Se full versjon : Hva tror du på?
Okai, etter en usaklig tråd hadde det vært morsomt å se hva den gjennomsnittelige nk- bruker "tror" på.
Selv er jeg human etiker. :wink:
Jeg trenger muligheten til å stemme på flere alternativer.
Jeg trenger muligheten til å stemme på flere alternativer.
:?: Hva?
Si i tråden hva du ønsker, så håper jeg en moddis kan legge alternativet inn. Ok. :wink:
Jeg er i utgangspunktet ateist, men er nå i en periode hvor jeg er veldig interressert i religion og vil fordype meg litt i de forskjellige trosretningene, ikke nødvendigvis fordi jeg skal ta del i troen, men rett og slett for at jeg skal kunne ta et opplyst valg om jeg vil tro eller ikke.
Også tror jeg på vitenskapen innenfor astrologi.
Hvilket alternativ vil du ha inn?
Hvilket alternativ vil du ha inn?
Ikke nødvendig for min del, jeg har jo svart i tråden. :)
Litt kjipt at vi ikke kan redigere pollene våre. ..
tror jeg kan svare : Er i en mystisk lokal sekt, nabosekten nærmere bestemt...... :-P
Jeg er ateist og humanetiker.
tror jeg kan svare : Er i en mystisk lokal sekt, nabosekten nærmere bestemt...... :-P
huh?
huh?
ja, hemmelig seff.........
Tror på at det er mer mellom himmel og jord, men ser ikke på meg selv som religiøs, slik sekt? ikke hørt om den? tror den er ganske vanlig.... :?: :lol:
Jeg er ateist og humanetiker.
Da er vi to.
Jeg har vel aldri på noen som helst måte vært religiøs. Gikk på søndagsskole da jeg var liten, men det var på grunn av alle de fine stjernene og eplene jeg fikk på kortet mitt. Og så var det ganske artige historier.
Jeg er i utgangspunktet ateist, men er nå i en periode hvor jeg er veldig interressert i religion og vil fordype meg litt i de forskjellige trosretningene, ikke nødvendigvis fordi jeg skal ta del i troen, men rett og slett for at jeg skal kunne ta et opplyst valg om jeg vil tro eller ikke.
Også tror jeg på vitenskapen innenfor astrologi.
Det finnes ingen vitenskap innen astrologi. Det er kanskje astronomi du tenker på.
Sexy Sadie
18-06-06, 23:53
men rett og slett for at jeg skal kunne ta et opplyst valg om jeg vil tro eller ikke.
Det går ikke an å ta et opplyst valg om å tro, enten så tror du, eller du gjør ei.
Det finnes ingen vitenskap innen astrologi. Det er kanskje astronomi du tenker på.
:lol: var kanskje det ja.
Men jeg tror det ligger noe i astrologien også.
Det går ikke an å ta et opplyst valg om å tro, enten så tror du, eller du gjør ei.
Selvsagt går det an å ta et opplyst valg, før jeg tror eller ei så må jeg vite hva jeg evt sier jeg tror eller ikke tror på.
Jeg kan desverre altfor lite om religion.
Men mange får en tro, eller legger av seg en tro ved å lese og studere. Så her holder jeg med kratos.
Men mange får en tro, eller legger av seg en tro ved å lese og studere. Så her holder jeg med kratos.
Enig i denne påstanden. :-D
Er vilt skuffa over at det bare er meg som tror på julenissen her :snurt:
Julenissen er den eneste på den listen som ikke er slem med de andre på listen av en eller annet underlig teit grunn. :nemlig:
Og så er jeg veldig glad i julenissen. :skrape:
Julenissen er den eneste på den listen som ikke er slem med de andre på listen av en eller annet underlig teit grunn. :nemlig:Er ateister slemme..?
Er ateister slemme..?
:tenker:
Ikke i utgangspunktet.
Selv er jeg human etiker. :wink:
Humanetiker ble det nærmeste for meg også.
Feirer du jul? påske?
Ja, jeg liker å følge tradisjonene.
Feirer du jul? påske?
Jul kan vel knapt nok sies å være en kristen tradisjon.
Det er nå en tradisjon som har vært knyttet opp til kristendommen en god stund. En humanetiker i rette ånd feirer verken jul, påske eller noe som helst som kan bindes til religion.
Jul trenger ikke å bindes til religion. Vi har alltid feiret jul, og vi er en familie av humanetikere. Trær og gaver er vel ganske ikke-religiøst, faktisk.
Trær, ja.
Uansett er jula forbundet med kristendommen. Men så klart; humanetikere er jo bare humanetikere fordi det høæres så kult ut å ikke være kristen :roll:
Men vi gir ikke slipp på det kule liv, nei :knegg:
Egentlig burde staten uhelliggjort hellidager om de skilte statskirke fra stat.
Er du kristen da, Limafox?
Trær, ja.
Uansett er jula forbundet med kristendommen. Men så klart; humanetikere er jo bare humanetikere fordi det høæres så kult ut å ikke være kristen :roll:
Men vi gir ikke slipp på det kule liv, nei :knegg:
Egentlig burde staten uhelliggjort hellidager om de skilte statskirke fra stat.
Jul feiret vi vel lenge før noen her på bjerget visste hvem Jesus var.
For min del kan de godt fjerne alle de kristne helligdagene, og erstatte med en ekstra ferieuke.
Jo, det er en kristen tradisjon. Også ;-)
Er du kristen da, Limafox?
Jeg er døpt og konfirmert i kirken ja, som en del av det å være i statskirke. Per definisjon regnes jeg som kristen ja.
Men langt fra torende eller personlig kristen.
Akkurat. Det er samme sak med meg, men jeg sa at jeg var nærmest humanetiker av de alternativene der.
Jul feiret vi vel lenge før noen her på bjerget visste hvem Jesus var.
.feirer vi ikke jul fordi jesus ble født? :skrape:
Jeg er forresten ikke konfirmert, og guttungen her er ikke døpt. Mine fremtidige barn vil heller ikke bli døpt.
Jul er en videreføring av en gammel hedensk tradisjon som hørte romertida til.
Akkurat. Det er samme sak med meg, men jeg sa at jeg var nærmest humanetiker av de alternativene der.
Jeg klarer ikke å definere humanetikere. De vil liksom tro på noe, men ikke likevel.
Jeg tror da heller mer på julenissen enn at jeg ikke tror på noe...
Ok, også da tatt over av kristendommen da.
Solsnutiden har alltid blitt feiret over hele jorden i alle kulturer jeg vet om. Å si at julen ble "tatt over" er også litt feil, fordi så og si alle religioner feirer noe da, og ingen har hevd på det, og ingen kan anklages for å ha "stjålet" det.
Mener nå jeg.
Historikk
Siden vår tidsregnings begynnelse hadde man i Romerriket feiret vintersolhverv den 25.desember. Da keiser Aurelian på 200-tallet så at riket begynte å vakle, prøvde han å gi folket en gud, solguden. Festen for denne guden skulle være ved vintersolhverv. Fra 300-tallet ble skikken med solas feiring gjort til feiring av Jesu fødselsdag.
