PDA

Se full versjon : Legaliteten av å si opp en leieavtale

Sorepheus
04-06-06, 00:44
Lurer på legaliteten av å si opp en leieavtale, kan utleier bare si opp leie til en bedrift (næringsvirksomhet) til fordel for en annen bedrift uten videre grunnlag?

Gården ved siden har sagt opp avtalen for en tyrkisk butikk uten
grunn, til fordel for en kunstbutikk jeg synes det virker som rasisme lang vei.

kratos
04-06-06, 00:56
Hvis de har en leieavtale med oppsigelsestid osv så er det vel ikke ulovlig?

Og så er det jo mulig at du ikke kjenner hele historien også?

Sorepheus
04-06-06, 01:19
Jeg vet ikke bakgrunnen jeg heller, men på meg virker det rasistisk motivert.

teodor
04-06-06, 01:22
Kanskje tyrkerne prøvde å brenne ned plassen flere ganger? Eller kanskje de har fjernet bæreveggene til tross for advarsler om at 2. etasje står ustødig uten skikkelig støtte? Jeg vet ikke. Det er litt manglende grunnlag for å uttale seg om dette er rasisme eller ikke.

Sorepheus
04-06-06, 01:25
Fyren er en veldig hyggelig mann, men jeg har sett at det er en del rasister i nabolaget. Han var i hvert fall svært fortvilet og på gråten da han fortalte meg dette. Han hadde ikke fått noen begrunnelse og har drevet butikken i årevis.

teodor
04-06-06, 01:34
Vel, den ordentlige rasismen er som oftest den som du aldri får forsvare deg mot. Desverre.

kratos
04-06-06, 01:35
Det er alltid tre sider av en sak, den ene, den andre og sannheten.

Men er det en leieavtale så har utleier lov til å si den opp, på lik linje som leietaker har lov til det.

Sorepheus
04-06-06, 01:40
Ja, men jeg synes ikke man skal godta det.

Limafox
04-06-06, 01:47

Hvorfor ikke? Kanskje leietaker får mer peng for kunsthandlern?

Sorepheus
04-06-06, 01:49
Da er det i så fall god kotyme og forettningsskikk å tilby værende leietager å betale mer. Nå har de bare gitt han kort varsel om utkastelse uten begrunnelse.

kratos
04-06-06, 01:49

Hvis man skal godta at leietaker skal kunne si opp etter oppsigelsestid, så hvorfor skal ikke utleier ha samme rettighet? :?:
Det er jo derfor man har kontrakt.

teodor
04-06-06, 02:02
Jeg er enig med Wonder i at det burde være normal skikk å ha en grunn til å si opp leieavtalen. Og spsielt hvis det er snakk om at han vil ha høyere leie. Vi leier kontorer midt i sentrum. Hvis utleieren hadde levert en oppsigelse av kontrakten til meg ville jeg ha tatt kontakt og forhørt meg. Det er tross alt ikke bare bare å skifte lokaler. Som regel regner man med at man har et lokale tilgjengelig så lenge man betaler og oppfyller de leiekravene man har gått med på.

Limafox
04-06-06, 02:06
Sikkert Carl I Hagen som leter etter hybel, da :nemlig:

Orca
04-06-06, 09:15
enig med Teodor i det han sier, og det blir jo litt feil å hevde at dette er rasisme, men på den annen side så er det jo ikke helt utenkelig heller da.

kratos
04-06-06, 12:58
enig med Teodor i det han sier, og det blir jo litt feil å hevde at dette er rasisme, men på den annen side så er det jo ikke helt utenkelig heller da.

Men det blir jo bare spekulasjoner.

Sorepheus
04-06-06, 13:36
Ja, det er jo spekulasjoner, men det virket som leietaker følte det slik og da er det etter min tolkning rasisme.

kratos
04-06-06, 13:38
Ja, det er jo spekulasjoner, men det virket som leietaker følte det slik og da er det etter min tolkning rasisme.

Jeg er litt lei av utenlandske som skal rope rasime hver gang noe skjer jeg da.

Mr.Man
04-06-06, 13:44
Det går an å tegne lengre kontrakter uten mulighet for oppsigelse også. Da forplikter man seg typisk for 5 eller 10 år av gangen. Forutsigbart og praktisk i mange tilfeller, og leien blir gjerne rimeligere da.

