PDA

Se full versjon : Standby-myten

Mr.Man
09-08-06, 13:08
[img=left:3a870250e7]http://www.komonews.com/news/images/apt_fire_1_050806.jpg[/img:3a870250e7]Her om dagen satt vi og snakket med et vennepar. De "hadde hørt" at TV'er måtte slåes helt av om natten for at man skulle få forsikringsoppgjør etter en boligbrann forårsaket av brann i TV. Siden en ganske stor andel av boligbranner startes på denne måten måtte jeg finne ut av om det var hold i denne påstanden.

Hvis dette er riktig reiser det seg nemlig en rekke paradoksale problemstillinger. Vi går litt ned i materien og ser på selve risikoen:

1. Antenne-problemet
Før i tiden hadde man jo TV'en koblet rett i en utendørs antenne som sa "Lyn kom og ta meg". De aller færreste har koblet TV'en direkte i en slik. Hvis noen har antenne i dag er det jo gjerne en parabol. Jeg har aldri hørt om lynnedslag via parabol. Spesielt siden koblingen da går via en satelitt-tuner. Uansett har man gjerne en DVD/VCR-recorder som antennekabelen går via før den går til selve TV'en.

2. Støv
Noen hos Gjensidige nevnte også for meg at det kunne bero på at TV'en samlet veldig mye støv og til slutt kunne kretsene kortslutte og få dette støvet til å antenne. Men det gjelder kanskje mest gamle CRT-TV'er (ikke flatskjerm) som har samlet støv i årevis. Nye flatskjermer har jo ikke enorme arealer med luftribber på toppen som suger til seg støv.

3. Spenningsvariasjoner i stikk-kontakter
Noen hos Gjensidige nevnte at det kunne oppstå spenningsvariasjoner i stikk-kontakter. Vel, da har vi plutselig et par kjempeutfordringer. Som dataentusiast har jeg til enhver tid minst 3 datamaskiner med skjerm i huset. Skal alle de skjermene stå på standby? Kan PC'ene stå i dvale eller ikke? Kan ladere stå i kontakter over natten?

Hvis det finnes slike klausuler i innbo-forsikringene må man jo trekke ut alt som går på strøm om natten for å være helt sikker. Vel. Jeg ringte Gjensidie NOR og IF for å sjekke. Ingen av disse selskapene har slike klausuler i sine innbo-forsikringer!

SÅ DRIT I DET! :finger:

Sexy Sadie
09-08-06, 13:10
Har ikke TV. :mrgreen:

The Cryptic
09-08-06, 13:19
Her om dagen satt vi og snakket med et vennepar. De "hadde hørt" at TV'er måtte slåes helt av om natten for at man skulle få forsikringsoppgjør etter en boligbrann forårsaket av brann i TV. Siden en ganske stor andel av boligbranner startes på denne måten måtte jeg finne ut av om det var hold i denne påstanden.[/b]

(...)

Hvis det finnes slike klausuler i innbo-forsikringene må man jo trekke ut alt som går på strøm om natten for å være helt sikker. Vel. Jeg ringte Gjensidie NOR og IF for å sjekke. Ingen av disse selskapene har slike klausuler i sine innbo-forsikringer!

SÅ DRIT I DET! :finger:

Helt enig. Det ville jo vært tilnærmet oppsiktsvekkende om man hadde slike klausuler; selve innboforsikringens intensjon er jo å sikre økonomiske bistand for uhell man uforvarende kommer bort i. Man trenger jo ikke ikke akkurat å plassere bensinkanner i nærheten av sore elektriske apparater som TVer eller foran stikkontakter som kan sende ut en og annen gnist ved lynnedslag, men tross alt har vi et såpass bra el-nett i Norge at slike ting rett og slett ikke skal skje

Sorepheus
09-08-06, 14:41
Jeg har faktisk hørt noe av det samme, men da som i at man ikke fikk forsikring for en gammel CRT TV som hadde stått i mange år og opparbeidet tjukt støvlag. Det blir jo litt som å ha udekkete ledninger. Forøvrig leste jeg og at UK nå skal forby stand-by, men ikke pga. brannrisiko, men som følge av at det krever et helt atomkraftverk å produsere strøm til alle stand-by'ene.

BEM
09-08-06, 14:48
De er helt tullete hele gjengen.
la oss anta at det fyres i 8 av årets 12 måneder.
Den varmen TV apparatat produserer når det står på standby er nesten ingenting.
Den varmen det produserer brukes tilsvarende mindre til fyring.

Derfor blir det ingentig å spare når det likevel fyres.

Og hvor mye bruker det på stand by egentlig?
Jeg gjetter 20W

Så deler man dette på 12 ganger med 8 og sitter igjen med et totalt årsforbruk på 3,3 kw per husstand per år.
Altså i kroner og øre ca 2,50,- ?

Sulliker....

Sorepheus
09-08-06, 14:56
Forskjellen blir at en gjennomsnittlige husholdning eier 5-10 standby produkter. Det blir 200W, ganget med 20.000.000 husholdninger blir det faktisk, 4.000.000 KW., eller 4000 GW. Dvs. 1-2 hele atomkraftverk.