Den norske jula
Også i Norge er jula eldre enn kristendommen. Man feiret at sola snudde og dagene ble lengre. Etter at kristendommen fikk sitt gjennomslag ble denne solfesten flyttet til 25.desember og feiringen av Jesu fødsel. (I de fleste kristne land er det fortsatt den 25.des. som feires.)
Juletreet
Juletreet kom ikke til Norge før midt på 1800-tallet. Det var opprinnelig en tysk skikk, og folk som var ute og reiste tok skikken med seg heim, først til de største byene.
Julekrybbe
Dette er en skikk vi har overtatt fra de romersk-katolske land. Ei framstilling av stallen og krybben med Jesus, Josef og Maria, de hellige tre konger, hyrder og dyr.
Julegaver
Skikken med å gi presanger til jul har ikke vært vanlig i mer enn ca. 100 år i Norge.
Julemat
Tradisjonen sier at i jula skulle det være feit mat, og det skulle være mye av den. Denne skikkken holder vi fortsatt fast på.
Nissen
Fra gammelt av var det fjøsnissen en tenkte på når en snakket om nissen. Han holdt til i fjøs og låve og måtte få sin tallerken med julegrøt hver julaften for at det skulle gå godt med folk og dyr på gården. Vår julenisse er en blanding av St. Nikolaus og fjøsnissen.
Det er veldig mange tradisjoner som blandes sammen, ser vi.
Men jeg nekter å tro at dagens humanetikere feirer at sola snur. ;)
De feirer jul fordi det er vanlig, og tenker ikke over at jula og med dets budskap er så gjennomført kristen at de burde ikke feire den fordi de nettopp ikke tror på den.
Nemlig, så da er det ingenting i veien for at folk som ikke er kristne kan feire jul.
Nemlig, så da er det ingenting i veien for at folk som ikke er kristne kan feire jul.
Nei, selvsagt ikke. Det blir bare en dum dobbeltmoral. Jeg sier ikke at jeg ikke har den selv, all den tid jeg ikke er personlig kristen. jeg feirer også jul fordi det "er vanlig". Så jeg er ikke noe bedre.
Men det er ikke noe poeng å leke humanetiker når man likevel tar til seg alt av tradisjoner som de hadde som kristne uansett ;)
Og nei, hvorfor skal det gis en ekstra ferieuke om vi tar vekk hellidagene i forbindelse med påske og jul?
De feirer jul fordi det er vanlig, og tenker ikke over at jula og med dets budskap er så gjennomført kristen at de burde ikke feire den fordi de nettopp ikke tror på den.
Det er jo det som blir påpekt over her. Jula er på ingen måte gjennomført kristen. Dersom kriteriet for å feire jul er at man absolutt må legge til grunn en religion eller en annen mening, så er det veldig mange som ikke burde feiret jul i det hele tatt. For min del kan de gjerne kalle jula noe annet. For meg har den ingenting med kristendommen å gjøre, jeg ser på den som en høytid der man kan feire og vise at man setter pris på venner og familie. I god humanetisk ånd. For tenk.
Jeg er ikke enig. Tradisjoner og riter har verdi i seg selv, uansett hva som ligger under. Julen kan ha like mye verdi for en humanetiker uten at det har religiøst innhold. Gjerne med kirkegang og hele pakka.
Men det er ikke noe poeng å leke humanetiker når man likevel tar til seg alt av tradisjoner som de hadde som kristne uansett ;)
Ikke noe poeng i å leke noe som helst annet enn kristen så lenge man følger de kristne tradisjonene som samfunnet i stor grad pålegger oss.
Og nei, hvorfor skal det gis en ekstra ferieuke om vi tar vekk hellidagene i forbindelse med påske og jul?
Helligdagene ifbm jul kan godt være, men alle disse tullete fridagene om våren hadde gjort seg bedre som en samlet ferieuke, med dertil justerte feriepenger.
Det er da ingen som leker humanetiker. Det er en livsstil Limafox. Du vet lite om det når du sier at vi ikke tror på noe. Jeg personlig tror på menneske og er vitenskapelig anlagt. Derfor tror jeg på "the big bang" og biologien og ikke på adam og eva. Men jeg synes det er fint at alle finne sin tro og RESPEKTERER andre for det. Å ha en tro en en personlig ting, derfor bør den ikke trekkes ned over øra på andre. Derfor mener jeg også at staten og kirken bør skilles. Alle har rett til å holde sin tro til seg selv, ingen trenger å stå til rette offentlig for hva de tror på.
Når det gjelder feiringer av ulike slag blir det bare tåpelig å rakke ned på humanetikere fordi dem feirer jul. Jeg feirer jul fordi det primært er en tradisjon og fordi resten av familien min er kristen. Så hvorfor skulle jeg ikke feire festen med dem? Men jeg sitter ikke å ber på julaften og tenker tilbake på kristus fødsel, men det tror jeg faktisk det er veldig få som gjør.
Jeg er ikke enig. Tradisjoner og riter har verdi i seg selv, uansett hva som ligger under. Julen kan ha like mye verdi for en humanetiker uten at det har religiøst innhold. Gjerne med kirkegang og hele pakka.
Det du skriver her stemmer veldig med teori og praksis. Du er et fornuftig menneske pip :wink:
Helligdagene ifbm jul kan godt være, men alle disse tullete fridagene om våren hadde gjort seg bedre som en samlet ferieuke, med dertil justerte feriepenger.
Synes du?
Jeg synes det er så delig med disse langhelgene når våren og sommeren er kommet. Har utrolig gode minner fra kanoturer og teltturer over en eller to netter. Og fordi det er fri for alle, så er det mye enklere å samle folk og familie.
Jeg synes vi ville blitt fattigere uten disse dagene.
Jeg er enig med deg, Zenaria.
Jeg synes vi ville blitt fattigere uten disse dagene.
Jeg blir fattigere med disse dagene, jeg får ikke betalt på noen av dem.
Dere har druknet så i deres helligdom at dere nekter å se flammene lyse over dere. Snart vil gud brenne dere i helvete :preker:
Jo, man leker kristen, man leker humanetiker. Jeg driter i hva jula er til for. jeg digger fridagene, jeg.
Og fridager er digge dem. Kan vi ikke finne opp en religion som gjør at vi feirer 360 dager i året? :D
Jeg blir fattigere med disse dagene, jeg får ikke betalt på noen av dem.
Ja, nettopp. En ekstra ferieuke vil slå heldig ut for de som har timesbetaling, og som samtidig må ta fri disse dagene.
Sexy Sadie
19-06-06, 16:59
Å inneha en tro er å tro på det umulige sett med rasjonelle øyne, så du kan holde med kratos så mye du gidder. :lol:
Det var en merkelig definisjon av å tro.
Jeg tror på læreren min når han forteller meg noe, og det han sier er slett ikke umulig sett med rasjonelle øyne. Noen kan velge å tro at det ikke finnes en gud, og det er heller ikke umulig.
Å tro betyr vanligvis ikke at noe er umulig, men at det ikke er en faktisk kunnskap.
En annen er å stole på - å stole på noe.
Feirer ikke humanetikere jul? :domm:
Human etikere feirer vintersolverv, altså Joul, dvs. Jul.
Kan man være humanetiker og ateist?
Kan man være humanetiker og ateist?
