Se full versjon : Maktbegrepet
Sexy Sadie
09-10-06, 22:25
Hvordan skal vi kunne forstå begrepet makt og hvem som har eller ikke innehar makt?
makt er vel direkte eller indirekte påvirknsingskraft?
I et demokratisk samfunn har vi jo alle makt egentlig... Men mennesker i maktposisjoner er vel typisk innen media, politikk eller embetsverk.
Har man mulighet til å påvirke eller endre menneskers liv har man makt.
Hvordan skal vi kunne forstå begrepet makt og hvem som har eller ikke innehar makt?
"Vi" som i betydning _ nordmenn?
Generelt er vel maktbegrepet relativt i forhold til hvilket samfunn vi ser det i lys av eller realtivt sett i forhold til hvilken bedrift vi ser på...osv-
Sexy Sadie
10-10-06, 23:45
"Vi", som i generelt "vi", liksom.
"Vi", som i generelt "vi", liksom.
Begreper får ulik betydning i forhold til hvilket land man bor i, hvilken kultur man bor i, i hvilken bedrift man jobber i eller i hvilket ekteskap man sitter fast i. Vel, det tenker nå jeg om begrepet. Lærte en gang i sosialantropologien at man alltid måtte definere begrepet i forhold til hvilken kultur man operer innenfor.
Eh, nei. Vi er enten familien, de menneskene innenfor ens sanseradius eller alle mennesker.
Så vi har en universell definisjon på det?
Det nekter jeg å tro.
Så vi har en universell definisjon på det?
Det nekter jeg å tro.Er man rund og vag nok så skal vel det gå an?
Er man rund og vag nok så skal vel det gå an?
Men det er jo der allerede problemene oppstår. Er man rund og vag, oppstår det flere tolkningsmuligheter. Derfor vil det sprike, mener jeg nå...
Definisjonen min er ikke rund og vag, langt der i fra. Den er inkluderende og reell. Andre definisjoner derimot blir insnevrete og intolerante.
Men det er jo der allerede problemene oppstår. Er man rund og vag, oppstår det flere tolkningsmuligheter. Derfor vil det sprike, mener jeg nå...Det er jo det som en kunsten ser det ut til... Iallefall når jeg leser pedagogiske og "psykologiske" bøker... maakan til vage og intrikate deffer... :-?
Ja ja, dere skal få dulle videre med det... :wink:
De som har innflytelse har makt.
De som har en posisjon ovenfor andre som gjør at de blir hørt på eller sett opp til har makt.
De som har en stemme har makt.
De som andre låner øre til har makt.
Og de som bruker fysisk makt har makt.
hm. de som krever makt og får det, har makt. Æsj. Da ble alle mine tidligere feil, siden det kan finnes element av tvang også ja..
Da er man jo inne på maktbalansen. Hvis de som har fysisk makt og har innflytelse, posisjon, anseelse og konseptuell makt så er man ille ute.
Lystløgner
11-10-06, 13:46
Den som inntar Roma med XIII legion bak seg har makt.
Den som skjærer tomlene av en utro mann har makt.
Den som manipulerer Caesars kone ved hjelp av grov tagging har makt.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.