PDA

Se full versjon : Fugleinfluensaen

Sorepheus
26-06-06, 22:10
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1367541.ece

Hvordan er du klar for når neste pandemi kommer?

Nå er det vel ikke akkurat noen overhengende sjangse for at det når Norge i løpet av den nærmeste tiden. Foreløpig ser jo og ut til at dette utbruddet mennesker i mellom og er under kontroll. Altså er det ingen pandemi ennå. Men før eller siden kommer det jo, det sier jo alle legene. Kanskje med neste fuglemigrasjon, eller kanskje som mutert virus med en spredning som en vanlig influensa.

Etter å ha sett TV2 dokumentaren om Norges ansvarlige for strategien er jeg ikke videre optimistisk. Deres holdninger er å benekte at det er noen risiko. Stikk i stridd med de ansvarlige i andre land som aktitv oppfordrer befolkningen til å ta slike skritt som jeg da går til.

Jeg prøver å ikke være en alarmist, men jeg synes ikke slike tiltak er noe ekstremt, tvert imot er det uansett praktisk hvis det skulle intreffe en katastrofe og da hjelper ikke milliarder på oljefond, lykkepiller eller fotball uansett. Sykdom er sykdom.

Skulle ønske de ansvarlige i Norge kunne konkretisere planene sine for en beredskap. Dvs. ha øvelser for krisepersonell og ha retningslinjer og instrukser for behandlingsmåte og behandlingsted, henting av døde og syke, desinfiksjon, medias varslingsmåte, stans i kollektivsamling, stans i utenlandsreisevirksomhet, opprettholdelse av matleveranse og eventuelle matlagre, sikring av strøm og vanntilførsel, instrukser for hindring av opptøyer og looting.

Beredskapen virker så håpløst amatørmessig , i dag han man jo ikke designert HVEM som skal ha primæroppgavene, hvem som skal ta over når de som har primæroppgavene dør blir syke og HVORDAN de med oppgavene skal oppføre seg, og det er jo gjerne Norge i et nøtteskall. Vi har jo ikke en gang kriselagre.

Selv går jeg/har gått til anskaffelse av:

1. 20 stk. Tamiflu
2. Gå minst mulig ut når det bryter ut
Hjemme har jeg og i påvente av samfunnskolaps:
- 25 liter vann, 15Kg ris, 15L saftkonsentrat, vitaminpiller
- Munnbinn, plasthansker og antiviral desinfiseringssåpe.
3. Søke behandling med en gang jeg blir syk.

Jeg er forøvrig ikke redd er du?

Beatriz
26-06-06, 22:13
Tror jeg rett og slett jeg stikker innom wonderG jeg, ikke satt meg så godt inn i dette selv.... :lol:

Limafox
26-06-06, 22:14
Sikker på at du ikke er -litt- engstelig? :lol:

Sorepheus
26-06-06, 22:16
Tja, litt så, men ikke akkurat angst, bare litt sundt vett.

Limafox
26-06-06, 22:21
Men fugleinfluensaen vil jo ramme oss på en helt annen måte, nesten ikke merkbar, fordi vi har et bedre utrustet vaksineprogram, i motsetning til der influensaen har vært utbredd.

Forøvrig er det godt skrevet og dette skal jeg så absolutt ikke betvile heller, altså.

Sorepheus
26-06-06, 22:25
Det er ingen vaksine i dag. Det vil ta minimum 6 måneder å fremstille en vaksine når viruset her og enda lengre tid å produsere og distribuere den. Tamiflu er bare delvis effektivt. I denne perioden mener man at i Norge vil ca. 30.000 dø, fra hva jeg hører er dette et noe konservativt anslag.

Beatriz
26-06-06, 22:27
Håper og tror det er lenge til dette bryter ut i pandemi, tror også at denne sykdommen har vart lengre enn media skal ha det til. Men men det er en annen sak ;)

kratos
26-06-06, 22:46
Jeg har en kvikk-lunsj i skapet, holdet ikke det a? :dom:

Nei, jeg har ingen planer om å bli hysterisk, i hvertfall ikke før det er en reell sjans for at dette kommer til Norge.

kratos
26-06-06, 22:56
Og en annen ting jeg tenkte på...trenger en mann 20 tamiflutabletter?