Ja, de fleste humanister er da ateister?
Ja, de fleste humanister er da ateister?
En humanist tror jo på det bigbang?
En ateist tror ikke på noe som helst...
Jeg ble letter forfjamset her ja, blander du sammen noen retninger Limafox...
Vet du hva Humanetisk-forbund er og står for egentlig?
Ah, du var raskere enn meg. Så du har lest om det ja?
En humanist tror jo på det bigbang?
En ateist tror ikke på noe som helst...
En humanist "tror" ikke nødvendigvis på big bang. Big bang er en vitenskapelig teori - og har ikke noe med livssyn å gjøre. Det fleste kristne også mener at big bang er den vitenskapelige teorien som står sterkes når det kommer til å forklare hvordan universet ble til - enn så lenge.
Ordet ateist kommer fra atheos, som betyr "uten gud". Ateisme er en lære eller tro som går ut på at det ikke fins noen (personlig) gud - en total gudsfornektelse.
Big bang er ingen gud. Og en ateist kan tro på mye rart, bare ikke gud(er).
Vel, uansett.
Jeg er humanetiker, i den form at jeg ikke har noen Gud.
Jeg tror på det gode i mennesket, men går under Ateist, fordi det betyr uten Gud.
Selv om det nok er Agnostiker jeg er.
Jeg har ingen hensikt i å påvirke omgivelsene mine (les: Barn) til å gå vekk fra den kristne grunnholdningen vi bygger dette landet på, så jeg feirer påske, selv om det dreier seg mer om påskeegg-jakt enn Jesus.
Jul er en gammel norrøn tradisjon som jeg ikke har noen hensikt å ødelegge.
Som du forstår jeg jeg ikke ekstrem i min "ikke-tro".
Men det betyr ikke at jeg ikke er humanetiker likevel, jeg er også utmeldt av statskirken og medlem av humanetisk forbund.
En humanetiker er en definert tro, virker det som.
Man kan ikke være både og :skuffet:
Menmen, dette er jo typisk - man skal helst ha det som er "in", og i pose og sekk. :nemlig:
Jeg ble letter forfjamset her ja, blander du sammen noen retninger Limafox...
Vet du hva Humanetisk-forbund er og står for egentlig?
Humanetisk forbund står vel for syn som går i mot religion, altså tror ikke på religion. Omtrent like fanatisk som kristne forbund, bare på en annen måte.
Det forholder jeg meg heller til ateister, altså.
En humanetiker er en definert tro, virker det som.
Man kan ikke være både og :skuffet:
Menmen, dette er jo typisk - man skal helst ha det som er "in", og i pose og sekk. :nemlig:
Jeg prøvde å hinte om det, men jeg prøver en gang til.
Har du lest om Humanisme Limafox?
Kansje du burde gjøre det en gang til? For humanisme er ingen definert tro.
Link:http://www.human.no/templates/Page____118.aspx
Jeg prøvde å hinte om det, men jeg prøver en gang til.
Har du lest om Humanisme Limafox?
Kansje du burde gjøre det en gang til? For humanisme er ingen definert tro.
Link:http://www.human.no/templates/Page____118.aspx
nei, de bare samles liksom for man kan jo ikke stå alene? :knegg:
Jeg er human, jeg er etisk, jeg er ikke personlig kristen, jeg har en tro på at jeg tror ikke før jeg tror jeg ser det, jeg driter i slike sammenkomster som liksom skal "samle" folket.
Human-Etisk forbund er sikkert bra, men det gjør det ikke mindre dobbeltmoralistisk enn hva andre slike grupperinger er.
Humanetisk forbund står vel for syn som går i mot religion, altså tror ikke på religion. Omtrent like fanatisk som kristne forbund, bare på en annen måte.
Det forholder jeg meg heller til ateister, altså.
Jeg mener hverken at humanetikere eller kristne er fanatisk.
nei, de bare samles liksom for man kan jo ikke stå alene? :knegg:
Jeg er human, jeg er etisk, jeg er ikke personlig kristen, jeg har en tro på at jeg tror ikke før jeg tror jeg ser det, jeg driter i slike sammenkomster som liksom skal "samle" folket.
Human-Etisk forbund er sikkert bra, men det gjør det ikke mindre dobbeltmoralistisk enn hva andre slike grupperinger er.
Jeg mener fortsatt at du har et feil inntrykk av hva Humanetiskforbund står for, det var derfor jeg prøvde å foreslå at du kunne lese litt om det før du uttalte deg så skråsikkert...
derfor jeg prøvde å foreslå at du kunne lese litt om det før du uttalte deg så skråsikkert...
Men om målet er å være skråsikker, så bør man jo holde seg unna alt som er til en viss opplysning ;-)
Jeg mener fortsatt at du har et feil inntrykk av hva Humanetiskforbund står for, det var derfor jeg prøvde å foreslå at du kunne lese litt om det før du uttalte deg så skråsikkert...
Jeg har da lest, og er like "skråsikker". Man kan lese samme hjernevaskinga på kristne sider skrevet på samme måter, bare til fordel for seg selv :roll:
Men om målet er å være skråsikker, så bør man jo holde seg unna alt som er til en viss opplysning ;-)
Her ser vi et perfekt eksempel på humanetisk hjernevasking.
Sexy Sadie
20-06-06, 14:01
Jeg mener hverken at humanetikere eller kristne er fanatisk.
I begge leire finnes det nok fanatikere.
Ja, pass på så hjernen din ikke blir vasket, best å holde seg unna informasjonen.
:sukk:
Men kan jeg få spørre hvor du har lært om humanetisme da?
I begge leire finnes det nok fanatikere.
Ja, det var sikkert dårlig uttrykt av meg. Jeg mente at det ikke er ensbetydene, at om en tror på noe, så er en fanatisk.
De finnes, men jeg mener at det er en dårlig grunnholdning å gå ut ifra at alle er fanatisk i sin tro.
Sexy Sadie
20-06-06, 14:07
Jeg vet ikke, Dorry. Tror fanatisme kommer når folk er så korka i sin tro at de ikke ser andre stier.
Sånn for å presisere. En humanetiker er medlem av human-etisk forbund.
Ja, pass på så hjernen din ikke blir vasket, best å holde seg unna informasjonen.
:sukk:
Men kan jeg få spørre hvor du har lært om humanetisme da?
Informasjon suger jeg til meg, men jeg tror ikke blindt på verken humanetikere eller kristne. Skjønner man ikke det? Å være humanetiker er i bunn og grunn et valg du tar, uansett hvor pent du pakker det inn.
Uansett er det et valg du tar. Jeg ser ikke på humanetikere som noe bedre enn kristne. De er like vakre, like fanatiske og like normale i alle leire.
Når jeg da altså mener så og blir møtt med at jeg er lite informert og er redd for det, sier det mer om deres forhold til humanisme, enn det gjør om meg.
dere beviser herved det at deres altså tror på det humanetisk forbund sier og er. Og forsvarer det. Akkurat som kristne ville gjort med sine verdier.
De finnes, men jeg mener at det er en dårlig grunnholdning å gå ut ifra at alle er fanatisk i sin tro.
