Se full versjon : Vold i oslo fylla
http://oslopuls.no/nyheter/article1502730.ece
"I fjor anmeldte Oslo-folk 4370 tilfeller av vold og trusler. 627 av anmeldelsene dreide seg om grov vold, der offeret ble skadet. I år ligger det an til like mange anmeldelser.
- Voldstallene er stabile, men i år vi ser at flere av sakene dreier seg om grovere vold, sier Pål Meland, seniorrådgiver i Oslo politidistrikt."
"Oslo-volden
Volden skjer hovedsakelig natt til lørdag og søndag ved 02/03-tiden
Gjerningsmannen er født i Norge, bor i Oslo, mann tidlig i 20-årene, ugift og beruset
Offeret er mann i midten av 20-årene, bor i Oslo og beruset. Gjerningsmann og offer kjenner hverandre ikke.
Kilde: Oslo politidistrikt"
Hva mener dere man burde gjøre med volden i Oslo?
Aktuelle forslag er:
- Merking av alkoholidentifikasjonen til folk som er dømt for vold i fylla. Dermed vil det være illegalt å selge eller gi alkohol til disse personene på samme linje med sjenking av mindreårige.
- Krav om langvarig aggresjons og voldsbeherskelseskurs for de som dømmes for vold.
- Elektronisk merking av voldsutøvere.
- Enten stenging av mange utesteder, spredning av utestedene til lokalsamfunnene, døgnåpne eller klokken 24 stenging i sentrum og.
- Legalisering av cannabis og åpning av coffee shops for et reelt alternativ som ikke leder til vold.
- 21 års grense på alkohol, slik som enkelte stater i USA og Island, eller laver aldersgrense enn 18 slik som i Danmark, Belgia, Nederland, Frankrike, Sveits og Italia.
- Strengere straffer for vold i rølpefylla.
- Tvungen medisinert alkoholavvenning. F.eks. med en depotsprøyte eller innoperert chip med et stoff som gjør folk kvalme ved større alkoholinntak. Hvis noe slikt finnes?
Hva mener dere man burde gjøre med volden i Oslo?
Aktuelle forslag er:
- Merking av alkoholidentifikasjonen til folk som er dømt for vold i fylla. Dermed vil det være illegalt å selge eller gi alkohol til disse personene på samme linje med sjenking av mindreårige.
- Krav om langvarig aggresjons og voldsbeherskelseskurs for de som dømmes for vold.
- Elektronisk merking av voldsutøvere.
- Enten stenging av mange utesteder, spredning av utestedene til lokalsamfunnene, døgnåpne eller klokken 24 stenging i sentrum og.
- Strengere straffer for vold i rølpefylla.
- Tvungen medisinert alkoholavvenning. F.eks. med en depotsprøyte eller innoperert chip med et stoff som gjør folk kvalme ved større alkoholinntak. Hvis noe slikt finnes?
Jeg likte disse forslagene du kommer med. Hva om du skriver et avisinnlegg og kommer med disse forslagene?
Selv er jeg sjokkert over hvor mye vold som utøves i fylla. Det er rett og slett skremmende at slike mennesker får lov til gang på gang å terrorisere fredelige folk som er ute for å hygge seg. Jeg er også ganske provosert over at lite skjer med disse voldsmennene. De får en liten straff etter at de ha ødelagt noen mennesker og så er de ute på gaten igjen å ødelegger mennesker. Jeg er livredd for mannen min når han en sjelden gang skal ut sammen med kamerater. Man vet jo at det som oftes er menn som rammes av denne volden.
Tja, samtidig skal man ikke overdrive dette da. Jeg har vært på 200 utesteder i Oslo og har aldri blitt utsatt for fysiske overgrep på byen. Jeg synes:
4370 tilfeller av vold og trusler.
627 av anmeldelsene om grov vold.
Faktisk er dette forbausende lite for at en by med 500.000 mennesker fordelt på 365 dager.
Jeg synes det er 4370 for mye. Ser ikke helt poenget med å godta vold.
Det er allikevel bare 1:600.000 sjangse for å bli utsatt for grov vold i Oslo. Tatt med i regnestykket at Oslo har 500.000 besøkende i løpet av året og.
BeltePenis
22-10-06, 02:58
Man må ta med hele stor-oslo i regnestykket her, og det inkluderer Akershus, Asker/Bærum og Romerike på 505.000 mennesker (i Oslo er det 544.000) i tillegg til de tilreisende fra distrikter og utland.
Det er mulig sjangsen for å bli utsatt for grov vold i Oslo altså er ca. 1:1.000.000.
Jeg gikk nettopp nedover Karl Johan. Det sto politibiler ved hver eneste tverrgate nedover. Det føltes trygt. Fint.
Det finnes vel antabus som man kan operere inn under huden. Men såvidt jeg vet er det ting man kan drikke/spise, som gjør at antabusen ikke fungerer som den skal.
Hum. Ja det finnes vel alltid motmidler. Håpet er vel at om man er flatskalla i fylla så klarer man ikke skaffe seg falsk legitimiasjon eller anti-anta-bus.
