Se full versjon : Fundering rundt begrepet muslim
Jeg så et program på NRK1 i forrige uke, tror det het Reflektor. Der hadde en journalist møtt en muslimsk iman her i Norge, en morgendagens muslim, en som visstnok skal være ledende i miljøet. (Noen som så programmet?) I alle fall, på slutten av programmet fortalte han at det ikke finnes noe som heter moderate muslimer og fundamentale muslimer, en muslim er en muslim. Hva med våre politikere som hele tiden snakker om moderate muslimer og USA som snakker om fundamentalister. Betyr det at alle muslimer leser koranen bokstavlig da? Er norges muslimer like ekstreme som disse som styrte flyene inn i tårnene? Er norges moderate muslimer, egentlig ekstreme? Hvorfor snakker politikere om moderate muslimer hvis det ikke finnes?
Jeg er forvirra... :shocked:
overskrift rettet av SS, moderator.
Sexy Sadie
11-09-06, 22:24
Snakker den her imamen for alle muslimer i Norge altså?
Snakker den her imamen for alle muslimer i Norge altså?
Han mente det selv ja.
I alle fall, på slutten av programmet fortalte han at det ikke finnes noe som heter moderate muslimer og fundamentale muslimer, en muslim er en muslim. Hva med våre politikere som hele tiden snakker om moderate muslimer og USA som snakker om fundamentalister. Betyr det at alle muslimer leser koranen bokstavlig da?
:knegg: Du må ikke tro alt du hører, Zenaria!
Det finnes like mange forskjellige muslimer som det finnes andre folk. Og om denne imamen ikke skjønte vitsen inn i å dele folk inn i underkategorier, så sier det ikke stort mer enn akkurat det. At denne imamen ikke liker å dele folk inn i underkategorier.
Det er vel litt som med kristne, er det ikke? Den gjennomsnittlige nordmann er like kristen som en "moderat muslim" er muslim, men så fins det mer aktivt troende av begge sortene, som praktiserer troen sin i en helt annen grad enn disse verdslige "kristne" og "muslimer"?
Sexy Sadie
11-09-06, 23:07
Han mente det selv ja.
Sånt makter jeg ikke.
Som om muslimene trenger talsmenn. :roll:
Sånt makter jeg ikke.
Som om muslimene trenger talsmenn. :roll:
Det er klar at muslimene trenger en talsmann. Vi kristne har jo Paven. :nemlig:
Det er vel litt som med kristne, er det ikke? Den gjennomsnittlige nordmann er like kristen som en "moderat muslim" er muslim, men så fins det mer aktivt troende av begge sortene, som praktiserer troen sin i en helt annen grad enn disse verdslige "kristne" og "muslimer"?
Jo jeg vet jo det. Men når han sier at det ikke finnes moderate muslimer hvorfor snakker da norske politikere om moderate muslimer. "De finnes ikke"- sier han. Blir litt redd over at det ikke finnes moderate muslimer... :shocked:
Sexy Sadie
11-09-06, 23:59
Han snakker i alle fall ikke for meg. :skremt:
Akkurat. Når det er 1 milliard muslimer, er det fremdeles bare "1000 (eller noe slikt)" i Al'quadia.
BeltePenis
12-09-06, 00:45
Nåja, katolikkene i det minste... :wink:
Har ikke sett programmet, men han må jo mene at er man muslim, så er man muslim. Man er ikke littegranne muslim, eller veldig mye muslim. "Jeg er mer muslim enn deg"-måten eksisterer ikke. Men så er det hvordan man tolker og utøver koranen da, det blir jo en litt annen sak. Muslimer med enkelte ekstreme og såkalt fundamentalistiske tolkninger blir jo kalt fundamentalistiske muslimer av oss, men er ikke sikkert det innad i miljøet eksisterer sånne nyanser. Og så er jeg veldig trett og sånn, spiser litt kveldsmat. Skogsbærblanding med vaniljesaus.
Det er veldig mange som sier både "jeg er mindre muslim enn deg" og "jeg er mer muslim enn deg."
Ok? Det var vel mest sånn jeg så for meg imanen tenkte, men jeg har ikke hørt noen si akkurat ting sånn som det. Men jeg vet svært lite om akkurat det.
Jeg kjenner ikke så mange imamer, men det inntrykket jeg har er at de generelt blir veldig lei seg av at folk ikke er muslimer.
Det vil jeg tro. Sånn er det nok med de fleste trosretningene.
