Se full versjon : 42" PdP
Pappa har nå funnet ut at han skal hive ut tv'n og inn med projektor,
Så hvis noen har lyst på en 8 mnd gammel tv så hyl ut:
Ny pris på tv'n er ca 26 tusen, nå skal det sies at pappa ikke ga så mye for den, siden det er firmaet som jeg jobber i som selger disse skjermene, derfor går den meeeget billig,
42" PdP
http://www.harsper.com/new_harsper/products_pdp_tv.php?tmp_sid=32
pris 12 tusen med høytalere og vegg feste.
Hvis motorisert feste ønskes så ordner jeg det.
PS. skjermen er samsung produsert og helt sinnsykt bra, alt av garantier og kviteringer etc er selvfølgelig med.
Ah, den så fet ut ja, men dessverre utenfor min prisklasse.
TV trenger jeg ikke nå, men hvilken projektor har han tenkt seg?
TV trenger jeg ikke nå, men hvilken projektor har han tenkt seg?
tipper det blir enten boxlight 727 eller viewsonic PJ755 eller 405D
Har ikke hørt om dem, men etter det jeg kan se det presentasjonsprojektorer og 4:3? Hva slags prisleie er disse i?
Ligger fra ca 11 k til opp mot 16k,
Grunnen til å velge presentasjon projektor, slik jeg ser det er fordi du skal være veldig glad i film og dvd (16:9). Ved type "allround" titting så er det mye å hente på presentasjon projektorer.
Fordi presentasjon projektor har mer mer lys og ligger på halve prisen.
Klart så er hjemmekino løsningen best bilde, men du må jo ha det bek mørkt for å i det hele tatt se noe.
Eneste drawbacket er støy. Det skrangler å går for å si det sånn...
Og ang bilde så kan du kompensere mye ved å velge rette skjermen å lyse på.
Hva er allround titting? Tv? Data? Film? Så lenge det er det han helst skal titte på, så er jo 16:9 fremvisere ypperlige. Man viser greit 4:3 også. Lyssterke er de aller fleste også, vil tro 95% av brukerne kjører ned lampestyrken på low mode. De er veldig lyssterke nå, mye pga amerikanernes enorme filmrom og i tillegg lys under fremvisning. Sågar kjøper mange ekstra filter i tillegg til å ha foran linsa. Tv-sendinger er mer og mer i widescreen, etterhvert er det vel nesten bare gamle opptak som kommer i 4:3.
På data forandrer man jo bare skjermstørrelsen til 16:9 på vanlige ting. Ok, skal man vise mest powerpoint så er 4:3 best.
Lerret ja, personlig bruker jeg grått rammelerret, for å få et best mulig sortnivå.
I klassen 11-15 K får man jo kjempeprojektorer, jeg hadde aldri i verden kjøpt en presentasjonsprojektor til privat bruk. Hvis det er mulighet for det, så hadde jeg prøvd å få låne med en hjem, for å se selv.
Allround titting er egentlig litt av alt, filmer, nyheter, dvd, (VHS for pappa) og litt av alt
Nå vet ikke jeg hva du legger i mye lys, men alt under 2500 ansi lumens funker ikke når det er dagslys ute.. Og det er ikke alle som ønsker å ha store tunge gardiner forran alle vinduer.
Normalt ligger en hjemmekino løsning fra 800-1000, netopp fordi det er beregnet at man skal ha det mørkt når man ser film)
Og for fatter sin del så kan sikkert dagtitting skje, iom han jobber 6 uker ute og er 6 uker hjemme.
+ sommer er det jo lyst mye av tiden uansett.
Og hva 16:9 eller 4:3, så kan jeg være enig at du har ett poeng, men allikevell så forsvarer det ikke prisforskjellen for å få "ekte" 16:9.
Så du kan med en grei DLP projektor sette den til 16:9 og da ikke få noen svarte streker over og under som du får på en LCD projektor.
Og sorry at jeg sier det, men lerret kan du egentlig bare kaste.. gjør ikke så mye annet enn å se bra ut... bare prøv.. du kan nesten bruke laknet ditt og få samme resultat (overdriver litt da).
Men hvis du feks bruker en super gain skjerm fra mocomtech så får du opp mot 20 gain. (lerret er maks 2-3). Skalaen til Gain er logaritmisk på samme måte som desibel. ERGO med ett lerret så taper du lys på det, mens på skjermer så har du faktiskt en passiv forsterking. Selvfølgelig på bekosting av synsvinkel. Defor anbefaler jeg å benytte seg av en rear eller front skjerm med 4-8 gain.
Og selv så har jeg en viewsonic pj1165 projektor hjemme og vis meg den hjemmekino projektoren under 50k som kan stille opp mot den.
En PJ1165 kan du få for rundt 25 k tipper jeg.
