PDA

Se full versjon : Kattunger

DemoniA
29-08-06, 14:30
På sommeren går det med mye tid til temming av villkattunger her i huset, her er to av de som vi driver med..

http://www.dyr-ringerike.com/diversekatter/pusaug.jpg

http://www.dyr-ringerike.com/diversekatter/pusaug4.jpg

http://www.dyr-ringerike.com/diversekatter/pusaug5.jpg

http://www.dyr-ringerike.com/diversekatter/pusaug6.jpg

Lystløgner
29-08-06, 14:31
søte kattunger.
Jeg håper det siste bildet ikke betydde at dere begynte å kaldkvele dem :-D

DemoniA
29-08-06, 14:34
Hehehe nei det er et grep ungene er vandt til, jeg har handen rundt nakken og en finger under på hver side av kjeven for å unngå at den får biti meg :lol:

Lystløgner
29-08-06, 14:38
Er det deg som er på bildene bak kattene?

DemoniA
29-08-06, 14:41
Her er flere av ungene, noen ferdig temt og andre fortsatt under temming, mange bilder men det er noen av dyrene vi får inn iløpet av sommeren, skal prøve å ikke bombe dere med mer etter dette :-D
MEN hvis noen er ute etter en kattepus, liten eller stor.. eller kanskje en kanin eller et annet dyr må dere gjerne ta kontakt

http://www.dyr-ringerike.com/sommer06/6.jpg

http://www.dyr-ringerike.com/sommer06/5.jpg

http://www.dyr-ringerike.com/sommer06/4.jpg

http://www.dyr-ringerike.com/sommer06/3.jpg

http://www.dyr-ringerike.com/sommer06/1.jpg

Litt kaniner blir det også gjerne om sommeren

http://www.dyr-ringerike.com/diverseforum/kanin.jpg

http://www.dyr-ringerike.com/gnagere/minikanin2.jpg

http://www.dyr-ringerike.com/gnagere/kanin4.jpg

DemoniA
29-08-06, 14:42
Er det deg som er på bildene bak kattene?

de gamle olabuksene er meg, det andre er sønn min :-D

Lystløgner
29-08-06, 14:43
Bare å bombe i vei.

MM sier sikkert fra hvis det blir så mye at det er problemer med diskplassen

Lystløgner
29-08-06, 14:44
de gamle olabuksene er meg, det andre er sønn min :-D
Neste gang du tar bilder må du gjøre omvendt ;-D

Blossom
29-08-06, 15:17
Så søte!

Sexy Sadie
29-08-06, 17:02
Den lille røde er nydelig.

Blossom
29-08-06, 17:11
Kanskje jeg skal få meg katt. Hmm..

Mr.Man
29-08-06, 17:50
Bra rekkverk bak den ene kaninen. Men seriøst: Hvorfor temmer dere villkatter?

DemoniA
29-08-06, 18:24
Bra rekkverk bak den ene kaninen. Men seriøst: Hvorfor temmer dere villkatter?

eehh rekkverk?
På sommeren blir det født hundretalls av kattunger ute, noen av ville mødre, noen av forlatte tamme mødre, noen av eierløse tamme osv.. en del av de mister mamman sin, andre igjen tauer vi inn sammen med mamman.. de temmes for så å omplasseres til nye hjem.. hvis de bare blir værende ute vil de som mister mamman sin dø, mens resten vokser opp til å bli villkatter som igjen vil legge igjen extreme antall nye kattungekull gjennom årene..
det blir for å redusere antall villkatter og for å hjelpe de små som er født ute..
nå har jeg akkurat fått inn 5 nye små på ca 4-5 uker som jeg skal gå og gjøre istand plass til, de blir fordelt på to kattemødre her så de får en normal oppvekst med mamma og mennesker..

Sexy Sadie
29-08-06, 18:38
Kattebabyer er de vakreste babyene. :rørt:

kratos
29-08-06, 19:00
Flotte søtnoser!

