Se full versjon : Filosofi
Siden vi ikke har en filosofiforum eller et undringsforum, legger jeg det under psykologi, da det ofte er store likheter mellom disse to tradisjonene.
Har du noen gang reflektert over livet ditt? Det sies at det er stor forskjell mellom det å fungere som menneske og det å være bevisst om at det er akkurat nå du lever. Har du noen gang spurt deg om det er dette du vil? Og hva svarte du? Ble du fornøyd med svaret? Om ikke, gjorde du noe med det?
Sexy Sadie
09-09-06, 23:07
Hva er en Sexy for seg, mener du?
Ja, senest i dag morges. Jeg remøblerte desktop'en.
Det ble kanskje litt dødens alvorlig tema for en lørdagskveld. :mrgreen:
Sexy Sadie
09-09-06, 23:38
Kant er jo stadig like aktuell.
Ja, dette reflekterer jeg ofte over.
Kant er jo stadig like aktuell.
Ja, Ghandi, Nietsche, Kant, Aldous Huxley og Noam Chomsky.
Sexy Sadie
17-09-06, 23:54
Do må ikke være så forelsket i Nietsche.
Tja, jeg er ikke forelsket i noen av dem. Faktisk har jeg vel knapt lest noe av dem, men jeg finner at jeg tenker ganske likt som dem som har lest dem.
Ja.
Jeg er veldig bevisst hvem jeg er og hvordan jeg er for meg selv og hvordan jeg fremstår for andre. Jeg vet stort sett hvorfor jeg er meg og hva som har ført meg hit.
Jeg er på målbevisst vei, men har i det siste måttet jobbe litt med å være glad i det jeg har...
Når det kommer til valg av jobb, bosted osv osv er jeg litt bundet. Men det er helt ok.
Jeg tror at streben etter lykke kan føre til at man ikke føler lykken..
Jeg tror jeg er relativt reflektert og tenker både på min rolle min opplevelse og mitt utrykk.
Når det gjelder opplevelsen er det nuet som gjelder for meg. Jeg er et produkt av min fortid, en fortid som skapes for hvert sekund tiden går. Derfor lever jeg lite i fremtiden. I langsiktige mål og i karriærejag og økonomi. Jeg lever nå. Og det nuet er meg, og det skaper meg mens jeg opplever det.
Når det gjelder mine roller bruker jeg varierende vinklinger utfra hvordan jeg vil levere fra meg et uttrykk. Jeg finner vel at de fleste er redd for mye. Redd for mennekser redde for meninger for holdninger for forskjellige former for språk og uttrykk. Så hvordan jeg oppfører meg er ofte et resultat av mine omgivelsers tilstander. Trenger de trygghet så forsøker jeg å levere det. Trenger de kanskje en oppmykning så flytter jeg grenser for de. Jeg bruker skjeldent mitt eget utrykk for å oppnå popularitet eller for å finne bekreftelse. Tvert imot.
Om det er dette jeg vil?
Tjaaa.... livet farer avgårde med meg i en vanvittig fart og jeg er fornøyd om jeg rekker å trekke pusten gjennom alle intrykk opplevelser og følelser. Jeg er trolig natur junkie og er rusa på livet hele tiden....
Sitter ganske mye i tenkeboksen for tiden.
Hadde en skikkelig gjennomgang av livet og verdiene mine for ca 10 år siden. Hadde vært alvorlig syk og fant ut at jeg burde prioritere de viktige tingene. Har stort sett fulgt de prioriteringene i ettertid men nå kjentes det ut som det var på tide med en ny tenkerunde. .. Får bare se hva resultetet av grublingen blir med tiden.
Jeg ser med fortvilelse på mnage som setter seg mål (de kanskje ikke når) og bruker så mye av nuet i å nå disse målene at nuet blir borte for de. Det er trist.
Da blir det enkelt å søke etter trøst. Trøst i karriære - penger - ting og sånt som kan fortelle de et de opplever noe godt. Glede er dyrt. Det koster forsakelse og det koster tid. Og det koster evnen til å se seg tilbake istedenfor å se fremover.
