Se full versjon : Kakekasting til 15 år, rettferdig?
John Waagaard (24) har slitt tungt etter at han kastet en marsipankake på Kristin Halvorsen i fjor. 24-åringen sliter med langvarige depresjoner og angrer bittert.
- Det har vært perioder hvor jeg ikke klarer å stå opp om morgenen. Jeg klarer ikke å komme meg videre. Det er som å leve i et vakuum, sier Waagaard åpenhjertig til VG.
Han ønsket å lokke frem smilet både hos befolkningen og politikerne da han kastet en nyinnkjøpt marsipankake på finansminister Kristin Halvorsen i fjor høst.
Isteden ble det en alvorlig tiltale for forbrytelse mot Norges statsforvaltning.
Tilbake sitter en tungt deprimert 24-åring som er tiltalt for kakestuntet etter en bestemmelse med 15 års strafferamme.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=124813
Lystløgner
29-07-06, 21:31
Og burde egentlig å kaste en kake ha samme strafferamme som hvis han hadde brutalt voldtatt henne?
Det er da ingen som har fått 15 år for voldtekt noen sinne.
Men han virker da bra dum, når han tror at det er stor humor å kaste kaker på folk. Kanskje like greit om de befrir samfunnet for sånne idioter.
Lystløgner
29-07-06, 21:39
Det er da ingen som har fått 15 år for voldtekt noen sinne.
Nei, desverre.
Men han virker da bra dum, når han tror at det er stor humor å kaste kaker på folk. Kanskje like greit om de befrir samfunnet for sånne idioter.
Sikring hadde kanskje vært en fordel :-P
Det er forskjell på strafferamme og hva han komemr til å få. Han havner vel under en paragraf som går under voldlige angrep med våpen elelr noe kan jeg tenke meg. Vi kan vel strengt tatt være glade for at det ikke finnes en paragraf for kakekasting.
Ja, han får nok en betinget dom.
Personlig synes jeg det er helt greit at det ikke er lov å kaste mat på politikere, enten det er kake, egg eller tomater.
Jeg synes dette burde berømmes fremfor å fremkalle en straff. Jeg kaller det et eksempel til etterfølgelse siden verden nå hadde vært mye roligere om Israel og Libanon hadde kastet kaker på hverandre. Klasebombene kunne vært byttet ut med Muffins i nett.
Men Base da, de sanitære forholdene ville vært grusomme når maten begynte å råtne.
Man kunne eventuelt bruke vanndynkete kongler i stede.
Tenk deg nærkontakt uten våpen, men med en skikkelig runde buksevann!
Jeg har ett stort lager av ballnger igjen etter bursdagfesten til guttungen. Mine strategiske vannballonger med mel og rødt blekk vil gjøre ethvert felttog mot meg til en våt og klissete affære.
De fleste voksne har jo vokst av seg slike førpubertale påfunn...
Bare han får et spark i ræva ut får ristet av seg depresjonen så kanskje han også har det...
Vel, et tupp i ræva er på ingen måte nære 15 år i fengsel da.
Vel, et tupp i ræva er på ingen måte nære 15 år i fengsel da.
og det er da ingen med hodet på rett plass som tror han får 15 år heller.. Som det er skrevet her: Rammen er femten år. Og paragrafen omfavner mange typer "angrep".
Men heldigvis har vi gode dommere og meddommere i Norge...
hehe
Sexy Sadie
16-10-06, 22:36
Herregud, fyren var teit, men 15 år... :lol:
Herregud, fyren var teit, men 15 år... :lol:
:lol: Han fikk det ja?!
Sexy Sadie
16-10-06, 22:53
Det antar jeg han ikke får, men jeg tenker på strafferammen.
Det antar jeg han ikke får, men jeg tenker på strafferammen.
en strafferamme er maksstraffen for den type forseelse. Dvs ikke for å kaste kake, men det forseelsen innebærer.... Man får altså ikke 15 år for å kaste kake, men noe helt annet.
