PDA

Se full versjon : Er piller oppskrytt?

Beatriz
02-07-06, 20:18
Hva tror du?
Om du hadde slitt med noe psykisk, hadde du takket ja rimelig kjappt da om du fikk tilbud om anti depressiva?

Eller hadde du jobbet deg igjennom perioden på en annen måte? brukt venner/familie?

Jeg er nok den som hadde jobbet med meg selv og "brukt" de omkring meg, har ikke tro på piller som så og si eneste behandlingsform allefall.

Limafox
02-07-06, 20:20
Piller suger.

kratos
02-07-06, 20:26
Alt kommer jo an på situasjonen, livsstil, diagnose osv osv osv.

Om min lege anbefalte piller som et tillegg i behandlingen så skulle jeg nok tatt dem.
Jeg tviler på at det er noen som bruker piller som eneste behandlingsform.

Aylar
02-07-06, 20:42
Jeg har fått tilbud, men takket nei. Jeg vil vel påstå at ingen får piller som eneste behandlingsform, det skulle tatt seg ut. Men mange har nok nytte av de i tillegg til terapi. Det er ikke sånn at pillene gjør deg frisk, men i en håpløs situasjon kan det være de som gjør at man ser et lys i enden av tunnelen. Likevel er det sånn at man gjør jobben selv.

Beatriz
02-07-06, 20:57
Jeg har en venn som kun fikk piller pga depresjon pga "pengemangel" , så jo er enkelte som kun får piller, virker det som....

Aylar
02-07-06, 20:58
Spørs litt hvilket system hun er inne i da.

Beatriz
02-07-06, 21:00
Ikke noe system, eneste "behandling" var samtale med fastlege, ikke noe annet.

Sexy Sadie
02-07-06, 21:01
Tror nok mange leger foreskriver piller for å bli kvitt pasienten i første omgang.

Beatriz
02-07-06, 21:02
Tror nok mange leger foreskriver piller for å bli kvitt pasienten i første omgang.

Det har jeg og fått inntrykket av, men men. :wink:

Aylar
02-07-06, 21:02
Nja, da er det vel pga de lange ventelistene på psykolog, hun burde i det minste fått en henvisning og så fått pillene i påvente av time hos fagfolk. Men jo, mange allmennleger deler ut antidepressiva, mye på grunn av manglende kompetanse på psykiske lidelser.

Zenaria
02-07-06, 23:21
Det er jo mange former for psykiske lidelser da. Du har f.eks to former for depresjon, en reaktiv (utløses av personlige kriser eller påkjenninger) eller de kan komme uten utløsende årsak og kalles da endogen depresjon. Jeg tror jo at man først og fremst må finne ut hva som er årsaken før man tyr til medisinering i forhold til depresjon.

Blossom
02-07-06, 23:30
Jeg er skeptisk mot piller, og prøver å unngå de i det lengste.

Sorepheus
02-07-06, 23:54
Pøh, piller til folket sier jeg. Det er bedre enn at de drikker seg fra sans og samling. Det er alt 400.000 på lykkepiller og det er en god del der ute som kunne trenge masse piller.

Organa
03-07-06, 00:21
Gi meg en pille, og jeg svelger uten vann!

Neida, jeg er enig i at man skal følge foreskreven dose, samt kombinere med terapi. Nå er det jo slik at det er lange ventelister, som heller ikke alle får komme på en gang, fordi alt skal skje i det offentliges regi. Da tror jeg faktisk det er bedre å ta pillen, kombinert med oppfølging fra legen, enn å ikke ta den.

Sorepheus
03-07-06, 00:27
Så ja jeg er skeptisk til piller.

Macumba
03-07-06, 00:44
Jeg brukte Cipramil ("lykkepiller") før.
På meg hjalp det ikke stort, jeg måtte ta problemet ved roten.
Jeg er veldig glad for at jeg ikke går på de lenger nå.
Det var et helvete å kutte de ut.

Sorepheus
03-07-06, 00:55
Jeg har og brukt Cipramil en stund, synes det var helt greit egentlig, bortsett fra at jeg så lysende flekker av dem.

Metalbitch
03-07-06, 01:01
Hva tror du?
Om du hadde slitt med noe psykisk, hadde du takket ja rimelig kjappt da om du fikk tilbud om anti depressiva?

Eller hadde du jobbet deg igjennom perioden på en annen måte? brukt venner/familie?

Jeg er nok den som hadde jobbet med meg selv og "brukt" de omkring meg, har ikke tro på piller som så og si eneste behandlingsform allefall.

Men du vet vel ikke det før du selv står midt oppi noe? Om du hadde tatt i bruk venner/familie, i stedet for piller?

For meg selv så fikk jeg tilbud om det her for 2 år siden, men liker ikke slikt og har foreløbig ikke tenkt å ta det i bruk heller. Om det forandrer seg vet jeg ikke, men hovedsaklig så er jeg i mot at man løser alt med piller.

Enkelte i min familie tok i mot tilbudet og ble omtrent avhengig av dem. Eller, de ble avhengig.

