PDA

Se full versjon : Min prestemann gjør sin plikt

Zenaria
22-10-06, 00:15
Magnusen blir borte en stund. Han gjør sin plikt for Fedrelandet Norge. Roper krigsbrøl og leker villmann ute i skogen. La oss håpe at han koser seg.

Arketypen
22-10-06, 00:23
:lol:

Jeg er tjenesteudyktig!

Så da koser jeg meg i bedet til de som er inne i skogen... :knegg:

gyrken
22-10-06, 08:25
Jøje. Jeg kan ikke helt se for meg magnus som villmann.

Base
22-10-06, 13:11
Jeg har sluppet unna hele forsvaret og skal aldri inn til noe som helst. Jeg misunner ikke dem som ligger i lyngen og hoster nå, men er selvsagt glad for at noen ligger på Jacobselv og passer på at ikke Igor og kompisene kommer med tanks.

Mr.Man
22-10-06, 13:18
Det passer noen bedre enn andre. Sånn er det bare.

Base
22-10-06, 13:23
Jeg var sykemeldt fra jobben og hadde med kopi av journalen da jeg entret leiren. Jeg var på vei hjem på under en time.

kratos
22-10-06, 13:25
Jeg skjønner ikke hvorfor det er så stas å ha sluppet militæret. De mennene jeg kjenner er stolte over å ha vært der og ville ikke være det foruten. Det ligger en stolthet i å kunne forsvare landet sitt.

kratos
22-10-06, 13:25
Og at gutter blir til menn der er ikke bare noe man sier.

Base
22-10-06, 13:30
Fordi jeg ikke hadde helse til det og fordi det hadde kosten meg 200 000 å ikke kunne gå på jobben igjen. Hva du anser som en mann er vel ikke veldig relevant.

kratos
22-10-06, 13:32
Fordi jeg ikke hadde helse til det og fordi det hadde kosten meg 200 000 å ikke kunne gå på jobben igjen. Hva du anser som en mann er vel ikke veldig relevant.

Nei altså, har man en god grunn til det så er jo det greit nok det. Men å sitte å skryte av det skjønner jeg ikke.

Og de som skryter av f.eks: Jeg bare latet som ditt og datt så slapp jeg. De er patetiske tullinger.

Og det er ikke bare hva jeg personlig anser som mann.

Limafox
22-10-06, 13:32

At man ikke har helse til det, er jo en helt ok forklaring. Men pengespørsmålet er bare dumt.

Arbeidsgivere er pliktige til å gi permisjon for en som er ansatt, og alt av lån får du utsatt uten renteøkning glatt om du bare benytter deg av velferden i forsvaret.

Man utsetter bare den inntekten et år.

Base
22-10-06, 13:34
Nei, man mister et år.

Mr.Man
22-10-06, 13:36
Ikke hvis du er selvstendig næringsdrivende. Da sliter du.

Limafox
22-10-06, 13:38
Nei, man mister et år.

Et år. Et år av 80? Jaja. Mye å ofre.

Limafox
22-10-06, 13:40
Ikke hvis du er selvstendig næringsdrivende. Da sliter du.

Sliter og sliter. Du får fremdeles utsatt diverse lån, bare du lar velferdskontoret hjelpe deg med søknader og diverse.

Inntekten er uansett "vekke" et år.

Dessuten er det ikke så mange, eller det var iallefall ikke det, selvstendig næringsdrivende 18-19-åringer...?

Men nå skal jo så få inn. Forsvaret vil jo kun ha de motiverte. Og dimmepengene har jo økt noe ufattelig de siste tre årene.

Mr.Man
22-10-06, 13:47
Ja, jeg tror det er fornuftig at de plukker ut de som er motiverte og ikke sleper på sinker som bare vil få det overstått og dra hjem.

Limafox
22-10-06, 13:51
Ja. Da jeg dimma, fikk jeg 9.000 i dimmepenger. Nå får de godt over 25.000. Det er bra.

Vi jobbet en del med akkurat det i tillitsmannsapparatet.

Mr.Man
22-10-06, 13:56
Ja, det er bra. Det er for jævlig hvis alle må løpe på sossen fordi de ikke får seg jobb på dagen. Er jo greit om dimmepengene er nok til et par husleier så man får et par måneder på seg til å finne på noe.

Limafox
22-10-06, 14:00
Ja, det er bra. Det er for jævlig hvis alle må løpe på sossen fordi de ikke får seg jobb på dagen. Er jo greit om dimmepengene er nok til et par husleier så man får et par måneder på seg til å finne på noe.

Joda, det er da ikke bare det, MM. :knegg:

Alle som dimmer til en jobbløs tilværelse får automatisk innvilget 52 ukers arbeidsledighetstrygd og trenger ikke si ja til noen jobber heller på de ukene.

En dimmet vernepliktig har i grunnen det ganske godt. 13.-14.000 i måneden fra Aetat (jeg fikk det, sikkert mer nå) og trengte bare å slappe av. Men klart; det er jo ikke alle som får jobb etter et år da.

Mr.Man
22-10-06, 14:01
13-14 tusen? Wow! Sånn luksus hadde ikke vi. Tror ting har blitt litt bedre for dem.

Limafox
22-10-06, 14:04
13-14 tusen? Wow! Sånn luksus hadde ikke vi. Tror ting har blitt litt bedre for dem.

Ja, velferden er virkelig blitt mye bedre, takket være et fornuftig tillitsmannapparat som over tid har jobbet for de vernepliktiges rettigheter.

Det er en myte å tro at forsvaret i dag bare er minus. Jeg skjønner passifistene, tross alt. Men forutenom det, er det ikke mange unnskyldninger for å ikke dra inn, om man blir innkalt.

Arketypen
22-10-06, 17:14
Jeg var sykemeldt fra jobben og hadde med kopi av journalen da jeg entret leiren. Jeg var på vei hjem på under en time.
Jeg hadde samme grunn til å slippe da jeg møtte opp som da jeg gikk ut.. Men tenkte å ikke være en pingle eller unnasluntrer. Så jeg gjennomførte før jeg så ba dem finne noe jeg kunne gjøre pga "min ting". Vel, fikk beskjed om å sende inn boka. Når den kom tilbake var jeg udyktig.
Helgen etterpå fikk jeg bronse i nm.
Velvel.

