PDA

Se full versjon : Bygge ny PC som varer en stund

Sorepheus
25-07-06, 15:15
I lys av den nye Intel Core Duo som effektivt akkurat dobler hastigheten i forhold til min PC, undersøkte jeg hva det ville koste for meg å bygge en PC som varer noen år.

CPU
http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=45527
Hardware.no - Prisguide - CPU/prosessor - Intel Core 2 Duo E6600 CPU/prosessor

Intel Core 2 Duo E6600 - Sokkel: LGA 775, Frekvens: 2400MHz, Antall kjerner: Dobbelkjerne, FSB: 1066MHz, Prosess: 65 nm, L2-cache: 4096kB Funksjonalitet: 64-bit-støtte, AAC / Cool n' Quiet / Speedstep, NX-bit / XD, Virtualisering (VT), SSE2, SSE3, SSE4

Hovedkort
http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=46903
Hardware.no - Prisguide - Hovedkort - MSI 975X Platinum PowerUp Ed. (Intel Core2 Duo)

Hovedkort - MSI 975X Platinum PowerUp Ed. (Intel Core2 Duo) - Sokkel: LGA775, Brikkesett: Intel 975X, RAM DDR2: 4, PCI Express x16: 2, Formfaktor: ATX

Skjermkort
http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=46069
Hardware.no - Prisguide - Skjermkort - XFX GeForce 7950 GX2 500M Skjermkort

XFX GeForce 7950 GX2 500M - Kjernefrekvens: 500 MHz, Grafikkprosessor: Nvidia GeForce 7950 GX2, Minnemengde: 1024 MB, Minnefrekvens (effektiv): 1200 MHz, Grensesnitt: PCI Express, Vifte:

RAM
http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=46757
Hardware.no - Prisguide - Minne/RAM - Corsair TWIN2XP2048-6400C4 Minne/RAM

To Corsair TWIN2XP2048-6400C4 - Type: DDR 2, Kapasitet: 2048 MB, CAS Latency: 4, Effektiv frekvens: 800 MHz, Båndbredde: PC2-6400, Funksjoner: Spenning: 2 volt, Dobbelpakning: 1

HD
http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=40205
Hardware.no - Prisguide - Harddisk - Seagate Barracuda 7200.9 500 GB Harddisk

Seagate Barracuda 7200.9 500 GB - Kapasitet: 500 GB, Grensesnitt: IDE, Omdreiningshastighet: 7200 rpm, Cache: 16 MB, Båndbredde: Ultra ATA/100, Type: 3.5 tommer

DVD, mens man venter på Blueray
http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=38373
Hardware.no - Prisguide - CD/DVD - Nec ND-3550

CD/DVD - Nec ND-3550 - Type: DVD-brenner, Grensesnitt: PATA, Skrivehastighet DVD+R: 16x, Skrivehastighet DVD-R: 16x

Kabinett
http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=179
Hardware.no - Prisguide - Kabinett - AOpen H600A

Kabinett - AOpen H600A - Størrelse: Midi, Formfaktor: ATX, Strømforsyning: 300 Watt, 5.25 brønner: 4, 3.5 brønner, eksterne: 2, 3.5 brønner, interne: 3, Konstruksjonsmateriale:
Stål

Skjerm
http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=47550
Hardware.no - Prisguide - Skjermer - Philips 190B6C

Skjermer - Philips 190B6C - Skjermtype: LCD, Størrelse: 19 tommer, TCO-standard: TCO 03, Maksoppløsning: 1280 x 1024 punkter, Responstid: 8 ms, Lysstyrke: 250 cd/m2, Kontrast: 600:1, Video-innganger: D-Sub/VGA, DVI-D, USB 2.0 - Priser, linker, bilder, erfaringer og tester.

Tastatur
http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=2956
Hardware.no - Prisguide - Tastatur - Logitech Deluxe Access Tastatur

Tastatur - Logitech Deluxe
Access Tastatur - PS/2: 1, USB: 0, Trådløs: 0, Blåtann: 0, Ergonomisk: 0

Mus
http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=47526
Hardware.no - Prisguide - Mus - Logitech V150

Mus - Logitech V150 - Grensesnitt: USB, Trådløs: 0, Type: Laser, Knapper: 3 - Priser, linker, bilder, erfaringer og tester.

Totalpris, kjøpt billigst fra forskjellige forhandlere og skrudd sammen selv. Så og si akkurat 20.000,- Men da har man altså en PC som burde være en top-of-line PC i minimum 2 år.

Uketassen
25-07-06, 15:29
Den bør vare i minimum fire år for at det skal være verd det. 20000 for en PC som bare varer i to år er galskap med mindre du kan trekke av beløpet på skatten. :wink:

Sorepheus
25-07-06, 15:32
Eh, den varer jo fint i 4 år da, men vil ikke være "best" i mer enn 2 år.