Base
03-07-06, 09:41
Joda, mye pisspreik på et sted, det skal sies om denne tråden. At det har blitt vel liberalt er kanskje sant, men det er ingen tvil om at normale antidepressiva har vært en fantastisk hjelp for mange. Mange typer depresjon er også kjemisk betinget slik at en person som blir foreskrevet "Lykkepiller", som forøvrig er det dummeste kallenavnet en medisin kan få, faktisk har like god funksjon av SSRI som en diabetiker har av insulin.

Jeg synes det var flott med legen som hadde en spøkefull, men likevel ganske bra plakat på kontoret sitt: " Alle som kommer for å få bekreftet en diagnose de selv har kommet frem til etter surfing på legesider på internett belastes med 200 kroner."

Dorry
03-07-06, 14:33
Jeg ser en litt annen side.
Det er mange som har vegring mot tabletter og venter i det lengste med å bruke dem.

Når en er psykisk syk og nekter å ta tabletter for å klare dette selv, samtidig som en er så nedkjørt at en ikke klarer å gjøre noe selv, så vil en ha hjelp fra familie og gode venner. Ja, da er det de gode vennene som ender opp med å være lykkepille.

Når en person har en tung depresjon og den depresjonen spiser opp alt av overskudd til å klare hverdagen, blir det en sinnsyk belastning for venner og familie som må stille opp 24/7. Det er fordømt egoistisk å gi alle rundt seg den belastningen i steden for å ta noen tabletter.

Jeg gidder ikke å høre noen syte over hodepine i flere dager, fordi de ikke vil ta en ibux!

Ling
03-07-06, 17:38
Skal slettes.

Sorepheus
03-07-06, 18:36
NLP, hypnose eller psykologer, jeg tror det egentlig går for det samme, forskjellen ligger i hva slags sinn man er. Samtidig mener jeg piller, urter og kosthold absolutt kan hjelpe folk med depresjon og da kommer det og litt an på hva slags type hjerne man har om hva som fungerer best.

Ling
03-07-06, 18:49
Skal slettes.

Sorepheus
03-07-06, 19:01
Tja, jeg har vært hos to psykologer og har bare gode erfaringer med det, en privat og en offentlig. Det er forøvrig lenge siden. Jeg blir litt bekymret når du mener psykologer bare er svindlere, jeg går ut i fra du har dette fra NLP'erne , healere eller lignende - men så må det jo og sies at psykologene ofte mener det samme om de andre selvhjelpsalternativene. Forøvrig er det vel innstillingen man har som er det viktigste uansett, dvs. om man ikke vil ha hjelp til selvhjelp så hjelper det ikke.

Ling
03-07-06, 19:30
Skal slettes.

Sexy Sadie
03-07-06, 20:02
Jeg skal gi et lite eksempel på hva jeg mener.
Du husker sikkert tilbake for noen år siden, det var store oppslag i media om incsest. Terapauter gav barn dukker og fikk dem til å vise hvor pappa, onkel eller hvem faen det var hadde tatt på/misbrukt barnet. Gjennom uker dukket det stadig opp nye detaljer i barnas hukomelse, nye episoder.

En stund etterpå kom det fram at metoden var totalt ubrukelig fordi informasjonen var nødvendig vis ikke sann.
Klart at voksne kan påvirke et barn med sine forventinger, ja selv om de ikke selv er klar over det. Hva som skjedde var at terapautene installerte minner i barn om mishandling, barnet hadde det naturligvis jævligt siden det nå var "misbrukt" og et "offer". Den mistenkte fikk et helvete uten like o.s.v.

Jeg sier ikke at ingen av desse barna var misbrukt, men at terapautene installerte minner i barn er hevet over en hver tvil.
De burde vært de som ble buret inne for å ødelegge så mangen menneskers fremtid, men de har sin profesjon å skjule seg bak.

Så du mener psykologi er ubrukelig som vitenskap?

Ling
03-07-06, 20:18
Skal slettes.

Sexy Sadie
03-07-06, 20:21
Jo, men det er flere metoder.

Ling
03-07-06, 20:35
Skal slettes.

pip
15-07-06, 23:42
Piller må ses i sammenheng med hvor alvorlig noe er.

Man bør også se det i sammenheng med hvor stor sjangs det er for å bli frisk, og ser man på statistikk for ssri burde man forsøke placebo først, da det har omtrent like stor virkning. Man burde også ta innover seg hvilke grupper det er som veldig sjeden har hjelp av ssri (den største gruppa er unge kvinner som er skeptiske til å ta ssri, da er det vel en 11-14% som får hjelp av ssri?)

Man må også være mye mer observang på bivirknninger enn det man er i dag - og ta på alvor at mange får svært alvorlige bivirkninger av ssri.

Sorepheus
16-07-06, 02:59
Men det er jo ikke meningen at man skal bli kvitt depresjon med SSRI'er. Det er bare symptombehandling for de som ikke takler depresjon - et slags rusmiddel uten spesielt alvorlig bivirkninger. Så får man bruke alle de andre sorgbehandlingstilbudene samfunnet har til rådighet samtidig.