Zenaria: Muslin....g?
Jo jeg vet jo det. Men når han sier at det ikke finnes moderate muslimer hvorfor snakker da norske politikere om moderate muslimer. "De finnes ikke"- sier han. Blir litt redd over at det ikke finnes moderate muslimer... :shocked:
Men Zenaria, selvfølgelig finnes det moderate muslimer, det er jo mange, mange som kaller seg selv moderate muslimer.
Men hva legger egentlig du i ordet moderat og ikke moderat muslim, siden det skremmer deg slik?
Man er ikke enten fundamentalist eller moderat og det er uansett ikke slik at de som ikke er moderate er "farlige".
Lystløgner
12-09-06, 13:48
Jeg garanterer at jeg er mye mindre muslim enn de fleste imamer. Med unntak for ateistiske imamer.
Men Zenaria, selvfølgelig finnes det moderate muslimer, det er jo mange, mange som kaller seg selv moderate muslimer.
Men hva legger egentlig du i ordet moderat og ikke moderat muslim, siden det skremmer deg slik?
Man er ikke enten fundamentalist eller moderat og det er uansett ikke slik at de som ikke er moderate er "farlige".
Han sa, for å være muslim må man følge koranen. Der står det bl.a at en god muslim bør ha 4 koner. Mange i dag klarer ikke å tilfredstille disse krav fordi norge forbyr flerkoneri. Mannen sier, han ikke være et godt menneske hvis han ikke har flere koner, se på den norske mannen, han klarer ikke å holde seg bare til en kone, derfor må vi ha max 4. Bla bla bla..
En annen ting han sa var at han ikke kunne håndhilse på journalisten, fordi det står i koranen. Hun måtte respekterer det. Det gjorde hun. Men hva med respekt andre veien? Jeg synes det var mangel på respekt han han ikke håndhilste på henne.
Sexy Sadie
12-09-06, 18:17
Han sa, for å være muslim må man følge koranen. Der står det bl.a at en god muslim bør ha 4 koner. Mange i dag klarer ikke å tilfredstille disse krav fordi norge forbyr flerkoneri. Mannen sier, han ikke være et godt menneske hvis han ikke har flere koner, se på den norske mannen, han klarer ikke å holde seg bare til en kone, derfor må vi ha max 4. Bla bla bla..
Faktisk så sier Quranen at en mann ikke kan ha flere koner enn en. Boken sier ettertrykkelig at en mann kan ha fire koner hvis han klarer å behandle alle likt. Men det går ikke an å behandle alle likt, derfor så er faktisk Quranen i mot flerkoneri.
Han sa...
Han sa, ja. Hva så? Mange kristne sier at sånn og sånn må kristne være, uten at andre kristne er enige i det. Sånn er det med muslimer og. Det finnes en god del mennesker som tror de har "svaret" og definisjonen på vegne av andre, men det har de altså ikke.
Hørte en kommentar fra POT her om dagen som var ganske bra. De deler muslimene inn i Muslimer, Islamister og Ekstreme Islamister.
En muslim er en som følger Koranen i mer eller mindre grad. Siden Koranen skal være nedtegnet av Gud skal det i prinsippet ikke være mulig å tolke noe av Koranen. Derfor kan ingen muslimer være noe annet enn fundamentalister.
En Islamist er en som ønsker at flest mulig stater skal følge Sharia-lover. Sharia-lover er såvidt jeg vet ikke en del av Koranen men derimot en samling lover oppfunnet og vedtatt av en gjeng imamer. Lovene er en samling barbariske lover som åpenbart tilhører et middelaldersamfunn.
De ekstreme islamistene er de som driver med terror og mener at alle vestlige bør utryddes fordi de er en trussel mot Islam. M.a.o. en gjeng med gærninger.
Selvsagt er det den siste grupperingen POT er interessert i å følge med på. Han nevnte også at flertallet av disse ekstreme islamistene til vanlig var "lovlydige borgere" og ikke en del av a/b-gjengen o.l. som ikke er noe annet enn simple banditter. Rett og slett fordi de ikke ønsker å tiltrekke seg uønsket oppmerksomhet før de slår til. Han mente også at det relativt sett blir klekket ut få ekstreme her til lands fordi de fleste har det ganske greit og får lite juling i media i motsetning til andre land.
Han sa, ja. Hva så? Mange kristne sier at sånn og sånn må kristne være, uten at andre kristne er enige i det. Sånn er det med muslimer og. Det finnes en god del mennesker som tror de har "svaret" og definisjonen på vegne av andre, men det har de altså ikke.