Det er jo slike som deg, som hamstrer som tvinger andre til å gjøre det samme og som da tilslutt tvinger noen til å gå uten..

dessuten er det stor forskjell på her og der fugleinfluensaen har brutt ut, vi har ikke akkuratt høner som løper fritt på kjøkkenet, tilogmed Kims har de i bur.. :knegg:

Nei, blir det pandemi så vil jeg heller dø, enn å bli en av 100 som er igjen og knasker tørr ris.

Sorepheus
26-06-06, 23:33
Med tanke på at dødligheten til fugleinfluensaen er 90% så synes jeg 20 tabletter er i minste laget.

Zenaria
26-06-06, 23:34
Jeg kulern. :is:

Sorepheus
26-06-06, 23:36
Det får man gjøre, men jeg mener at det blir teit å prøve å hamstre når alle andre gjør det.

Sexy Sadie
26-06-06, 23:37
Fugleinfluensa er jeg ikke redd for.

kratos
26-06-06, 23:43
Med tanke på at dødligheten til fugleinfluensaen er 90% så synes jeg 20 tabletter er i minste laget.

Jeg prøver virkelig å forstå tankegangen din, men jeg sliter..

Om familien din og vennene dine dør av denne pandemien, tror du at du vil bli lykkelig der du sitter med tamiflu og tørr ris?

I amerika vil du nok finne mange likesinnede..

Sorepheus
27-06-06, 01:21
Vel familien og vennene mine er vel og fornuftige.

Galemaja
27-06-06, 09:43
Noe skal man vel dø av.

Sorepheus
27-06-06, 13:46
Hva er det som er årsaken til deres fatalismen? Livet er jo verdt å leve og uansett ville det være grunnleggende egosentrisk og egoistisk å ikke prøve sitt beste når resultatet ville gå utover andre. Det er så typisk norsk å ikke bry seg om konsekvenser og langtidsplanlegging, nesten akkurat som det skulle være en sykdom å forsøke å ta innover seg realitetene.

Limafox
27-06-06, 13:48
Hehe, velvel. din mening. det får du lov til å ha.

Jeg mener du er veldig dramatisk nå... :knegg:

Kims
27-06-06, 14:05
I forhold til hvor mange som dør av vepsestikk i løpet av et år i verden, mot fugleinfluensaen, tror jeg heller jeg ville ha hamstert adrenalin eller hva det nå enn det er de bruker mot allergisjokk.
Men den dagen norge skulle bli rammet, og folk begynte å dø som fluer, så skal jeg være stor nok til å si du hadde rett WG. Håper jeg rekker det før jeg eventuelt kreperer. Jeg har høner, så jeg er nok en av de første til å ta repern. :tenker:

Limafox
27-06-06, 14:15
Jeg skal også si "du hadde rett WG".

Pass på lilleblånn nå da.

Kims
27-06-06, 14:28
:nikker:

Sorepheus
27-06-06, 16:41
Men da er det så alt for sent. Realiteter mennesker, realiteter!

Limafox
27-06-06, 16:47
Hehe, jeg ser for meg en episode på en eller annen komiserie emd en noe hysterisk mann og vennene hans som ikke vil høre på ham :knegg:

Sorepheus
27-06-06, 17:01
En pandemi er ikke er noe en skal le av Limafox. Det er noe som *faktisk* skjer med jevne mellomrom. Når helsemyndighetene i Norge sier det er sannsynlig at 30.000 vil dø i pandemien Norge. Når WHO sier at det er tidsspørsmål om når neste pandemi kommer. Når legen min og snakker om når og ikke hvis. Når helsemyndighetene i alle andre land tar drastiske tiltak. Når det er i avisene hver måned. Da synes jeg du burde slutte å være naiv. Det er noe med å grave sin egen grav vet du.