Driver du slik omplasseringshus for kattene dere? Noe ala FOD gården eller?
Hvor har dere kattene og slikt da?

Mr.Man
29-08-06, 19:35
eehh rekkverk?
Sånne ting som meg, Lystløgner, Uketassen og Magnus tidvis er litt engasjert i. :mrgreen:

det blir for å redusere antall villkatter og for å hjelpe de små som er født ute..
nå har jeg akkurat fått inn 5 nye små på ca 4-5 uker som jeg skal gå og gjøre istand plass til, de blir fordelt på to kattemødre her så de får en normal oppvekst med mamma og mennesker..
Når ble det normalt for en katt å vokse opp hos mennesker?

Zenaria
29-08-06, 19:52
Nydelig de var. :forelsket:

Snorre
29-08-06, 22:28
søte kattunger.
Jeg håper det siste bildet ikke betydde at dere begynte å kaldkvele dem :-D :klaskhode: at du kommer på det.

Sexy Sadie
29-08-06, 23:51
At jeg bor sånn til at jeg ikke kan ha katt da. :fortvilet:

Snorre
30-08-06, 11:52
At jeg bor sånn til at jeg ikke kan ha katt da. :fortvilet:

:trøster:

Synes du er flink jeg, mange som bor slik som deg og bryter disse reglene/begresningene.

Synd for allergikere m.m.

Sexy Sadie
30-08-06, 14:56
:trøster:

Synes du er flink jeg, mange som bor slik som deg og bryter disse reglene/begresningene.

Synd for allergikere m.m.

Vil bo sånn til at jeg kan hive ut katten uten å være redd for at den blir påkjørt.

DemoniA
30-08-06, 18:37
Når ble det normalt for en katt å vokse opp hos mennesker?

Den gangen katten ble importert til en fauna den ikke hører hjemme og hvor den har begrensede muligheter til å greie seg selv kanskje?

DemoniA
30-08-06, 18:40
Flotte søtnoser!

Driver du slik omplasseringshus for kattene dere? Noe ala FOD gården eller?
Hvor har dere kattene og slikt da?

Jeg driver i dyrebeskyttelsen, har bygd om garasjen for hjemløse dyr og har et eget mottak her, bygger jo stadig ut, men har drevet på her siden jeg flyttet hit ut for snart ti år siden..
tidligere dreiv jeg aktivt i oslo, først i NOAH og senere i dyrebeskyttelsen..

magnus
30-08-06, 21:00
Sånne ting som meg, Lystløgner, Uketassen og Magnus tidvis er litt engasjert i. :lol: Vi snakker ordentlige balkonger her.

tinka
30-08-06, 21:25
Åh, de var nydelige! Jeg skal ikke ha katt før om et år eller to, men da blir det nok en FOD- katt.

Uketassen
30-08-06, 22:53
På det siste bildet der ser det ut til at det snart blir flere kaniner. :knegg:

Alle kattepusene var aldeles nydelige, jeg fatter ikke hvordan noen kan ha hjerte til å gi slike opp.

Mr.Man
30-08-06, 23:45
:lol: Vi snakker ordentlige balkonger her.
Dugelige pokahontas. :mrgreen:

Mr.Man
30-08-06, 23:50
Den gangen katten ble importert til en fauna den ikke hører hjemme og hvor den har begrensede muligheter til å greie seg selv kanskje?
Er ikke den norske skogkatten norsk?