Grunnen til at jeg henger meg litt opp i hva han sa er at han er den ledende muslim i Norge. Han var visst på toppen. Drev å underviste i fengsel, underviste barn og unge gutter. Han legger grunnlaget for hva muslimer i dette land skal tenke og mene om saker og ting og han var ganske ekstrem etter min mening. Han mente også at vesten feilaktig beskylte muslimer for å stå bak terrror i London, spania, New York osv. Dette synes jeg var ganske drøyt.
Sexy Sadie
12-09-06, 22:59
Og den her fyren går løs?
http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/5764114.html
– I et islamsk land støtter jeg sharialovene fullt ut, også steining av folk som har vært utro, svarte imam Sakandar i nettmøte.
– Hva slags råd vil du gi dine unge muslimske elever når de spør hvilken lov som er sterkest, norsk lov eller koranen, spurte en deltager.
Og imam Sakandar svarte at han råder sine elever til å praktisere islamsk lov innenfor rammen av norsk lovgivning.
Sexy Sadie
12-09-06, 23:07
Da taler han i mot norsk lov og bør stoppes.
Jeg har tenkt på det programmet i flere dager nå, skjønner ikke at hans meninger får mer oppmerksomhet. Vi er så likegyldige.
http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/5765659.html
http://www1.nrk.no/nett-tv/hastighet.aspx?retururl=http%3a%2f%2fwww1.nrk.no%2 fnett-tv%2fklipp%2f186768
http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/5766112.html
Verdens største og rikeste muslimske misjonærnettverk betaler også reisen og oppholdet for Sakandar. Han blir invitert sammen med 300 andre lærde og mektige muslimske menn fra hele verden.
Kompromissløs korantolkning
Etter nærmere undersøkelser finner vi ut at Rabitas formål er å spre en saudi-arabisk versjon av islam til hele verden. Ideologien deres er kompromissløs korantolkning, og er i praksis helt lik den på profeten Muhammeds tid.
Ideologien ligner på den «Talibanstyret» i Afghanistan styrte etter fra 1996 til 2001.
Vi er så likegyldige.Hva kan man egentlig gjøre...? :?:
Da taler han i mot norsk lov og bør stoppes.
Skal man ikke få lov å kritisere norsk lov?
Sexy Sadie
13-09-06, 00:04
Når forslagene hans til "forbedring" er sprengte, så ja.
Når forslagene hans til "forbedring" er sprengte, så ja.
hehehe. Jøss. Er du kommunist eller noe? Det er ganske radikalt å være imot ytringsfrihet.
Sexy Sadie
13-09-06, 00:08
hehehe. Jøss. Er du kommunist eller noe? Det er ganske radikalt å være imot ytringsfrihet.
Jeg er ganske i mot islam til tider. Særlige slike imamer.
Det er forskjell på å tale imot norsk lov og å oppfordre til lovbrudd. Jeg kan imidlertid ikke se at han har oppfordret til lovbrudd da han sier at muslimene likevel skal holde seg innenfor norsk lov.
At mannen er sinnsyk derimot, det er vel en annen sak.
Sexy Sadie
13-09-06, 00:10
Han prøver grensene. :lol:
Jeg er ganske i mot islam til tider. Særlige slike imamer.
Svar på spørsmålet.... :ror:
Det er forskjell på å tale imot norsk lov og å oppfordre til lovbrudd. Jeg kan imidlertid ikke se at han har oppfordret til lovbrudd da han sier at muslimene likevel skal holde seg innenfor norsk lov.
Han har ikke oppfordret til lovbrudd.
Sexy Sadie
13-09-06, 00:19
Svar på spørsmålet.... :ror:
Jeg er ikke kommunist.
Hva kan man egentlig gjøre...? :?:
Jeg vet ikke, men det er et jævla godt spørsmål.
Jeg vet en ting, jeg har ikke lyst til å bo i et samfunn med fundamentalister. Jeg vil ikke ha en nabo som synes det er greit at kona hans steines hvis hun er utro. Jeg har ikke lyst til å ha en nabo som synes det er greit å sprenge i filler uskyldige mennesker og som støtter terror. Listen er lang....jeg trodde på det "gode samfunn" - der menneskser kunne få leve i frihet og der religion var en personlig og privat og der mennesker kunne passe sine egne saker.
Jeg liker bare ikke utviklingen....
Jeg er ikke kommunist.
