PDA

Se full versjon : Journalister tar seg til rette

Mr.Man
25-07-06, 19:00
[img=left:8b0a9bc700]http://image.guardian.co.uk/sys-images/Arts/Arts_/Pictures/2006/07/14/getDaveHogan_timberlake3.jpg[/img:8b0a9bc700]Her er et lite artig eksempel på hvordan en journalist klarer å dra sine egne konklusjoner helt ut av det blå uten backing. I denne artikkelen på Topp presterer journalisten å påstå at Justin Timberlake er rusmisbruker og har rusproblemer, mens den artikkelen denne journalisten har fått sitt innhold fra ikke nevner noe om problemer i det hele tatt.

Her er artikkelen på Topp med løgn:
http://www.topp.no/php/art.php?id=311487

Og er her original-intervjuet som er sitert i en haug andre medier riktignok uten de samme latterlige påstandene:
http://observer.guardian.co.uk/omm/story/0,,1818048,00.html

Er det rart man mister respekten for journalister av og til....

Limafox
25-07-06, 19:07
:knegg:

Sladderjournalister er da ikke akkurat det samme som en nyhetsjournalist, dog.

Sexy Sadie
25-07-06, 20:23
Man skal kunne forvente annet enn blank løgn uansett.

Macumba
25-07-06, 23:25
Er du ikke strengt tatt litt for gammel for å lese Topp, Mistermann?

Halvdigresjon: Jeg leste i Se & Hør her om dagen (ja, det lå slengende hos svigermor), og der skrev de at en viss supermodell hadde saksøkt en avis eller et ukeblad for at de hadde trykket bilde av henne da hun kom ut fra et møte i Anonyme Narkomane.
Hun følte seg - naturlig nok - krenket.
Da synes jeg det er litt dårlig gjort av Se & Hør å også skrive om det.

Orca
26-07-06, 00:13
Han sier da i intervjuet:"Whatever: he is loath to 'fuel the fire', as he puts it, with unconsidered brushes with the press. 'What I really think is that I've never done anything that bad,' he says. 'I don't show up drunk to functions; the drugs that I do have been in my own private time. I've never been arrested - though not to say that I won't! It's just easier to write something about people who've not spent time in complete debauchery."

Sorepheus
26-07-06, 00:21
Men hvordan får de det til å bli "Rusmisbruker" da?

kratos
26-07-06, 00:25
Magasinene er ikke alltid enig med seg selv..

Husker det var en uke jeg leste i se&hør, det var et bilde av Prinsesse Madeleine i bikini og bladet skrøt av hvor fin og flott hun var.
Samme uken hadde de bildet i her&nå hvor de da spekulerte i om hun hadde spiseforstyrrelser.... :knegg:

Orca
26-07-06, 00:42
Men hvordan får de det til å bli "Rusmisbruker" da?
sikkert bruken av ordet drugs

Lystløgner
26-07-06, 14:53
sikkert bruken av ordet drugs
Men på engelsk så er drugs alt fra C-vitaminer til stoffer som det ikke engang er lovlig for firmaer å produsere på laben under oppsyn.

Typisk visse typer journalister å alltid oversette i verst tenkelig retning.

Uketassen
26-07-06, 16:51
Tabloidjournalister og sladrekjerringer, to typer du alltid kan stole på at de misforstår på verste mulige måte. :nemlig:

Kims
26-07-06, 18:48
Det som egentlig traff meg mest er at Mm leser Topp... :knegg: Hm, jeg har altså større interresse for hverdagen til Mm enn mr. Timberlakes sin... :tenker:

Vea
22-09-06, 22:17
Nå er det jo mer enn Se og Hør og Topp som skriver det som passer. Selv Dagens Næringsliv skriver jo gjerne sin egen verdenshistorie til tider. Det sies at objektiviteten er ut blant journalister. Enkelte journalister ser ut til å dra dette enda lenger, og de har utvilsomt problemer med å skille subjektivitet og fantasi.

Zenaria
22-09-06, 22:57
Jeg tror verken se og hør eller topp har journalister i sin stabb, det er nå min konklusjon etter å ha lest litt i se og hør.

Arketypen
22-09-06, 23:08
Jeg tror verken se og hør eller topp har journalister i sin stabb, det er nå min konklusjon etter å ha lest litt i se og hør.
jeg lurer fælt på hvordan en slik arbeidsdag må være jeg. Å finn epå latterlige historier til bilder, smør epå med piss som ikke stemmer, og skrive ting om folk som de ikke vil andre skal vite om dem selv...
Og det etter å ha blitt utdannet..

uff.

Janice
02-10-06, 21:19
jeg lurer fælt på hvordan en slik arbeidsdag må være jeg. Å finn epå latterlige historier til bilder, smør epå med piss som ikke stemmer, og skrive ting om folk som de ikke vil andre skal vite om dem selv...
Og det etter å ha blitt utdannet..

Bare sånn for ordens skyld så er ikke journalist en beskyttet tittel. Hvem som helst kan kalle seg journalist så lenge de lager og leverer såkalt "redaksjonelt stoff" til ulike massemedier.

J.

Arketypen
02-10-06, 21:38
Bare sånn for ordens skyld så er ikke journalist en beskyttet tittel. Hvem som helst kan kalle seg journalist så lenge de lager og leverer såkalt "redaksjonelt stoff" til ulike massemedier.

J.

Joda. Men veldig mange av dem er jo utdannet..