PDA

Se full versjon : Alvorlig begrepsforvirring

Sorepheus
13-10-06, 11:23
Jeg mener det er en utpreget misforståelse blant folk flest om hva en nynazist er. Nazistene er nazistene, slik som Vigrid o.l. , mens NyNazistene er de nye anti-immigrasjonspartiene.

Lystløgner
13-10-06, 16:42
Jeg mener det er en utpreget misforståelse blant folk flest om hva en nynazist er. Nazistene er nazistene, slik som Vigrid o.l. , mens NyNazistene er de nye anti-immigrasjonspartiene.
Er du spinnvill? Det er mange rasister som hverken er nynazister eller nazister!!

Nynazister er de nye nazibegvegelsene som vokste fram fra 60-tallet og utover i motsetning til gammelnazistene som var de som hadde vært nazister under krigen og fortsatt var det.

Men det er og har alltid vært utallige rasister av ymse slag, og bare noen av disse er noen form for nazister.

Sorepheus
13-10-06, 16:49
Nei, jeg er simpelthen realistisk. Nazi-bevegelsen på 60-tallet var nazister. Dagens anti-immigranter som Demokratene i Norge og Sverige, samt enkelte ekstremister i de større norske og europeiske populistpartiene har jeg per definisjon ingen problemer med å definere som nynazister - da bare som en følge av at den orginale nazist generasjonen har blitt erstattet av en ny nazistist generasjon.

De har alle elementene.

1) For et sterkt maktapparat
2) Anti-religiøs minioritet
3) Nasjonalistiske
4) Militaristiske
5) Motstandere radikale og progressive
6) For at fattige og svakstilte skal klare seg selv

Så hvilke kriterier ville gjøre dem til noe annet enn ny-nazister?

Lystløgner
13-10-06, 17:01
Nei, jeg er simpelthen realistisk. Nazi-bevegelsen på 60-tallet var nazister. Dagens anti-immigranter som Demokratene i Norge og Sverige, samt enkelte ekstremister i de større norske og europeiske populistpartiene har jeg per definisjon ingen problemer med å definere som nynazister - da bare som en følge av at den orginale nazist generasjonen har blitt erstattet av en ny nazistist generasjon.

De har alle elementene.

1) For et sterkt maktapparat
2) Anti-religiøs minioritet
3) Nasjonalistiske
4) Militaristiske
5) Motstandere radikale og progressive
6) For at fattige og svakstilte skal klare seg selv

Så hvilke kriterier ville gjøre dem til noe annet enn ny-nazister?

det du beskriver er mer fascisme enn nazisme.

Mr.Man
13-10-06, 17:17
Her var det mye oppkok. Det villeste var vel sammenligningen av Demokratene i Sverige og Norge. Mens Demokratene i Sverige ligger nærmest Høyre, er vel Demokratene i Norge mer interessert i å markere seg sterkt mot all form for innvandring.

Sorepheus
13-10-06, 17:57
Dette en definisjon på nazisme. Forskjellen ligger i når de kommer til makten og får utfolde seg. Forskjellen mellom fascisme og nazisme er ikke stor, den varierer bare på et punkt - motstand mot religiøse minioriteter.

Hvor har du det fra at Demokratene i Sverige ligner på Høyre i Norge? Påstanden er mildt sagt ekstrem. Har du lest hva Sverige Demokratene står for? Vet du at de internasjonale organisasjonene definerer Sverige Demokratene som en ekstremistisk nasjonalistisk høyregruppering?

"Reputable observers characterize the Sweden Democrats as far-right and anti-immigrant, including CNN,[1] the BBC,[2] the Expo Foundation,[3] the Centre for the Study of European Politics and Society,[4] and the Stephen Roth Institute.[5]"

"The critical ingredient of a safe, harmonic, solid and supportive society is the common identity, which in turn requires a high degree of ethnic and cultural uniformity amongst the people. From this, it follows that the nationalist principle, the principle of one state, one nation, is absolutely fundamental to the Sweden Democrats’ political values. The nationalist principle is based on the concept of the nation state, that the territorial boundaries of the state shall coincide with its demographic boundaries. In its ideal form, such a society is therefore ethnically homogenous. Cultural diversity is as necessary to mankind as biological diversity is to nature. The different cultures are mankind’s common heritage and they should be acknowledged and kept apart for the benefit of us all... Countries containing a multiple of relatively strong cultures have tended to develop in such a way that they end up diluting the different ethnicities and totally eradicating their original identities. We the Sweden Democrats believe that the safest way to protect the diversity of cultures, taking into consideration respect for human rights, is to do so as much as possible in the paradigm of the nation state." (Sverigedemokraterna 2003)

Demokratene vil aktivt deportere *alle* immigranter. Forøvrig bruker de mye av den samme propagandaen som FrP og andre høyre populistpartier bruker i innvandringsdebatter som løgn om kriminalitet, mistete jobber, kostnader og nasjonalisme. Forskjellen ligger i at Demokratene aktivt promoterer apartheid og så deportering av *alle* immigranter. Så langt vil ikke FrP offisielt gå, de vil bare deportere en del, mens en del lokale FrP'ere gjerne ser segregering og deportering innenfor landet.

Mr.Man
13-10-06, 17:59
Eh. Faen, jeg forvekslet de med "Moderatene". :flau:

Sorepheus
13-10-06, 18:00
Definisjonen på hva Demokratene er for noe er ikke åpen for debatt for min del. Vi kan imidlertid gjerne diskutere hva vi burde gjør med dem.

Mr.Man
13-10-06, 18:00
det du beskriver er mer fascisme enn nazisme.
Fascisme og Nazisme er i all hovedsak det samme. Hvis du leter rundt på nett vil du få det bekreftet.