Tror jeg på en måte lissom... :-?
Jeg liker å omgås med mennesker som har reflektert litt over sin rolle her på jorden. Jeg blir fortvilet og lei meg når jeg er i nærheten av egoister som bare er opptatt av din verden rundt seg og hvordan man fremstår i verden. Jeg tror jeg min omgang med dem tvang meg til å reflekter enda mer omkring dette.
Jeg liker å omgås med mennesker som har reflektert litt over sin rolle her på jorden. Jeg blir fortvilet og lei meg når jeg er i nærheten av egoister som bare er opptatt av din verden rundt seg og hvordan man fremstår i verden. Jeg tror jeg min omgang med dem tvang meg til å reflekter enda mer omkring dette.
Egoisme er noe av det flotteste vi har Zenaria.
Det betyr at man tenker på sine behov og for et menneske betyr det at man er reflektert og ikke går på akkord med de.
Hva er å tenke på sine behov?
Alle mennesker som har kontakt med seg selv lever ut sine behov etter beste evne. Har man ikke kontakt med seg selv og ikke kan leve ut sin egoisme, da blir det fort slik at man forsøker å leve ut andre menneskers behov og det er ikke egoisme. Da blir det slik at men dreper i kriger. Karrer til seg mere lønn for å gjøre tjeneter som tilfredstiller andre (arbeidsgiver). Eller man er så fjern fra sin egosme at man støtter seg utelukkende på andres behov hele tiden og blir selvutslettende slave for deres vilje.
Det var vatikanet som satte egosimen opp som en uting i det de erklærte mennekset som en ufullstendig skapning som bare kan oppnå verdi i fohold til styring og regler satt av Gud.
Grunnlaget for all religion er jo at mennekset skal foredles fordi det er ufullkomment. Og uten denne selbevisstheten om egen elendighet og ondskap vil ikke de religiøse ledrene ha noe makt over massene.
Så egoisme er å tilfredstille sine behov - for å elske andre - for å gi - for å leve sammen med.
Når jeg får "øhhhhh... eeee.... vettikkejeg" som svar på hva som skla til for at de blir genuint lykkelige, så blir jeg litt oppgitt. Det kan da ikke være så vanskelig?...
Jeg tror man kan jobbe mot mål OG ha det bra der man er. Man er bare bevisst veien en går på.
Lystløgner
19-09-06, 14:53
Når jeg får "øhhhhh... eeee.... vettikkejeg" som svar på hva som skla til for at de blir genuint lykkelige, så blir jeg litt oppgitt. Det kan da ikke være så vanskelig?...
Jeg tror man kan jobbe mot mål OG ha det bra der man er. Man er bare bevisst veien en går på.
Så fint det ville vært om alle hadde så enkle mål at de kunne oppsummere dem i en setning eller et ord.
Så fint det ville vært om alle hadde så enkle mål at de kunne oppsummere dem i en setning eller et ord.
Jeg sa ikke at jeg var ute etter _en_ setning..... Det eneste jeg skrev at jeg ble oppgitt over de som ikke hadde peiling.
Det betyr at man tenker på sine behov og for et menneske betyr det at man er reflektert og ikke går på akkord med de.
Hva er å tenke på sine behov?
Alle mennesker som har kontakt med seg selv lever ut sine behov etter beste evne. Har man ikke kontakt med seg selv og ikke kan leve ut sin egoisme, da blir det fort slik at man forsøker å leve ut andre menneskers behov og det er ikke egoisme. Da blir det slik at men dreper i kriger. Karrer til seg mere lønn for å gjøre tjeneter som tilfredstiller andre (arbeidsgiver). Eller man er så fjern fra sin egosme at man støtter seg utelukkende på andres behov hele tiden og blir selvutslettende slave for deres vilje.
Det var vatikanet som satte egosimen opp som en uting i det de erklærte mennekset som en ufullstendig skapning som bare kan oppnå verdi i fohold til styring og regler satt av Gud.
