Se full versjon : Stemmene telles opp i Sverige
Jeg regner med de fleste har fått med seg at det er valg i Sverige for tiden, og at stemmene nå telles opp? Resultatene legges ut her ( http://www.aftonbladet.se/flash/val2006/val06_Staplar_440x240i.html ) fortløpende.
Hvem heier dere på?
noen innlegg i den her tråd er borte, jeg tok meg den frihet å slette noen kjerringinnlegg. SS, moderator
Sexy Sadie
17-09-06, 22:33
Ikke han der som vil legge ned velferdsstaten i alle fall.
Sossene, men det ser ut til at det blir borgelig. Svenskene har lyst på forandring og tror at dette er veien og gå...vel vel... :anerikke:
Det blir blått nå, og det er bra. Velferd har de nok av.
Moderat interessert i det valget. Bekymret for hva Sverigedemoktratene kan finne på i en vippeposisjon, og bekymret for mer fremmedfiendtlighet i Europas mest fremmedfiendtlige land.
Sexy Sadie
18-09-06, 00:22
Den der må du argumentere mer for, Gongen.
Det gikk veien, gitt! :lykkelig:
Det gikk veien, gitt! :lykkelig:
Hvilken vei?
:?:
Hvilken vei?
:?:
Til høyre.
Den der må du argumentere mer for, Gongen.
Sverige er det landet i Vest Europa med de strengeste innvandring og asyllovene, samt og anekdotisk sett det landet med sterkest høyre-ekstreme grupperinger og mest rasistisk motivert vold.
Sexy Sadie
18-09-06, 01:02
Sverige er det landet i Vest Europa med de strengeste innvandring og asyllovene, samt og anekdotisk sett det landet med sterkest høyre-ekstreme grupperinger og mest rasistisk motivert vold.
Hvorfor skal Sverige slippe inn alle som vil inn i Sverige da? :wink:
Arbeidskraft, for å øke BNP, slik som andre Europeiske land gjør. Og flykninger fordi de faktisk har plass og råd til det.
Sexy Sadie
18-09-06, 01:05
Jeg er ikke helt enig, hvilke arbeidsplasser er det svenskene ikke kan betjene selv? Er det dritjobbene du snakker om?
Hva med å gi folk skikkelig betaling, så hadde folk tatt skitjobber.
Studier fra f.eks. Spania viser at BNP øker med 2% ene og alene pga. innvandringen.
Vet du hvorfor også?
Det er jo temmelig høy arbeidsledighet i Sverige nå da, så arbeidsinnvandring er kanskje ikke det de har størst behov for?
Den ekstremismen som det snakkes om her, bør det jo helt klart gjøres noe med. Den har jo blomstret fram til nå, under socialdemokraternas styre, så vi kan jo håpe at det blir bedre. Det også. ;)
Det er jo temmelig høy arbeidsledighet i Sverige nå da, så arbeidsinnvandring er kanskje ikke det de har størst behov for?
Den ekstremismen som det snakkes om her, bør det jo helt klart gjøres noe med. Den har jo blomstret fram til nå, under socialdemokraternas styre, så vi kan jo håpe at det blir bedre. Det også. ;)
Jeg klarer simpelten ikke la være å assosiere høyresiden i skandinavia med han der man ikke nevner som styrer USA og "Israel har alltid rett" gjengen i resten av verden.
Men jeg prøver jeg prøver å guud som jeg prøver. Men nei.
Det lukter BUSH og Israel av hele gjengen rett gjennom det stinkende barbervennet og de giftige parfymene.
Det er bare 6 % arbeidsledighet i sverige og det er da ikke mye, tviler på at de trenger så mye arbeidsinnvandring, vi har jo en drøss av svensker her i landet som jobber fordi de ikke får jobb hjemme.
Arbeidsledigheten i Spania er enda høyere, men samtidig er det et økonomisk faktum at de ikke hadde hatt noen vekst i Spania i det hele tatt uten arbeidsinnvandring. Nå har de en vekst på 2% av BNP ene og alene pga. arbeidsinnvandringen. I Spania er man lykkelige over innvandringen og ser ikke på det som noe problem i det hele tatt.
Poenget er at selv om det er 4% eller 6% arbeidsledige betyr ikke det at man har 4% eller 6% tilgjengelig arbeidskraft.
I Spania er man lykkelige over innvandringen og ser ikke på det som noe problem i det hele tatt.
Isåfall er det merkelig at de tupper Afrikanerne hjem igjen.
De gjør jo faktisk nesten ikke det da. Det er jo derfor de strømmer til Kanariøyene. Imidlertid ønsker Spania at man skal formelt søke før man flytter inn i landet.
Jeg klarer simpelten ikke la være å assosiere høyresiden i skandinavia med han der man ikke nevner som styrer USA og "Israel har alltid rett" gjengen i resten av verden.
Men jeg prøver jeg prøver å guud som jeg prøver. Men nei.