Jeg er helt enig i at Tyrkeren burde fått tilbud om å betale like mye hvis kontrakten hadde gått ut. Men det finnes jo ingen lover som tvinger utleier til noe som helst i slike tilfeller. Egentlig litt pussig siden man f.eks. i arbeidslivet er pliktig til å gi bort jobben til den best kvalifiserte søkeren hvis stillingen er offentlig utlyst.

Sorepheus
04-06-06, 13:46
Hvorfor det?

Mr.Man
04-06-06, 13:52
Hvorfor hva?

Lystløgner
04-06-06, 13:53
Det går an å tegne lengre kontrakter uten mulighet for oppsigelse også. Da forplikter man seg typisk for 5 eller 10 år av gangen. Forutsigbart og praktisk i mange tilfeller, og leien blir gjerne rimeligere da.

Jeg er helt enig i at Tyrkeren burde fått tilbud om å betale like mye hvis kontrakten hadde gått ut. Men det finnes jo ingen lover som tvinger utleier til noe som helst i slike tilfeller. Egentlig litt pussig siden man f.eks. i arbeidslivet er pliktig til å gi bort jobben til den best kvalifiserte søkeren hvis stillingen er offentlig utlyst.
Men dette er jo mellom to bedrifter, ikke med en privatperson.

Og du er ikke forpliktet til å bruke det beste vikarbyrået f.eks.

pip
04-06-06, 14:53
Jeg er litt lei av utenlandske som skal rope rasime hver gang noe skjer jeg da.

Er WG utenlandsk :?:

Sorepheus
04-06-06, 14:54
Hvorfor hva?

Til Blånn.

kratos
04-06-06, 15:15
Er WG utenlandsk :?:

Nei jeg tenkte på denne tyrkeren jeg.

pip
04-06-06, 15:19
Nei jeg tenkte på denne tyrkeren jeg.

Men han har jo ikke sagt noe om rasisme? Det er det jo WG som gjør?

Organa
04-06-06, 15:25
Tyrkeren har sikkert sagt det til WG?

Organa
04-06-06, 15:31
Ja! :mrgreen: Men nå drar jo han konklusjoner gansek raskt ellers også, virker det som. Idealist, vet du.

pip
04-06-06, 15:34
Her er det jo ikke bare han som drar konklusjoner kjapt ;-)

(Bare sånn for ordnes skyld, jeg tror ikke det er rasisme å si opp en leiekontrakt. Men jeg synes heller ikke at "utenlandske roper rasisme hver gang noe skjer". I alle fall ikke på NK.)

Organa
04-06-06, 15:40
At jeg gjør det? Når jeg antar at Tyrkeren har sagt til WG at leiekontrakten er sagt opp? Hvordan skulle han ellers ha visst det?

pip
04-06-06, 15:50
At jeg gjør det? Når jeg antar at Tyrkeren har sagt til WG at leiekontrakten er sagt opp? Hvordan skulle han ellers ha visst det?

Hehe, vi snakker forbi hverandre. Blånn sa at hun var lei utlendinger som ropte om rassisme. Jeg sa at det jo er WG, og ingen utlanding som roper om rassisme her. Så sa du at han hadde vel sagt til det til WG, og da var vi i gang :nemlig:

Organa
04-06-06, 15:53
Åja, sånn ja. Men jeg tror jo fortsatt at WG har det fra et sted, at han ikke går rundt og finner på at Tyrkeren ikke får fornyet leieavtalen sin. Det var bare det jeg mente.

pip
04-06-06, 15:59
Ja. Men sier tyrkeren at det er rasisme? Se det er spørsmålet :nemlig:

Sexy Sadie
04-06-06, 20:44
Vel, teit å rope ut om det da, forretning er da forretning.

Sorepheus
05-06-06, 02:07

Ja det er helt riktig. Han fortalte meg så på gråten.

Sorepheus
05-06-06, 02:08
Jeg får bare litt sånne gufs fra 1930-tallet over dette .. kanskje og fordi jeg kjenner til personer som åpenlyst uten problemer mener man burde deportere alle utlendinger :!:

Organa
05-06-06, 02:17
Ja det er helt riktig. Han fortalte meg så på gråten.

Kanskje du kan hjelpe ham å sjekke leiekontrakten? Leietakere har jo generelt gode rettigheter.

gyrken
05-06-06, 03:36
Det er vel mulig at kunsthandleren er en venn eller i familie med utleier.. Eller kanskje utleier vil øke verdien på leieobjektet ved å få inn en mer eksklusiv butikk der, og noen som sikkert vil pusse opp stedet..