Tja, man får straff for å kakekasting mot en politiker fordi politikeren er folkevalgt og folkevalgte har mulighet til å bestemme hva folket straffes med når de kaster kake.
nuhvel. er ikke politikere som bestemmer strafferammer.
Akkurat strafferammer er det politikerne som bestemmer, men straffeutmålingen er bestemt av domstolene.
Akkurat strafferammer er det politikerne som bestemmer, men straffeutmålingen er bestemt av domstolene.men det finnes ingen ramme for å kaste kake anyway...
Han får nok betinget, men det er ikke pent i disse terrortider å skremme utsatte på den måten. Det som forundrer meg er hvorfor f.eks. bombetrusselen til Said Ali på Operaen ikke fikk samme reaksjon. Er det tillatt med bombetrussel men ikke kakekast?
Har ikke hørt om denne episoden til Said Ali gitt.
Sexy Sadie
17-10-06, 00:30
Ikke jeg heller.
Han løp inn på Operaen og skrek "Kom dere ut, det er bombe!" eller noe sånt. Han skremte livet av de som jobbet der så grundig at TV2 ikke kunne sende innslaget.
Hm. Blir det neste da at det ikke er lov å rope "BØ!"? ...
Carl I. Hagen har jo også fått tomater og egg mot seg i årevis, men forskjellen er vel at han aldri har giddet å anmelde det. Bare den fisefine Halvorsen.
Carl I. Hagen har jo også fått tomater og egg mot seg i årevis, men forskjellen er vel at han aldri har giddet å anmelde det. Bare den fisefine Halvorsen.
Jeg tror nok kanskje hun ikke gjorde det selv ;)
Sexy Sadie
17-10-06, 13:56
Teit stunt da.
Ingen sympati for den fjotten der. Han kan bare seg selv skylde..
Han er en dust ja, men jeg synes allikevel det er bortkastet å sende noe slikt gjennom rettssystemet. Han bør heller få en faktura på ny dress.
Synes det er riktig å sette en grense, og holde deg konsekvent strengt. Ellers flyter det bare ut...
I grunnen finner jeg det litt ironisk at man kaster kake på en politiker. Men en faktura på renseri og kanskje et lite ordensforstyrrelsesforelegg, burde ikke være nødvendig med noe mer.
Har det blitt avsagt noen dom i denne saken ennå? Er jo et år siden, vel?
I grunnen finner jeg det litt ironisk at man kaster kake på en politiker. Men en faktura på renseri og kanskje et lite ordensforstyrrelsesforelegg, burde ikke være nødvendig med noe mer.
Han burde bli tvunget til å bli med Halvorsen på shopping og trukket kortet når Kristin hadde funnet den fineste drakten hun kunne finne.
Ja, at de ikke kan skvære opp over en kaffe og litt kjeks er bare teit.
Er det noen som vet om det var hun som anmeldte hendelsen?
Antar at det var en av hjelperene hennes.
Trist å ZSssSitteH ii fengsel faOooR å sløseh med gaOood desserT. Skjønt, HahhhLvoRrZSssSEnZSssS stab reahhhgerer kanskjE eN sSzzsssmule. Men Det ehr jjo baaRrE sLik det er.
må det en anmeldelse til før statsadvokaten tar ut tiltale?
I Norge kan både fornærmede og påtalemyndighetene anmelde.
da forstår jeg det slik at påtalemyndigheten har tatt ut i dette tilfelle.
da forstår jeg det slik at påtalemyndigheten har tatt ut i dette tilfelle.
Sikkert hennes departement.
"Think youself a little about!" :lol:
Sexy Sadie
19-10-06, 00:32
Tore! :inlove:
Tore! :inlove:ka du mein? :?:
Sexy Sadie
22-10-06, 15:11
ka du mein? :?:
Han i serien som sa det, heter Tore.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.