BEM
09-08-06, 15:07
Ingen standbayprodukter bruker mer en en TV,
Få har 10-12 stykker.
PC og TV er vel de som trekker noe merkbart.

De er ikke i standby modus om det bare er knappen som lyser..

I Norge kan du dele på 2 På grunn av vinteren..
Trolig i England også.

Sorepheus
09-08-06, 15:15
Gjerne har en husholdning f.eks. 2 TV'er, Radio, Stereoanlegg, 1-3 datamaskiner og diverse annen elektronikk som ipod, baberbermaskin, tannbørste, vifter, mobiltelefon, trådløse enheter, vaskemaskin, DVD-spiller, oppvaskmaskin. Det er ikke noe vits å krangle på det BEM, myndighetene i UK har selv regnet ut det totale strømforbruket av stand-by til 1-2 atomkraftverk.

BEM
09-08-06, 15:30
Vel,- de regner vel like feil som våre myndigheter tenker jeg.
Men jeg driter egentlig i det.

Blossom
09-08-06, 16:16
Jeg har alltid hørt at det kan bli brann hvis tv-en står på standby om natta.

Uketassen
09-08-06, 16:56
Det kan sikkert bli brann om den står på standby om dagen også. :knegg:

Blossom
09-08-06, 16:59
:lol: I know, men pappa har sagt det til meg i alle år.

BEM
09-08-06, 17:13
Jeg har alltid hørt at det kan bli brann hvis tv-en står på standby om natta.
Brannfaren er nok mange ganger større når den ikke står på stand by. Men står på.

Sorepheus
10-08-06, 00:07
Litt av poenget er vel at elektronikk trekker til seg mer støv når det er strøm i apparatet. Det er forøvrig riktig som BEM sier, det er spesielt når det har samlet seg støv og man så skrur den på at brannfaren plutselig oppstår. Man bør også passe på at det er en hvileperiode fordi støvet kan ligge å ulme. Det beste er seff å ikke bruke støvete elektriske apparater.

Kims
10-08-06, 10:22
Vil det si at jeg aldri kan bruke støvsugeren min mer? :redd:

gyrken
10-08-06, 11:23
Jeg er egentlig litt irritert på disse vennene som brukte to timer på å belære oss om stand-by, forsikring og brannfare når de ikke ante hva de snakket om.
*trekker ut essensen*

BEM
10-08-06, 11:48
Litt av poenget er vel at elektronikk trekker til seg mer støv når det er strøm i apparatet. Det er forøvrig riktig som BEM sier, det er spesielt når det har samlet seg støv og man så skrur den på at brannfaren plutselig oppstår. Man bør også passe på at det er en hvileperiode fordi støvet kan ligge å ulme. Det beste er seff å ikke bruke støvete elektriske apparater.
Også forbyr de folk å åpne apparatet for å støvsuge det istedenfor å lære de hvordan man gjør det.

Sorepheus
10-08-06, 14:44
Det beste er seff å ha det så rent ellers at det ikke blir noe støv maskinene kan trekke til seg :belærer:

gyrken
10-08-06, 14:50
Det beste er seff å ha det så rent ellers at det ikke blir noe støv maskinene kan trekke til seg :belærer:
Hos oss er det ikke så rent at det gjør noe.

Da jeg trakk frem støvsugeren i starten av februar, ble ungene så glade, for da trodde de at det var jul igjen. :knegg:

Sorepheus
10-08-06, 14:52
Du sier så, men jeg mener det alltid er passe rent hos dere. Aldri sett noen hybelkaniner.

pip
10-08-06, 15:15
Vi har da heller ikke hybelkaniner. De tar hybeluvlene seg av.

The Cryptic
12-08-06, 21:44
Hos oss er det ikke så rent at det gjør noe.

Da jeg trakk frem støvsugeren i starten av februar, ble ungene så glade, for da trodde de at det var jul igjen. :knegg:

:gapskratt:

The Cryptic
12-08-06, 21:46
Vi har da heller ikke hybelkaniner. De tar hybeluvlene seg av.

Når man har andre dy, slik som katter og hunder, må man bare venne seg til kaniner, ulver og endog enda større dyr. De kommer frem fra under sofaen når man minst venter det, men tiltross for sin fryktingytende størrelse er de merkelig snille. De sørger bare for et nys eller 8, men de har aldri gått til fysiske angrep. Iallefall ikke enda.

Mr.Man
13-08-06, 05:38
Jeg hørte om noen som helte saft på hybelkaninene. Da sitter de ihvertfall stille. :knegg:

Base
15-08-06, 20:45
Du er ikke rå før hybelkaninene har lært seg triks. :nemlig:

Snorre
15-08-06, 21:03
Hybelkaniner ?
En ting er sikkert!

De kommer i flokk! Sjelden og aldri alene. ALDRI!

:knegg:

Sexy Sadie
15-08-06, 21:08
Hos meg er det ikke snakk om kaniner lengre, jeg har hybelfår. :lol:

Base
16-08-06, 00:42
Jeg har stor ansamling av hybelhunder. Har man en Golden Retriver i huset må det plukkes små baller 2 ganger daglig med hår som faktisk er nok til å sette sammen en klone av hunden det opprinnelig satt på.

Jeg er veldig glad for støvsugeren.