Men du er imot ytringsfrihet for muslimer?
Sexy Sadie
13-09-06, 00:30
Jeg liker ikke islam, jeg liker ikke at den her fyren og slike som ham agiterer for sharialovgivning skal gjelde for muslimer innen familiesaker.
Du sidestiller det litt med ytringsfrihet for nazister right?
Jeg liker ikke islam, jeg liker ikke at den her fyren og slike som ham agiterer for sharialovgivning skal gjelde for muslimer innen familiesaker.
Ja, men enten er du for eller imot ytringsfrihet. Hvis du er imot ytringsfrihet for enkelte grupperinger er du i praksis imot ytringsfrihet. I slike saker er det viktig å ikke la følelser ta overhånd ellers vil dine egne holdninger bite seg selv i halen.
Sexy Sadie
13-09-06, 00:37
Men du er imot ytringsfrihet for muslimer?
Når de uttaler ting som han her gjør, så er han på grensen til at han faktisk bør få munnen sin lukket.
Hvordan forestiller du deg at man skal lukke munnen på han SS?
Når de uttaler ting som han her gjør, så er han på grensen til at han faktisk bør få munnen sin lukket.
Vil du da også forby NKP, RV og HV fordi du ikke liker det de sier?
Sexy Sadie
13-09-06, 00:42
Hvordan forestiller du deg at man skal lukke munnen på han SS?
Jeg tenkte ikke jeg skulle kysse ham. :lol:
Okay, hvis du kysset han for å få han til å holde munn hadde jeg syntes det var helt greit. Men skulle du lage en kontrollapparat som bestemte hvem som skulle få snakke, som slettet det de mente ikke passet og slo de som snakket uoppfordret, overvåket alle meninger og kontrollerte post - så hadde jeg blitt mindre blid. Eller isolerte leire for holde brysomme meninger ute av samfunnet kanskje? Det høres litt kjent ut, SS.
Sexy Sadie
13-09-06, 00:48
Nja, nå må ikke du tiltro meg så mye planer for den fyren.
Jeg vet en ting, jeg har ikke lyst til å bo i et samfunn med fundamentalister. Jeg vil ikke ha en nabo som synes det er greit at kona hans steines hvis hun er utro. Jeg har ikke lyst til å ha en nabo som synes det er greit å sprenge i filler uskyldige mennesker og som støtter terror. Listen er lang....jeg trodde på det "gode samfunn" - der menneskser kunne få leve i frihet og der religion var en personlig og privat og der mennesker kunne passe sine egne saker.
Jeg liker bare ikke utviklingen....:nemlig:
Jeg studerte religionsvitenskap på NTNU og skrev en oppgave om forholdet mellom religion og politikk i islam og jødedommen. Skulle nesten lagt den ut her nå, men jeg har visst rotet den bort. Fikk god karakter også. :lol:
Sexy Sadie
13-09-06, 00:55
Jeg studerte religionsvitenskap på NTNU og skrev en oppgave om forholdet mellom religion og politikk i islam og jødedommen. Skulle nesten lagt den ut her nå, men jeg har visst rotet den bort. Fikk god karakter også. :lol:
Islam er jo en politisk religion, og universalistisk også.
Islam er jo en politisk religion, og universalistisk også.
I utgangspunktet ikke, men den blandes veldig sammen med politikk i de fleste muslimske samfunn. Da tenker jeg spesielt på land der sharia etc. utføres. Eks. Iran og Saudi Arabia. Det er jo det samme med kristendommen. For eksempel i Roma står jo katolisismen veldig sterkt.
Sexy Sadie
13-09-06, 01:06
Mnja, men kristendommen har jo alltid hatt den geniale tesen om at å Gi Gud hva Guds er, og keiseren hva keiserens er..
å Gi Gud hva Guds er, og keiseren hva keiserens er.. :?:
Mnja, men kristendommen har jo alltid hatt den geniale tesen om at å Gi Gud hva Guds er, og keiseren hva keiserens er..
Historisk sett har mange av krigene og overgrepene i Europa skyldes konfliktene mellom pavedømmet og kongene.
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/11sept/article1456866.ece
Ikke pokker om jeg lar denne paven uttale seg på vegne av meg.
Jeg tror disse moderate muslimene er som den norske lissomkristne. Akkurat som at den norske liksomkristne anses som kristne av de kristne blir ikke de moderate muslimene ansett som muslimer av de mindre moderate muslimene?
Fanatikere i alle leire.
Jepp.