Arketypen
22-10-06, 17:15
Jeg skjønner ikke hvorfor det er så stas å ha sluppet militæret. De mennene jeg kjenner er stolte over å ha vært der og ville ikke være det foruten. Det ligger en stolthet i å kunne forsvare landet sitt.Stolt og stolt. Det er det mest bortkastede året jeg har vært borti, og tok flere steg tilbake modenhetsmessig..

Arketypen
22-10-06, 17:16
Og at gutter blir til menn der er ikke bare noe man sier.Det er bare vås. Man blir mye mer voksen av å bo alene på hybel og lager maten selv bl.s.

kratos
22-10-06, 17:18
Det er bare vås. Man blir mye mer voksen av å bo alene på hybel og lager maten selv bl.s.

I militæret er det ingen som duller med deg. du må klare deg selv og samtidig innse at du er ikke verdensmester. Du må forholde deg til andre og kan ikke sluntre unna uten at det går utover andre.
Det lærer du ikke fordi du lager deg en nudelpakke på hybelen.

Arketypen
22-10-06, 17:21
I militæret er det ingen som duller med deg. du må klare deg selv og samtidig innse at du er ikke verdensmester. Du må forholde deg til andre og kan ikke sluntre unna uten at det går utover andre.
Det lærer du ikke fordi du lager deg en nudelpakke på hybelen.
Har du vært i militæret?

Man slipepr tenkte selv. Faktisk skla man tenke som gruppe og ikke individ.
Du får klærne vasket og får mat selv.
Man vokser mye mer på å være den som bestemmer og står for alt på hybelen som student.
Når msn luntrer unna gruppe oppgavene går det ut over andre. Som student jobber man mer og mer i grupper.

kratos
22-10-06, 17:23
Har du vært i militæret?

Man slipepr tenkte selv. Faktisk skla man tenke som gruppe og ikke individ.
Du får klærne vasket og får mat selv.
Man vokser mye mer på å være den som bestemmer og står for alt på hybelen som student.
Når msn luntrer unna gruppe oppgavene går det ut over andre. Som student jobber man mer og mer i grupper.

Jeg trenger ikke å ha vært der for å vite hva det innebærer, jeg bor med Limafox tror du ikke jeg er blitt fortalt? :knegg:

Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan du kan sammenligne en slapp studenttilævrelse med å være i militæret et år? det er jo ikke sammenlignbart. Men du har jo ikke vært i militæret selv, så det er kanskje det du måtte bli voksen av?

Arketypen
22-10-06, 17:23
du må klare deg selv .

Right...

Man får beskjed om når man skal stå opp, spise frokost, når man skal vaske. Hvordan man skal vaske. Hva man skal gjøre på dagen. Hvordan man skal kle seg og med hva. Man får beskjed om hvordan sekken skal pakkes og med hva. osv osv.

Arketypen
22-10-06, 17:25
Jeg trenger ikke å ha vært der for å vite hva det innebærer, jeg bor med Limafox tror du ikke jeg er blitt fortalt? :knegg:

Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan du kan sammenligne en slapp studenttilævrelse med å være i militæret et år? det er jo ikke sammenlignbart. Men du har jo ikke vært i militæret selv, så det er kanskje det du måtte bli voksen av?

Slutt å drite deg ut da...

Les det jeg har skrevet. Jeg var der et år selv om jeg kunne slippe. Jeg ble korporal fordi jeg var en de ville ha i en slik posisjon også.

Man vet ikke hvordan ting er av å bli det fortalt av andre.

Limafox
22-10-06, 17:31
Det er bare vås. Man blir mye mer voksen av å bo alene på hybel og lager maten selv bl.s.

_:lol:

Akkurat.

Blossom
22-10-06, 17:32
Dessuten er ikke studenttilværelser nødvendigvis slappe. Snarere tvert i mot. Tenk på medisinstudenter/siv.ing. studenter for eksempel. De jobber ræva av seg.

Arketypen
22-10-06, 17:45
_:lol:

Akkurat.

bombe du følger opp da... :knegg:

Men dersom du er uenig så kanskje du vil komme med argumenter i stedet for å bare våse til tråden?

kratos
22-10-06, 17:50
Right...

Man får beskjed om når man skal stå opp, spise frokost, når man skal vaske. Hvordan man skal vaske. Hva man skal gjøre på dagen. Hvordan man skal kle seg og med hva. Man får beskjed om hvordan sekken skal pakkes og med hva. osv osv.

Selvsagt, man skal lære disiplin og at man ike er verdensmester. Og i en krigssituasjon så satser jeg heller på en som har vært i militæret enn en som kan koke egne nudler for å si det sånn. :lol:

kratos
22-10-06, 17:51

What can i say, the man loves the war and army. :knegg:

kratos
22-10-06, 17:52
Dessuten er ikke studenttilværelser nødvendigvis slappe. Snarere tvert i mot. Tenk på medisinstudenter/siv.ing. studenter for eksempel. De jobber ræva av seg.

Men det kan allikevel ikke sammenlignes med militærtjenesten.

Arketypen
22-10-06, 17:55
Selvsagt, man skal lære disiplin og at man ike er verdensmester. Og i en krigssituasjon så satser jeg heller på en som har vært i militæret enn en som kan koke egne nudler for å si det sånn. :lol:
Du vrir deg unna det å bli voksen nå ja..

Som om man lærer at man er verdensmester som student...

:knegg:

Limafox
22-10-06, 17:55

Men dersom du er uenig så kanskje du vil komme med argumenter i stedet for å bare våse til tråden?

Bombe og bombe. Jeg har levd både på hybel og vært i forsvaret i et år. Sammenligningen er helt uholdbar.

1. Du har ikke frihet i forsvaret. I studentliv kan man gjøre hva pokker man vil.

2. Man lever, enten man vil eller ei, tett opp på minst fem andre gutter i et år. Man kan ikke flytte ut, eller finne en annen plass å bo.

3. Økonomisk sett er det nok bedre stilt å være i forsvaret. Man blir jo foret med mat tre ganger i døgnet i forsvaret, mens man i studentlivet må stå for maten selv.

4. Som student lærer man ikke det døyt om å virkelig ta ansvar for ting eller andre kollegaer. Å drive studiegrupper er ikke det samme som å være i skauen i flere uker med fem personer på laget ditt, der alle er avhengig av hverandre for at ting skal gå lett og ledig. Man er i større grad avhengig av å stole på andre.