Aylar
27-06-06, 18:05
Hvor har du fått tamiflu fra? Legene har fått beskjed om å ikke skrive ut tamiflu til alle og enhver, for det er allerede mangel på preparatet. Dessuten har det vel en viss holdbarhetsdato, så det er ikke umulig at du ikke får brukt de i det hele tatt.

Limafox
27-06-06, 18:08
:lol:

Det er kjipt i så fall.

Aylar
27-06-06, 18:12
Det er det, ja. Jeg lurer litt på hvorfor kyllingen fremdeles koster mange penger.

Men sånn ut over det, så har jeg ikke forberedt meg så veldig på en pandemi. Det som skrives er så veldig motstridende at jeg ikke helt vet om det er 4000 eller 400000 som kommer til å bli syke. Da avisene skrev som verst gikk alle rundt og trodde at det var laget en vaksine, så jeg ble nødt til å forklare et foruroligende stort antall mennesker at man ikke kan lage en vaksine før sykdommen faktisk eksisterer.

Kims
27-06-06, 18:39
Jeg synes de var så geniale de som begynte å kverke kattene sine, det kom faktisk folk til oss og lurte på om de måtte avlive kattene sine pga smittefaren. Vi beroliget de med at Nord-Trøndelag var rimelig smittefrittt ennå... :roll:

Sorepheus
27-06-06, 19:49
Hvor har du fått tamiflu fra? Legene har fått beskjed om å ikke skrive ut tamiflu til alle og enhver, for det er allerede mangel på preparatet. Dessuten har det vel en viss holdbarhetsdato, så det er ikke umulig at du ikke får brukt de i det hele tatt.

Jeg har en luftveissykdom.

kratos
27-06-06, 21:10
Jeg har en luftveissykdom.

Så da utnytter du det for å¨få tak i tamiflu?

Hva med dine venner og familie som må klare seg uten? Regner ikke med at de har samme sykdommen..

Sorepheus
27-06-06, 21:19
Så får Roche heller lage flere Tamiflupiller, det tror jeg de har ingen innvendinger imot.

kratos
27-06-06, 21:40
Så får Roche heller lage flere Tamiflupiller, det tror jeg de har ingen innvendinger imot.

hadde det vært så enkelt så hadde alle hatt det, slik som alle har paracet.

Sorepheus
27-06-06, 22:06
Det er faktisk så enkelt. Det var en mangel på Tamiflu for et år siden, nå er det mer enn nok.

kratos
27-06-06, 22:14
Det er faktisk så enkelt. Det var en mangel på Tamiflu for et år siden, nå er det mer enn nok.

Hvorfor hamstrer du da? Og hvorfor må du lure til deg?

Zenaria
27-06-06, 22:23
Jeg nekter plent å følge massen når media slår opp massehysteri i avisene. Siste massehysteri var bankkrisen. På trass brukte jeg opp alle kontanter jeg hadde og nekter å befinne meg i nærheten av 500 radius av en minibank. Jeg blir rett og slett trassig... :ondtglis:

Kims
27-06-06, 22:28
Jeg har høner du kan få låne og gnikke deg mot hvis du vil være trassig mot fugleinfluesa og. :knegg:

kratos
27-06-06, 22:30
Jeg har høner du kan få låne og gnikke deg mot hvis du vil være trassig mot fugleinfluesa og. :knegg:

Lilleblånn! :sjokk:

Kims
27-06-06, 22:30
LilleBlånn og hanen bedriver porr for tiden. :nemlig:

kratos
27-06-06, 22:32
LilleBlånn og hanen bedriver porr for tiden. :nemlig:

Har hun kapret den ene mannen som var å kapre...?

ja det høres ut som blånna mi det! :stolt:

Men er ikke hun nybakt mor til et perfekt lite egg...?

Kims
27-06-06, 22:33
Hun dumpet egge for hanen.

Sorepheus
27-06-06, 22:37
Hvorfor hamstrer du da? Og hvorfor må du lure til deg?