Hva vet vel vi. Kjipt for tyrkern, men man kan vel ikke uten videre si at dette handler om rasisme. Hvis det var rasistisk motivert - hvorfor da leie ut til en tyrker i årevis?

Limafox
05-06-06, 12:11
Jeg tror Gongen dessverre overdriver og ropr opp om rasisme fordi han føler seg nyttesløs. Jeg tror overhodet ikke på at det er verken det ene eller det andre, før det er bevis ute og går.

pip
05-06-06, 13:09
Jeghar bodd i en gård med matbutikk. Dvs, mange forskjellige, for de kom og gikk. Mannen min bodde i samme gård før meg, og vi har venner som bor der fremdeles, så denne gården ha vi snart hatt mye med å gjørei 15 år.

Og de å ha en matbutikk av invandrerslaget i førte har vært ganske ille, faktisk. Det har vært mye mat i kjelleren, som ikke har vært forsvarlig pakket, så rottene har hatt fest ofte. Det har vært en forferdelig stank i hele oppgangen i sommerhalvåret. Om de som eide gården hadde hatt mulighet til å leie ut til noe som ikke var en matbutikk, så hadde de nok hoppet på på flekken. Uten at det hadde handlet om rasisme.

Restauranten på andre siden var like ille, og det var en "norsk" restaurant. For de fylte søpplekassene for fulle med matrester, og dermed fikk rottene fest der og, og lufra ble enda værre.

Det er ikke enkelt med mat, nei.

Sorepheus
05-06-06, 16:25
Det er vel mulig at kunsthandleren er en venn eller i familie med utleier.. Eller kanskje utleier vil øke verdien på leieobjektet ved å få inn en mer eksklusiv butikk der, og noen som sikkert vil pusse opp stedet..

Hva vet vel vi. Kjipt for tyrkern, men man kan vel ikke uten videre si at dette handler om rasisme. Hvis det var rasistisk motivert - hvorfor da leie ut til en tyrker i årevis?

Vel for det første er det et lokale som er eid av borettslaget til blokka. For det andre har jo tidene absolutt forandret seg når det gjelder folks holdninger til mennesker fra Midt-Østen.

Sorepheus
05-06-06, 16:26
Jeghar bodd i en gård med matbutikk. Dvs, mange forskjellige, for de kom og gikk. Mannen min bodde i samme gård før meg, og vi har venner som bor der fremdeles, så denne gården ha vi snart hatt mye med å gjørei 15 år.

Og de å ha en matbutikk av invandrerslaget i førte har vært ganske ille, faktisk. Det har vært mye mat i kjelleren, som ikke har vært forsvarlig pakket, så rottene har hatt fest ofte. Det har vært en forferdelig stank i hele oppgangen i sommerhalvåret. Om de som eide gården hadde hatt mulighet til å leie ut til noe som ikke var en matbutikk, så hadde de nok hoppet på på flekken. Uten at det hadde handlet om rasisme.

Restauranten på andre siden var like ille, og det var en "norsk" restaurant. For de fylte søpplekassene for fulle med matrester, og dermed fikk rottene fest der og, og lufra ble enda værre.

Det er ikke enkelt med mat, nei.

Vel det er ingen slike problemer her. Butikken var ren og ryddig. Og jeg liker ikke helt insinuasjonene.

Lystløgner
05-06-06, 16:44
Vel for det første er det et lokale som er eid av borettslaget til blokka. For det andre har jo tidene absolutt forandret seg når det gjelder folks holdninger til mennesker fra Midt-Østen.
Eid av borettslaget? Jammen da er det enda mer sannsynlig at det er noen som kjenner formannen som trikser seg inn. Borettslag er jo perfekt for "småkonger" som vil fikse og trikse

Sorepheus
05-06-06, 16:48
Nei sier du det du. Mitt borettslag er helt på tur. Skikkelig Animal Farm. Nå skal de bytte ut røranlegget her, noe som sikkert trengs å gjøres, men jaggu har ikke styret bestemt seg for at de må være med fagmannen for å innspisere. Det blir uansett ikke aktuelt for meg å ha en stab styrer marsjerende inn i leiligheten min, men fagmann det er selvfølgelig helt greit. Heldigvis er jeg på jobb den aktuelle dagen.

pip
05-06-06, 17:26
Vel det er ingen slike problemer her. Butikken var ren og ryddig. Og jeg liker ikke helt insinuasjonene.

Ja, da er ikke det grunnen.