Se full versjon : Slipp unna vinterens strømkaos
[img=left:340020ee9f]http://www.brattle.com/_documents/Expertises/Expertise64.gif[/img:340020ee9f]Jeg fikk av en venn som har peiling på økonomi anbefalt å binde strømprisen nå. Vi har lite vann og Sverige har stengt flere atomkraftverk. De latterlige forsøkene fra regjeringen med tilskudd til pelletsovner og varmepumper hjelper nok ganske lite. De som ikke har råd til dyr strøm har ihvertfall ikke råd til dyre varmepumper.
Ustekveikja Energi har ligget i det nedre sjiktet prismessig ganske lenge og der kan du nå binde strømmen til 61,23 øre pr. kwh over 3 år. For 2 uker siden lå prisen 5 øre lavere. På Mandag kan det hende prisen går opp igjen. Du kan bestille online. Bestill før det er for sent hvis du ikke tåler massive priser i vinter....
http://www.ustekveikja.no/
Jeg ringte og hørte med Hafslund for moro skyld, og de påsto at ingen kunne tilby til under Hafslunds pris. Bare tull og lureri!
The Cryptic
25-08-06, 19:06
Man kan forøvrig følge med på utviklingen her:
http://www.konkurransetilsynet.no/kraftpriser/fastpriser.php?kommune=259&kommune_prev=259&lands=&aar=2006&uke=34&kwh=20000&mva=on&avg=on&sortby=3
Gjelder riktignok Oslo, men det er enkelt å velge en annen kommune også
Nå for tiden er jeg veldig glad strøm er inklusivt i husleien min. :mrgreen:
Elkem som det har vært mye om i det siste.
Legger jo ned og sier opp 150mann, fordi det er billigere og selge strømmen til deres innkjøpspris hvor de slipper nettleia b.l.a.
og dermed kan de kjøpe til 32øre kwh og selge til 64kwh eller no.
Makan til opplegg, til helvette med arbeiderne og mer penger i kassa.
Herregud så twisted dette markedsstrømprosjektet har blitt. Det værste er at ingen på venstresiden ser den globale gevinsten av store kraftverk her til lands. Mye bedre enn at vi kjøper inn kullkraft fra EU.
Herregud så twisted dette markedsstrømprosjektet har blitt. Det værste er at ingen på venstresiden ser den globale gevinsten av store kraftverk her til lands. Mye bedre enn at vi kjøper inn kullkraft fra EU.
Jo, men hva annet kan du vente? Norge gikk så det suste! Arbeidsledigheten var lav, renten var lav og folk hadde det bedre enn noen gang. Så kommer Djupedal & co og jubler etter valget for nå skulle det bli kursendring???
Joda, jo rødere jo bedre.
Eneste tiltaket her i huset er en ny finfin pelletsovn. Med timer, så den kan tenne opp en time før man står opp, så er det godt og varmt. Jeg er glad i pelletsovnen min. :forelsket:
Vel atomkraftverkene i Sverige er ikke stengt. De ble kjørt på halvmaskin i ca. et par uker, mens de gjennomførte tester.
Forøvrig er vel ikke akkurat varmepumpe eller pelletsovn latterlig. Nå får man det jo grisebillig på statens regning. Det vil nok ikke føre til noen merkbar reduksjon i strømforbruket for landet som helhet iom. at det meste av forbruket går til industrien uansett, men for privatøkonomien vil det være en klar bonus i løpet av bare noen år.
Forøvrig er jeg enig, å binde strømregninga kan være en god idé. Det kan absolutt å shoppe rundt etter beste pris være og.
Tror de fleste i Norge har råd til å betalte strømregningen sin, det er vel bare å skorte ned på alkoholforbruket sitt. Da går det sikkert opp i opp. :-D
Det er vel en prinsippsak for de fleste av oss da. Vi liker ikke å bli lurt.
Jeg hadde aldri klart å betjene strømforbruket til et helt hus. Det må jo bli vanvittig mye.
Jeg håper på en snørik vinter i år også. Snø isolerer, så det er bare å pakke inn huset.
Jeg betaler det samme sommer som vinter da, er sentralfyr her og det er inkludert i leien.