Mr.Man
25-07-06, 16:14
Jeg kan selvsagt ikke la være å plukke litt her. Du har tenkt å kjøpe ATA 100-disk til et hovedkort som har S-ATA interface. Da må du nok sende tilbake hele disken, for den vil ikke passe.

Ikke nok med det, men hovedkortet har faktisk S-ATA2 interface. S-ATA2 støtter multitasking, noe S-ATA1 ikke gjør. Dermed bør du heller ikke kjøpe S-ATA disk, men faktisk S-ATA2 disk (Jeg vet ikke om S-ATA2-interface støtter S-ATA1-disk).

Se nærmere på hovedkortets spec. her:
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=746

:nerd:

Sexy Sadie
25-07-06, 16:16
Spennende uansett. Du poster bilder og "bruksanvisning" sånn at vi andre kan prøve oss også ja? :-P

pip
25-07-06, 17:38
Spennende uansett. Du poster bilder og "bruksanvisning" sånn at vi andre kan prøve oss også ja? :-P

20 000, det er jo ikke så mange truser, sexy :knegg:

Sexy Sadie
25-07-06, 20:22
20 000, det er jo ikke så mange truser, sexy :knegg:

Nei, ca 40 stk. 8)

Sorepheus
25-07-06, 20:29
Jeg kan selvsagt ikke la være å plukke litt her. Du har tenkt å kjøpe ATA 100-disk til et hovedkort som har S-ATA interface. Da må du nok sende tilbake hele disken, for den vil ikke passe.

Ikke nok med det, men hovedkortet har faktisk S-ATA2 interface. S-ATA2 støtter multitasking, noe S-ATA1 ikke gjør. Dermed bør du heller ikke kjøpe S-ATA disk, men faktisk S-ATA2 disk (Jeg vet ikke om S-ATA2-interface støtter S-ATA1-disk).

Se nærmere på hovedkortets spec. her:
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=746

:nerd:

Ah, var det som var feil med HD'en, klarte ikke sette fingeren på det i farta. Skjønte jo at det ikke var størrelsen, prisen eller merket :)

BEM
25-07-06, 21:44
Hvilken minnearkitektur er det som er best nå?
Og som er mulig å kjøpe for en vanlig forbruker.

BEM
25-07-06, 21:55
I lys av den nye Intel Core Duo som effektivt akkurat dobler hastigheten i forhold til min PC, undersøkte jeg hva det ville koste for meg å bygge en PC som varer noen år.

Det er vanskelig å bygge en PC. Ikke å bygge en som virker men å bygge en som er klokt satt sammen.

Det jeg forsøkte å gjøre når jeg pusla med slikt var å finne flaskehalser.

Deretter graderte jeg komponentene etter viktighet i forhold til bruken.

CPU - underordnet om man ikke driver og klipper film og skal rendre eller har andre CPU intensive oppgaver. De fleste CPUer er raskere en HD for eksempel, og data vil bare stille seg i kø for lesing inn/ut i lagringsmediet uten at prosessoren blir belastet særlig.

Minne.
Svært viktig. Avhengig av hva man skal bruke PCen til vil minne mengde redusere disktrafikken. Å kjøpe mer minne en maskinen bruker har ingen hensikt. Derimot er minne hastigheten enormt viktig i nesten alle oppgaver. CPU kan svelge unna fra minnet og resultatet blir ytelse.

HD.
Kjøp billige HDer gjerne RAID SATA bruk arrow for bedre ytelse. Ta backup. Forskjellen mellom en billig HD og en dyr er stor men ytelsesmessig totalt sett har det liten betydning om man ikke skal transportere mye data. (ytelse=systemytelse under bruk)

Strømforsyning.
Kjøp en som er stor nok. De fleste er for svake og man får spennigsvariasjoner. 350 W + er ok for en hjemme maskin. Gjerne mer. Noen kabinetter har 250W og det er for lite om man setter igang mange ting.

Annet.
Gjør maskinen støysvak med gode vifter. Det første som ryker i en PC er viftene. Så går diskene. Resten holder til dommedag.

Grafikkkort.
Kjøp det nest beste. et beste vil bli erstattet av et bedre om 6 måneder. Da kan du kjøpe det som var best for 6 mnd siden osv... Du sparer masse.

Kabinett.
samma det vel... bruk en ølkasse om du vil.

Sorepheus
25-07-06, 22:52
Vanskelig og vanskelig da, jeg bygget den jeg har nå. Imdlertid det som er vanskelig for en novice er å finne komponenter som støtter hverandre, med tanke på slots, hastigheter og standarder.

Jeg er ikke enig i at CPU'en er underordnet, det er svært viktig faktisk. Med 2,4Ghz singel prosessor makser jeg stadig ut CPU oppgavene. Video, spill, å kjøre flere programmer samtidig og grafikk redigering er avhengig av en god CPU. Det er ikke responstiden til minner eller HD'er som spiller inn. Det er jo komputasjoner og ikke lesing av HD som primært foregår i CPU'ene. RAM'en i dag er jo og gjerne på 1200Mhz .