Det er heller ikke grunnholdningen min, men det kommer an på hvordan man definerer fanatisme da. Sikkert.
Sexy sadie forklarte det bedre, med at fanatikere fins i alle leire. Uansett.
Sexy Sadie
20-06-06, 14:11
Lima.
Hvorfor skal ikke humanetikerne få forsvare sine verdier?
Man er da ikke en fanatiker om man gjør det. :?:
Informasjon suger jeg til meg, men jeg tror ikke blindt på verken humanetikere eller kristne. Skjønner man ikke det? Å være humanetiker er i bunn og grunn et valg du tar, uansett hvor pent du pakker det inn.
Uansett er det et valg du tar. Jeg ser ikke på humanetikere som noe bedre enn kristne. De er like vakre, like fanatiske og like normale i alle leire.
Når jeg da altså mener så og blir møtt med at jeg er lite informert og er redd for det, sier det mer om deres forhold til humanisme, enn det gjør om meg.
dere beviser herved det at deres altså tror på det humanetisk forbund sier og er. Og forsvarer det. Akkurat som kristne ville gjort med sine verdier.
Jeg føler at jeg stanger hodet i veggen, jeg forsvarte kristne også, i at de heller ikke nødvendigvis er fanatiske.
Grunnen til at jeg spør om du har peiling på hva du snakker om, et at spør om humanetikere feirer jul og jeg synes det ikke virker som du har peiling på hva du snakker om, ikke fordi jeg vil prakke på deg min ikke-tro.
Sånn for å presisere. En humanetiker er medlem av human-etisk forbund.
Kan man ikke være det uten å være medlem da?
Lima.
Hvorfor skal ikke humanetikerne få forsvare sine verdier?
Man er da ikke en fanatiker om man gjør det. :?:
De må bare forsvare sine verdier, for all del. Det må også kristne få gjøre.
Personlig ser jeg på humanetisk forbund som en slags wannabee-kristendom, bare at det ikke involverer noe særlig kirkegang, etc. At de feirer konfirmasjon fordi de ellers ikke ville hatt særlig medlemmer (ja, jeg veit at konfirmasjon er en annen tro, men de tok den ETTER kristendommen, altså for at de skulle kunne servere noe til bortskjemte unger som vil ha konfirmasjon, men ikke være i kirken et par dager i uken).
De feirer jul, påska og alle andre høytider, og pakker det inn at de feirer andre ting som kom før kristendommen og dermed kan de hevde sin rett. Haha, liksom. Alle vet jo at det er svært få i norge som forbinder jula med noe annet enn kristendommen fordi vi er et samfunn som vi er.
Det å kunne lese til seg gammel historie, gjør ikke det dermed sagt at de kan gå forsvarlig ut av det med hodet høyt hevet. Men dem om det.
Jeg liker bare ikke definisjonen humanetikere som et eget forbund. Vi er da alle i bunn og grunn humane folk som er etisk tilrettelagt, kristne, såvel som muslimer.
Sexy Sadie
20-06-06, 14:25
Lima.
Det der er ikke riktig.
Jeg føler at jeg stanger hodet i veggen, jeg forsvarte kristne også, i at de heller ikke nødvendigvis er fanatiske.
Grunnen til at jeg spør om du har peiling på hva du snakker om, et at spør om humanetikere feirer jul og jeg synes det ikke virker som du har peiling på hva du snakker om, ikke fordi jeg vil prakke på deg min ikke-tro.
Jeg føler jeg har mer peiling på hva jeg snakker om enn hva det du har, akkurat nå. Om du tror eller ikke, er meg revnende likegyldig. Jeg er bare opptatt av at humanetikere ikke skal på noen måte få lov til å tro at de er bedre enn andre fordi de "ikke tror".
Lima.
Det der er ikke riktig.
Det er nettopp det det er.
Unge folk driter vel i slikt. Især 13-14-åringer. De synes kirke er kjedelig og vil ikke gå i det, men vil jo gjerne ha konfirmasjons-pengene. Men da må de altså i kirkeundervisning i et år og det er jo ukult.
Så får de høre om borgerlig konfirmasjon og synes det er suverent - konfirmasjon uten å måtte gå i kirken og henger seg med der.
Ha meningen din du Lima, jeg tror ikke du er villig til å lære noe likevel. Pip hadde rett, Vil en være bastant og uopplyst, så har en ingen interesse av å lære heller.
Unnskyld for at jeg sier dette, men slik jeg ser det, er du den som er mest fanatisk.
Jeg føler jeg har mer peiling på hva jeg snakker om enn hva det du har, akkurat nå. Om du tror eller ikke, er meg revnende likegyldig. Jeg er bare opptatt av at humanetikere ikke skal på noen måte få lov til å tro at de er bedre enn andre fordi de "ikke tror".
Næmmen, du har rett. Det er jo nettopp det vi tror på, ikke nestekjærlighet, men å hevde oss over alle andre. Ikke å dele kirke fra stat samtidig som en bevarer tradisjoner. Men å heve oss over andre. I rest my case.
Sexy Sadie
20-06-06, 14:33
Lima:
Du vet hva humanisme er og hva det springer ut i fra?
Ha meningen din du Lima, jeg tror ikke du er villig til å lære noe likevel. Pip hadde rett, Vil en være bastant og uopplyst, så har en ingen interesse av å lære heller.
Unnskyld for at jeg sier dette, men slik jeg ser det, er du den som er mest fanatisk.
Jeg er verken bastant eller uopplyst. Jeg vet hva jeg prater om. det at du tar deg så nær deg av dette at du må kalle meg for fanatisk, sier jo sitt om hvor nær spikeren jeg traff.
Jeg lærer hele tiden,jeg. nå lærte jeg nettopp at humanetikere ikke klarer å bli stilt spørsmål ved sine formål ved å være med i et forbund som kaller seg humanetikere.
Næmmen, du har rett. Det er jo nettopp det vi tror på, ikke nestekjærlighet, men å hevde oss over alle andre. Ikke å dele kirke fra stat samtidig som en bevarer tradisjoner. Men å heve oss over andre. I rest my case.
Du prøver i allefall så godt du kan, ser jeg :knegg:
Lima:
Du vet hva humanisme er og hva det springer ut i fra?
Såklart, som alt annet oppstår - i hasjrus eller verre stoffer av en mann eller flere. :nemlig:
Kan man ikke være det uten å være medlem da?
Jo, men da kalles det humanist.
Jeg er verken bastant eller uopplyst. Jeg vet hva jeg prater om. det at du tar deg så nær deg av dette at du må kalle meg for fanatisk, sier jo sitt om hvor nær spikeren jeg traff.
Jeg lærer hele tiden,jeg. nå lærte jeg nettopp at humanetikere ikke klarer å bli stilt spørsmål ved sine formål ved å være med i et forbund som kaller seg humanetikere.
Jeg svarte på mine formål: Skille kirke fra stat, ha alternativ for ritualer.
Jeg tar meg ikke nær av hva du sier, jeg er frustrert for at jeg synes du prater vas og ikke har peiling på hva du snakker om, men det får du stå for selv.
:knegg: da er man bare menneske og ikke etisk tilrettelagt?
Så man kan ikke kalle seg humanetiker før man har meldt seg inn?