Alt i alt lærer man mye som student og som vernepliktig, men jeg er ikke i tvil om at plassen det er best forutsetninger for å modnes, er i Forsvaret. Studentlivet er en lek. Ja, det er innleveringer, eksamener og diverse, men jeg har til gode å se en student som ikke stortrives som student.

Jeg tror ikke alle har godt av et år i forsvaret. Gongen og hans likesinnede ville aldri klart det, av prinsippielle årsaker og en ideologi som byr dem i mot. SLike vil selvfølgelig lære mer og modnes som studenter og hybelboere.

Det jeg sier er at det ikke er bestemt slik at slik er det.
Men utfra min studentperiode kontra min vernepliktsperiode, så må jeg si at jeg lærte mye mer om det å være medmenneske i forsvaret enn som student.

Igjen; det er en myte at alt i forsvaret omhandler å drepe andre. Man lærer ganske mye annet også der. ;)

Limafox
22-10-06, 17:56

Men det velger de selv. ;)

kratos
22-10-06, 17:56
Du vrir deg unna det å bli voksen nå ja..

Som om man lærer at man er verdensmester som student...

Jeg vrir meg overhodet ikke unna noenting jeg, jeg mener absolutt at om du setter to identiske menn, en på hybel som student og en i militæret så vil den som har vært i militæret ha vokst mer enn studenten.

Arketypen
22-10-06, 17:57
Men det kan allikevel ikke sammenlignes med militærtjenesten.

nei, heldigvis. Det er mye mer utviklende.

I militæret sov vi minst en time midt på dagen. Ellers soset vi rundt og ventet på øvelsene. Var bare da det egentlig skjedde noe nemlig.
Resten var bare vås.

Limafox
22-10-06, 17:57

I militæret sov vi minst en time midt på dagen. Ellers soset vi rundt og ventet på øvelsene. Var bare da det egentlig skjedde noe nemlig.
Resten var bare vås.

Hvilken type tjeneste hadde du?

Arketypen
22-10-06, 17:58
Jeg vrir meg overhodet ikke unna noenting jeg, jeg mener absolutt at om du setter to identiske menn, en på hybel som student og en i militæret så vil den som har vært i militæret ha vokst mer enn studenten.

Ok. Det må du jo få lov til å tro.
Jeg synes det er en latterlig påstand. På bakgrunn av det jeg har skrevet. Dine argumenter vet jeg jo ikke, for de er få til nå...

Arketypen
22-10-06, 18:00
Hvilken type tjeneste hadde du?

Luftvernartilleri.
Var vi som sikret flyplasser etc med svenke raketter styrt av laser.

Arketypen
Men det velger de selv. ;)
ehe.. Og?...

kratos
Ok. Det må du jo få lov til å tro.
Jeg synes det er en latterlig påstand. På bakgrunn av det jeg har skrevet. Dine argumenter vet jeg jo ikke, for de er få til nå...

Og jeg synes det er latterlig å sammenligne forsvaret og et år som student, det er to vidt forskjellige ting. Og jeg skjønner ikke hvorfor du sammenligner det engang.

Limafox
Luftvernartilleri.
Var vi som sikret flyplasser etc med svenke raketter styrt av laser.

Robot-70, jeg formoder?

kratos
22-10-06, 18:02

Resten var bare vås.

Jøss.

Jeg kjenner en som har vært i nøyaktig det samme som deg og han har en helt annen historie å fortelle.

Arketypen
22-10-06, 18:03
Bombe og bombe. Jeg har levd både på hybel og vært i forsvaret i et år. Sammenligningen er helt uholdbar.

1. Du har ikke frihet i forsvaret. I studentliv kan man gjøre hva pokker man vil.

2. Man lever, enten man vil eller ei, tett opp på minst fem andre gutter i et år. Man kan ikke flytte ut, eller finne en annen plass å bo.

3. Økonomisk sett er det nok bedre stilt å være i forsvaret. Man blir jo foret med mat tre ganger i døgnet i forsvaret, mens man i studentlivet må stå for maten selv.

4. Som student lærer man ikke det døyt om å virkelig ta ansvar for ting eller andre kollegaer. Å drive studiegrupper er ikke det samme som å være i skauen i flere uker med fem personer på laget ditt, der alle er avhengig av hverandre for at ting skal gå lett og ledig. Man er i større grad avhengig av å stole på andre.

Alt i alt lærer man mye som student og som vernepliktig, men jeg er ikke i tvil om at plassen det er best forutsetninger for å modnes, er i Forsvaret. Studentlivet er en lek. Ja, det er innleveringer, eksamener og diverse, men jeg har til gode å se en student som ikke stortrives som student.

Jeg tror ikke alle har godt av et år i forsvaret. Gongen og hans likesinnede ville aldri klart det, av prinsippielle årsaker og en ideologi som byr dem i mot. SLike vil selvfølgelig lære mer og modnes som studenter og hybelboere.

Det jeg sier er at det ikke er bestemt slik at slik er det.
Men utfra min studentperiode kontra min vernepliktsperiode, så må jeg si at jeg lærte mye mer om det å være medmenneske i forsvaret enn som student.

Igjen; det er en myte at alt i forsvaret omhandler å drepe andre. Man lærer ganske mye annet også der. ;)

Jeg kan ikke se hva som skal gjøre en _voksen_ og selvstendig av det der...
Guttehumor, røverhistorier, ikke tenke selv, følge ordre... Nei, for meg vokste jeg ti hakk mer som selvstendig. Og gikk tilbake flere hakk fra "selvstendig" til forsvaret...
Mer virkelighetsfjernt tull har jeg ikke bedrevet gitt. Ser null overføringsverdi til _livet_ .

Arketypen
22-10-06, 18:04
Jøss.

Jeg kjenner en som har vært i nøyaktig det samme som deg og han har en helt annen historie å fortelle.

oi for et argument...

Arketypen
22-10-06, 18:05
Og jeg synes det er latterlig å sammenligne forsvaret og et år som student, det er to vidt forskjellige ting. Og jeg skjønner ikke hvorfor du sammenligner det engang.
Jeg sammenligner det fordi det ene gjør en voksen, det andre som en pubertal tulling.

