Se full versjon : Trenger hjelp med valg av komponenter
Jeg står litt fast, og siden det er lenge siden jeg har kjøpt noe som helst, så må jeg spørre.
Valget står mellom to maskiner til samme pris. Den ene inneholder følgende:
Amd Turion 64 X2 TL-50.
nVidia GeForce GO 7600 256Mb Dedikert.
100 GB harddisk.
Den har i tillegg 17" skjerm, noe jeg ikke er helt sikker på om er en fordel på laptop, men det er litt usikkert hvor mye jeg har tenkt å slepe den med meg.
Nummer to:
Intel Mobile Core T2400 Dual Core.
Grafikkort: nVidia GeForce GO 7300, 512Mb TC
160 GB harddisk.
når det gjelder grafikken, så er 7600 nyere, og antageligvis mye bedre enn 7300. Jeg har til nå bare gode erfaringer med AMD kontra Intel, mye pga varmeutvikling og slikt. Jeg trenger ikke allverdens med diskplass, nå har jeg fylt opp ca 15 av 80 GB, for jeg har nesten sluttet å laste ned alt mulig.
Dette her er skikkelig vanskelig, for jeg kjøper i påvente av et spill som ikke er lansert ennå, og systemkravene for spillet er ikke offentliggjort. Jeg ender sikkert opp med å oppgradere den stasjonære for å spille det likevel. Og hvis jeg gjør det, så trenger jeg ikke et skjermkort med 512 MB minne. Og jeg trenger iallfall ikke 17" skjerm.
Dersom dere ikke orker/gidder å ta stilling til dette, så kan dere gjerne komme med forslag til maskiner i prisklasse rundt 10 000.
Hvis de er til samme pris så er jo den siste klart best da, men kjøp en Mac du.
Det er det jeg er usikker på. Om den siste faktisk er best. Det er skjermkortet som er viktigst.
Mac kommer ikke på tale, så dere trenger ikke å nevne det en gang.
Lystløgner
01-10-06, 01:39
7600 er vesentlig bedre enn 7300
og 512 MB TC betyr at den deler minne med resten av maskinen TC=TurboCache
TC er litt raskere enn å bare hente fra minne på "vanlig" måte men mye tregere enn dedikert minne.
Til et spill med høye krav til grafikken ville jeg tatt 7600 uten tvil. Prosessoren kommer i andre rekke. Det er ikke den som er flaskehalsen.
Lystløgner
01-10-06, 01:41
hvilket spill er det forresten?
The Cryptic
01-10-06, 02:48
Tror jeg hadde gått for den siste, sånn til vanlig bruk. Delt minne er jo greit nok om man ikke skal kjøre det råeste spillene
Jeg gikk bort fra begge. Og kjøpte en mindre en med 14,1" skjerm og ellers helt grei. Jeg fant ut at å kjøpe pc til et spill som ikke har offentliggjort systemkravene ennå egentlig var ganske teit. Så nå har jeg en snerten liten sak som er lett og grei å ha med meg, og som i all hovedsak skal brukes til webdesign og slikt.
The Cryptic
06-10-06, 19:54
Dessuten er er den sikkert avleggs om 6 måneder allikevel. Og da må man kjøpe noe nytt :nerd:
Du skulle ha kjøpt Honey Corn Mac.
Jeg skulle ikke ha kjøpt Mac. Hva pokker det med folk? Døve og blinde? Jeg har Mac, men jeg bruker den ikke, og kommer ikke til å bruke den heller.
Sikker på at du ikke bare har litt lyst til å bruke apple en gang?
Jeg skulle ikke ha kjøpt Mac. Hva pokker det med folk? Døve og blinde? Jeg har Mac, men jeg bruker den ikke, og kommer ikke til å bruke den heller.
Samme her.
Jeg har en Mac liggende på jobben den ligger bare i veien og ingen vil bruke den.
G5 en vår ble hivd ut til fordel for en PC.
Nå er det bare PCer her. Nabo-bedriften kommer innom oss til stadighet med Mac problemer og spørsmål. Men jeg avviser de med at jeg ikke kan Mac. :) Og har byttet til PC fordi vi er avhegig av stabilitet og kompabilitet.
De ser rart på meg...