Men noen fanatikere ber om at syke skal bli friske, andre fanatikere sprenger seg selv og uskyldige mennesker i luften.
Jeg liker bare ikke utviklingen....
Men Zenaria, at noen er fundamentalist betyr ikke at fyren verken er farlig, slem, eller noe annet kjipt. Det er forskjellige definisjoner på fundamentalister, og som med folk ellers må man faktisk se person til person for å skjønne hva noen står for.
Ja, han er lederen i et råd, en samling av mange imamer i Norge. Disse imamene derimot, er ikke enige seg imellom, han bestemmer ikke over dem, eller dikterer hva de mener. Det er ikke slik det fungerer.
Når det kommer til naboer som synes det er greit å sprenge folk i lufta - da vet du i alle fall at han her ikke er det. Tvert imot, han tror jo ikke at muslimer er i stand til å gjøre dårlige gjerninger. Noe ala kristne som tror at kristne er snillere enn andre og ikke kan være slemme. Derav all oppmerksomheten i forbindelse med 11. september, han tror i likhet med 1/3 av USA sin befolkning at det er USA selv som sto bak terrorangrepet. Han har nemlig sett filmen som det vises til her på NK, og er overbevist.
Men selvfølgelig har vi folk som støtter terror i Norge. Vi har folk som mener det er greit å bombardere Irak, vi har folk som produserer våpen til Irak, vi har folk som tjener penger på Guantanamotorturen. Og sannsynligvis finnes det noen muslimer som synes terror er greit og. Men det er ingen ting som tyder på noe annet enn at disse er ytterst få. Tvert imot.
Jepp.
Men noen fanatikere ber om at syke skal bli friske, andre fanatikere sprenger seg selv og uskyldige mennesker i luften.
Og noen fanatikere sprenger abortklinikker og dreper leger fordi det er guds vilje. Vi har dem vi også.
Men Zenaria, at noen er fundamentalist betyr ikke at fyren verken er farlig, slem, eller noe annet kjipt.
Men indoktrinert?..
Men indoktrinert?..
Hva legger du i indoktrinert? Det er ikke det samme som fundamentalist, nei.
Hva legger du i indoktrinert? Det er ikke det samme som fundamentalist, nei.
Indoktrinert er de som må lære koranen og leve etter den. De har ikke fått noen valg til å lære om en annen levevei eller har noen valg. En gang muslim, alltid muslim ifølge muslimer selv. :wink:
Man blir ikke indoktrinert av å lære seg Koranen, like lite som man blir indoktrinert av å lære seg Bibelen eller Marx eller Gyldendals store.
Alle mennesker har et valg, også i muslimske miljøer.
Definisjonen av muslim er litt morsom, for noen legger en helt religiøs betydning i det som er slik at vi alle faktisk er født muslimer. Du og jeg også. Det er en måte å se det på. Noen krisnte mener at alle gode gjerninger vi gjør stammer fra Gud, og at et godt menneske per def er et kristent menneske. Dette er litt i samme gata.
Om man vokser opp i et miljø hvor alle tenker likt, og hvor det er en del gruppepress på å tenke likt, så er det selvfølgelig vanlig å tenke det samme til man er oppe i tenårene et sted. Da er det jo ofte slik at jo strengere man har vært hjemme på at slik skal det tenkes, jo større blir opprøreret. Også i muslimske miljøer.
Om man bare får servert en type tolkninger på verden, så blir man farget av det. Men det er ikke skumlere synes jeg, at folk blir farget av VG og Dagbladet enn av moskeen de går i, for av de moskeene jeg har kjennskap til, og de muslimske miljøene der jeg kjenner folk, er de akkurat like oppegående, akkurat like dumme og akkurat like fordomsfulle som i de norske miljøene jeg kjenner til.
Men i takt med fremmedfrykt begge veier, så blir folk mye mer paranoide på begge sider. Når det skjer noe i som slås stort opp i media så har jeg norske bekjente som ser skremmende muslimer over alt. Og jeg har musliske bekjente som føler at det de får blikk fra truende nordmenn som helst vil ha dem vekk.
Er det noe jeg er redd, så er det denne fremmedfrykten som gjør oss paranoide, redde, fientlig instilte og historisk sett er det som kan fære til forferdelige historiske hendelser vi ikke bare gjerne vil glemme, men som vi også skammer oss over i ettertid.
Man blir ikke indoktrinert av å lære seg Koranen, like lite som man blir indoktrinert av å lære seg Bibelen eller Marx eller Gyldendals store.