Limafox
22-10-06, 18:06
Jeg kan ikke se hva som skal gjøre en _voksen_ og selvstendig av det der...
Guttehumor, røverhistorier, ikke tenke selv, følge ordre... Nei, for meg vokste jeg ti hakk mer som selvstendig. Og gikk tilbake flere hakk fra "selvstendig" til forsvaret...
Mer virkelighetsfjernt tull har jeg ikke bedrevet gitt. Ser null overføringsverdi til _livet_ .

Antagligvis fordi du var for sta og i såpass opposisjon at du ikke så verdien av det. ;)

Men hey, du er ikke alene om akkurat det. Jeg er glad for at jeg føler jeg fikk et menneskelig utbytte ut av det iallefall.

kratos
oi for et argument...

ja, du kan gjerne utbroderer hvorfor dere hadde det så slakt i militæret når en jeg kjenner som var i akkuratt det du var i, ikke sov en time på dagen og soset rundt. Hva kan være grunnen til det da?

Arketypen
Robot-70, jeg formoder?
jepp.

Vi skøt skarpt også; i Sverige. Fordi vi var flinkere enn svenkene.

Arketypen
22-10-06, 18:07
ja, du kan gjerne utbroderer hvorfor dere hadde det så slakt i militæret når en jeg kjenner som var i akkuratt det du var i, ikke sov en time på dagen og soset rundt. Hva kan være grunnen til det da?
Vet vel ikke jeg vel.
De hadde ikke ting å gjøre for oss som fyllte dagen.

Limafox
22-10-06, 18:07
jepp.

Vi skøt skarpt også; i Sverige. Fordi vi var flinkere enn svenkene.

Luftforsvarets luftvern, eller Hærens luftvern? Hvor tjenestegjorde du og når?

Jeg skjøt skarpt med Robot-70 i Trøndelag. :mrgreen:

kratos
22-10-06, 18:08
Vet vel ikke jeg vel.
De hadde ikke ting å gjøre for oss som fyllte dagen.

Eller kanskje dere bare ikke var gode nok til å gjøre det som måtte gjøres, så andre gjorde det i stedet?

Arketypen
22-10-06, 18:09
Antagligvis fordi du var for sta og i såpass opposisjon at du ikke så verdien av det. ;)

Men hey, du er ikke alene om akkurat det. Jeg er glad for at jeg føler jeg fikk et menneskelig utbytte ut av det iallefall.
Men bruker ikke de sta og de i opposisjon til korporaler vel.
Så der bommet du stygt gitt.

Arketypen
22-10-06, 18:09
Eller kanskje dere bare ikke var gode nok til å gjøre det som måtte gjøres, så andre gjorde det i stedet?

nå driter du deg ut igjen

Limafox
22-10-06, 18:10
Men bruker ikke de sta og de i opposisjon til korporaler vel.
Så der bommet du stygt gitt.

Gjorde visst det. :lol:

Hva var du? NLF, LF, Skytter, lader eller sjåfør?

kratos
22-10-06, 18:10
nå driter du deg ut igjen

Forklar meg da: Han jeg kjenner gjorde det samme som deg, han var også korporal, men allikevel var det ikke snakk om å sose rundt og sove en time hver dag.
Hvordan har du da klart å snike deg unna med det? Og det finnes alltids noe å gjøre, et oppdrag å øve på eller noe å lære.

kratos
22-10-06, 18:12
Forklar meg da: Han jeg kjenner gjorde det samme som deg, han var også korporal, men allikevel var det ikke snakk om å sose rundt og sove en time hver dag.
Hvordan har du da klart å snike deg unna med det? Og det finnes alltids noe å gjøre, et oppdrag å øve på eller noe å lære.

Og det er også derfor det er relevant om du var i hæren eller luftforsvaret. Luftforsvaret er jo late, det vet tilogmed jeg.
Hæren jobber.

Arketypen
22-10-06, 18:13
Luftforsvarets luftvern, eller Hærens luftvern? Hvor tjenestegjorde du og når?

Jeg skjøt skarpt med Robot-70 i Trøndelag. :mrgreen:

Tja. Husker ikke gitt.
Var i Bardufoss.
Var vel hæren vel.

Limafox
22-10-06, 18:14
Tja. Husker ikke gitt.
Var i Bardufoss.
Var vel hæren vel.

Når?

Arketypen

nei.
Vi snek oss ikke unna. Vi fikk beskjed om å vente på rommet...

Arketypen
Og det er også derfor det er relevant om du var i hæren eller luftforsvaret. Luftforsvaret er jo late, det vet tilogmed jeg.
Hæren jobber.

right.

Arketypen
22-10-06, 18:15
Når?

91

Arketypen
22-10-06, 18:17
Gjorde visst det. :lol:

Nei, de gjorde ikke det. Jeg jobbet hardere enn de fleste gitt. Ble utpekt til å giude rundt oberstene når de kom etc.

kratos
22-10-06, 18:19
Nei, de gjorde ikke det. Jeg jobbet hardere enn de fleste gitt. Ble utpekt til å giude rundt oberstene når de kom etc.

Kan ikke ha jobbet så hardt når du sov en time hver dag og bare suste rundt. :lol:

Limafox
22-10-06, 18:21
91

Ok, tidene forandrer seg visst. ;)

Jeg var inne i Rustad Leir i 2001/2002. I Bardufoss. Jeg var i 323 og nestlagfører på et rakettlag i 12 måneder. Nesten til ende. Lagfører det første halve året i påvente av UB-korporaler.

Jeg kan love deg, og bekrefte deg at det var ikke mye soving, eller venting på rom i den tiden. Vi hadde 194 feldøgn i løpet av året og deltok på totalt 12 øvelser på 11 måneder.

Tiden i leir gikk til retting i NALLADS, flykjenning og våpenkontroll, samt servicevedlikehold av vårt utstyr.

Så det er tydelig at tidene forandrer seg, ja. Da vi var inne, var det vår tur å ha den fordømte julevakta også. Kjipt å være tillitsmann som måtte velge ut 16 vakter fra troppen sin da. :knegg:

Dere hadde kanskje større tropper før, men når vi var inne, var ikke rakettropp 3 større enn 14 mann. Faktisk. Totalt tre rakettlag fordelt med 5 mann på hver. Og ett med fire frem til vi fikk ub-korpiser.

