke stedet?

Det eneste jeg snakker om her er at det bør være mulig å skjerme seg fra røyk på togperronger og busslommer. Og ja, jeg ønsker faktisk å oppsøke slike steder.

Man kan da finne en løsning som passer alle!

Ja, det skulle man jo tro. Så hvorfor bli så provosert når jeg har et konkret forslag?

kratos
04-05-06, 21:30
Ja, det skulle man jo tro. Så hvorfor bli så provosert når jeg har et konkret forslag?

Røykesone skrev du ikke før de to siste innleggene nå, du begynte med forbu, det var forbud jeg reagerte på.

Alt det andre du skrev orker jeg ikke svare på, det vil bli å gjenta seg selv, og jeg ser at vi ikke vil bli enige.

pip
04-05-06, 21:32
Første først;
Det plager meg at du oppleves som arrogant ovenfor en ting som ikke er big deal. Har du et så stort problem med røyk, så ikke gå på busstopp. Eller vent et stykke unna.

Er jeg arrongant fordi jeg sier at jeg plages av røyk?

Jeg skjønner ikke hva som ikke er big deal? Er det at mange er allergiske mot røyk som ikke er en big deal? Om det ikke er en big deal å få røyke på hele togplattformen så skjønner jeg ikke hvorfor dere blir så provoserte, det er faktisk det eneste jeg har sagt at jeg ønsker meg.

Å si at løsningen på dette problemet er at folk som er allergiske mot røyk ikke skal gå på busstopp er i alle fall et faktisk forslag her. Jeg noterer meg det.

Du må gjerne si dine argumenter, men for meg er det helt utrolig tåpelig å høre at det burde være forbudt å røyke i fri luft.

Javel. Om det er tåpelig for deg å si at man bør regulere hvor det røykes på en togplattform, så noterer jeg meg det.

Om noen og 50 år er sikkert røyk forbudt og slikt, men inntil da får du tåle at folk røyker. Plager det deg, kan du si ifra til vedkommede.

Jeg tåler da at folk røyker. Det er jeg da både nødt til, og det ønsker jeg da også. At det plager meg holder jeg for meg selv, med unntak av når temaet kommer opp på diskusjonsforum. Og når du ser reaksjonene på å si det her, så burde det være enkelt å forstå hvorfor man ikke går og flagger det til vanlig.

Og såpass mange ganger har jeg faktisk sagt ifra, at jeg har lært at det ikke hjelper stort. At noen røyker ved siden av meg er mitt problem, enten jeg vil det eller ei, det er ikke hans eller hennes problem.

Men jeg skulle ønske det fantes steder der man kunne gå på perrongen og slapp røyken.

Forøvrig så vet jeg ikke hvor du har det fra at jeg er på venstresiden politisk?

Sexy Sadie
04-05-06, 21:34
At røykere skal ta hensyn er jeg enig i, men røykeloven er å ta i.

pip
04-05-06, 21:36

Røykesone skrev du ikke før de to siste innleggene nå, du begynte med forbu, det var forbud jeg reagerte på.

Alt det andre du skrev orker jeg ikke svare på, det vil bli å gjenta seg selv, og jeg ser at vi ikke vil bli enige.

Jeg skrev det faktisk i det første innlegget til deg, og det andre innlegget mitt om dette i denne tråden. Men om du ikke har lest innleggene mine, så kan vi jo nesten ikke bli enige heller.

kratos
04-05-06, 21:37
Jeg skrev det faktisk i det første innlegget til deg, og det andre innlegget mitt om dette i denne tråden. Men om du ikke har lest innleggene mine, så kan vi jo nesten ikke bli enige heller.

Nei jeg har ikke lest noenting, og egentlig svart kun på måfå. :knegg:

Doh!

Lystløgner
04-05-06, 21:58
3) For en som er allergisk mot sigarettrøyk så er vel det et lite relevant spørsmål? om man er allergisk og blir dårlig av eksos så står man ikke på steder der det er et problem med for mye eksos med mindre man kan unngå det. På togplattformen unngår man eksos, og det gjør man de fleste busstopp i Norge også, mua Oslo i rushen, og andre store byer. Men igjen, så ser jeg ikke relevansen. Det er ikke skadeligheten av røyken som var poenget mitt, men å ikke tåle sigarettrøyk.

Jeg svarer på alle allergipunktene på en gang siden jeg ser Allergi og Røykelov som to vidt forskjellige ting.
Ja, jeg skjønner at noen er allergiske og ikke tåler røyk av den grunn. Og jeg respekterer absolutt de som vil unngå plager. Men nå er det faktisk en god del ganger jeg har stått på bussholdeplass og fått hele eksosen rett på meg fra en buss som står en plass lenger fram eller som står og venter på rødt lys eller noe slikt. Og når eksosen er så svart at du nesten kan kjenne partiklene så er det mye der som mange reagerer på. I tillegg så er det utrolig mange som overdriver med både hårspray og parfyme så det er nesten vondt å puste ved siden av dem. Men det er bare røykere det er sosialt tillatt å snakke til. (Og jeg kjenner folk som blir dårlige i flere timer av at noen i nærheten bruker for mye parfyme, så jeg vet at det er problem)
Kanskje det burde være mer allergi-soner der det ikke bare er fritt for røyk men også kjemikalier, dyr og planter?
Er det virkelig røyk det er flest som reagerer på?

