Se full versjon : Morsomme brettspill for uinnvidde?
En liten gjeng i klassen min har bestemt oss for å begynne med noen spillkvelder en gang i uka med vin og brettspill og eg trenger noen gode forslag til spill vi kan spille.
De må være lette å sette seg inn i, også for folk som ikke har erfaring med brettspill utover ludo, og ikke ta så mye mer enn en time å gjennomføre. Bl.a. spill som vekker latterkrampa hadde vært artig. Vi skal spleise på spillene, så prisen er ikke SÅ kritisk selv om vi er fattige studenter.
Noen gode forslag?
På forhånd takk
Lystløgner
04-10-06, 16:48
For studenter så er da ludøl det beste :-P
Jeg kjenner egentlig bare til Risk for min del, men det er helst deltakerne som gjør spillet moro. Det kan ta en halvtime og det kan ta flere timer.
Vi kjøpte siste TP her for litt siden. Da var det satt ned fra 500 til 150. Det forrige vi hadde var Geni av gammel type. Nå var det endel spørsmål av nyere karakter som var kjempebra.
Diplomacy eller Axis and allies er kult! I tillegg til Risk. Og så er St. Petersburg verdt noen runder. Vær oppmerksom på at spesielt Diplomacy kan føre til langsnurthet og svært bitre følelser, her dolkes det i ryggen! Og det er GØY!! :smådjevel:
Mine favorittspill er Settlers og Scotland Yard. Men det kan gjerne vært en fordel om èn av spillerne har spilt dem før.
jeg vil anbefale Junta. Jeg tror det faktiskt er fortsatt tilgjengelig fra Outland. Det er hysterisk morsomt. En spillerunde tar ca 1 - 2 timer. Det er omtrent like komplisert som Monopol. Eneste aberet er at det er maks 7 spillere og bør spilles av minst 4 (færre kan gå an men da må man benytte spesialregler og spillet blir for transparent)
Støtter Riskspillet. Det er kjempemorsomt.
Junta!
Jeg har spilt omtrent alle brettspillene som finnes på det norske markedet og Junta er utvilsomt det morsomste av dem. Ellers er Settlers et veldig, veldig bra spill, men det krever litt tenking og strategi. Junta er ren underholdning. Madspillet er også veldig morsomt, men det går du fort lei av.
Sexy Sadie
05-10-06, 12:58
Trusleren også, herlig! :mrgreen:
Jeg ruler i TP!
Jeg har ikke spilt Junta, men Settlers og Risk vil jeg anbefale. Men prøv også Kokelimonke. Det kan være utrolig morsomt og det er simpelt å lære.
Svinsa synes for øvrig Junta er det døveste spillet hun har vært borti. Selv syntes jeg det var greit, men litt tungt å komme inn i.
Junta er helt knall. Det kan være litt kjipt hvis man ikke klarer å se den underliggende humoren i bananrepublikker, men fy faen så gøy det er når man er inne i det. Sant vel, Uketassen? Og hvis man har et overordnet mål om å slå den dårligste taperen, så blir det helt knall.
Scotland Yard er fun, ellers kan utvidet Civilization være bra, men det spillet tar gjerne et døgn. Diplomacy hadde jeg ikke sansen for, en må spille med folk som ikke er hårsåre etc. Risk er urkjedelig. Jeg hører det er mange som mener Junta er underholdene. Ellers har man jo Axis and Allies, men det er jo og et spill som tar evigheter og vel nok er litt for krigsorientert.
Junta er helt knall. Det kan være litt kjipt hvis man ikke klarer å se den underliggende humoren i bananrepublikker, men fy faen så gøy det er når man er inne i det. Sant vel, Uketassen? Og hvis man har et overordnet mål om å slå den dårligste taperen, så blir det helt knall.
Jada, jeg fikk alle mot meg siden jeg var den beste. Men jeg var da ikke en så dårlig taper?
I Junta er det kult å være president hvis man greier å ha mer stemmer enn resten av spillerne til sammen. Fn pengene fordeles slik:
General 1: 0
General 2: 0
General 3: 0
Admiralen: 0
Flyvåpenet: 0
Hemmelige politi: 5 millioner (man skal alltid være god venn med hemmelige politi)
Presidenten: 5 millioner
Egentlig trakk jeg 12 millioner eller så.
Eller hvis alle avstemninger går i dass. Presidenten beholder alle pengene og bør gå i dekning rimelig fort når den påfølgende borgerkrigen starter.
Om ingen av generalene støtter presidenten er det bare til å hoppe over borgerkrigen, velge ny president, skyte den gamle og dele pengene.
Men når ingen av generalene vil samarbeide så blir det morro. En gang jeg spilte på Archon for mange år siden hadde jeg alle mot meg, men når krigen var over fikk jeg faktiskt flertall takket være et effektivt flåvåpen som greide å treffe på de fleste terningslag samt at noen mill i bestikkelser så kjøpte jeg motstanderens tropper.
Churchill scenarioet mener du?
Faen så mange som spiller Junta her da. Må nesten prøve det da.
Har ikke spilt Junta selv, men hører det er bra.
Jada, jeg fikk alle mot meg siden jeg var den beste. Men jeg var da ikke en så dårlig taper?
Nei, det var vel helst en viss Hugo, det.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.