Grunnlaget for all religion er jo at mennekset skal foredles fordi det er ufullkomment. Og uten denne selbevisstheten om egen elendighet og ondskap vil ikke de religiøse ledrene ha noe makt over massene.
Så egoisme er å tilfredstille sine behov - for å elske andre - for å gi - for å leve sammen med.
Hm.
Jeg tror vel at noen kan ha behov for å leve ut visse prososiale ferdigheter for å ha det bra f. eks. Jeg kan ikke se at det er egoistisk..
Det går da veldig fint an å være veldig bevisst seg selv og sitt, og ikke gå på akkord med det selv om man får noe ut av å være i godt samspill med de rundt en...
Hm.
Jeg tror vel at noen kan ha behov for å leve ut visse prososiale ferdigheter for å ha det bra f. eks. Jeg kan ikke se at det er egoistisk..
Det går da veldig fint an å være veldig bevisst seg selv og sitt, og ikke gå på akkord med det selv om man får noe ut av å være i godt samspill med de rundt en...
"Prososiale ferdigheter" er ikke nødvendigvis prososiale selv om de kan se slik ut. For eksempel er forskjellige former for konkurranse en nødvendighet for å utvikle strategier når man skal velge ledere, eller bestemme meninger som er sosiale og viktige.
Det er ikke bare en mulighet for å kombinere selvbevissthet og siosial handling, men en nødvendighet. Så hverken selvbevissthet egoisme eller reflektert livsfilosofi går på akkord med det å være et sosialt vesen. Tvert imot.
"Prososiale ferdigheter" er ikke nødvendigvis prososiale selv om de kan se slik ut. For eksempel er forskjellige former for konkurranse en nødvendighet for å utvikle strategier når man skal velge ledere, eller bestemme meninger som er sosiale og viktige.
.
Hm. Hva har det med prososiale ferdigheter (det å frivillig kunne dele, trøste, hjelpe og være til nytte for andre) å gjøre?
Hm. Hva har det med prososiale ferdigheter (det å frivillig kunne dele, trøste, hjelpe og være til nytte for andre) å gjøre?
Begrepsforvirring.... :roll: (min)
.
Tenker ikke på den type egoisme. Mer av den at "her sitter jeg på froger i fet leilighet og har en mill. i inntekt og klager og syter over skatter og dårlig helsevesen, dessuten skal ikke mine barn gå i en klasse med barn med adhd for de ødelegger mine barn og aller helst skulle jeg ha flyttet til utlandet for der er det så lave skatter" - and belive me, dette er ikke fiksjon.
Tenker ikke på den type egoisme. Mer av den at "her sitter jeg på froger i fet leilighet og har en mill. i inntekt og klager og syter over skatter og dårlig helsevesen, dessuten skal ikke mine barn gå i en klasse med barn med adhd for de ødelegger mine barn og aller helst skulle jeg ha flyttet til utlandet for der er det så lave skatter" - and belive me, dette er ikke fiksjon.
Jeg blir veldig nyskjerrig på hvordan de har hatt det og har det jeg. Dvs hvordan de havnet i stolen med skylappene sine og det synet på livet... Hva er det som gjør at folk de verdiene de får eller har?
Hva er det som gjør at empati og det prososiale ikke utvikles? ... va er det som jør at mennesker bare vil ha mer og mer, og ikke klarer kose seg med ...livet..?
Sexy Sadie
19-09-06, 23:55
Tror de rett og slett er tatt av det "onde" og lar grådigheten styre sitt liv. :lol:
Tror de rett og slett er tatt av det "onde" og lar grådigheten styre sitt liv. :lol:
PFFFFTTT.. det var _den_ filosoferingen min!.... :lol:
Sexy Sadie
20-09-06, 00:17
De 7 dødelige syndene, veit du. :mrgreen:
De 7 dødelige syndene, veit du. :mrgreen:
Pfff... Bare syv?. Da går det bra .... :lol:
Det er ikke egoisme men kapitalisme tror jeg.
Med undertoner av klasse behov.