Hyggelig å høre fra en artillerist. Ahoa! :mrgeen:

Arketypen
22-10-06, 18:22
Kan ikke ha jobbet så hardt når du sov en time hver dag og bare suste rundt. :lol:
Man jobber hardt når det er ting å gjøre. Når man får beskjed om å vente kan man ikke jobbe hardt.
så du vet eller forstår null av mitt liv og historie du. Kanskje slutte insinuere nå? Spør og du skal få svar... Men ironi, insuniasjoner og sarkasme funker dårlig...

Arketypen
22-10-06, 18:32
Ok, tidene forandrer seg visst. ;)

Jeg var inne i Rustad Leir i 2001/2002. I Bardufoss. Jeg var i 323 og nestlagfører på et rakettlag i 12 måneder. Nesten til ende. Lagfører det første halve året i påvente av UB-korporaler.

Jeg kan love deg, og bekrefte deg at det var ikke mye soving, eller venting på rom i den tiden. Vi hadde 194 feldøgn i løpet av året og deltok på totalt 12 øvelser på 11 måneder.

Tiden i leir gikk til retting i NALLADS, flykjenning og våpenkontroll, samt servicevedlikehold av vårt utstyr.

Så det er tydelig at tidene forandrer seg, ja. Da vi var inne, var det vår tur å ha den fordømte julevakta også. Kjipt å være tillitsmann som måtte velge ut 16 vakter fra troppen sin da. :knegg:

Dere hadde kanskje større tropper før, men når vi var inne, var ikke rakettropp 3 større enn 14 mann. Faktisk. Totalt tre rakettlag fordelt med 5 mann på hver. Og ett med fire frem til vi fikk ub-korpiser.

Hyggelig å høre fra en artillerist. Ahoa! :mrgeen:
Vi var like mange vi. Og gjorde det samme.
Men det er måte på hvor lang tid man bruker på å rense en primus og gå over bilen...
Grundige og effektive var vi. Det gjorde at det ble mye dødtid.
Vi hadde også julevakta.
Var på Rustad ja.

Ble brukt som lagfører, skytter, sjåfør/radio.. ja alt egentlig avhengig av hva vi skulle gjøre. Der de trengte noe ekstra var jeg.
Ble også brukt i jallatropper, eller som del av tropper som skulle settes ut på fjelltopper med helikopter. da trengte de noen som fikk ting til å skje.
Jallatroppene skulle agere FI sammen med folk fra andre grener. Mest fotsoppgutter :knegg: . Var forå lære dem hva som skjedde når FI kom seg inn i leiren og tok folk til fange...
Så det sto ikke på insatsen. Jeg synes bare det var en latterlig ting. Og det ser jeg tydeligere og tydeligere etter som jeg blir eldre.
Nå er jeg 36 og lurer veldig på hvorfor i alle dager jeg gadd det styret der...

Limafox
22-10-06, 18:34
Pussig. Vi var også det, men vi hadde ikke det spor tid til overs. Tja, vi var jo ferdig hver ettermiddag i leir, da. Og kveldene der var dølle, ja. ;)

Arketypen
22-10-06, 18:35
Pussig. Vi var også det, men vi hadde ikke det spor tid til overs. Tja, vi var jo ferdig hver ettermiddag i leir, da. Og kveldene der var dølle, ja. ;)

Vi hadde det nå slik.

Limafox
22-10-06, 18:36
Men du skjøt med skarpt, ja?

Var ikke det et adrenalinkick uten like? :hyper:

Arketypen
22-10-06, 18:47

Øvelser var gøy ja.
Og det å skyte skarpt var spennende :)
LITT anderledes enn å si "pffff" selv for å markere at man skyter..

Arketypen
22-10-06, 18:51
Men adrenalin.... ?

Hm. Nei.

Har vært med på betraktelig mer spennende ting enn akkurat det.
Bl.a. ligge i bakhold og ta obersten til fange.
Ta rotta på en gjeng kommando-amerikanere, fly helikopter (dvs laste på og komme seg til helvete vekk) fra en fjelltopp i snøstorm, rafting, fjellklatring og toppidrett.
Vel. Det var ingen skryteliste :) Det var en liste over adrenalinting. Skyte på drone var spennende...

Limafox
22-10-06, 18:54
Joda, det med helikopter og sånne type ting er spennende.

La meg påpeke at under NATO-øvelsen tok vi seks amerikanske soldater til fange. :stolt:

Veldig gøy, jeg ble litt paff over hvor dårlig forberedt de var på snø. :lol:

Skarpskytingen var bra. Vi skjøt på Ørland/Bjugn. Eget skytefelt der. Veldig gøy å treffe en fem meter lang ballong. :knegg:

Toppidrett var jeg ferdig med et par år før jeg dro inn i armyen. :knegg:

Arketypen
22-10-06, 19:07
Er litt skremmende at de tuslingene skal sikre oss fred og fordragelighet ja.... Snakk om Bambi på glattisen.. Og de var en kommandogjeng også, og skulle jo ha trening...
Men er jo slik at de norske må ta over i snøen i Afganistan også..

Ferdig med idrett? Jøss. Ga du deg så veldig tidlig eller?

Arketypen
22-10-06, 19:13
Men tilbake til tråden...

Hva er rep?
De jeg kjenner forteller at det er festing, fri fra koner og unger, snakke drit og bli guttunge igjen, og noen steg tilbake...

Jeg blir også bare et stort gjesp når gutta på nachspiel begynner mimre og fittepreiket og macho-opplevelsene fra førstegangstjenesten.
Men nå har ikke så mange gjort stort fysisk etter det heller da.
Trist for dem.

Men å kalle militæret for "forsvaret" er vel bare en spøk...

Limafox
22-10-06, 19:42
Er litt skremmende at de tuslingene skal sikre oss fred og fordragelighet ja.... Snakk om Bambi på glattisen.. Og de var en kommandogjeng også, og skulle jo ha trening...
Men er jo slik at de norske må ta over i snøen i Afganistan også..

Ferdig med idrett? Jøss. Ga du deg så veldig tidlig eller?

Kneskade og ryggskade ødela alt allerede i 1998. Da var jeg 18. Var målvakt på u-17 og ble karaktisert som et nokså stort talent. :stolt:

Limafox
22-10-06, 19:45
Men tilbake til tråden...

