PDA

Se full versjon : Slutten for uavhengig yttrings-, presse- og trykkefrihet

Sorepheus
03-10-06, 01:05
NextGentel og Lyse Tele er internettlinjeleverandører som nå har bestemt seg for at bedriftene skal velge hva borgerne i dette samfunnet skal kunne besøke over Internet. NrK og Bittorrent (som og i utstrakt bruk gjelder dokumentarer og utveksling av uavhengig media) er de første skadelidene. Mulighet for nedlasting fra disse nettområdene er redusert.

Hvis det er slik at organisasjoner som ikke er demokratiske skal bestemme medieinnholdet til mennesker i samfunnet så lever man ikke lengre i et demokrati. Man lever ikke en gang i et demokrati om demokratisk valgte myndigheter kan bestemme medieinnholdet og kommunikasjonen. Dette er et alvorlig overtramp mot yttrings-, presse- og trykkefriheten. ISP'ene går her langt utover sin rolle som en næringsvirksomhet.

Uketassen
03-10-06, 01:40
De føler seg tydeligvis forut for sin tid. Et slikt forbud ville ha kommet før eller siden, men det er temmelig umoralsk, om ikke direkte ulovlig, av dem å gjøre noe slikt før forbudet kommer.

Sorepheus
03-10-06, 02:16
Forbud mot NrK?

Orca
03-10-06, 09:55
HVor står det at de stopper bittorrent?

Sexy Sadie
03-10-06, 12:40
Hva med å storme lokalene deres.

Uketassen
03-10-06, 18:18
Hva med å storme lokalene deres.
Svenskene prøvde den der med Pirate Bay, det funket dårlig siden den er oppe og går igjen nå. I tillegg hadde de plassert ut kameraer slik at det svenske politiet ble latterliggjort i ettertid. :knegg:

Sexy Sadie
03-10-06, 21:50
Svenskene prøvde den der med Pirate Bay, det funket dårlig siden den er oppe og går igjen nå. I tillegg hadde de plassert ut kameraer slik at det svenske politiet ble latterliggjort i ettertid. :knegg:

Jeg husker. :mrgreen:

Elektra
04-10-06, 00:03
De føler seg tydeligvis forut for sin tid. Et slikt forbud ville ha kommet før eller siden, men det er temmelig umoralsk, om ikke direkte ulovlig, av dem å gjøre noe slikt før forbudet kommer.
Hvilket forbud? Forbud mot alle nedlastings- og streamingtjenester som tar mye båndbredde? Det kommer aldri til å bli et forbud mot det. Det som derimot kommer til å skje er at nettleverandørene på sikt vil prioritere trafikk fra de innholdsleverandørene som betaler nettleverandøren mest. Noe som betyr slutten på internett slik vi kjenner det i dag.

Sorepheus
04-10-06, 00:06
Hvis man ikke bevisst kjøper båndbredde fra andre selskaper og/eller gjennom doms form tydelig sier hva vi mener om dette.

Uketassen
04-10-06, 09:04
Hvilket forbud? Forbud mot alle nedlastings- og streamingtjenester som tar mye båndbredde? Det kommer aldri til å bli et forbud mot det. Det som derimot kommer til å skje er at nettleverandørene på sikt vil prioritere trafikk fra de innholdsleverandørene som betaler nettleverandøren mest. Noe som betyr slutten på internett slik vi kjenner det i dag.
Det er nylig fattet et vedtak som fører til at at "pengenettspilling" er umulig i USA, dette gjør de ved å straffe bankene som utfører betalinger til nettstedene som tilbyr slik spilling. Det er egentlig ganske logisk siden det bare er lovlig i få stater med pengespilling av typen poker, blackjack og slikt.
Nedlasting av ulovlig kopierte filmer, programvare og slikt er et stort problem. De vil nok klare å stoppe det til slutt på en eller annen måte. Selve forbudet er vel her fra før av. Men det er ulovlig å kjøre for fort også, men veiene er her fremdeles. :knegg:

Sorepheus
04-10-06, 16:39
"De vil nok klare å stoppe det til slutt på en eller annen måte." Dette viser en total mangel på innsikt i hvordan Internett fungerer Uketassen. Hvis du har 400.000.000 PC'er knyttet sammen over nettverker, hvordan mener du man skal forhindre at man deler informasjonskapsler mellom disse PC'ene - uten å faktisk å klippe over selve kablene?

