Se full versjon : Sensasjonspressen
Jeg er så pisslei overskrifter og ingresser i sensasjonspressen. Man blir tytt full av overskrifter som f.eks. "Mann er skutt" og ingress "En mann er skutt og det er en tragedie." Hva skjedde med STED, TID og NAVN? Heretter boikotter jeg VG, Dagbladet og Nettavisen pga. slett journalistikk.
Hva med de nyhetene som i heldigvis ikke skjedde.
Mann nesten skutt.
Eller alt der er mistanke om, det er pussig at mistanker klarer å bli nyheter.
Synes heller du skal bruke energien på å sende mail til dem om den slette journalistikken, kanskje de skjerper seg.
Sted, tid og navn? Er du rar? Skal du oute offeret og gjerningsmannen i media før pårørende er varslet? ;)
Eh? Det er da uansett en del av artiklene. Det jeg reagerer på er at de ikke har det i hverken overskrift eller ingress.
Eh? Det er da uansett en del av artiklene. Det jeg reagerer på er at de ikke har det i hverken overskrift eller ingress.
Sånt synes jeg du skal slutte å irritere deg over. Verden går fremover.
Om du får infoen av å lese saken så er det jo ingen sak, eller er du en sånn en som helst vil vite alt i overskrifta?
Det som skjer da er at ingen kjøper avisa, ingen vil annonsere der mer og mange tusen mister jobbene sine fordi lesere irriterte seg over bagateller ;)
Pøh, 90% leser bare overskrifter og ingresser uansett. Det lærte jeg i mediefag.
Pøh, 90% leser bare overskrifter og ingresser uansett. Det lærte jeg i mediefag.
Tror nok lima vet litt mer enn deg hva han snakker om her altså, litt mediafag er ikke stort mot 6 års aviserfaring. ;)
Desuten må jo poenget være å få folk til å lese alt, og hvem leser hele artikkelen om alt står i ingressen?
Teori og praksis er to vidt forskjellige ting. ;)
Teori og praksis er to vidt forskjellige ting. ;)
Teori og praksis er èn ting for dem som klarer og gjennomføre god teori. De som ikke klarer å sammenfalle dette, jukser. :mrgreen:
Teori og praksis er èn ting for dem som klarer og gjennomføre god teori. De som ikke klarer å sammenfalle dette, jukser. :mrgreen:
Kall det hva du vil, men media i teorien er ikke media i praksis. Spillereglene endrer seg når det i det virkelige liv innføres penger, kostnader, etc.
I praksis betyr det at man ikke bruke lang tid på en sak, f.eks. For avisen må alltid være først ute og mest lest ;)
Sexy Sadie
30-08-06, 14:55
Tja, det er forbedringspotensiale når det kommer til journalistikk rundt omkring i alle fall. Både VG og Dagbladet suger skikkelig for tiden.
Tja, det er forbedringspotensiale når det kommer til journalistikk rundt omkring i alle fall. Både VG og Dagbladet suger skikkelig for tiden.
Det er nok bare en myte som vi ønsker å tro. Folk har en tendens til å tro bedre om seg selv enn medier.
Det er svært sjeldent man opplever at norsk presse sprer usannheter. Det er et sunnhetstegn.
Og forskjellen på VG og Se og Hør.
Tror nok lima vet litt mer enn deg hva han snakker om her altså, litt mediafag er ikke stort mot 6 års aviserfaring. ;)
Desuten må jo poenget være å få folk til å lese alt, og hvem leser hele artikkelen om alt står i ingressen?
Jeg gir egentlig totalt beng i om han har 6 års "avis"erfaring eller ikke. Poenget med en avis er ikke å tvinge folk til å kjøpe den og skape hysteri, men faktisk å formidle nyheter. Forøvrig mener jeg nok at jeg har et visst grunnlag til å uttale meg iom. at jeg kommer fra en journalist familie. Har mediafag, samfunnsvitenskapelige fag og utdannelse som sideombrekker.
Sexy Sadie
30-08-06, 16:04
Det er nok bare en myte som vi ønsker å tro. Folk har en tendens til å tro bedre om seg selv enn medier.
Det er svært sjeldent man opplever at norsk presse sprer usannheter. Det er et sunnhetstegn.
Og forskjellen på VG og Se og Hør.
Så du vil si at journalistene ikke har forbedringspotensiale?
Hva med all feilskriving rundt omkring i avisene? Det er mye ut av det.
Sexy Sadie
30-08-06, 16:14
Ellers så er ikke journalister de beste til å reflektere over de mediene de jobber i. Det må folk utenom som har mer mediateroretisk/samfunnsvitenskapelig utdanning til det. Folk som kan sette mediebildet i en sammenheng med ting som foregår i samfunnet forøvrig.
Jeg gir egentlig totalt beng i om han har 6 års "avis"erfaring eller ikke. Poenget med en avis er ikke å tvinge folk til å kjøpe den og skape hysteri, men faktisk å formidle nyheter. Forøvrig mener jeg nok at jeg har et visst grunnlag til å uttale meg iom. at jeg kommer fra en journalist familie. Har mediafag, samfunnsvitenskapelige fag og utdannelse som sideombrekker.
Hehe, sideombrekker? Hvilken utdannelse er det? ;)
Forøvrig så formidler avisene nyheter, selv om det er nyheter du gir beng i.
Så du vil si at journalistene ikke har forbedringspotensiale?
Hva med all feilskriving rundt omkring i avisene? Det er mye ut av det.
Selvsagt er det forbedringspotensiale. Det er forsåvidt forbedringspotensiale i ethvert yrke. ;)
Og feilskrivingen er dum den, med på den. Man skulle nok aldri ha sagt opp alle korrekturleserne i avisene...