Det lukter BUSH og Israel av hele gjengen rett gjennom det stinkende barbervennet og de giftige parfymene.
Baserer du ditt politiske syn på parfyme, BEM?
Baserer du ditt politiske syn på parfyme, BEM?Nei, men jeg har intrykk av at hele høyrefløyen gjør det.
De gjør ikke det.
Ok.
*Løpe å stemme* :knegg:
Jeg må være i veeeeldig godt humør før jeg begynner å debbatere høyre - venstre bevegelsene for det er så omfattende og jeg blir oppgitt og lei meg.
Det omfatter EU - Krig - død - angst - dumhet i et så dyptgripende omfang for meg at det føles lettere å ta rennfart å sykle vannrett inn i helvete.
Så foreløpig..... peace and love.
Peace and love right back at you, BEM!
Bare en liten ting, om høyresiden danner sin politikk på grunnlag av parfyme, hva bruker da venstresiden? *veldig forsiktig, men også veldig ledende spørsmål*
Peace and love right back at you, BEM!
Bare en liten ting, om høyresiden danner sin politikk på grunnlag av parfyme, hva bruker da venstresiden? *veldig forsiktig, men også veldig ledende spørsmål*
Jeg har en diffus tanke om at venstresiden forsøker å se igjennom forbrukskulturen og bygge trygghet på tvers og på tross av kapitalistsike mekansimer. Derfor bruker høyrebevegelsen økonomisk trygghet som eneste argument for felleskap og samhold. Og bruker det for alt det er verdt mot venstre orienterte mennekser.
Og jeg tror at grunnholdningene går i retning av indre verdier og liv. Om menneksets verdi fordi det er menneske, og ikke produksjonsenheter, og om tanker rundt felles ansvar - solidaritet og samhold.
Da blir parfyme, makt og rolle kodeks og andre symboler på ytre suksess mindre viktig.
Aladin Sane
24-09-06, 20:50
Det er bare 6 % arbeidsledighet i sverige og det er da ikke mye, tviler på at de trenger så mye arbeidsinnvandring, vi har jo en drøss av svensker her i landet som jobber fordi de ikke får jobb hjemme.
Det er den åpne arbeidsledigheten som er 6 %. Ser man på antall mennesker i Sverige som er i yrkesaktiv alder, med arbeidsreserve, som står utenfor arbeidslivet, kommer man over 15 %. I likhet med i Norge bruker man uføretrygding og tidligpensjonering som alternativ til åpen ledighet. Hva godt kommer det ut av det for de som faktisk vil jobbe (og dem er det mange av)?
Sverige er et av verdens beste land å bo i - lett å si om du har jobb.
Jeg ser ikke helt problemet så lenge de 6-15%'ene får nok penger til livsopphold. Imidlertid, der som her, så er det titusenvis som lever under fattigdomsgrensen. Jeg er helt for borgerlønn. Det er absurd i et moderne mekanisert og teknologisert industrisamfunn at vi ikke skal ta oss råd til å betale for livsoppholdet til de ressurssvake. Vi har mer enn nok ressurser og varer til å fø og bebo alle. Det hele bunner ut i en narsistisk sosial darwinisme.
Aladin Sane
25-09-06, 14:33
Feiende flott, gitt.
Problemet når over 15 % av arbeidsstokken er inaktiv, passivisert på sidelinjen, er at det etterhvert blir problematisk å bekoste den velferden som skal gå til de som trenger det. Og borgerlønn? Hah! Hvor er motivasjonsfaktoren for å jobbe dersom alle skal kunne heve en borgerlønn? Hvordan blir den sosiale velferden for dem som virkelig har behov for offentlig inntekssikring, dersom man skal ha en borgerlønn med like rettigheter for alle, samme utbetaling etc.?
Dersom mer penger hadde vært det saliggjørende i slike sammenhenger ville vi aldri hatt slike problemer i Norge, eller i Sverige for den del. Det er mer enn nok penger i systemet i dag, til å hjelpe de menneskene som har behov for denne type hjelp og til å gi en ny sjanse for tilbakeføring til arbeidslivet for de som har arbeidsreserve.
Du argumenterer som om vi lever i en tidsalder 50-100 år tilbake, hvor arbeidskraft faktisk delvis var målt i muskelkraft. Slik er det jo bare ikke lengre. Vi har teknologi og maskiner som gjør det meste av arbeidet for oss. I tillegg til dette kommer det faktum at BNP har økt jevnt og trutt de siste 100 årene. Da sitter man igjen med to faktorer. 1) Mye mer materielle goder 2) Langt flere ubrukelige jobber og arbeidsledige. Den logiske konsekvensen må da være at man innfører borgerlønn, men samtidig premierer arbeid mer enn borgerlønnen.