DemoniA
31-08-06, 13:14
Er ikke den norske skogkatten norsk?

kommer an på øyet som ser da.. hvis jeg importerer en apekatt og avler kun på de med mest pels eller størst ører og etterhvert får fram en ape med kraftigere pels eller større ører og kaller den oslo-ape eller norsk pels ape vil den fortsatt ikke høre hjemme her

DemoniA
31-08-06, 13:15
Dugelige pokahontas. :mrgreen:

:?:

Mr.Man
31-08-06, 16:07
kommer an på øyet som ser da.. hvis jeg importerer en apekatt og avler kun på de med mest pels eller størst ører og etterhvert får fram en ape med kraftigere pels eller større ører og kaller den oslo-ape eller norsk pels ape vil den fortsatt ikke høre hjemme her
Det kan jo ikke være slik at alle katter er alet opp. Vi har en Sibirkatt som er en renraset katt som har levd isolert i Sibir i lang tid. Der er det jo som kjent helvetes kaldt om vinteren. Anyway er den veldig lik norsk skogkatt. Det er vel da ingen grunn til at katter med de egenskapene ikke kan overleve og ha det bra ute i den norske naturen.

Uketassen
31-08-06, 17:58
De har prøvd det der, både A- og B-gjengen krangler om tittelen. :knegg:

DemoniA
01-09-06, 06:16
Det kan jo ikke være slik at alle katter er alet opp. Vi har en Sibirkatt som er en renraset katt som har levd isolert i Sibir i lang tid. Der er det jo som kjent helvetes kaldt om vinteren. Anyway er den veldig lik norsk skogkatt. Det er vel da ingen grunn til at katter med de egenskapene ikke kan overleve og ha det bra ute i den norske naturen.

Hovedproblemet er at de formerer seg veldig fort og blir store flokker med villkatter, det dukker opp sykdommer og vi har en haug av syke katter som hangler rundt og smitter andre villkatter og huskattene til folk.. de tisser ned alt rundt i distriktet de holder til, herper søpplebøtter, plager folk, griser ned med bæsj i alt som heter sandkasser, bed osv.. tilgangen på mat og spesielt vann er vansklig om vinteren... det blir også innavl etterhvert i en sånn stor flokk..
I enkelte flokker vi har grepet inn har det vært oppi 200 katter og det sier seg selv at det blir problemer av det, og som nevnt i tilleg til samfunnsproblemene dette lager, lider også kattene av sult, sykdommer osv..
Sibirkatten kommer vel opprinnelig fra russland og ble importert til sibir av immigranter?

Mr.Man
01-09-06, 10:43
Wow! 200? Det var jo et par. Skjønner opplegget da gitt.

Mr.Man
01-09-06, 10:49
Sibirkatten kommer vel opprinnelig fra russland og ble importert til sibir av immigranter?
Yep. Her er mer info:

http://www.sibirkatt.no/sibirkatt.htm

Uketassen
01-09-06, 12:27
Sibirkatten er den som er allergifri?

Sexy Sadie
01-09-06, 12:48
De sier så.

Dorry
01-09-06, 13:18
Åh, det vil jeg vite mer om, mannen er en slik allergisk stakkar.
:stikker og Googler:

Sorepheus
01-09-06, 13:37
Hvorfor man skal ha husdyr i utgangspunktet er noe jeg bare ikke skjønner.

Dorry
01-09-06, 13:45
Det er godt å kose en varm myk pels.
For meg er det terapi.

Sorepheus
01-09-06, 13:47
Det er et levende vesen med følelser. Et rovdyr som har blitt alet opp til å få trekk som ligner på en menneskelig baby. Det er ikke noe naturlig over det i det hele tatt.

Dorry
01-09-06, 13:48
Det er ikke så mye naturlig over noenting av den verden vi velger å leve i.

Sorepheus
01-09-06, 13:49
Sant nok det da. Men det er forskjell på ting og levende vesener med følelser.

Sexy Sadie
01-09-06, 13:51
Katter er ikke mye menneskelige babyer. Det skal de pinadø ha. :lol:

Sorepheus
01-09-06, 13:55
Men det er derfor dere er så obsessive med katter. Inni er de fremdeles glupske aggressive rovdyr, men på utsiden har man over tusener av år alet fram dyr som psykologisk sett minner om babyer. Store øyne, fluffy pels, riktig størrelse etc. etc. Det er noe psykt over det hele.