Jøss.
Du prøver i allefall så godt du kan, ser jeg :knegg:
Takk, så snilt sagt. Du burde vurdere et medlemskap selv.
Jeg svarte på mine formål: Skille kirke fra stat, ha alternativ for ritualer.
Jeg tar meg ikke nær av hva du sier, jeg er frustrert for at jeg synes du prater vas og ikke har peiling på hva du snakker om, men det får du stå for selv.
Skill så mye kirke fra stat som du vil du.
Jeg vet hva jeg prater om, det virker heller som om det er du som ikke vet hva du prater om, hjernevasket som du virker å være :?:
Skill så mye kirke fra stat som du vil du.
Jeg vet hva jeg prater om, det virker heller som om det er du som ikke vet hva du prater om, hjernevasket som du virker å være :?:
Du kommer langt med å være frekk og usaklig?
Takk, så snilt sagt. Du burde vurdere et medlemskap selv.
Se her, ja. Her kommer de talende tungene fra humanetikerne.
"Bli med og bli et bedre menneske", osv.
Bullshit. Det er slike forbund som skaper uro i verden. Ikke bare kristendom og muslim, men faktisk slike også.
Du kommer langt med å være frekk og usaklig?
Du kom jo så langt med det, så jeg måtte jo forsøke meg å legge meg på ditt nivå her. Men mulig det ble for høyt spill det også?
Så man kan ikke kalle seg humanetiker før man har meldt seg inn?
Jøss.
Det er begrepsforvirring. Begrepet er egentlig humanist, men det har blitt til humanetiker her på bjerget på grunn av Human-Etisk forbunds monopolstilling.
Ja, det er flisespikking, men jeg ville bare ha det fram.
Du kom jo så langt med det, så jeg måtte jo forsøke meg å legge meg på ditt nivå her. Men mulig det ble for høyt spill det også?
Du kaller meg hjernevasket og trakker på hva jeg tror på, jeg ber deg om å lese om det du uttaler deg så kraftig om og du kaller meg frekk?
Nå er dere litt teite begge to.
Du kaller meg hjernevasket og trakker på hva jeg tror på, jeg ber deg om å lese om det du uttaler deg så kraftig om og du kaller meg frekk?
Du kaller meg jo fanatisk. :snurt:
Jeg trodde du ikke trodde på noe, jeg?
Se her, ja. Her kommer de talende tungene fra humanetikerne.
"Bli med og bli et bedre menneske", osv.
Bullshit. Det er slike forbund som skaper uro i verden. Ikke bare kristendom og muslim, men faktisk slike også.
Jeg var sarkastisk, fordi du hever seg så langt over meg og mener på at det er det Humanetiskforbund står for.
Nå er dere litt teite begge to.
:roll:
Sexy Sadie
20-06-06, 14:45
Såklart, som alt annet oppstår - i hasjrus eller verre stoffer av en mann eller flere. :nemlig:
Du er så jævla uinteressant når du svarer slik. :roll:
Du er så jævla uinteressant når du svarer slik. :roll:
Du tok altså hintet? :roll:
Jeg var sarkastisk, fordi du hever seg så langt over meg og mener på at det er det Humanetiskforbund står for.
Så bare du kan være sarkastisk, altså? :noterer:
Greit å vite før man begir seg ut i en debatt om det.
Jeg hever meg over religioner, forbund og typer som tror at svaret med alt er å være med i slikt.
Human Etisk Forbund er et wannabeforbund som er opprettet for å gi kirkeleie barn en mulighet. Ellerno. Uansett burde det ikke vært nødvendig å være medlem av noe.
Er man ikke personlig kristen, er det bare å melde seg ut og ferdig med det. Hvorfor må du tilhøre en gruppe?
Sexy Sadie
20-06-06, 14:51
Du tok altså hintet? :roll:
Var det et hint her? :dom:
Var det et hint her? :dom:
Det var nok det, ja. :nemlig:
Så bare du kan være sarkastisk, altså? :noterer:
Greit å vite før man begir seg ut i en debatt om det.
Jeg hever meg over religioner, forbund og typer som tror at svaret med alt er å være med i slikt.
Human Etisk Forbund er et wannabeforbund som er opprettet for å gi kirkeleie barn en mulighet. Ellerno. Uansett burde det ikke vært nødvendig å være medlem av noe.
Er man ikke personlig kristen, er det bare å melde seg ut og ferdig med det. Hvorfor må du tilhøre en gruppe?
Det er bra at du innrømmer at du hever deg over det jeg tror på, takk for det.
Jeg synes Humanetiskforbund står for mye bra, som jeg er enig med dem i, samtidig som det selvfølgelig er mye mer fristende å gifte seg i regi av dem, jeg elsker seremoniene deres, hvertfall her jeg bor.
Jeg ble forresten medlem når jeg var 20, ikke når jeg var 15.
Det hadde for min sin del ingenting med konfirmasjonspenger å gjøre, men et prinsipp om å skille relegioner og stat, samt et alternativ for å ferire tradisjoner som er viktige for meg. Jeg liker å feire mennesket i spesielle anledninger.
Sexy Sadie
20-06-06, 15:02
Det var nok det, ja. :nemlig:
Jeg gidder ikke å komme med hint, jeg sier det rett ut.
Her har du ikke peiling, så lægg inn åran mainn, du er ferdig læll.
:lol:
Dette ble en teit debatt, sær fordi det ble mye fjortisprat fra limafox. Desverre klarer jeg ikke å sette meg ned på et slik nivå når man skal diskutere. :hm:
Det er bra at du innrømmer at du hever deg over det jeg tror på, takk for det.
Jeg synes Humanetiskforbund står for mye bra, som jeg er enig med dem i, samtidig som det selvfølgelig er mye mer fristende å gifte seg i regi av dem, jeg elsker seremoniene deres, hvertfall her jeg bor.
Jeg ble forresten medlem når jeg var 20, ikke når jeg var 15.
Det hadde for min sin del ingenting med konfirmasjonspenger å gjøre, men et prinsipp om å skille relegioner og stat, samt et alternativ for å ferire tradisjoner som er viktige for meg. Jeg liker å feire mennesket i spesielle anledninger.
Selvsagt hever jeg meg over dumskap som starter kriger og uvennskap.
Kirken står også for mye bra, har jeg hørt. Muslimene også.
Hvilke alternative tradisjoner er det du feirer nå da? Jul? Påske? :knegg:
Feirer du påske, du da? Tar du fri da? Hvorfor?
Dette ble en teit debatt, sær fordi det ble mye fjortisprat fra limafox. Desverre klarer jeg ikke å sette meg ned på et slik nivå når man skal diskutere. :hm:
Jeg beklager på det sterkeste at debatten ble for høy saklighet for deg. Det er synd vi utelukker så mange da :nikker:
Jeg gidder ikke å komme med hint, jeg sier det rett ut.
Her har du ikke peiling, så lægg inn åran mainn, du er ferdig læll.
:lol:
Jeg har da peiling. Jeg har jo faktisk mer peiling enn de fleste i denne debatten som er så vasket i synet sitt :?:
Nei, dette blir teit. Jeg ser jeg har vunnet debatten, da det begås personangrep nå, men jeg skal ikke skryte noe av det - det blir for sårende mot Dorry.