Og det med testing gjør jeg nesten daglig iom mye av jobben min går ut på nettopp det :wink:
De ansilumens målingene stoler jeg ikke så veldig mye på personlig, men en viss pekepinn gir de sikkert. Ser min er oppgitt til 1000, men klart, med mye dagslys inn vinduene vil det ikke duge. Det gjør ikke projektorene på jobben heller sånn sett, og hvis det er veldig viktig for han så er jo det et moment. Jeg får ikke tilfredsstillende kontraster i det hele tatt for min smak med mye lys, ikke på vanlig tv om dagen heller sånn sett.
Om det er LCD eller DLP har jo ikke noe med formatet å gjøre, det er jo bare teknologien for å vise bildet. Vil tro presentasjonsprojektorer går enda for det meste på LCD? Dessverre for min del så legger jeg veldig fort merke til hønsenettingen på disse, siden fillraten er så dårlig. Men bilder virker ofte litt skarpere da. Regnbuer derimot legger jeg heldigvis ikke merke til, om ikke jeg fremprovoserer dem.
Hehe.. Tror jeg beholder lerretet litt til. Det er ikke pga utseendet jeg har det ihvertfall, et enorm lerret er jo ikke veldig dekorativt akkurat. Har ikke prøvd mange lerreter, men noen har det blitt. Fordelen med rammelerret er jo at det er strukket perfekt ut alltid, ingen bøyer eller noe sånn. Grått er som jeg skrev for å få et godt sortnivå, og da forhåpentligvis bedre kontrast og dybdefølelse. Fargene er kalibrert, det var lite man trengte å justere på projektoren. Hvitt er nok best i dagslys vil jeg tro.
De andre skjermene/lerretene har jeg ikke hørt om, og det var jo en voldsom gain. De er kanskje noe ala Xscreen? Har sett disse, de er virkelig lekre. Ser ut som flatskjerm på veggen og oppfører seg som en også.
Jeg kjenner heller ikke til Viewsonic i det hele tatt, er sikkert kjempegode projektorer det ja. :)
Fortell mer om jobben din. 8)
Er det noen av disse prosjektorene som har hdmi-inngang og kan vise htdv-oppløsning?
Jobber med logistikken og tech spec i ett firma som har spesialisert seg på proj / lcd / plasma etc.
Så mye av jobben min er å søke opp produkter i Kina / Korea / Taiwan. Hente dem, teste dem og finne ut hvem / hva som funker på det Norske og Svenske markedet. nok om det...
Ansi lumen kan og skal måles etter en standard, så hvis du oppererer med seriøse aktører kan du stole på den, men mange måler dem litt så som så. Men selvfølgelig så finnes det skryte lumens men som regel så står det kun lumens og ikke ansi forran, som er standaren.
Skal forøverig måles i senter av bilde 1 m fra lyskilden.
kjenner ikke Xscreen, men tipper det er samme gaten.. Poenget er å begrense tapet av lys og kontrast så mye som mulig.
Men kanskje den største fordelen som jeg ser er at du har mulighet for bilde på begge sider av skjerm, slik at hvis du feks monterer denne inn i veggen mellom stue og soverom, så har du bilde på begge steder med en proj.
Disse skjermene kommer i alle former og farger.. feks mørke grå og blå som vi selger en del av, trenger du mye lys velger du en hvit, men da går det utover kontrast. Du kan også få dem helt gjennomsiktige, som glass eller med speil funskjon. Slik at hvis det ikke er bilde på dem så ser de ut som ett speil.
DLP/LCD har en stor forskjell. Setter du en LCD til feks 16:9 så lyser det alikevell hele bilde, bare at den tegner bilde i 16:9...
Mens en DLP slår av lyset i det området hvor det ikke skal være noe bilde.. ERGO myyyyye høyere kontrast og bedre å se på..Men koster derfor endel mer + at texasinstrument har monopol på DLP chiper.
Er ikke hdmi kontakt, men du finner hd inngang i form av både DVI og RCA composite, den siste har de fleste ekte hd kilder. som HD ,blueray spillere og pc.
Kjører ekte hd opp til 1080I.. 1080P kommer om ikke lenge.
De andre skjermene/lerretene har jeg ikke hørt om, og det var jo en voldsom gain. De er kanskje noe ala Xscreen? Har sett disse, de er virkelig lekre. Ser ut som flatskjerm på veggen og oppfører seg som en også.
Har en slik på jobben. 60" tror jeg.
Skal kjøpe en ny prosjektor til den men det er ikke avgjort hvilken ennå. Den må seff støtte HDTV og være bra lysskarp.
Skal kjøpe en ny prosjektor til den men det er ikke avgjort hvilken ennå. Den må seff støtte HDTV og være bra lysskarp.
Hvor jobber du?
60" er ganske imponerende ..