Uketassen
01-09-06, 13:55
Folk har husdyr av de merkeligste årsaker, men folk har igrunn de merkeligste husdyr også. Det er rett og slett menneskelig natur å gjøre merkelige ting. :nemlig:

magnus
01-09-06, 14:03
Men det er derfor dere er så obsessive med katter. Inni er de fremdeles glupske aggressive rovdyr, men på utsiden har man over tusener av år alet fram dyr som psykologisk sett minner om babyer. Store øyne, fluffy pels, riktig størrelse etc. etc. Det er noe psykt over det hele.Sånn er evolusjonen. Mennesker og dyr tilpasser seg hverandre, og enkelte dyr (og forsåvidt mennesker) tilpasses lettere enn andre.

Har du hatt personlige relasjoner til et dyr selv?

Sexy Sadie
01-09-06, 14:04
Huskatter har vært små og med store øyne bestandig, det er de der veskehundene som er det du beskriver. Menneskelige babyer og reglen der. :lol:

Sorepheus
01-09-06, 15:18
Nei, katter var en gang store dyr skremmende dyr, slik som gaupe og tiger. Akkurat som hundene var ulver. Det er jo vi mennesker som har formet dem til å se ut som de bastardene de er i dag. Det har overhode ingenting med evolusjon å gjøre, snarere tvert imot. Det er det diagonalt motsatte av evolusjon.

Uketassen
01-09-06, 15:42
Er ikke evolusjon å tilpasse seg leveforholdene?
Isåfall har jo kattene gjort en god jobb. De finnes i mange utgaver, de er populære blandt mennesker, de er små og spiser forholdsvis lite. De klarer seg tilogmed uten mennesker. Både tiger og gaupe er utryddingstruet, så de har tilpasset seg dårlig, evolusjonsmessig altså...

Sorepheus
01-09-06, 16:01
Tja, det er vel snarere oss mennesker som har kastet visse katter og tvunget andre til å parre seg.

Uketassen
01-09-06, 16:33
Og evolusjonsmessig så har det fungert bra. Det har sikkert vært masse forsøk på å parre hund og katt også, men det gikk ikke, evolusjonsmessig altså...

Sexy Sadie
01-09-06, 17:34
Nei, katter var en gang store dyr skremmende dyr, slik som gaupe og tiger. Akkurat som hundene var ulver. Det er jo vi mennesker som har formet dem til å se ut som de bastardene de er i dag. Det har overhode ingenting med evolusjon å gjøre, snarere tvert imot. Det er det diagonalt motsatte av evolusjon.

De små kattene har aldri vært tigre. Hvor har du det i fra?

Sorepheus
01-09-06, 17:38
Alle huskatterasene stammer utelukket fra en rase i den gamle Egypt, som ble domestikert. Og disse kattene ser og betydelig anderledes ut enn dagens huskatter.

magnus
01-09-06, 17:59
Joda, men er godt vi ikke ser ut som neandertalere hele gjengen. Eller apekatter for den saks skyld. ;)

Sorepheus
01-09-06, 18:08
Når det gjelder noen katteraser så er de kanskje ikke så ulike som den afrikanske villkatten, men det finnes og flere huskatteraser som har det man kaller direkte genetiske defekter. Ser man på hunder blir saken enda verre. Det er psykt det man driver med. Synes du f.eks. man skulle drive oppaling av mennesker for bevisst å skape rariteter og?

magnus
01-09-06, 18:15
Når det gjelder noen katteraser så er de kanskje ikke så ulike som den afrikanske villkatten, men det finnes og flere huskatteraser som har det man kaller direkte genetiske defekter. Ser man på hunder blir saken enda verre. Det er psykt det man driver med. Synes du f.eks. man skulle drive oppaling av mennesker for bevisst å skape rariteter og?Jeg er heller ikke noe for å skape raser/individer av dyr som er avlet med misdannelser og plager. Slett ikke. Men klart, oppigjennom har man avlet dyr til forskjellig praktisk bruk, og med det blir også utseendet deretter.