Ellers så er ikke journalister de beste til å reflektere over de mediene de jobber i. Det må folk utenom som har mer mediateroretisk/samfunnsvitenskapelig utdanning til det. Folk som kan sette mediebildet i en sammenheng med ting som foregår i samfunnet forøvrig.
Nja, jeg forstår synspunktene dine og jeg tror en blanding er bra. Å kun ha journalister med samfunnsvitenskapelig utdanning vil kanskje gjøre -deg- fornøyd, men det er mange som ønsker folkelig språk, en måte som er lett å kommunisere på.
Det er derfor "vi" liker VG og Dagbladet så godt. Fordi de er folkelige. VG dog et hestehode foran "kommentaravisa" Dagbladet.
Men jeg er enig i at de store avisene har for lite folk i nettopp den gruppen.
Det er jo nettopp det "folkelige" språket som er problemet Limafox. Her har søppel journalistene mye å ta ansvar for. Det burde være mulig å ha et minimum av journalistisk integritet eller finne seg en annen jobb. Selv storylinen i tegnete Fantomet ser ut til å ta mye mer hensyn for å sette det på spissen.
Sexy Sadie
30-08-06, 16:49
Nja, jeg forstår synspunktene dine og jeg tror en blanding er bra. Å kun ha journalister med samfunnsvitenskapelig utdanning vil kanskje gjøre -deg- fornøyd, men det er mange som ønsker folkelig språk, en måte som er lett å kommunisere på.
Nå er det ikke om å gjøre meg fornøyd, en medieviter og en journalist gjør to forskjellige jobber. Ellers er ikke et "folkelig" språk som du kaller det bra nok skriftlig.
BeltePenis
30-08-06, 17:55
Uten å forsvare hverken VG, Dagbladet, eller andre storaviser og deres bruk av overskrifter og ingresser, så er det en mening med det hele. Dette gjelder ikke bare i avisene, men i det meste innen medie og informasjon (magasin, reklame, TV, radio, internet osv).
Overskriften skal fange blikket, ingressen skal fange interessen og brødteksten skal utdype og tilfredsstille "kunnskapstørsten". Med andre ord, de to førstnevnte skal "selge inn" sistemann.
Konkurransen om vår oppmerksomhet blir bare større og større, noe som medfører at overskriftene og ingressene blir mer og mer ekstreme. Negativt de gangene man blir skuffet over innholdet, andre ganger holder de det de lover og da er det bra. Krigen om oppmerksomheten gjør også at journalistene til tider graver litt ektra dypt, noe som ikke alltid er negativt da vi lever i et samfunn hvor det til tider virker som om de ikke kan grave dypt nok...
Det er i hvert fall et delmål i teorien bak medievitenskap BeltePenis, men det har dessverre utviklet seg bare mer og mer til et slags "digitalt nyhets rusmiddel" med skrekk, sex, aggresjon og følelser på samme side. Jeg tenker spesielt på vg.no, men og dagbladet.no og tv2 nettavisen.
Sexy Sadie
30-08-06, 18:32
Ja, det er lite med de dypt pløyende artiklene.
BeltePenis
30-08-06, 19:39
Ingen tvil om at det er mye lavmålsstoff, men nå er det vel (dessverre) markedskreftene som rår, og det er dette folk tydeligvis vil ha...
På den annen side så er vel forsøk som f eks magasinet i db et eksempel på å forsøke å samle litt "kvalitetsjournalistikk" på et sted. De går ihvertfall litt mer i dybden og har til tider ganske interessante tema.
Magasinet synes jeg det er mye bra i, bare trist det bare er på lørdager.
Det er jo nettopp det "folkelige" språket som er problemet Limafox. Her har søppel journalistene mye å ta ansvar for. Det burde være mulig å ha et minimum av journalistisk integritet eller finne seg en annen jobb. Selv storylinen i tegnete Fantomet ser ut til å ta mye mer hensyn for å sette det på spissen.
Det vil jeg si er å ta litt for mye i...
Nå er det ikke om å gjøre meg fornøyd, en medieviter og en journalist gjør to forskjellige jobber. Ellers er ikke et "folkelig" språk som du kaller det bra nok skriftlig.
Mulig jeg er dum, eller for folkelig, men jeg liker skriftspråket i f. eks. VG-sporten og Dagbladet.
Se f.eks. på sidene til the Independent
http://www.independent.co.uk/
Eller andre utenlandske nettaviser. Her har man for lengst skjønt at man må ha tid, sted og omstendighet i overskift og ingress, samt klart avgrensete områder for forskjellige typer nyheter. Det er og en mye bedre kultur med forsøk på vittigheter i avisoverskrifter i engelske og amerikanske aviser.
Sexy Sadie
30-08-06, 20:28
Mulig jeg er dum, eller for folkelig, men jeg liker skriftspråket i f. eks. VG-sporten og Dagbladet.
Hvor skrev jeg du er dum? :lol:
Se f.eks. på sidene til the Independent
http://www.independent.co.uk/
Eller andre utenlandske nettaviser. Her har man for lengst skjønt at man må ha tid, sted og omstendighet i overskift og ingress, samt klart avgrensete områder for forskjellige typer nyheter. Det er og en mye bedre kultur med forsøk på vittigheter i avisoverskrifter i engelske og amerikanske aviser.
Hehe, vi har slike i Norge også ;) Og i Storbrittannia er det langt flere tabloide enn hos oss. Det er ikke vanskelig å finne nettaviser i norge som er som independent. ;)
Hvilke nettaviser ville det være Limafox?
Hvor skrev jeg du er dum? :lol:
Nei, det har du ikke. Men jeg mener altså at det folkelige språket er mer nært virkeligheten. ;)
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.