Elektra
04-10-06, 22:13
Det er nylig fattet et vedtak som fører til at at "pengenettspilling" er umulig i USA, dette gjør de ved å straffe bankene som utfører betalinger til nettstedene som tilbyr slik spilling. Det er egentlig ganske logisk siden det bare er lovlig i få stater med pengespilling av typen poker, blackjack og slikt.
Nedlasting av ulovlig kopierte filmer, programvare og slikt er et stort problem. De vil nok klare å stoppe det til slutt på en eller annen måte. Selve forbudet er vel her fra før av. Men det er ulovlig å kjøre for fort også, men veiene er her fremdeles. :knegg:
Men nå snakker du om helt andre ting. Har du i det hele tatt skjønt hva hovedinnlegget dreier seg om?

Elektra
04-10-06, 22:16
NGT har forresten åpnet slusene igjen etter klagestorm og omfangsrik mediadekning, men jeg tror ikke det ersiste gang verken de eller andre prøver seg på et sånt stunt igjen.

Uketassen
04-10-06, 22:18
Hvordan det skjer aner jeg ikke. Jeg er ingen stor tilhenger av sensur på den måten. Men at det er et gigantisk problem med ulovlig kopiering av dataspill, dataprogrammer, filmer og musikkCDer er det vel ingen tvil om? Jeg tviler ikke et sekund på at de får bukt med det problemet til slutt. I verste tilfelle blir det vel ulovlig med deling av informasjonskapsler mellom disse PC'ene, som du så fint kaller det.

Elektra
04-10-06, 22:30
Uketassen, du snakker om noe helt annet enn det som er tema i hovedinnlegget.

Uketassen
04-10-06, 22:36
Uketassen, du snakker om noe helt annet enn det som er tema i hovedinnlegget.
Det var ikke jeg som sporte av, jeg bare svarte på spørsmål, fra deg faktisk, og gongen.

Elektra
04-10-06, 22:38
Jeez. Mitt var retorisk for å poengtere at det IKKE er den ulovlige nedlastingen dette her dreier seg om. Men om nettleverandørenes makt til å kunne bestemme hvilket innhold de vil levere til oss kunder.

Uketassen
04-10-06, 22:48
Jeez. Mitt var retorisk for å poengtere at det IKKE er den ulovlige nedlastingen dette her dreier seg om. Men om nettleverandørenes makt til å kunne bestemme hvilket innhold de vil levere til oss kunder.
Siden bittorent ble nevnt i hovedinnlegget trodde jeg at dette dreide seg om et forsøk på å forhindre ulovlig nedlasting.
At de forsøker å hindre at folk ser på NRK på datamaskinen har vel med at folk ikke har betalt lisens, det er jo fult mulig i dag å ikke ha TV, dermed ikke betale lisens, men likevel kunne se en hel masse på NRKprogrammer på datamaskinen.

Lystløgner
05-10-06, 02:50
Bittorrent brukes tilogmed av WOW klienten hver gang man laster ned en oppdatering. Og det er mye annet lovlig som også bruker bittorrent.

Jeg tror faktisk at av alle p2p protokollene så er det bittorrent som brukes til mest lovlig materiale.