Okay, det begynner vel kanskje ikke å duge før det er 120"
jeg har 80"..hihi
Det blir litt juks med projektor da. Du kan jo bare sette den lengre bak i rommet så har du 80".
Jobber med logistikken og tech spec i ett firma som har spesialisert seg på proj / lcd / plasma etc.
Så mye av jobben min er å søke opp produkter i Kina / Korea / Taiwan. Hente dem, teste dem og finne ut hvem / hva som funker på det Norske og Svenske markedet. nok om det...
Ansi lumen kan og skal måles etter en standard, så hvis du oppererer med seriøse aktører kan du stole på den, men mange måler dem litt så som så. Men selvfølgelig så finnes det skryte lumens men som regel så står det kun lumens og ikke ansi forran, som er standaren.
Skal forøverig måles i senter av bilde 1 m fra lyskilden.
kjenner ikke Xscreen, men tipper det er samme gaten.. Poenget er å begrense tapet av lys og kontrast så mye som mulig.
Men kanskje den største fordelen som jeg ser er at du har mulighet for bilde på begge sider av skjerm, slik at hvis du feks monterer denne inn i veggen mellom stue og soverom, så har du bilde på begge steder med en proj.
Disse skjermene kommer i alle former og farger.. feks mørke grå og blå som vi selger en del av, trenger du mye lys velger du en hvit, men da går det utover kontrast. Du kan også få dem helt gjennomsiktige, som glass eller med speil funskjon. Slik at hvis det ikke er bilde på dem så ser de ut som ett speil.
DLP/LCD har en stor forskjell. Setter du en LCD til feks 16:9 så lyser det alikevell hele bilde, bare at den tegner bilde i 16:9...
Mens en DLP slår av lyset i det området hvor det ikke skal være noe bilde.. ERGO myyyyye høyere kontrast og bedre å se på..Men koster derfor endel mer + at texasinstrument har monopol på DLP chiper.
Er ikke hdmi kontakt, men du finner hd inngang i form av både DVI og RCA composite, den siste har de fleste ekte hd kilder. som HD ,blueray spillere og pc.
Kjører ekte hd opp til 1080I.. 1080P kommer om ikke lenge.
Hørtes ut som en interessant jobb det, å sjekke ut projektorer produsert i østen.
Xscreen ser bare ut som en vanlig flatskjerm på veggen. Stilig funksjon det at de ser ut som et speil eller er gjennomsiktig ellers. Hvis det er tosidig visning regner jeg med det er vendt sånn at det blir vist riktig på begge sider, eller må du snu det på projektoren etter hvor du skal se?
Når du sier 16:9 lyser i hele bildet, så tenker nok du på at det er opprinnelig en 4:3 utgave, og det er jo så. Det blir jo det samme om man skal se 4:3 på en 16:9 sånn sett. Mye kan du gjøre på sortnivået med kalibrering, men det er foreløpig litt frem enda til DLP der ja. Men det er jo en rivende utvikling på begge teknologiene for tiden.
TI har vel ikke monopol, men det er vel de som ligger fremst i utviklingen, og derfor er så ledende? Artig uansett er det at Projectiondesign samarbeider tett med dem, tenk at et norsk selskap ligger i forkant her. :)
Skal man ha kinofølelse kommer man ikke utenom projektor synes jeg. Man må ha litt størrelse på lerretet.
THX-standarden sier at den optimale sitteavstanden er 1,54 X lerretbredden. Det er det hos meg, bruker et 100" lerret. Personlig synes jeg det er bra, men jeg ville ikke gått opp med størrelsen ut over det.
Jeg har kun sett Infocus 7205 på Xscreen og det fungerte kjempebra i et vanlig opplyst rom. I dag får man selvsagt langt bedre projektorer enn denne.
Hvis det skal være 1080P så er det dyrt enda, siden det er så ferskt. 1080i duger nok for de aller fleste, det er jo en godt opp fra vanlig oppløsning som er i dag.
Projektor er ikke juks mm, tingen er at når du lyser på en skjerm som har en fast str og da snakker vi ikke om en lerret som lages metervis på rull.. så får du meget bra bilde både på lys, kontrast og generell fargedybde. Ei heller kan du sette projektoren lenger bak for å få større bilde. :roll:
Og ja du må vende bilde etter hvor du sitter , men det er en lite pris å betale for å ha "2 for prisen av 1",hehe.
Og jeg er ganske sikker på TI har monopol på den chipen, den ble i tiden utviklet sammen med DAVIS (som også var norsk), og tror TI sitter beinhardt på den.
Mulig jeg surrer litt nå, men mener å ha lest det ett eller annet sted.
Og ja, det blir nesten det samme, bare at prisen er en del lavere på en 4:3 projektor :)
Ps.. skjermen er solgt 8)
Det er vel mange andre skjermer der ute da, bare ikke like rimelige.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.