Som ikke røyker skjønner jeg at en røyker gjerne vil røyke på byen. Så kom den første røykeloven som regulerte røykfrie soner på utesteder. Da kunne vi tatt hensyn til hverandre. Men slik gikk det ikke. Sorry, og det var ikke fordi ikke-røkerne kom og tok plassene til røykerne eller ødela for dem. Det var fordi røykerne ikke syntes det holdt med det de hadde av plass. (Vanligvis 80% av lokalet, og de beste bordene, men altså ikke baren.)

Det er din oppfatning. Min oppfatning av den første røykeloven er denne:
Det ble lovbestemt at 50% av lokalet måtte være røykfritt. Og hele baren.
Alle stedene jeg gikk ut etter det så hadde de faktisk gjordt sitt beste for å oppfylle kravene. Men når det gjennomgående var tomt eller svært glissent i røykfridelen og fullt i røykedelen så tøyde folk grensene og flyttet med seg noen askebegre over slik at det ble mer 60/40.... og over tid så gled det mange steder helt ut. Men grunnen var ofte at det rett og slett ikke var noen som ville sitte i røykfridelen.
Når da loven heller ikke ble håndhevd, men bare lå der som en papirtiger så skjønner jeg godt at det var få som sto fast på prinsippene og forlangte at alle gjestene skulle gå over i den ene halvdelen av lokalet bare for å oppfylle en paragraf.

Det er et faktum at det var veldig få som gikk ut for å sitte i røykfridelen. Inntrykket var at de som ikke ville sitte sammen med røykerne heller ville være hjemme uansett.

Limafox
04-05-06, 22:10
[b]
Forøvrig så vet jeg ikke hvor du har det fra at jeg er på venstresiden politisk?

Det har jeg aldri påstått.

Uansett; røykere og ikkerøykere bør leve i skjønn harmoni. Jeg røyker i friluft. Jeg forventer at begge "sider" viser høflighet og respekt for hverandre.

Akkurat som om du mener at røykernes hensynsløshet på busstopp som tvinger frem forbud, mene rjeg ikkerøykernes arroganse tvinger frem røykernes arrogante holdning mot ikkerøykere.

pip
04-05-06, 22:14
Men nå er det faktisk en god del ganger jeg har stått på bussholdeplass og fått hele eksosen rett på meg fra en buss som står en plass lenger fram eller som står og venter på rødt lys eller noe slikt. Og når eksosen er så svart at du nesten kan kjenne partiklene så er det mye der som mange reagerer på. I tillegg så er det utrolig mange som overdriver med både hårspray og parfyme så det er nesten vondt å puste ved siden av dem. Men det er bare røykere det er sosialt tillatt å snakke til. (Og jeg kjenner folk som blir dårlige i flere timer av at noen i nærheten bruker for mye parfyme, så jeg vet at det er problem)
Kanskje det burde være mer allergi-soner der det ikke bare er fritt for røyk men også kjemikalier, dyr og planter?
Er det virkelig røyk det er flest som reagerer på?

Eksos er plagsomt, men det er ikke til å unngå når man står midt i trafikken mens eksosen er der. Man forsøker jo å gjøre noe med det med å finne mest mulig miljøvennilig drivstoff, med å ha flere trikker enn busser, osv osv. Men om det er bussen man skal ta, kan man jo ikke stoppe andre busser fra å kjøre der.

Også forsøker man selvføgelig å unngå de værste eksosstedene om man har mulighet for det. Ingen tåler vel mye eksos, eller synes det er behagelig. Det er et nødendig onde.

Parfyme - jeg reagerer sterkere på en del parfyme og mange andre kjemikalier enn på røyk. Da blir jeg alvlig syk, sengeliggende, med kvalme og kraftig hodepine på det værste. Det er forbud mot parfyme i mange yrker, og det har faktisk blitt mye, mye bedre. På busser, kurs, fester osv sier jeg ifra, og det kan være ganske ubehagelig, ikke minst på fester. ("Unnsyld kan du vaske deg, du har en parfyme som jeg blir syk av").

Men røyken er faktisk mer plagsom, ikke fordi jeg blir like dårlig av den, men fordi det ikke er mulig å komme seg unna. Det skjer kanskje en gang i året at folk har så mye parfyme på seg i min nærhet, at det er plagsomt. Røyken er der hele tiden.

Og når det gjelder røyking og eksos igjen - eksosen er et nødvendig onde, om man vil ha privatbilisme (ikke fordet, jeg kunne godt tenkte meg å ikke hatt noe serlig privatbilisme jeg for min del), men røyken er ikke nødvendig. Og ikke minst, det ville vært svært enkelt å regulere en togplattform.