Lurer ikke til meg noe. Jeg spurte legen om jeg kunne få resept for 6 måneder siden og det var null problem.

kratos
27-06-06, 22:41
Lurer ikke til meg noe. Jeg spurte legen om jeg kunne få resept for 6 måneder siden og det var null problem.

Null problem? Når legene har fått beskjed om å ikke skrive det ut? Tviler på at du har en nåværende sykdom som krever medisinen tamiflu? Hvordan kan han da skrive det ut uten problem?

Men du svarte ikke på det andre jeg lurte på; hvorfor hamstrer du hvis det bare er for legemiddelfirmaet å lage nytt? :snill:
For NEI det er ikke bare bare å lage mer, spesiellt ikke siden de ikke vet om medisinen fungerer engang.

Og hva skal du gjøre med venner og familie WG? se de dø av sykdommen mens du knasker tamiflu? For 20 tabbiser er neppe nok for alle du kjenner og er glad i?

Synes dette hørtes heller lite gjennomtenkt ut jeg.

kratos
27-06-06, 22:42
Hun dumpet egge for hanen.

Men i all verden!

Jeg kommer opp til helgen, noen må jo lære denne høna om ansvar og prioriteringer! :sjokk:

Zenaria
27-06-06, 22:43

Jeg er trassig, men ikke tøff.. :mrgreen:

Sorepheus
27-06-06, 22:49
Vet ikke hvor du har det fra at legene ikke skal skrive ut Tamiflu. Fra hva jeg har lest er det vel snarere oppmuntret til det motsatte. For Roche er det jo bare å lage mer Tamiflu, de er jo bare glade for å selge mer. Det er forøvrig ikke så dyrt, bare 200,- for 10stk. Det er en relativt enkelt prosess for dem å fremstille mer.

Jeg sier jo at venner og familie forbedrer seg. Forøvrig deler jeg mat og medisiner og, skjønt det vel neppe er optimalt tatt reiseavstand i betraktning og den risiko det ville innebære, men altså venner og familie er og en integral del av mine forbredelsesplaner. Så er det jo opptil alle og enhver å prøve å gjøre noe selv - jeg har tross alt ikke råd til å kjøpe inn mat og utstyr til alle.

20 Tamiflu varer i 10 dager, det har du helt rett i ikke er nok til preventiv bruk, men det er altså nok hvis jeg får symptomer og skal finne meg et behandlingssted.

kratos
27-06-06, 22:53
Det var i media at legene ikke skulle skrive ut så mye av det fordi:

1.det skapte unødvendig hamstring som fører med seg hysteri (slik tilstand som du er i nå)

2.Det skaper en falsk trygghet fordi man ikke engang er sikker på at medisinene virker.

Sorepheus
27-06-06, 23:13
Jeg er ikke hysterisk. Ja, det var det helsemyndighetene sa, nemlig at alle og en hver ikke trenger å kjøpe inn Tamiflu. Så var det imdlertid en Dokument 2 om akkurat dette, hvorpå de avviste naiviteten til norske myndigheter i forhold til andre land hvor man faktisk offentlig tilråder folk å ta de skrittene jeg har gått til.

Limafox
27-06-06, 23:16
Jeg bruker ikke Dokument 2 eller Brennpunkt som fasitsvar på hva jeg skal gjøre med livet mitt.

De er tross alt subjektive dokumentarer og har alltid en mening med å bli laget som ikke alltid er ..objektiv.

Sorepheus
27-06-06, 23:21
Vel, dokumentar betyr per definisjon det motsatte av subjektiv da.

Zenaria
27-06-06, 23:23
Men for all del, ha nå respekt for at vi handler ulikt da. Om W har kjøpt medisiner så er vel det helt greit.

Aylar
27-06-06, 23:23
Ja, M. Moore er jo et strålende eksempel på dokumentarenes objektivitet. Sånn som et eksempel. Dokument2 har vel heller aldri framstått som særlig objektivt.