Jeg beklager på det sterkeste at debatten ble for høy saklighet for deg. Det er synd vi utelukker så mange da :nikker:
Det er omtrent 0 saklighet her limafox. Jeg ler nesten av det som presteres her, det ligger omtrent i normalvariasjonen for retardasjon.
Takk for meg :wink:
Jeg har da peiling. Jeg har jo faktisk mer peiling enn de fleste i denne debatten som er så vasket i synet sitt :?:
Nei, dette blir teit. Jeg ser jeg har vunnet debatten, da det begås personangrep nå, men jeg skal ikke skryte noe av det - det blir for sårende mot Dorry.
Bare skryt du, jeg blir ikke såret.
Sexy Sadie
20-06-06, 15:11
:roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Det er omtrent 0 saklighet her limafox. Jeg ler nesten av det som presteres her, det ligger omtrent i normalvariasjonen for retardasjon.
Takk for meg :wink:
Stakars deg. Har du en dårlig dag siden du må rakke ned på andre? :trøster:
Jeg skjønner dette blir for avansert og for saklig for et primitivt vesen som deg. Men det går over. Ta det med ro :nikker:
Bare skryt du, jeg blir ikke såret.
Nei, jeg regner med du gjør jobben for meg :tøff:
:roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
:knegg:
Unnskyld for at jeg spør, men hvem er det som har "vunnet" når du begynner med personangrep?
:dum:
Unnskyld for at jeg spør, men hvem er det som har "vunnet" når du begynner med personangrep?
Jeg har vunnet, selvsagt. Det ligger inne i all natur. Jeg er best. I alt. Og her har jeg ikke feil. Aldri.
Okey. *lister meg stille ut*
Okey. *lister meg stille ut*
:takk:
Sexy Sadie
20-06-06, 15:28
Skjerp deg, lima. Du er for teit.
Alle er teite her nå.
Sexy Sadie
20-06-06, 15:33
Alle er teite her nå.
Nei, bare Lima.
Nei, du er teit her som kommer med slik argumentasjon. Det blir for teit. :mrgreen:
Nei, bare Lima.
:skuffet:
Sexy Sadie
20-06-06, 15:36
Nei, du er teit her som kommer med slik argumentasjon. Det blir for teit. :mrgreen:
Argumenter for dine påstander om at Dorry er fanatiker da?
Hva er en humanetiker, hva står vedkommende for?
Hva er kristendom?
Argumenter for dine påstander om at Dorry er fanatiker da?
Hva er en humanetiker, hva står vedkommende for?
Hva er kristendom?
Dette er oppgulp. Jeg har vunnet denne debatten :tøff:
Sexy Sadie
20-06-06, 15:39
Har du mensen eller?
Har du mensen eller?
Betyr det at han ikke er slik til vanlig. *håper*
Sexy Sadie
20-06-06, 15:42
For mye å håpe på.
Herregud, snakk om å ha dobbeltmoral da.
Kritisere en for å være usakelig og teit, men samtidig sitte å slenge dritt med usakeligheter selv.
Nei, her gidder jeg ikke å lese mer.
:lister:
:luring:
Sexy Sadie
20-06-06, 15:54
Herregud, snakk om å ha dobbeltmoral da.
Kritisere en for å være usakelig og teit, men samtidig sitte å slenge dritt med usakeligheter selv.
Nei, her gidder jeg ikke å lese mer.
:lister:
Kratos.
Jeg prøvde å hanke inn debatten igjen, men lima hadde jo "vunnet". :likegyldig:
1. Human etikk innebærer at man ikke har en gudstro.
2. Humanisme er ingen definert tro. Dvs. det finnes ingen etablerte meninger som en må mene. Human etikk er opptil den enkelte å definere og er en kontinuerlige diskusjon om riktige etiske meninger.
3. Det er vel snarere moderne kristendom som har adoptert humanismen og gått bort i fra inkvisisjoner, heksebrenninger, religiøse kriger og bokstavtolkning av Bibelen (som vel jo neppe kan sies å være særlig humanistisk). Humanismen har sitt utspring i opplysningstiden.
Jeg prøvde å hanke inn debatten igjen, men lima hadde jo "vunnet". :likegyldig:
Hvorfor i anførselstegn. Man skulle jo tro du ikke mente at jeg hadde vunnet :undrer:
Sexy Sadie
20-06-06, 15:56
Det hadde du da ikke, Gongen kom og vant.
Det hadde du da ikke, Gongen kom og vant.
Jeg vant. End of discussion. :nikker:
Gongen kommer med masse likegyldig svada. Kan ikke se at dette skal føre til ekstraomganger.
3. Det er vel snarere moderne kristendom som har adoptert humanismen og gått bort i fra inkvisisjoner, heksebrenninger, religiøse kriger og bokstavtolkning av Bibelen (som vel jo neppe kan sies å være særlig humanistisk). Humanismen har sitt utspring i opplysningstiden.
Nei, det er nok feil. Du har hatt en humanistisk retning i kristendommen før den sekulære humanismen kom, og så parallelt med den oppover.
Ingen kan vinne en debatt som handler om tro.
Jeg er medlem av Human-Etisk Forbund som resultat av et aktivt valg. Kristen har jeg aldri vært, men har likevel stått som medlem av Statskirken til ikke så altfor lenge siden. Det var passivt, et medlemskap som ble trødd ned over hodet på meg, og som har ført meg inn i diverse sammenhenger som jeg aldri har satt pris på. Jeg har ikke likt å sitte i kirken og si Fader Vår. Jeg har ikke likt å synge salmer for å prise Herren eller hans sønn. Jeg ble med på mye av opplegget i kriken fordi det ble forventet og krevd av meg at jeg skulle gjøre det, og jeg har aldri vært mer hyklersk enn da jeg som relativt moden konfirmerte meg, og tok nattverd i samme slengen. Jeg følte en byrde ble løftet av skuldrene mine da jeg meldte meg ut, og jeg følte det godt å melde meg inn i Human-Etisk Forbund, en organisasjon som tar utgangspunkt i mennesket selv, og fremhever menneskeverd, selvstendighet, ukrenkelighet og verdighet.
Humanist har jeg vært mye lenger, så lenge som jeg kan huske, faktisk. Gjør ikke mot andre det du ikke vil at andre skal gjøre mot deg. Det er en veldig fin leveregel, og selv om jeg sikkert ikke klarer å følge den bestandig, så gjør jeg så godt jeg kan.
Jeg mener mennesket er selvstendig, og med ansvar for egne handlinger. Dette innebærer at man må være bevisst sine handlinger, i forhold til å skulle ta gode avgjørelser, og har man tatt noen som viste seg å ikke være så gode, så må man gjøre opp for seg.
Jeg mener det er viktig å ha respekt for andre mennesker, inkludert deres livssynsvalg. Og jeg kan gjerne strekke meg lenger enn jeg egentlig ønsker, for fredens skyld. Jeg ønsker respekt tilbake, men krever den ikke.