Mennesker og rariteter. Tenker du på noe spesielt da? Er det forskjellige menneskekombinasjoner du helst ikke ville sett parret seg?

Sexy Sadie
01-09-06, 19:19
Mennesker og rariteter. Tenker du på noe spesielt da? Er det forskjellige menneskekombinasjoner du helst ikke ville sett parret seg?

Blandinger mellom negere og asiater kan bli merkelige, de blir på en måte enten eller; utrolig vakre eller skikkelig snåle. :rofl:

Mr.Man
01-09-06, 22:56
Åh, det vil jeg vite mer om, mannen er en slik allergisk stakkar.
:stikker og Googler:
Ja, vi var hjemme på besøk hos de som har sibirkatt.no slik at vi kunne sjekke om gyrken var allergisk mot de. Det var hun ikke, så da har vi lyktes med den. De mangler et protein som gjør at de ikke produserer det flasset som de fleste katte-allergikere reagerer på.

Sorepheus
02-09-06, 05:23
Jeg er heller ikke noe for å skape raser/individer av dyr som er avlet med misdannelser og plager. Slett ikke. Men klart, oppigjennom har man avlet dyr til forskjellig praktisk bruk, og med det blir også utseendet deretter.

Jeg sier man skal få parre seg med hvem man vil, men å ha egne institusjoner for *hvem* som skal få parre seg, det ville være sykt.

magnus
02-09-06, 10:06
Jeg sier man skal få parre seg med hvem man vil, men å ha egne institusjoner for *hvem* som skal få parre seg, det ville være sykt.Jaa, det er jeg enig i, ihvertfall ang mennesker. Men i dyreverdenen må man ha en viss kontroll med avl, da man har lært at visse kombinasjoner gir svært uheldige resultater. For ikke å snakke om en viss begrensning av antall kull.

Dorry
02-09-06, 11:26
Ja, vi var hjemme på besøk hos de som har sibirkatt.no slik at vi kunne sjekke om gyrken var allergisk mot de. Det var hun ikke, så da har vi lyktes med den. De mangler et protein som gjør at de ikke produserer det flasset som de fleste katte-allergikere reagerer på.

Ja, jeg leste om det på de sidene. :hyper:
Jeg har skikkelig lyst å teste mannen på en slik pus, det hadde vært så stas å kunne ha muligheten til å få en pus. Fine var de også. Men jeg fant ikke prisen på noen side, de er vel dyre går jeg ut ifra?

Sexy Sadie
02-09-06, 11:52
10000 kr og oppover kan jeg tenke meg.

Sorepheus
02-09-06, 11:56
Jaa, det er jeg enig i, ihvertfall ang mennesker. Men i dyreverdenen må man ha en viss kontroll med avl, da man har lært at visse kombinasjoner gir svært uheldige resultater. For ikke å snakke om en viss begrensning av antall kull.

Jo, men dyr har faktisk følelser og tanker de og.

magnus
02-09-06, 12:21
Jo, men dyr har faktisk følelser og tanker de og.Ja, absolutt. Hvilke dyr har du personlig hatt en del med å gjøre fra før?

Sorepheus
02-09-06, 21:22
Hva tenker du på?

magnus
03-09-06, 23:35
Jeg lurer bare på dine egne erfaringer med dyr, om du selv har hatt relasjoner til dyr. Har du hatt kjæledyr? Har du tilbrakt tid med dyr, lært dem å kjenne?

Sorepheus
04-09-06, 02:36
Litt så. Selv hadde jeg dessverre to undulater, fryktelig tragisk. Er glad vi hadde et stort hus med høyt under taker hvor de kunne fly rundt.