Ellers kjenner jeg godt igjen utelivsbeskrivelsen din. Du har helt rett, det er også en viktig del av hva som skjedde. Jeg vil legge til en situasjon til for å nyansere det enda mer: Det var ofte jeg var på byen med en gjeng. Man starter opp på den røykfrie delen, fordi 50% ikke røyker, og en eller to er allergiske. Så stikker to for å ta seg en røyk før maten kommer. Og to til, og to til.

Så kommer maten, og man samles igjen, avbrutt av at en del tar seg noen røykepauser i vente av flere retter. Så har man spist, og røykerne stikker hele hurven for å ta seg en røyk. Og kommer ikke tilbake. Så de fleste av ikkerøykerne stikker etter. Og de to allergikerne sitter alene igjen. Og siden lokalet har så dårlig ventilasjon at det er ett fett hvor de sitter uansett, så drar de enten hjem, fordi de ikke tåler mer røyk, eller de er av den typen som bare blir tette i nesa og rennende i øyene, men synes det er verdt å ofre for å sitte på bord med de de faktisk gikk ut med.

pip
04-05-06, 22:18
Det har jeg aldri påstått.

Uansett; røykere og ikkerøykere bør leve i skjønn harmoni. Jeg røyker i friluft. Jeg forventer at begge "sider" viser høflighet og respekt for hverandre.

Akkurat som om du mener at røykernes hensynsløshet på busstopp som tvinger frem forbud, mene rjeg ikkerøykernes arroganse tvinger frem røykernes arrogante holdning mot ikkerøykere.

Jeg trodde det var meg du siktet til da du skrev:

"Frihet, vet du. Jeg er til venstre i partipolitikken jeg også, "

Når du mener det er arrogant å si at jeg ønsker meg røykesoner på Oslo S når temaet kommer opp på en diskusjonsgruppe, og mener dette tvinger deg til å være arrogant (i debatten eller på busstoppet?), ja da er det ikke rart det blir krig i verden.

Limafox
04-05-06, 22:25
Nei, det er ikke rart at det blir krig i verden når ikkerøykere skal forsøke å helliggjøre det å kappe av luft som bare sin.

pip
04-05-06, 22:38
Så å si i en diskusjon at jeg ønsker meg å stå på Oslo S og ha muligheten for å gå et sted der det ikke røykes, det er "å helliggjøre det å kappe av luft som bare sin" og arrogant?

Limafox
04-05-06, 22:40
Ja.

Jeg er dritlei ikkerøykere som hevder sin rett til å mene å være bedre menneskr enn røykere.

Så ja. Inntil man slutter å finne på metoder som "skal få verden til å bli en bedre plass", så ja.

Lystløgner
04-05-06, 22:47
Det er faktisk regler for eksos også. Men den håndheves i praksis enda slappere enn den forrige røykeloven.

pip
04-05-06, 22:56
Ja.

Jeg er dritlei ikkerøykere som hevder sin rett til å mene å være bedre menneskr enn røykere.

Så ja. Inntil man slutter å finne på metoder som "skal få verden til å bli en bedre plass", så ja.

?

Bedre menneske?

Sorry, jeg skjønner ikke koblinga fra at jeg sier at for meg er det plagsomt at det røykes på alle kanter av meg, til at det skulle bety at jeg mener jeg er et bedre menneske.

Orca
04-05-06, 23:05
Jeg elsker røykeloven, det er pokker meg noe av det beste som har skjedd. Det er utrolig at røykere anser det som en rettighet å forpeste andre som tilfeldigvis har lyst på å ta seg en tur ut på byen.

Orca
04-05-06, 23:06
Og hvrofor mener røykere at det er ikke røykere som må tilpasse seg de som røyker?

Limafox
04-05-06, 23:27
Det handler ikke nødvendigvis om deg, men jeg drar bare alle over en kam ;)

Orca
04-05-06, 23:35
Det må være en skamfølelse som får røykere til å tenke slik.

Limafox
04-05-06, 23:43
Sikkert.

Aladin Sane
05-05-06, 00:44
Hoi.

For en debatt!

Jeg røyker. Og på fest så røyker jeg som alle andre røykere, mer enn vanlig. Likevel er jeg helt for røykeloven. Og jeg deler forøvrig også Pips argumenter om røykfrie soner der hvor folk samles. Ettersom hun har foredratt på en så fortreffelig og overlegen måte så har jeg faktisk lite mer å tilføye.

Sorepheus
05-05-06, 01:23
Jeg synes det er meningsløst trist hvordan røykere stadig tvinges til å måtte innta dosen sin på gata, i portrom e.l. og nærmest blir kjeppjaget fra sted til sted.

Det er vel imidlertid håp i fremtiden, f.eks. kunne man få egne røykelokaler med skikkelig luftavtrekk. Det forskes intensivt på nye filtre og tobakkstyper. Samtidig finnes det alt en rekke rene former for innta røykbart materie på.