Hva er rep?
De jeg kjenner forteller at det er festing, fri fra koner og unger, snakke drit og bli guttunge igjen, og noen steg tilbake...

Jeg blir også bare et stort gjesp når gutta på nachspiel begynner mimre og fittepreiket og macho-opplevelsene fra førstegangstjenesten.
Men nå har ikke så mange gjort stort fysisk etter det heller da.
Trist for dem.

Rep er tull. Iallefall for oss. All den tid Robot-70 nå er lagt ned. :lol:

Militæret er vel forsvaret. Og slik det norske forsvaret fremstår i dag, som en organisert geriljahær, så tror jeg den er bedre enn den konvesjonelle. Om du tenkte på det.

Sexy Sadie
22-10-06, 19:49

Synes visst å lese at også din kjære Lima gjorde en sammenligning av studentlivet og forsvaret også. Det er naturligvis vas når folk ikke er enig med deg...

Arketypen
22-10-06, 19:49
Nå er jo jeg udyktig da. Så regner med jeg vil kunne bidra mer enn de fleste i tilfelle krig.
;)
Men nå skal det jo sies at krig ikke er faren for tiden. Er jo terrorisme som er faren..

kratos
22-10-06, 19:54
Synes visst å lese at også din kjære Lima gjorde en sammenligning av studentlivet og forsvaret også. Det er naturligvis vas når folk ikke er enig med deg...

Herregud, kan du skjerpe deg med det tullet der? Du gjør alt du kan for å kaste bensin på glør.

Jeg synes ikke det kan sammenlignes uansett hvem som sammenligner det. Skjerp deg.

Sexy Sadie
22-10-06, 19:55
Herregud, kan du skjerpe deg med det tullet der? Du gjør alt du kan for å kaste bensin på glør.

Jeg synes ikke det kan sammenlignes uansett hvem som sammenligner det. Skjerp deg.

Men du tok ikke fyren din for det, bare Arken. ;)

kratos
22-10-06, 19:57
Men du tok ikke fyren din for det, bare Arken. ;)

Slik jeg ser det så sammenligner ikke LImafox, han forklarer hvorfor det ikke kan sammenlignes.

Og Ark kom med påstanden først, og det er ark jeg diskuterer med dermed er det han jeg svarer.

Sexy Sadie
22-10-06, 19:59
Og Ark kom med påstanden først, og det er ark jeg diskuterer med dermed er det han jeg svarer.

Jeg fatter ikke hvorfor du diskuterer og er så aggressiv på ting som du ikke har førstehånds kjennskap til.

kratos
22-10-06, 20:02
Jeg fatter ikke hvorfor du diskuterer og er så aggressiv på ting som du ikke har førstehånds kjennskap til.

Om man skulle ha førstehåndskjennskap til alt man skulle diskutert så hadde debattene her blitt fattige på variasjon.
Jeg diskuterer nøyaktig det jeg vil SS, og min kjennskap til tema skal vel ikke du spekulere så altfor mye i for å si det slik.

*venter på neste forsøk*

Sexy Sadie
22-10-06, 20:07
Ja, når var du i forsvaret da?

kratos
22-10-06, 20:09
Ja, når var du i forsvaret da?

Du skjønte ikke helt innlegget mitt du vennen? :klem:

Sexy Sadie
22-10-06, 20:11
Du skjønte ikke helt innlegget mitt du vennen? :klem:

Jeg forholder meg til det du skriver og jeg spør igjen: Når var du i forsvaret?

Har du ikke vært det så kan du ikke uttale deg om saken i det hele tatt. Du kan heller ikke si nei til om det er et sammenligningsgrunnlag mellom hva som gjør folk mest voksen, studentlivet og forsvaret.

kratos
22-10-06, 20:15

Har du ikke vært det så kan du ikke uttale deg om saken i det hele tatt. Du kan heller ikke si nei til om det er et sammenligningsgrunnlag mellom hva som gjør folk mest voksen, studentlivet og forsvaret.

Så du mener man må ha vært i forsvaret for å uttale seg om det?

Det mener ikke jeg. Jeg mener man kan få mye informasjon ut fra andre mennesker, artikler, dokumentarer og hva man får med seg oppover årene. I hvertfall nok til å delta i en debatt her på NK.

Sexy Sadie
22-10-06, 20:21
Så du mener man må ha vært i forsvaret for å uttale seg om det?

Det mener ikke jeg. Jeg mener man kan få mye informasjon ut fra andre mennesker, artikler, dokumentarer og hva man får med seg oppover årene. I hvertfall nok til å delta i en debatt her på NK.

Skal man si noe kategorisk om en sak, så er det en fordel hvis man har personlig kjennskap til saken. Ellers er det fare for at man driter seg litt ut. Det har du virkelig gjort i kveld. :rofl:

kratos
22-10-06, 20:32
Skal man si noe kategorisk om en sak, så er det en fordel hvis man har personlig kjennskap til saken. Ellers er det fare for at man driter seg litt ut. Det har du virkelig gjort i kveld. :rofl:

Det er jo klart jeg har personlig kjennskap til saken.

Mener du f.eks at en jordmor ikke vet noe om fødsler om hun ikke har født selv?

Sexy Sadie
22-10-06, 20:40
Det er jo klart jeg har personlig kjennskap til saken.

Hvordan da? Når var du i forsvaret da? Når var du student?

Mener du f.eks at en jordmor ikke vet noe om fødsler om hun ikke har født selv?

Hun har erfaring med det som helsepersonell.

kratos
22-10-06, 20:50
Hun har erfaring med det som helsepersonell.

Fordi hun har lest seg til det og har andre erfaringer enn å faktisk føde.

Samme greia.

kratos
22-10-06, 20:52
Hvordan da? Når var du i forsvaret da? Når var du student?

Og jeg var student for noen år siden, og bodde for meg selv fra jeg var 16.

Skal vi snart gå tilbake til sak, eller skal du holde på med kjekløingen lenge?

Sorepheus
22-10-06, 20:52
Vel, må si meg enig at man ikke bare kan, men og bør ha meninger om forsvaret. Men å si ting som "luftforsvaret er late, det er hæren som jobber" er bare meningsløst.

Limafox
22-10-06, 20:55
Men å si ting som "luftforsvaret er late, det er hæren som jobber" er bare meningsløst.

