Se full versjon : Dette har jeg ventet lenge på del 3
Har lenge irritert meg over folk tror at Schizofreni betyr at man har mange personligheter, endelig er det noen som går ut å rensker opp i begrepsforvirringen. Dette har jeg ventet lenge på.
http://www.mozon.no/diverse/psykisk_helse/slutt_si_schizofreni
Ja, tidEn er moooDeNn for å fjerNne dette fffehllehsbehgrehpeht for enNn mehngdeh fFforskJjelliGe sYkdommmmmmmmmmer.
Tja, det er jo de som mener at Schizofreni ikke finnes også...
Tja, det er jo de som mener at Schizofreni ikke finnes også...
Synes det er en drøy påstand, men det kommer sikkert fra scientologene. Har selv jobbet med Schizofrene og sett hva de sliter med. Schizofreni er en alvorlig diagnose, de ligger øverst på statistikken på selvmordraten.
Fra en legeside:
Schizofreni er ikke en sykdom i tradisjonell forstand, men et syndrom. Schizofreni er en sjelden lidelse, men ikke sjeldnere enn juvenil diabetes. Og, som diabetes, er det i de fleste tilfeller en livslang lidelse som gitt inadekvat behandling er livstruende. Når ca 25 prosent av tilfellene blir kroniske, tror vi i dag at det skyldes at vi ennå kommer alt for sent til med behandlingen. Vi vet nå at dersom vi klarer å forkorte varigheten av ubehandlet psykose, dvs den tiden det tar fra sykdommen begynner å vise til behandlingen starter, bedres prognosene.
Symptomene på schizofreni synes å variere fra person til person. Grunnsymptomet er nedsatt evne til å skille mellom seg selv og omverdenen. Ut fra dette kan vi "forklare" de andre symptomene, så som forvirret tankegang, vrangforestillinger, uvirkelige sanseopplevelser (hallusinasjoner), forandringer i følelseslivet etc.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.