Elektra
05-10-06, 21:10
Siden bittorent ble nevnt i hovedinnlegget trodde jeg at dette dreide seg om et forsøk på å forhindre ulovlig nedlasting.
At de forsøker å hindre at folk ser på NRK på datamaskinen har vel med at folk ikke har betalt lisens, det er jo fult mulig i dag å ikke ha TV, dermed ikke betale lisens, men likevel kunne se en hel masse på NRKprogrammer på datamaskinen.
Det er ikke ulovlig nedlasting det dreier seg om i det hele tatt. Jeg bruker bittorrent til lovlige ting, deriblant nedlasting av linux-distroer. Det er ikke likhetstegn mellom bittorrent og piratkopiering, selv om mange later til å tro det.

Og så til det andre poenget. NRK krever ikke at du betaler lisens for å bruke web-løsningene. Det er ikke NRK som ber om at tilgangen blir strupet, det er NGT som struper på eget initiativ. Grunnen til det er at streamingen fra NRK er ressurskrevende, og belaster nettet til NGT en god del. Det er jo klart, fra et forretningsmessig synspunkt, at dette ikke lønner seg for NGT all den tid de har andre tjenesteleverandører som de får inn penger fra ved å tilby deres tjenester eksklusivt for NGT-kunder. Vi er nå inne på en todeling av det vi kjenner som internett i dag. Det er ikke så veldig usannsynlig at tjenesteleverandører vil begynne å subsidiere nettleverandører slik at de får prioritert trafikk.

Det blir på en måte sånn at autobahn er reservert de som spytter i penger, og resten av røkla må ta til takke med melkeruta på fjellet. Dette betyr mye for utviklingen, særlig siden man fort vil oppleve en vesentlig reduksjon i informasjonens kvalitet, med mindre man betaler for informasjonen som da vil bli prioritert.

Jeg vil gjerne gjenta at problemstillingen her ikke på noen måte dreier seg om piratkopiering.

Sorepheus
05-10-06, 22:52
Ja, det er definitivt en av de siste spikerene i kista for demokratiet, når man må betale for konversasjonen.

Uketassen
06-10-06, 09:52
Det er ikke ulovlig nedlasting det dreier seg om i det hele tatt. Jeg bruker bittorrent til lovlige ting, deriblant nedlasting av linux-distroer. Det er ikke likhetstegn mellom bittorrent og piratkopiering, selv om mange later til å tro det.

Og så til det andre poenget. NRK krever ikke at du betaler lisens for å bruke web-løsningene. Det er ikke NRK som ber om at tilgangen blir strupet, det er NGT som struper på eget initiativ. Grunnen til det er at streamingen fra NRK er ressurskrevende, og belaster nettet til NGT en god del. Det er jo klart, fra et forretningsmessig synspunkt, at dette ikke lønner seg for NGT all den tid de har andre tjenesteleverandører som de får inn penger fra ved å tilby deres tjenester eksklusivt for NGT-kunder. Vi er nå inne på en todeling av det vi kjenner som internett i dag. Det er ikke så veldig usannsynlig at tjenesteleverandører vil begynne å subsidiere nettleverandører slik at de får prioritert trafikk.

Det blir på en måte sånn at autobahn er reservert de som spytter i penger, og resten av røkla må ta til takke med melkeruta på fjellet. Dette betyr mye for utviklingen, særlig siden man fort vil oppleve en vesentlig reduksjon i informasjonens kvalitet, med mindre man betaler for informasjonen som da vil bli prioritert.

Jeg vil gjerne gjenta at problemstillingen her ikke på noen måte dreier seg om piratkopiering.
OK. Da tok jeg helt feil. Det er ikke første gang og det blir helt sikkert ikke siste gang. Jeg konkluderte nok altfor fort at det var et forsøk på å stoppe ulovlig nedlasting. Jeg gjør det helt sikkert neste gang det er snakk om bittorent også, spesielt om det neste gangen heller ikke er med en link i hovedinnlegget. :knegg:

Sorepheus
06-10-06, 10:29
Vær varsom med hva du blir fortalt.