Det var slik før. :overlegen:

Zenaria
22-10-06, 21:09
Magnus blir sikkert glad for at dere ønsker han lykke til ute i bushen.

:han snoker her inne med mobilen sin: :wink:

kratos
22-10-06, 21:09
Jeg savner deg Magnusen! Når kommer du tilbake? :blafrer:

Limafox
22-10-06, 21:10

:han snoker her inne med mobilen sin: :wink:

Sexy Sadie
22-10-06, 21:22
Fordi hun har lest seg til det og har andre erfaringer enn å faktisk føde.

Samme greia.

Nei, for en som har født kan ikke umiddelbart bistå en annen fødende.

Og jeg var student for noen år siden, og bodde for meg selv fra jeg var 16.

Ja ha, hva studerte du, du har jo skrevet at du ikke har noen utdannelse?
Og når var du i forsvaret?

Skal vi snart gå tilbake til sak, eller skal du holde på med kjekløingen lenge?

Jeg vil du skal være sannferdig når du diskuterer.

kratos
22-10-06, 21:26
Herregud SS nå får du gi deg. Jeg har dekning for mine meninger og man kan vite mye om en ting selvom man ikke nødvendigvis har gjort det fysisk.
En jhordmor kan vite mye om fødsler uten å ha født selv, en fotball fan kan vite mye om fotball uten å ha spillt selv osv.

Hvilken av mine påstander er det som er helt feil f.eks?

Du er bare i denne tråden for å lage kvalm nå og hele tema er snart forsvunnet i kveruleringen din.
Greit nok at du er premenstruell eller noe altså, men du får finne deg en sak før du skal begynne å kverrulere.
Også kan du sikkert lage en egen tråd om det slik du slipper å ødelegge mer her inne.

Sorepheus
22-10-06, 21:29
Det var slik før. :overlegen:

Norwegiansjefen ser da ikke ut som han var en lat flyger i det hele tatt :lol:

Limafox
22-10-06, 21:32
Norwegian sjefen ser da ikke ut som han var en lat flyger i det hele tatt :lol:

:knegg: Nei, nå tenkte jeg ikke akkurat på flyverne da. De var nok veldig flinke.

Men jeg tenker mer på bakkesoldatene. Fra flere hold har jeg hørt at det var det "morsomste" året de hadde, i form av å sove mye.

Sorepheus
22-10-06, 21:40
Jaja, gi dem så mye søvn de vil, de har kort levetid i moderne krig uansett.

Sexy Sadie
22-10-06, 21:40
Herregud SS nå får du gi deg. Jeg har dekning for mine meninger og man kan vite mye om en ting selvom man ikke nødvendigvis har gjort det fysisk.
En jhordmor kan vite mye om fødsler uten å ha født selv, en fotball fan kan vite mye om fotball uten å ha spillt selv osv.

Hvilken av mine påstander er det som er helt feil f.eks?

Du er bare i denne tråden for å lage kvalm nå og hele tema er snart forsvunnet i kveruleringen din.
Greit nok at du er premenstruell eller noe altså, men du får finne deg en sak før du skal begynne å kverrulere.
Også kan du sikkert lage en egen tråd om det slik du slipper å ødelegge mer her inne.

Bare svar meg på mine spørsmål du.

Arketypen
22-10-06, 22:05
Jaja, gi dem så mye søvn de vil, de har kort levetid i moderne krig uansett.hva tenker du på med moderne krig da?

kratos
22-10-06, 22:06
Bare svar meg på mine spørsmål du.

De er svart på SS, det er bare du som ikke leser godt nok.

Gå å bitche et annet sted du, med noen som bryr seg f.eks

http://www.gomingle.net/nomade/images/smilies/whocares2.jpg

Sexy Sadie
22-10-06, 22:09
Hvor er de svart på?
Når var du i forsvaret?
Når studerte du?

Jeg tror ikke du har gjort noen av delene, ergo du har ingen egen erfaring og kan dermed ikke si det som du sier.

kratos
22-10-06, 22:13
Hvor er de svart på?
Når var du i forsvaret?
Når studerte du?

Jeg tror ikke du har gjort noen av delene, ergo du har ingen egen erfaring og kan dermed ikke si det som du sier.

Og jeg sier at man må ikke ha direkte fysisk erfaring for å kunne si sin mening om ting. Man kan ha masse kunnskap selvom man ikke har gjort noe fysisk.

Som f.eks en fotball fan kan vite masse,masse om fotball selvom han ikke har spillt selv. Nå gidder jeg ikke gjenta meg selv mer.

Arketypen
22-10-06, 22:15
det er gedigen forskjell på teoretisk kunnskap og personlig erfaring.

Sexy Sadie
22-10-06, 22:15
Vel, men tilbvake til jordmorpoenget ditt; hadde ikke en som ikke hadde født selv drette seg litt ut hvis vedkommende hadde snakket i det vide og bredde om hvordan det var å føde uten førstehåndsbekjentskap til saken? :lol:

Mr.Man
22-10-06, 22:25

For et dusteargument. Jeg kan da uttale meg om amming selv om jeg ikke har ammet selv.

Sexy Sadie
22-10-06, 22:36
For et dusteargument. Jeg kan da uttale meg om amming selv om jeg ikke har ammet selv.

Idiotisk sammenligning.

Sorepheus
22-10-06, 22:40
hva tenker du på med moderne krig da?

Jagerfly, raketter, langdistanseartelleri og langdistansekystbombardement både fra ubåter, hangarskip og kampskip. Både konvensjonelle langdistansevåpen, men og nervegass, bakteriologisk og moderne atomteknologi kan være aktuelt. I moderne krig er krigen over lenge før den har startet.

Norge vil ikke være et untak, og selv med en enorm hær, den beste høyteknologien og beste panseret vil et angrep på Norge i realiteten bare være slakt av norske borgere. Sivilbefolkningen vil og rammes massivt iom. at strømnett, telekommunikasjon, radiokommunikasjon, vannett, broer, veier, jernbane, kaier og flyplasser ødelegges - dermed og matforsyningen.

Nøkkelbygninger, infrastruktur og installasjoner vil treffes innen to døgn. Når panikken setter inn og hæren brukes mot sivilbefolkningen vil og byer og tettsteder bombes pga. militære og paramilitære politienheter som står i veien. Hvis en da ikke alt har besluttet å terrorbombe for å passifisere.