Når det kommer til å feire høytider og slikt, så feirer jeg jul, det er barnas høytid, og det er fint å gjøre det koselig for hele familien da. Men jeg synger ikke en eneste kristen julesang selv, men jeg verken nekter andre å gjøre det, eller demonstrerer uvillighet mens de gjør det, jeg tier heller, og så kan vi hygge oss videre etterpå, i felles høytid, med ulik betydning. Påske feirer jeg ikke.
Jeg ser ikke på meg selv som noe bedre enn andre som ikke tilhører mitt livssyn heller, bare så det er sagt, og mitt er faktisk i minoritetsposisjon i dette landet, så jeg skjønner ikke helt hvorfor mange virker til å bli så truet av oss.
Jeg hører ikke til noe trossamfunn eller noe sånt i noen retning jeg. Jeg liker å tenke selv :lol:
Aladin Sane
20-06-06, 22:04
Jeg er medlem av Human-Etisk Forbund som resultat av et aktivt valg. Kristen har jeg aldri vært, men har likevel stått som medlem av Statskirken til ikke så altfor lenge siden. Det var passivt, et medlemskap som ble trødd ned over hodet på meg, og som har ført meg inn i diverse sammenhenger som jeg aldri har satt pris på. Jeg har ikke likt å sitte i kirken og si Fader Vår. Jeg har ikke likt å synge salmer for å prise Herren eller hans sønn. Jeg ble med på mye av opplegget i kriken fordi det ble forventet og krevd av meg at jeg skulle gjøre det, og jeg har aldri vært mer hyklersk enn da jeg som relativt moden konfirmerte meg, og tok nattverd i samme slengen. Jeg følte en byrde ble løftet av skuldrene mine da jeg meldte meg ut, og jeg følte det godt å melde meg inn i Human-Etisk Forbund, en organisasjon som tar utgangspunkt i mennesket selv, og fremhever menneskeverd, selvstendighet, ukrenkelighet og verdighet.
Humanist har jeg vært mye lenger, så lenge som jeg kan huske, faktisk. Gjør ikke mot andre det du ikke vil at andre skal gjøre mot deg. Det er en veldig fin leveregel, og selv om jeg sikkert ikke klarer å følge den bestandig, så gjør jeg så godt jeg kan.
Jeg mener mennesket er selvstendig, og med ansvar for egne handlinger. Dette innebærer at man må være bevisst sine handlinger, i forhold til å skulle ta gode avgjørelser, og har man tatt noen som viste seg å ikke være så gode, så må man gjøre opp for seg.
Jeg mener det er viktig å ha respekt for andre mennesker, inkludert deres livssynsvalg. Og jeg kan gjerne strekke meg lenger enn jeg egentlig ønsker, for fredens skyld. Jeg ønsker respekt tilbake, men krever den ikke.
Når det kommer til å feire høytider og slikt, så feirer jeg jul, det er barnas høytid, og det er fint å gjøre det koselig for hele familien da. Men jeg synger ikke en eneste kristen julesang selv, men jeg verken nekter andre å gjøre det, eller demonstrerer uvillighet mens de gjør det, jeg tier heller, og så kan vi hygge oss videre etterpå, i felles høytid, med ulik betydning. Påske feirer jeg ikke.
Jeg ser ikke på meg selv som noe bedre enn andre som ikke tilhører mitt livssyn heller, bare så det er sagt, og mitt er faktisk i minoritetsposisjon i dette landet, så jeg skjønner ikke helt hvorfor mange virker til å bli så truet av oss.
Dette gjelder meg også. Forøvrig føler jeg det er sagt såpass mye "smart" i denne debatten at jeg ikke har så mye å tilføye. Annet enn å fastslå at Jante-religionen aå absolutt burde vært et alternativ i pollen.
Nei, det er nok feil. Du har hatt en humanistisk retning i kristendommen før den sekulære humanismen kom, og så parallelt med den oppover.
Jeg hører dere sier så, men jeg synes de historiske faktaene taler i en litt annen retning gitt.
Jeg hører vel ikke under noen av de jeg.
Jeg hører dere sier så, men jeg synes de historiske faktaene taler i en litt annen retning gitt.
De historiebøkene må være skrevet av de samme som fremdeles mener at økologisk landbruk ikke er noe for u-land ;-)
Typisk kristne å fornekte sannheten :roll:
WG, den var for dum!
Men med en slik innstilling, så er det vel ikke noe vits i å forfølge temaet.
Hva er galt med å være kristen da?
Hva er galt med å være kristen da?
Mye, tydligvis, siden den ikke er med på avstemningen engang ;)
Mye, tydligvis, siden den ikke er med på avstemningen engang ;)
:lol: Det sier jo litt om dine kunnskaper. Ser en gang til...
Sexy Sadie
21-06-06, 18:06
Det er kristendommen ilag med romerretten som formet og utviklet det her samfunnet. Det kan vi være glade for.
:lol: Det sier jo litt om dine kunnskaper. Ser en gang til...
Så vidt jeg vet er vel kristendommen delt opp i to deler, ingen av dem er med her.. eller sikkert flere deler, men protestantisk og katolsk er jo ikke med...
Det hadde blitt en :banger: poll hvis man skulle tatt med alle verden religioner da. :lol:
Det hadde blitt en :hevy: poll hvis man skulle tatt med alle verden religioner da. :lol:
Litt rart å utelate det som er mest normalt i norge :snurt:
Er ikke det protestantisme da?
Den evangelisk-lutherske retningen (protestantene) er statsreligion i Norge, og protestantisk er med i pollen.
Er ikke det protestantisme da?
Jepp, statsreligionen vår er protestantisme. Men så har jeg jo ikke etterstrebet å få med alle verdensreligioner. Derfor siste alternativ. :lol: Denne pollen er laget veldig enkelt, slik at alle skal ha forutsetninger for å tolke den. :mrgreen:
Sexy Sadie
21-06-06, 20:36
Jepp, statsreligionen vår er protestantisme. Men så har jeg jo ikke etterstrebet å få med alle verdensreligioner. Derfor siste alternativ. :lol: Denne pollen er laget veldig enkelt, slik at alle skal ha forutsetninger for å tolke den. :mrgreen:
Det satte nok Lima pris på. 8)
Det satte nok Lima pris på. 8)
Men de er jo ikke med der :fortvilet:
Men de er jo ikke med der :fortvilet:
Hva er du med i da? Pinsemenighet eller noe?
Hva er du med i da? Pinsemenighet eller noe?
Jeg stemte julenissen, men ingen kristendom er med der, verken katolikker eller protestanter :fortvilet: de er jo utelatt!
Jeg stemte julenissen, men ingen kristendom er med der, verken katolikker eller protestanter :fortvilet: de er jo utelatt!
Nommin! Såså. Hvilken undersøkelse er det du ser da? Ikke den samme som meg, for jeg ser følgende alternativer:
Julenissen
Protestant
Human etiker
Ateist
Astrologi
Katolikk
Muslim
Er i en mystisk lokal sekt
Scientolog
En som jeg i farten har glemt...
lese poller mer enn en gang :noterer:
:lolskilt:
Limafox trenger meg, jeg kan aldri forlate hans side. Trofast jeg må stå. :noterer:
Limafox trenger meg, jeg kan aldri forlate hans side. Trofast jeg må stå. :noterer:
Mørk natten er - men soloppgang snart her.