Men tingene fungerer utmerket nå i vårt Mac frie miljø. Og det koster nesten ingenting i forhold til Mac.
Sexy Sadie
08-10-06, 20:50
Hvorfor er MAc dyrt?
Hvorfor er MAc dyrt?
Det er dyrt fordi de selger på image/design/poppis faktor og ikke på produktivitet og prestasjon.
Et meget amerikansk konsept....
man betaler en del for å være kul.
Mac er ikke direkte dårlig i alle oppgaver, men det er elendig om man sammenligner ytelse/pris. Da taper de så det suser.
Sexy Sadie
08-10-06, 21:06
Ok, forstår.
Er MAC ustabilt? Gjelder det også OSX?
Er MAC ustabilt? Gjelder det også OSX?
Jeg har benyttet OSX på 2 maskiner den ene var verre en den andre. Den som var ille frøs totalt fra en til 3 ganger i løpet av en arbeidsdag. Det var en 2 prosessors G5 med 4 Gb RAM.
Den andre var mere stabil men den også hang i lange perioder ( hver andre dag ca) og det eneste som var aktivt var en evindellig snurrebass greia på skjermen.
Vi har en Laptop også. den er stabil men klarer jo ikke å gjøre stort mer en å lese mail osv.
Men om jeg skal være veldig snill, så kan jeg si at Mac er like stabil som en smånervøs PC. Altså omtrent der man kan forvente seg at en PC ligger om den er littegrann stressa.
Dette er mine personlige erfaringer.
Det som gjorde meg irritert var manglen på muligheter for å finne årsaken til feilene. Jeg brukte support og de verktøyene som ligger i OSX men det var ingen feil å finne.
Aldri hatt noen vansker med Apple.
Lystløgner
10-10-06, 16:05
Vurdert å bruke slegge på den? Stunt-art.
Kan jo prøve med en dampveivalser e.l. og.
Jeg har benyttet OSX på 2 maskiner den ene var verre en den andre. Den som var ille frøs totalt fra en til 3 ganger i løpet av en arbeidsdag. Det var en 2 prosessors G5 med 4 Gb RAM.
Den andre var mere stabil men den også hang i lange perioder ( hver andre dag ca) og det eneste som var aktivt var en evindellig snurrebass greia på skjermen.
Vi har en Laptop også. den er stabil men klarer jo ikke å gjøre stort mer en å lese mail osv.
Men om jeg skal være veldig snill, så kan jeg si at Mac er like stabil som en smånervøs PC. Altså omtrent der man kan forvente seg at en PC ligger om den er littegrann stressa.
Dette er mine personlige erfaringer.
Det som gjorde meg irritert var manglen på muligheter for å finne årsaken til feilene. Jeg brukte support og de verktøyene som ligger i OSX men det var ingen feil å finne.
Merkelig at et OS som er bygget på FreeBSD-kjerne fryser så mye. Da må de ha gjort en dårlig jobb med UI-skallet og drivere.
Det høres veldig merkelig ut ja. Mac OS X er jo kjent for å være only second to UNIX for stabilitet og sikkerhet.
Lystløgner
11-10-06, 12:49
Vel... det går jo fint å legge inn Linux på mac'en da... Det burde vel være noe i Elektras gate.
Apple har en klar fordel der, med teoretisk kryssplattform kompatibilitet.
Vel... det går jo fint å legge inn Linux på mac'en da... Det burde vel være noe i Elektras gate.
Ikke helt, siden jeg da faktisk må være innehaver av en Mac. Den jeg har er egentlig ikke min, så der er det uaktuelt å gjøre noe.
Merkelig at et OS som er bygget på FreeBSD-kjerne fryser så mye. Da må de ha gjort en dårlig jobb med UI-skallet og drivere.
Aner ikke hva de har gjort med skallene sine.
Men jeg mistet nok arbeide til å miste interessen for Mac.
Noen sa det var en hardware feil men det lste seg altså ikke på noen av boksene.
Dårlig skrevne drivere kan jo få ethvert OS til å kræsje. Kan jo være noe i den gate.
Kan ikke skjønne hvordan drivere skulle ødelegge noe på en Mac? Det er da bare Apple velsignet hardware til Mac?
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.