Jeg er av den tro at folk som er voldelige i fylla, bruker fylla som unnskyldning for å leve ut den siden av seg selv. Det er jo mye vold i miljøer hvor det ikke drikkes alkohol også, f.eks. blant kristne og muslimer som ikke drikker. Jeg har kjent gutter som gikk på byen ene og alene for å finne noen å sloss med/banke opp. I motsetning til avholdsfolk klarer de bare ikke å få ut aggresjonen uten å ruse seg.
Det jeg mener er at dersom man har lyst å slå noen, gjør man det enten der og da, eller man drikker til man føler at man har lov. De som drikker for å få sjansen til å slå, trenger mer hjelp enn bare å avstå fra alkohol. I likhet med de som "bare" slår.
Ja, du sier noe .. rimelig lett for min del å se hvem som kan tippe over da.
Min familie består av en mengde avholdsfolk. De diskuterer høylytt og hissig - edru - over middagsbordet og søndagskaffen. Mistermannens familie drikker ganske masse. Hos dem er det alltid pinlig stille helt til de har fått noen enheter innabords.
Det har med vaner å gjøre. Men ut skal aggresjonen uansett. For å være en sunn sjel må man bare ha fornuftige ventiler. De som må ut på byen for å banke opp noen, har ikke fornuftige ventiler.
Riktig, det er grunnleggende interessant hva slags ventiler de har. Foreløpig finnes det ingen kur mot aggresjon da, men man nærmer seg.
Aggresjon er da ikke bare negativt! Det gjelder bare å bruke aggresjonen riktig..
Jeg har ikke noen tro på at det er riktig å jobbe mot å bli kvitt en følelse som er helt normal og menneskelig. At man undertrykker følelser er jo nettopp det som gjør at de får uheldige utslag, som f.eks. fyllevold.
Jeg har en bestemt følelse av at aggresjon er feil skrevet, men ordboka sier noe annet.
Vel, det er forskjellige teorier om hva aggresjon skyldes. På den ene siden har man -> dopamin som omdannes til adrenalin og så til nor-adrenalin systemet. Dette gir den fysiske effekten. Men man har og effekter av nivåene av GABA, dopamin og serotonin som kan gjøre at man føler seg komfortabel i aggresjonen, dvs. trygg i aggressiv tilstand. Det er imidlertid en svært komplisert interaksjon, men de nyeste teoriene studiene diskuterer rundt er midler som kan redusere mengden nor-adrenalin og adrenalin. Enten ved blokade av nor-adrenalin / adrenalin reseptorer eller ved at selve nor-adrenalin og/eller adrenalin fanges opp eller disenteregeres av en drog.
"trygg i aggresiv tilstand"... Det lurer jeg på.
Jeg har gjennom min utdannelse lest mye om aggressive barn. Det har med hvordan man tolker omgivelsene å gjøre. En dult borti kan tolkes som provokasjon, mens "vanlige folk" ville tolke tilsvarende som et uhell. Noen mennesker lever faktisk på den måten, og tolker alt i verste mening.
Kjemi er viktig, samtidig tror jeg at tillærte mekanismer er viktig. At en person velger å tolke en mengde situasjoner som aggressive, kan vel like godt skyldes at han har dårlige erfaringer som påvirker hans reaksjoner og kjemi, som at det er noe galt med dopaminnivået hans?
Ja, det viser seg jo at aggresjonskurs kan ha en preventiv virkning en god stund. Kursene føles imidlertid av de som får dem som noe som ikke passer deres "måte å være på." Det blir litt som man prøver å strekke en bukse over overdelen av kroppen.
Å tvinge dem til behandling istedenfor fengsel/bot synes jeg er en god ide. Det vil sikkert være litt forskjellig i forhold til hvem som er utøver, men mange av dem har nok behov for terapi. Å sperre dem inne på en glattcelle eller gi bot vil bare gi mer aggresjon hvis de sliter med andre problemer.
Ja, fengsel o.l. løser overhode ikke noe for aggressive personer. Det er noen som mener at man kan gjøre dem tilstrekkelig straffet til at de kuer seg, men dette er en illusjon for sadister. Hjernen deres er ikke satt sammen på den måten. Se bare på boksere, de vil bokse og bokse og bokse i tiår, uansett hvor vondt og mye skade de får.
BeltePenis
22-10-06, 22:56
Når det gjelder bråket i sentrum som skjer i fylla så er jeg rimelig sikker på at de fleste som er ansvarlige for dette ikke akkurat er mors beste barn fra før.
Tror ikke det er så ofte den rolig unge familiefaren på 30, som aldri har vært i en slåsskamp før, plutselig klikker i fylla og druser ned en annen kar, selv om det sikkert skjer innimellom det også...
Akkurat, de er stort sett lonely wolfs.
BeltePenis
22-10-06, 23:50
De som ikke er mors betse barn, eller den rolige familefaren?
Faglitteraturen viser at blind vold ikke er så blind...
Dvs den er ubegrunnet i forhold til den som blir utsatt for den, men den voldelige har lenge blitt mer og mer oppskrudd av mange påfølgende konflikter.
Og adhd. Dvs at mange har det.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.