ALDRI kjøp billige HD'er. Hold deg til merkene Samsung, Seagate og Western Digital, alle andre er søppel som fort går i stykker.

Strømforsyning, 300W er vel minimumskravet ja, spesielt med tanke på flere HD'er, DVD'er og kort.

RAM er viktig, men etter min mening noe oppskrytt. Man må ha nok til at maskinen ikke trenger å bruke HD'en som RAM, men utover det trenger man ikke mer. Det hjelper ikke å lesse på med masse mer RAM for å prøve å få en raskere maskin, da må en se på forhold som CPU og eventuelt grafikkort.

Støysvake vifter er viktig, helst ville jeg hatt kjøleribber. Lyden er kanskje noe man venner seg til, men over mange år vil skaden på hørselen i frekvensområdet være merkbar. Viftesus kan og være en stressfaktor.

Med grafikkort er jeg enig i at å gå for f.eks. "extreme edition" bare blir tøv. Det blir gjerne 1000,- dyrere i forhold til den like under som stort sett er akkurat det samme. Man må se på de faktiske spesifikasjonene til korter og hva det støtter. Mener 512MB eller 1024MB grafikkort er nødvendig for tiden.

Kabinet er mest en estetisk greie, men det kan være greit å ha enkle accesspunkter inni kabinettet. Jeg er glad i litt luftige kabinetter som gjør det mulig å skifte RAM, kort, vifter, HD'er og DVD'er uten å måtte knote med håpløst plasserte skruer og ledningsspaghetti.

BEM
26-07-06, 00:02
Jeg er ikke enig i at CPU'en er underordnet, det er svært viktig faktisk. Med 2,4Ghz singel prosessor makser jeg stadig ut CPU oppgavene.
ALDRI kjøp billige HD'er. Hold deg til merkene Samsung, Seagate og Western Digital, alle andre er søppel som fort går i stykker.
Jeg makser CPUen når et program kjøer dårlig/er dårlig skrevet.
Ellers peaker den på maks kanskje 1%av tiden. Om din CPU makser mer en 20% av driftstiden tyder det på en feil.

la meg vise deg et eksempel.
En CPU peaker 2% av tiden.
Om jeg fordobler CPUens kapasitet peaker den 1% av tiden.
Hvor mye raskere PC har jeg fått?

Riktig... jeg har fått en PC som er 1% raskere.

Men det er ikek noe problem å makse CPUen med fille oppgaver om oppgavene ikke kjører riktig.

Billige HDer er ikke nødvendigvis dårlige.
Satte opp et RAID med samsungdisker for et halvt år siden. De kører ennå. 250 Gig SATA disker il ca 800,- per stk.

Sorepheus
26-07-06, 00:20
Men det er vel så og si ingen programmer som er "riktig" skrevet da. Alle programmer jeg har vært borte i vil før eller siden bugge enten alene eller i kombinasjon med andre, bare noen oftere enn andre. CPU er viktig, det er bare når ingen programmer er aktive at CPU'en bruker 2-5% av kapasiteten. Men XP's leie tendens til å peake prosessoren ved programkræsj er ikke problemet. Problemet er systemhungrige prosesser som man finner i de aller fleste spill og grafikkprogrammer, så man må altså ha en skikkelig CPU om man driver med noe annet enn tekstbehandling.

Lystløgner
26-07-06, 14:32
Den RAMen du har satt opp har bushastighet 800 MHz, mens både prosessor og hovedkort har 1066 MHz som maks bushastighet.

Du bør bestille RAM med samme bushastighet sånn at det er 1066 over hele.

Sorepheus
26-07-06, 22:09
Veit, men RAM'en til 1066Mhz er sviiiin dyr, 4000,- for 2GB ! Eventuelt kan man overklokke RAM'en.

Mr.Man
26-07-06, 23:33
Jeg kjøpte et Antec-kabinett. Glimrende kabinett med store vifter festet til chassis med gummiknotter for å redusere støy. En som blåser ut bak og en som suger inn foran for maksimal gjennomstrømming. Hadde det ikke vært for det jævla bråkete viften på gfx-kortet mitt (asus v9999) hadde den vært nesten lydløs. Det går jo an å skifte ut viften på gfx-kortet med ribber.

Lystløgner
27-07-06, 11:31
Veit, men RAM'en til 1066Mhz er sviiiin dyr, 4000,- for 2GB ! Eventuelt kan man overklokke RAM'en.
Eller starte med bare 1 G nå og fylle på mer om et år.

Såklart, det kan hende at forskjellen ikke har så mye å si heller. Jeg har ikke sett noen benchmarks av Core Duo som har fokusert på akkurat det. Men generelt så vil Intels måte å lage dual core kreve mer av båndbredden til minnet enn f.eks AMDs.