Nei, men når man bare har kjennskap til en "sannhet", da er du indoktrinert.
Pip, en gang muslim - alltid muslim, det er noe de alltid sier. Du er født muslim og kan ikke bli noe annet.
BeltePenis
16-09-06, 02:40
I f eks Afganistan tror jeg ikke fattige unge menn har noe valg i det hele tatt, og måten talibanbevegelsen "skolerer" de unge mennene på er jo indoktrinering i praksis.
I mange muslimske land finnes det ikke alternativ til koranen. Hvordan kan da de som vokser opp i et muslimsk miljø ha et reelt valg? Når mange muslimske land også kjører på med sharialovgivning øker det ikke akkurat valgalternativene...
Nei, men når man bare har kjennskap til en "sannhet", da er du indoktrinert.
Ja, men hvor lenge varer det i vårt samfunn? Sannynligivs lengre om sannheten man bare har kjennskap til er fra VG og Dagbladet enn fra Koranen.
Pip, en gang muslim - alltid muslim, det er noe de alltid sier. Du er født muslim og kan ikke bli noe annet.
Ja, men man må fortå hva som ligger i det. I noen land er det forbudt å konvertere, det er ikke religionsfrihet. Og det er forferdelig. (Selv om folk som lever under slike regimer som oftest er mer kritiske til de som krever noe slikt, enn vi som er utenfor.)
Men tanker bak for mange er jo en slags fornektelse, eller en tro på at det "er slik". Som jeg skrev over, vi er alle muslimer i noens tankegang. Det er rett og slett en definisjon på det å være menneske.
I f eks Afganistan tror jeg ikke fattige unge menn har noe valg i det hele tatt, og måten talibanbevegelsen "skolerer" de unge mennene på er jo indoktrinering i praksis.
Det er jo det jeg skrev og, at i enkelte miljøer så er det slik. Men for å være indoktrinering, så må jo folk tro på det som blir sagt, og det er aldri slik at hele samfunn tror på religiøse eller politiske sannheter. Taliban, eller Iran siden 80-tallet minner om kommunistsovjet, man tar på seg en ytre maske av "rettroenhet", og du har en stor saueflokk som alltid er på maktas side, uansett hva den er. Men virkelig indoktrinasjon, den betyr at man har en overbevisning om at det man mener er rett.
I mange muslimske land finnes det ikke alternativ til koranen. Hvordan kan da de som vokser opp i et muslimsk miljø ha et reelt valg? Når mange muslimske land også kjører på med sharialovgivning øker det ikke akkurat valgalternativene...
Jeg vet ikke hvilket land du snakker om. Jeg tror at de landene som har hatt islamistisk styre er omtrent i samme situasjon som kommunist sovjet var, som sagt. Men i land som Afghanistan og Iran, så er det fremdeles mange som kjenner til en helt annen måte å leve på, da det bare er noen tiår siden det var sekulære land.
Appropos indoktrinering ta en kikk på Scientologene, de er er eksperter på området. Ellers må det jo sies at norske moskéer nok er barnemat i forhold til enkelte kristne skoler og vekkelseskirker.
Sexy Sadie
16-09-06, 19:55
Tja, en god muslim skal jo leve som Muhammed, er det kvinner nok til alle de her muslimene? :lol:
Tja, en god muslim skal jo leve som Muhammed, er det kvinner nok til alle de her muslimene? :lol:
Et godt spørsmål da de i disse landene setter mest pris på gutter. Jeg mener å ha lest et sted at om noen ti- år er det underskudd på kvinner i disse landene fordi jentebarn oftere dør enn guttebarn p.g.a dårlig stell.
Sexy Sadie
17-09-06, 17:37
Det kan stemme. Det teite er jo at unge menn finner seg i at eldre velstående menn får i alle de unge kvinnene.
Et godt spørsmål da de i disse landene setter mest pris på gutter. Jeg mener å ha lest et sted at om noen ti- år er det underskudd på kvinner i disse landene fordi jentebarn oftere dør enn guttebarn p.g.a dårlig stell.
Hva er disse landene? De jeg har lest om som har et stort problem med jenteoverskudd er Kina og India. Og vel er det en god del muslimer i India, men det ikke så mange muslimer.
At jenter har dårligere kår enn gutter i oppveksten er ikke et muslimsk fenomen, men et fattigdomsfenomen som du finner over alt, og også fant i Norge for bare 100 år siden.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.