Jeg begynner å bekymre meg for min første vinter i hus. Siden jeg flyttet hjemmefra har jeg bare bodd i leiligheter, mens jeg nå bor i et tilbygg til et hus. I en leilighet får man som regel endel varme fra andre deler av bygningen, eller som i ditt tilfelle en felles fyringsordning. Men jeg har ikke tenkt å fryse i vinter, det får bare stå til.
Det kan dessverre bli en dyr overraskelse ja Base. Husk å skru av varmen i rom som ikke brukes. Har du peis ville jeg råde deg til å bruke den fremfor panelovner. Ikke la deg friste til å skru opp temostaten selv om du har vært ute, og alltid bør nattetemperaturen være lavere enn dagtemperaturen. Ekstra genser og tykke sokker.
Jeg har desverre ikke mulighet for vedfyring, ellers hadde jeg vært i skogen og hugget som bare det siden jeg har tilgang på ved. bortsett fra gang, bod og soverom 1 og 2 så er resten av huset ganske åpent, dvs. 2 stuer og kjøkken. Det eneste som kommer til å være konstant er varmekablene på badet, ellers kommer jeg til å være nøye på å lufte riktig og fyre fornuftig. Jeg kommer til å holde badet varmt slik at vi kan tørke tøy der og droppe bruk av tørketrommel i stedet. Jeg kommer vel også til å bruke oppvaskmaskinen mindre siden varmtvannstanken min er tilknyttet naboens strøm slik at ikke jeg trenger å betale for denne. Men dyt blir det nok uansett.
Varmekabler er nok dyrere enn tørketrommel gitt. Ville nok og satset på å ha varmekablene av på badet om natten og så skru på varmekablene før du spiser frokost for deretter bruke badet.
Det er bedre å ha kablene på faktisk. Det kan ta opptil et døgn før du har full effekt, og det er oppvarmingen som bruker mest strøm.
Det kan dessverre bli en dyr overraskelse ja Base. Husk å skru av varmen i rom som ikke brukes. Har du peis ville jeg råde deg til å bruke den fremfor panelovner. Ikke la deg friste til å skru opp temostaten selv om du har vært ute, og alltid bør nattetemperaturen være lavere enn dagtemperaturen. Ekstra genser og tykke sokker.
Det er ikke så veldig lurt å oppfordre folk til å brenne i peisen fremfor å bruke strøm. Det hjelper kanskje for politikerne som slipper å skaffe oss mer strøm, men det vil være kjedelig for miljøet om alle skulle fyre i peisen hver dag.
Pelletsovner er noe annet, for de forurenser ikke så mye.
Sånn gidder jeg rett og slett ikke å leve. Med unger som leker på gulvet og som aldri husker å lukke dører, blir det bare mas. Dessuten har vi lite dører i huset.
Men vi har vurdert å kjøpe en peis eller pellets-ovn i spisestua nede.
Har alltid hørt at det er billigere å ha varmekabler på hele tiden, fremfor å skru av og på.
Det er ikke så veldig lurt å oppfordre folk til å brenne i peisen fremfor å bruke strøm. Det hjelper kanskje for politikerne som slipper å skaffe oss mer strøm, men det vil være kjedelig for miljøet om alle skulle fyre i peisen hver dag.
Pelletsovner er noe annet, for de forurenser ikke så mye.
Joda, jeg er jo enig i det da. Men prisforskjellen er jo bare så enorm.
Visstnok hjelper pelletskaminer bare i 20% av tilfellene, mens når det gjelder varmepumper så har 75% fått nytte av det. Støtteordningen tredde forøvrig i kraft allerede på mandag.
http://www.aftenposten.no/nyheter/miljo/article1437729.ece
Lystløgner
29-08-06, 14:02
Det beste er nok å registrere firma. Bedrifter får nemlig strømmen sin helt uten strømavgiften til staten.
Det beste er nok å registrere firma. Bedrifter får nemlig strømmen sin helt uten strømavgiften til staten.
Men da må man vel være mva-registrert eller?
Så må man drive næringsvirksomhet fra adressen det gjelder. Dersom man bor der i tillegg så skal det skattes av fordelen det medfører. Nytter ikke snike seg unna der i gården.
Lystløgner
02-09-06, 20:44
Vel, MM driver jo firma så om han skaffer en firmakurs til et "kontor" og tilfeldigvis har døren åpen og stor ovn der........
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.