Kapitalist ideologer er ikke egoister men mennesker som søker trøst og trygghet i penger, i mangel på et bedre liv.
Klasse behovet er dårlig selvtillitt og bunner heller ikke i egoisme. Det kommer av et behov for å bekrefte en verdi. En verdi de ikke har i seg selv.
Sexy Sadie
20-09-06, 23:25
Hva er så en verdi i seg selv?
Hvem def. hva som er en god verdi?
Hvem def. hva som er en god verdi?
samfunnet verdsetter jo en del spesifikke verdier ut fra sin kultur. Og så er vel resten opp til hver og en..
Sexy Sadie
21-09-06, 20:16
Jeg mener det er noen universielle verdier som gjelder uansett.
Enig i det Sexy Sadie. Mennesker har moral i seg selv og trenger ikke bli tillært moral. Noen mennesker trenger imidlertid å chille og andre trenger å avlære hva de tror er moral.
Sexy Sadie
21-09-06, 22:19
Tror ikke du og jeg mener det samme, for verdier er jo kultur.
Hm. Stikkord: Lord of the flies ;)
Tror ikke du og jeg mener det samme, for verdier er jo kultur.
Verdier er kultur, men verdier er ikke nødvendigvis moral.
Hm. Stikkord: Lord of the flies ;)
Den boken sier ikke noe som helst om menneskets natur, bare at tenåringer kan være i hormonell ubalanse.
Den boken sier ikke noe som helst om menneskets natur, bare at tenåringer kan være i hormonell ubalanse.
Der er jeg uenig. Den sier vel mye om hva "uskyldige" barn kan finne på når man tar bort samfunnets normer og regler (det som er forventet) . Og dermed skal få leseren til å tenke på hva de voksne kan være i stand til.
Vi har også den saken jeg så en dokumentar om for så lenge siden. Het den blue wave? Det var en klasse der man begynte å rangere menneskeverdet til ungdommene etter øyefargen deres. Det gikk veldig veldig dårlig... Mange fikk da øynene opp for hvordan det som skjedde under 2. verdenskig og antisemetismen var mulig..
Verdier er kultur, men verdier er ikke nødvendigvis moral.
Likte denne jeg.
Sexy Sadie
22-09-06, 12:40
Barna er nok ikke så snill på bunnen. De må lære seg det.
Likte denne jeg.
Ja, den var bra. Mankan vel si at noen setter verdien høyt når moral er lav.
Men på den andre siden, så er vel også verdi kulturbestemt.
kanman ikke da si at verdi følger moral i et gitt samfunn?
I Afrika er barnekrigerne fryktet ja..
Vær varsom for de som vil lære barna moral, de har ikke alltid gode intensjoner.
Sexy Sadie
06-10-06, 19:50
Konkretiser gjerne, takk.
Tja, f.eks. er det jo en grunn til at menn flokker inn til militæret i 18-19 års alderen med rare inntrykk i øynene. Det er jo og en grunn til at folk ser ut til å stole blindt på myndighetene eller at man alltid tømmer hjertet sitt for både politiet og domstoler.
Sexy Sadie
08-10-06, 20:37
Tja, f.eks. er det jo en grunn til at menn flokker inn til militæret i 18-19 års alderen med rare inntrykk i øynene. Det er jo og en grunn til at folk ser ut til å stole blindt på myndighetene eller at man alltid tømmer hjertet sitt for både politiet og domstoler.
Nå synes jeg faktisk at førstegangstjenesten er positiv for fyrene. Det er greit å komme unna kjøttgrytene til hu mor, få disiplin og å bo hjemmefra en stund.
Og den moralen har du lært.
Jeg synes det var helt greit i militæret, jeg lærte masse. Men jeg er slettes ikke sikker på hvilken moral jeg lærte.
Lære moral i militæret , ja det ville vært en god dag :lol:
Vi hadde sikkert en slik dag, men alle dagene på klasserommet var forferdelig kjedelige.
Ja, jeg vet dere hadde *en* slik dag.
Jeg fikk med meg en del moralske taler, teller det?
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.