Se full versjon : Settlers-utvidelser (brettspillet)
Vi har spilt litt Settlers i ferien og fikk litt dilla. Selvsagt vil vi gjerne ha utvidelser, men det er jo et par av de. Er det noen Settlers-fans her som kan peke oss i riktig retning?
Byer og riddere er et must. Kan nesten ikke huske hvordan det fungerer før det. Og om man er fler enn fire må man jo ha en utvidelse slik at man kan være fler. Ungene digger å spille byer og riddere samt sjøfarere, og det synes nok vi voksne er greit og, selv om det er byer og riddere som utgjør den store forskjellen.
Ja, jeg heller også mot den ifølge det jeg har lest. Kan man spille med både Sjøfarere og Byer og riddere på en gang? Og er det mer moro?
Ja man kan. Ja, byer og riddere er et must også om man tar med sjøfarere. Nå huske rjeg ikke helt hva som er morroa med sjøfarerne.... og hva vi har fordi vi har sånn "flere mennesker-utvidelser". Selve havreisa er ikke så morro, synes nå jeg. Men piratene er bra.
Pip har peiling. Settlers er et veldig bra spill. Jo flere spillere jo bedre er spillet.
Men vi har ikke så mange venner, så det løser seg selv. :lol:
:cry:
Lystløgner
26-07-06, 15:20
So? Inviter noen uvenner og fiender også da vel, så dere får fylt opp.
Med uvenner blir også kampen litt mer realstisk, liksom. De må da for pokker ikke vinne.
Har du lest disse rettelsene pip? De er ganske vesentlige....
http://www.brettspill.no/download.aspx?spillId=306®elId=1
Spiller mest settlers på pc jeg.
Bei? Gidder du gi en kort-kort oppsumering, jeg må visst lage meg en innlogging og slikt.
Spiller mest settlers på pc jeg.
Det har ingenting med brettspillet å gjøre.
Jeg har laget brukernavn, men de bruker litt lang tid på å sende passord og slikt, ser det ut til.
SETTLERS FRA CATAN: Byer & Riddere
Rettelser til de norske og danske reglene
Etter å ha gjennomgått de norske reglene til Settlers: Byer & Riddere, har jeg funnet flere formuleringer som er upresise og/eller gale i forhold til de tyske originalreglene.
Her følger en liste.
SPILLOVERSIKTEN
Side 3, midterste kolonne:
GAL: Hver bymur øker antallet råstoffkort som du i følge grunnreglene kan beholde på hånden når det slås 7 med 2 terninger.
RIKTIG: Bymurer øker antallet råstoffkort du kan ha på hånden uten å bli straffet for det når det slås 7 i råstoffkastet. Vanligvis kan du ha 7 kort, men hver bymur øker maksgrensen med 2.
Side 3, midterste kolonne:
GAL: Akvedukt (den grønne kategorien): Du kan nå fritt ta råstoffer, selv om du ikke slår riktig med terningen. Det gjelder ikke dersom du slår 7.
RIKTIG: Akvedukt (den grønne kategorien): Du får ta 1 valgfritt råstoff hver gang råstoffkastet ikke gir deg utbytte. Unntaket er hvis det blir kastet 7.
Side 4, øverst i høyre kolonne:
GAL: I stedet skal begge spillere etter tur trekke det øverste kortet i bunken med fremskrittskort.
RIKTIG: I stedet skal disse spillerne etter tur trekke hvert sitt kort fra valgfri bunke
fremskrittskort.
OPPSLAGSBOKA
Side 7
GAL: Handelshavnen (2x). Du har nå adgang til å tilby alle medspillerne et råstoffkort. I byttehandelen kan alle spillere selv bestemme hvilket råstoffkort du skal få.
RIKTIG: Handelshavnen (2x): I denne runden kan du tilby et råstoffkort til så mange motspillere du vil, én gang per motspiller. Enhver du tilbyr kort, må gi deg en handelsvare i bytte – hvis mulig.