Limafox
27-06-06, 23:24
Jeg har ingen problem med det, jeg bare synes det virker noe hysterisk :knegg:

Mulig han får rett. Mulig. Men jeg tviler.

kratos
27-06-06, 23:24
Jeg er ikke hysterisk. Ja, det var det helsemyndighetene sa, nemlig at alle og en hver ikke trenger å kjøpe inn Tamiflu. Så var det imdlertid en Dokument 2 om akkurat dette, hvorpå de avviste naiviteten til norske myndigheter i forhold til andre land hvor man faktisk offentlig tilråder folk å ta de skrittene jeg har gått til.

Men hvorfor hamstre medisin som man ikke vet om virker engang? Det blir jo falsk trygghet og intet annet.

Zenaria
27-06-06, 23:25
Det blir jo falsk trygghet og intet annet.

Det er religion også. :wink:

kratos
27-06-06, 23:25
Men for all del, ha nå respekt for at vi handler ulikt da. Om W har kjøpt medisiner så er vel det helt greit.

Joda, men nå har han selv startet denne tråden og jeg regner med at han visste det ville komme komentarer og reaksjoner på det.
Så da får han finne seg i det.

kratos
27-06-06, 23:26
Det er religion også. :wink:

Religion er tro, her har vi en fysisk medisin som folk tydeligvis tror skal redde de fra pandemi. Uansett hvilken tro de har.

Sorepheus
28-06-06, 00:17
Men hvorfor hamstre medisin som man ikke vet om virker engang? Det blir jo falsk trygghet og intet annet.

Ja, men dette har jeg jo og sagt. Da kan det jo være en idé med dette:

http://www.nanomask.no/

Sorepheus
28-06-06, 00:20
Ja, M. Moore er jo et strålende eksempel på dokumentarenes objektivitet. Sånn som et eksempel. Dokument2 har vel heller aldri framstått som særlig objektivt.

Tja, jeg har sett alle Dokument 2, noen finner jeg objektive og noen litt subjektive, men jevnt over er det ganske bra journalistikk, men ikke helt på høyde med Brennpunkt. M. Moore er vel forøvrig mer politisk kommentar enn dokumentar.

Zenaria
28-06-06, 00:39
Religion er tro, her har vi en fysisk medisin som folk tydeligvis tror skal redde de fra pandemi. Uansett hvilken tro de har.

Jeg tenkte nå mest på den setningen med at den gir trygghet. Å kjøpe medisiner gir trygghet, å ha en tro gir også trygghet. Noen trenger det mer enn andre. Slik er det bare. :wink:

kratos
28-06-06, 08:07
Jeg tenkte nå mest på den setningen med at den gir trygghet. Å kjøpe medisiner gir trygghet, å ha en tro gir også trygghet. Noen trenger det mer enn andre. Slik er det bare. :wink:

Ja men det er jo en falsk trygghet.

kratos
28-06-06, 08:09
Ja, men dette har jeg jo og sagt. Da kan det jo være en idé med dette:

http://www.nanomask.no/

Ja, jeg synes du skal begynne å bruke disse med en gang!

Zenaria
28-06-06, 09:34
Ja men det er jo en falsk trygghet.

Ja i følge deg, men ikke i følge dongen. Poenget er at jeg da sidestiller religion med falsk trygghet, men spiller det noen rolle for den som tror? :wink:

Sexy Sadie
28-06-06, 16:17
All trygghet er falsk. Men det virker, fordi vi alle samtykker i det. (Bauman)

Sorepheus
28-06-06, 17:24
Ja, jeg synes du skal begynne å bruke disse med en gang!

Det ville jo være litt tidlig da, men jeg skal i hvert fall kjøpe inn.

kratos
28-06-06, 18:18
Jeg må bare :lol: av denne tråden..

Sorepheus
28-06-06, 19:36
Det er uklokt.

kratos
28-06-06, 20:08
Det er uklokt.

Det er det ingen som vet enda.

Sorepheus
28-06-06, 20:10
Når ble du WHO eller lege kratos? Det er tross alt WHO og legene som sier at en pandemi bare er et tidsspørsmål.

kratos
28-06-06, 20:17
Når ble du WHO eller lege kratos? Det er tross alt WHO og legene som sier at en pandemi bare er et tidsspørsmål.