Det er kristendommen ilag med romerretten som formet og utviklet det her samfunnet. Det kan vi være glade for.
Tja, dette er andre gangen du hevder dette. Jeg er ikke enig, det var snarere at kristendommen slapp taket og man igjen tillot fri filosofering og fant fram til de gamle filosofiske tekstene som står bak at vi kom oss ut av den mørke middelalderen og inn i en ny teknologisk utvikling.
Lystløgner
24-06-06, 06:06
vil fordype meg litt i de forskjellige trosretningene, ikke nødvendigvis fordi jeg skal ta del i troen, men rett og slett for at jeg skal kunne ta et opplyst valg om jeg vil tro eller ikke.
Agnostiker?
Agnostiker?
hm? :fortvilet:
Jeg må virkelig lære meg hva ting betyr altså!
For meg også.
Nei, dette blir teit. Jeg ser jeg har vunnet debatten,....
:terning1:
Terningene glemmer jeg av ja.. De er smarte å ha av og til.
Jeg er teist med islett av zen-buddisme.... :lol:
Jeg feirer jul fordi det er en høytid der man feirer familie og venner. Vi viser hvor høyt vi setter pris på hverandre.
Jeg feirer påske fordi det er en vårfest. Livet begynner igjen.
Jeg tar også fri i både sommer-, vinter og høstferien, bare fordi jeg trenger det.
Det at man må ha en religion for å feire ting er en merkelig innstilling.
Av og til er bare alt merkelig..
Min sønn er buddhist. Han har tenkt å bli en leopard i sitt neste liv. :wink:
Jeg er teist med islett av zen-buddisme.... :lol:
Jeg vil si det var en ekstremt bra kombinasjon.
Mulig, men for meg var det vel snarere motsatt. Jeg hadde min tro, men det tok noen år før jeg fant ut hvor min tro - og dermed jeg - hørte hjemme.
Mulig, men for meg var det vel snarere motsatt. Jeg hadde min tro, men det tok noen år før jeg fant ut hvor min tro - og dermed jeg - hørte hjemme.
Det kjenner jeg meg godt igjen i. Og den prosessen tar vel aldri helt slutt.
Det kjenner jeg meg godt igjen i. Og den prosessen tar vel aldri helt slutt.
Nei, det har du rett i. Den prosessen tar aldri helt slutt. Dessverre, hadde jeg nær sagt.
Så konstruktivt.
Ja? Og? :snurt2:
Ja? Og? :snurt2:
Ikke noe mer. Det er tydelig at du ikke har peilig på hva du snakker om, og det er jo litt sjarmerende. :lol:
Ikke noe mer. Det er tydelig at du ikke har peilig på hva du snakker om, og det er jo litt sjarmerende. :lol:
Jeg har peiling, jo. Men jeg er uenig.
Ja, da.
:jattermed:
Ja, da.
:jattermed:
Godt.
Lima, ta nederlaget som en mann. :mrgreen:
Lima, ta nederlaget som en mann. :mrgreen:
Hvilket nederlag?[/url]
Akkurat nå tror jeg på sommeren.
Jeg har nå tro på meg selv. :mrgreen:
Det er i grunnen ikke så dumt det! :wink:
Jeg tror på at jeg nettopp var på kino. *blir med på utskeiingen*
Jeg har nå tro på meg selv. :mrgreen:
Det er en fin ting. Men man kan jo tro på Gud (eller noe annet, for den saks skyld) i tillegg.
Det er en fin ting. Men man kan jo tro på Gud (eller noe annet, for den saks skyld) i tillegg.
Ja, de to tingene utelukker ikke hverandre. :wink:
Ja, det to tingene utelukker ikke hverandre. :wink:
Heldigvis. Så slipper vi som tror forhåpentligvis at andre antar at vi tror pga manglende selvtillit eller noe slikt.
Jeg har ingen selvtillit :-(
Jeg tror jeg tror på sommeren. :synger:
Noen flere som hørte idiotalarmen gikk nyss?
Noen flere som hørte idiotalarmen gikk nyss?
Den har gått lenge nå...
Nei, jeg er ikke sikker på noe som helst.
Jeg tror på dumheten.
Ærkjennelsen av egen og andres dumhet er eneste vei til mulig utvikling.
Ærkjennelsen av at man ikke kjenner eller forstår menneksets verdi er eneste vei til fred.
Nei, jeg er ikke sikker på noe som helst.
Er du HELT sikker på at du ikke er sikker på det?
oi. Her var det mange som ikke er religiøse!
Spennende.
Jeg er noe mellom ateist, agnostiker og humanetiker...
Jeg tror ikke på noen av alternativene. Litt humanetiker, litt ateist, litt spirituell, litt buddhist;altså min egen religion.
Lurer på hvem Scientologen er :shocked:
Jeg tror på Gud, hvorfor er ikke Gud med som et av alternativene? :?:
Fordi alternativene er noe som er _litt_ plausibelt.. ;)
Hva har det med saken å gjåre? Her snakker vi om tro, ikke vitenskap!
nettop. Ikke eventyr med tro altså..
Kanskje tredje siste alt eller siste kan passe??
:skuldertrekk:
:knegg:
Så Julenissen kan være et alternativ, men ikke Gud?
Jepp.
Noe rart med det?
Jeg VET jeg får gaver hver jul jeg....
Men er det fordi du har vært snill gutt eller fordi du gir gaver tilbake?
Gir? Gaver kommer jo fra julenissen da..
Santa Claus skal forøvrig være en antromorfikasjon av guden Tor. Akkurat som visstnok det røde i flagget til Danmark og dermed og Norge skal symbolisere Åsatroen.
Er du kristen altså?
Santa Claus skal forøvrig være en antromorfikasjon av guden Tor. Akkurat som visstnok det røde i flagget til Danmark og dermed og Norge skal symbolisere Åsatroen.
Hehe, ja, er så mye man hører ja :)
Lurer på hvem Scientologen er :shocked:
Ja. De er sprøe.
Men artige.
Det er jo litt spess da, for det er bare 250-350 scientologer i Norge.
Trodde de var forbudt og hadde blitt hivd ut av landet for lenge siden.
Er du kristen altså?
Jeg er vel det. Men jeg har ikke funnet noen religion som passer til meg ellers.
Du MÅ jo ikke tilhøre noen religion.
Buddhisme er vel den av verdensreligionene som jeg mest sannsynlig ville valgt om jeg hadde behov for åndelig støtte, trur eg. Tror på karma, i alle fall den forenklede versjonen av det. :)
Du MÅ jo ikke tilhøre noen religion.
Jeg GJØR ikke det heller. :knegg:
Jeg er vel det. Men jeg har ikke funnet noen religion som passer til meg ellers.
Hva skal du med en religion da?
Tror på karma, i alle fall den forenklede versjonen av det. :)
Da kan du få en av meg, en forenklet. :mrgreen:
http://home.no.net/birgif/okt06/goodvibes.gif Takk!
Jeg holder meg til Buddha - og det var ikke en av alternativene.
Musefletta
15-07-07, 16:44
Ingen av de der, ihvertfall. Jeg kaller meg selv en agnostiker for øyeblikket.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.