Original-linken ovenfor inneholder email og tlf. til forfatter, men det kan jeg ikke legge ut public for da scannes den av roboter. Vi hadde litt problemer med den formuleringen på den grønne akvedukten selv, så dette var jo oppklarende.
Jeg sitter og vrir hodet, men det er flere måneder siden jeg spilte. Jeg vet vi har lurt på noen av disse tingene, sender det videre til gjengen. Den siste, om å tilby og få tilbake var i alle fall oppklarende, jeg har aldri skjønt vitsen med det kortet før. Takk, mm!
Nei, det kortet var jo litt fargeløst uten den lille justeringen.
En ting jeg synes er litt ubalansert på Byer og Riddere, er da Barbarene kommer i land for første gang. Hvis man f.eks. er 3 spillere, er det rimelig håpløst å få bygd nok riddere samlet til å slå barbarene før første landgang. Dermed er en av spillerne dømt til å miste sin ene by. Det gir den ene spilleren et ganske stort handicap, for vedkommende må kanskje samle ressurser i minst 2-3 runder før man har nok til en ny by. Da har de andre brukt ressursene sine på andre ting og har fått et forsprang man må ta igjen. Hvis den spilleren som mister byen sin i tillegg har plassert seg litt dårlig, er vedkommende i praksis ute av spillet.
Vi prøvde å adde en husregel hvor man bare mister sin bymur hvis man har fått kjøpt seg dette. Men det ødelegger utover i spillet siden barbarene mister fullstendig betydning når alle har 2-3 bymurer hver.
Vi har liksom aldri satset på bymurer vi, men vi har kanskje satset på riddere? Dette bruker ikke være noe problem for oss.
Det slår meg at det snart er ett år siden siste jeg spilte...
Vi har liksom aldri satset på bymurer vi, men vi har kanskje satset på riddere? Dette bruker ikke være noe problem for oss.
Å få nok riddere til å slå barbarene før første landgang er bortimot umulig uten svært tett samarbeid.
Slår dere så mange svarte dere da? Vi gjør ikke det vi, det kan gå lang tid før den dukker opp?
Det er jo 50% sjangs for at den dukker opp. Statistisk sett skal den da dukke opp rett etter 2. runde. Da har ikke alle rukket å bygge og aktivere 3 riddere ennå.
Hm. Ja, det kommer jo ann på hvor mange som spiller... Det er syv skritt å gå, er det ikke? Om man er fire, så skal det jo ta flere runder enn som så. Om man er fler, kanskje man burde lage noen ekstraregler på akkurat det?
Eh, halveringsteknologien min i hodet sviktet litt der. Hvis man har skikkelig uflaks kommer den fort. Kan jo være strategien vår som trenger litt justering. Uvant med samarbeid.
Vi sammarbeider jo ikke for de andres del, men for vår egen, bytter mye kort og slikt, og argumenterer selvgelig heftig for at den andre trenger akkurat det kortet vi har, mens vi.... osv. Og litt sammarbeid har vi kanskje når det gjelder de soldatene. Og mot den som leder.
Det meste ligger i taktikken i form av splitt og hersk. Både i settlers og WC3. :stolt:
Har jeg foresten fortalt mange nok ganger at jeg fremdeles er så og si suveren vinner av WC3 her i huset? Hm?
Snakker du om WarCraft 3?
hehehe. Likte ikke helt WC3. Syntes det ble litt for få units og for mye hero-fokus.
Ja, det er mye hero. Men her spiller vi online mot hverandre, og det er gøy.
Neste uke, kunne det vært noe?
Vet ikke helt hvordan neste uke blir. Jeg begynner jo på jobb i morgen, og det er alltid hektisk i starten. Det er så mye som må planlegges, og jeg kommer sikkert til å måtte jobbe et par kvelder for å få jobben unna.
I helga da?
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.