Det man vet er at den ikke smitter mellom mennesker, og du får den bare når du har nærkontakt med fulger som er smittet. Her i Norge er det foreleby meget usannsynlig.
Så sist på nyheten for få dager siden at folk bare skal slutte å bekymre seg da er unødveidg for øyeblikket.
Som kims sier er det fler som dør av vepsestikk hvert år.

Du skal ikke tro alt du hører WG, da ingen og jeg mener ingen har bedt Norge eller noen andre skandinaviske land forberede seg på pandemi, og skulle sykdommen nærme seg landet så vil tiltak bli satt inn umiddelbart.
Foreleby skal den sykdommen utvikle seg mye før vi får den, go innen den tid har jeg nok bedre medisin enn tamiflu også. ;)
Kanskje tilogmed en man vet virker. :mrgreen:

Så du kan gjerne sitte der og bekymre deg men det taper du jo bare på med tanke på all livsgleden det drar ut av deg.
Du sitter på en falsk trygghet, men medisin du ikke vet om fungerer engang. Kun 25 liter vann, som du må bruke mye av for å koke ris og veldig ensidig kost som overhodet ikke er bra for immunforsvaret ditt.
Men som Zenaria sier, noen mennesker trenger denne falske tryggheten for å føle seg trygg, og jada det skal også få lov til å ha.
Men kom ikke å kall de som ikke gidder å være hysterisk sammen deg for ukloke, for det er ingen som sitter med noen fasit så lenge sykdommen ikke har utviklet seg skikkelig engang!

Gådd dammit.

Sorepheus
28-06-06, 20:25
Jeg bare sier at det er greit å ha det gjort kratos. Det blir derimot uansvarlig å bare avfeie dette. For det kan skje i morgen eller om noen år, og da synes jeg det er greiere å beredskapen klar i steden for å sitte med skjegget i postkassen når panikken bryter løs i befolkningen. WHO har faktisk bedt alle land ha en beredskap mot pandemier.

kratos
28-06-06, 20:30
Jeg bare sier at det er greit å ha det gjort kratos. Det blir derimot uansvarlig å bare avfeie dette. For det kan skje i morgen eller om noen år, og da synes jeg det er greiere å beredskapen klar i steden for å sitte med skjegget i postkassen når panikken bryter løs i befolkningen. WHO har faktisk bedt alle land ha en beredskap mot pandemier.

Og alle land har en kriseplan mot pandemier, men å si at denne kan bryte ut i morgen og helt plutselig er og blir en overdrivelse. Den er ikke smittsom mellom mennesker engang.

Greit å ha det gjort ja, men du har jo ikke gjort det skikkelig. Du har en medisin som du ikke vet om fungerer, du har meget ensidig kost som vil slite ned immunforsvaret ditt og du har altfor lite vann.

Sorepheus
28-06-06, 20:39
Og alle land har en kriseplan mot pandemier, men å si at denne kan bryte ut i morgen og helt plutselig er og blir en overdrivelse. Den er ikke smittsom mellom mennesker engang.

Greit å ha det gjort ja, men du har jo ikke gjort det skikkelig. Du har en medisin som du ikke vet om fungerer, du har meget ensidig kost som vil slite ned immunforsvaret ditt og du har altfor lite vann.

Nei, det er ingen overdrivelse. Når viruset først muterer så skjer smitter det akkurat som en vanlig influensa. En mutasjon er noe som skjer plutselig. Det er akkurat derfor man har satt i gang alle tiltakene.

Lettere blir det jo da ikke av att dette er en fugleinfluensapandemi, dvs. at når viruset først har mutert så er spredningspotensialet enda større, som om det ikke skulle være nok at det smitter mellom mennesker. Det eneste håpet er vel egentlig at fuglene opparbeider imunitet før mutasjonen skjer. Altså at det forsvinner fra fuglene akkurat som svartedauen og spanskesyken forsvant fra menneskeheten.

kratos
28-06-06, 20:39
Lykke til WG.

Sorepheus
28-06-06, 20:40
I lige måde.