Aladin Sane
25-09-06, 21:29
Jeg vet ikke riktig om jeg forstår koseptet med brogerlønn, slik du snakker omdet. Mener du borgerlønn som en grunnleggende overføring fra det offentlig til hver enkelt av oss? Eller mener du borgerlønn som en type lønn det offentlige gir mennesker uten lønnsinntekt? Hvis det er det siste: Hva skiller dette fra det velferdssystemet vi har i dag, med trygd og sosialhjelpsløsninger til å gi inntektssikring til de som trenger det? Hvis det er det første: WHAT? Mener du folk skal premieres bare for å være i live? Det er greit at du korrigerer og sier arbeidsinntekt skal lønne seg mer enn arbeidsinntekt, men på hvilken måte skal man i det hele tatt motiveres til arbeid dersom det offentlige i utgangspunktet står der med sjekken?
Nå er jo dette også et spørsmål om sum, hvor stor vil borgerlønnen din være pr. mnd.?
Det du skriver om maskiner etc. ... Vel, kal meg gjerne konservativ, men en forutsetning for utvikling og fremskritt ligger faktisk ikke i å stole på maskinene, for å si det litt matrix. Hvem gidder vel å lage fremtidens "maskiner" dersom man kan leve fett uten å gjøre noen ting?
Ja, jeg mener en fast borgerlønnsordning justert for inflasjon og prisvekst hvert år for de som ikke jobber/er syke/fattige. Det ville faktisk spare enorme summer i byråkrati. Man kunne i praksis legge ned alle sosialkontorene og trygdekontorene. Folk ville og slippe å fly innom 10 institusjoner for å fremskaffe papirer og vente i månedsvis mens de sulter. Jeg tenker meg f.eks. en borgerlønn på 15000,- skattefritt og da ingen ekstra støtteordninger, bortsett fra for de som er sterkt handikappete.
Lystløgner
26-09-06, 17:51
Ja, jeg mener en fast borgerlønnsordning justert for inflasjon og prisvekst hvert år for de som ikke jobber/er syke/fattige. Det ville faktisk spare enorme summer i byråkrati. Man kunne i praksis legge ned alle sosialkontorene og trygdekontorene. Folk ville og slippe å fly innom 10 institusjoner for å fremskaffe papirer og vente i månedsvis mens de sulter. Jeg tenker meg f.eks. en borgerlønn på 15000,- skattefritt og da ingen ekstra støtteordninger, bortsett fra for de som er sterkt handikappete.
Høres ut som en gavepakke til håndtverkere som vil jobbe svart.
Sexy Sadie
26-09-06, 18:31
Vel, de får da uansett jobben gjort i så fall.
Er det ikke mer logisk at folk jobber svart når de hverken får jobb, støtte eller nok støtte?
Sexy Sadie
26-09-06, 20:02
Jeg husker ikke hva det sto om akkurat det.
Feiende flott, gitt.
Problemet når over 15 % av arbeidsstokken er inaktiv, passivisert på sidelinjen, er at det etterhvert blir problematisk å bekoste den velferden som skal gå til de som trenger det. Og borgerlønn? Hah! Hvor er motivasjonsfaktoren for å jobbe dersom alle skal kunne heve en borgerlønn? Hvordan blir den sosiale velferden for dem som virkelig har behov for offentlig inntekssikring, dersom man skal ha en borgerlønn med like rettigheter for alle, samme utbetaling etc.?
Dersom mer penger hadde vært det saliggjørende i slike sammenhenger ville vi aldri hatt slike problemer i Norge, eller i Sverige for den del. Det er mer enn nok penger i systemet i dag, til å hjelpe de menneskene som har behov for denne type hjelp og til å gi en ny sjanse for tilbakeføring til arbeidslivet for de som har arbeidsreserve.
Du glemmer en faktor her, og det er at vi hadde blitt kvitt alle de sinkene på jobben som egentlig ikke vil jobbe. Da hadde vi som har lyst til å jobbe sikkert fått gjort ting 50% raskere. Ergo hadde det økte utbyttet blitt nok til å sponse de andre med denne borgerlønnen. For ikke å snakke om den psykiske oppturen det hadde vært å bare jobbe med mennesker som er engasjert.
Jeg er ikke sosialist, men vi burde ha kommet såpass langt nå at vi kan slippe å belemre oss yrkesaktive med disse utskuddene.
Arbeidsledighet på 6% er forresten akkurat passe, for da holder den renten lav slik at økonomien blir stimulert. Å friste befolkningen med lav arbeidsledighet er bare show for massene. Det er ikke noe positivt for økonomien med full sysselsetting.
Lystløgner
27-09-06, 14:05
Er det ikke mer logisk at folk jobber svart når de hverken får jobb, støtte eller nok støtte?
Hvorfor jobbe hvitt når du kan tjene minst like mye svart og får full borgerlønn i tillegg?
Ja, du stiller jo et viktig spørsmål. Imidlertid vil jo folk velge å jobbe urapportert uansett. Og når det ikke er arbeid eller noen form for skikkelig støtte er jo insentivet for å jobbe urapportert og ty til kriminalitet absolutt reelt.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.