Det resulterer i at man tyr til geriljaføring som eneste sikre måten å forsvare landet på og befolkningen vil bli utsatt for bruk av et massivt høyteknologisk kontrollapparat, vilkårlige fengslinger, tortur og henrettelser. Mange hundretusener vil dø i kamphandlingene og samfunnet vil leve i et høyteknologisk Orwelliansk mareritt.

NATO vil ikke kunne hjelpe oss mer enn som en preventiv referanse på linje med passifisme. Hvis det da ikke er NATO som innvaderer. Det er interessant da, at de tre europeiske landene som ikke har vært innvolvert i de europeike krigene de siste 100 årene er Sveist, Island og Sverige. Sveits som er et velutviklet demokrati. Sverige som i realiteten har hatt en skikkelig nøytral linje og ikke vinglediplomati, og Island som ikke har et militærapparat og er langt vekke fra Europas sentrum.

Arketypen
22-10-06, 22:43
J I moderne krig er krigen over lenge før den har startet.

.

Men vi har da kriger på gang i dag også.... Føres det ikke moderne krig i dem?

Sorepheus
22-10-06, 22:52
Jo.

Arketypen
22-10-06, 22:53
Jo.Men de fleste pågående kriger bare varer og varer jo...

Sorepheus
22-10-06, 23:05
Akkurat.

Zenaria
22-10-06, 23:07
Hils pent til Magnus da... :bump:

Arketypen
22-10-06, 23:19
Akkurat.
Så hvor er logikken i det du skrev da?

Arketypen
22-10-06, 23:19
Hei Magnus.
Håper du koser deg :)

Sorepheus
22-10-06, 23:23
Så hvor er logikken i det du skrev da?

Logikk? Tja, det er vel ikke så mye logikk, men konklusjonen må da være at Norge burde adoptere militærnedleggelse som Island, demokrati som Sveits og nøytralitet slik som Sverige hadde.

Arketypen
22-10-06, 23:32
Logikk? Tja, det er vel ikke så mye logikk, men konklusjonen må da være at Norge burde adoptere militærnedleggelse som Island, demokrati som Sveits og nøytralitet slik som Sverige hadde.
Men hvorfor tegner du et bilde av en krig eller hva som vil skje som ikke skjer i andre land der de også har "moderne krig"..?

Og vi trenger et forsvar. Ikke for å stå klare i tilfelle krig. Det er nemlig ikke slik verdensbildet er nå. Men pga terror.
Terror er nemlig det vi må kunne forsvare oss mot i dag.
Og i tilegg kunne bidra utenlands.
Fordi vi lever i et sosialt samfunn.
Gi og ta...

Sexy Sadie
22-10-06, 23:35
Jeg er så stolt av Magnus når han er i kongens klær. :stolt:

Sorepheus
22-10-06, 23:42
Men hvorfor tegner du et bilde av en krig eller hva som vil skje som ikke skjer i andre land der de også har "moderne krig"..?

Og vi trenger et forsvar. Ikke for å stå klare i tilfelle krig. Det er nemlig ikke slik verdensbildet er nå. Men pga terror.
Gi og ta...

Hvilken terror? Hvilke terrorister? Når har Norge blitt angrepet av terrorister? Hvorfor skulle Norge bli angrepet av terrorister? Hvem er potensielle terrorister? Er det verdt å innstallere overvåkningskameraer, tillate telefon, romavlytting, internetovervåking, ID-kort, biometrisk dataregistre, vilkårlig politivold og arrestasjoner, samt "behandling" av politiske og religiøse minoriteter? Er det verdt å trene 5000 paramilitære for bruk mot Norges egen befolkning? Hvorfor beveger vi oss i det hele tatt i denne retningen? Hva blir det neste?

Limafox
22-10-06, 23:47
Du må slutte med den paranoide tankegangen din, Dongyboy.

Arketypen
22-10-06, 23:49
Du svarte ikke...

En ser at verden er full av mennesker som ønsker drive nasjoner i kne med terror. Det er prisen vi betaler for å bli et internasjonalt samfunn...
Og det er prisen vi betaler for å være en del av nato...

Sorepheus
23-10-06, 01:08
Du må slutte med den paranoide tankegangen din, Dongyboy.

Er det noe som gjør meg paranoid er det når folk mener det er paranoid å stille spørsmål ved kontrollapparatet i samfunnet.

Sorepheus
23-10-06, 01:09
Du svarte ikke...

En ser at verden er full av mennesker som ønsker drive nasjoner i kne med terror. Det er prisen vi betaler for å bli et internasjonalt samfunn...
Og det er prisen vi betaler for å være en del av nato...

Hvordan ble 10.000 jihadister en verden full av mennesker?

Limafox
23-10-06, 01:10
Er det noe som gjør meg paranoid er det når folk mener det er paranoid å stille spørsmål ved kontrollapparatet i samfunnet.

Ok, la meg omformulere litt:

Slutt med neddopinga av deg selv og få deg et liv, for helvete.

Sorepheus
23-10-06, 01:17
Det er sett på som uhøffelig å endre meldinger slik limafox. Nei, jeg doper meg ikke.

Limafox
23-10-06, 01:27
Det er sett på som uhøffelig å endre meldinger slik limafox. Nei, jeg doper meg ikke.

Sikker?

magnus
23-10-06, 01:46
Skrev akkurat et litt langt svar men det forsvant dessverre. Er innom litt via mobilen.

Kjære Z, takk for en kjempeflott tråd :stolt: og takk til flere andre for fine ord! Skal heller kommentere ordentlig når jeg er tilbake etter kurset om en ukes tid. Interessant tråd! :D

Sexy Sadie
23-10-06, 08:49
Ok, la meg omformulere litt:

Slutt med neddopinga av deg selv og få deg et liv, for helvete.

Hva i helvete er det med deg? :lol:

Limafox
23-10-06, 09:19
Hva i helvete er det med deg? :lol:

Ikke noe? Jeg er bare pisselei holdningene.

Arketypen
23-10-06, 10:17
Hvordan ble 10.000 jihadister en verden full av mennesker?

Å det er flere enn det.
Alle nasjoner er enige om at verdensbilde eller det som truer nasjonene er terrorister og ikke andre nasjoner.
Jeg regner med det er en grunn til det.

Sorepheus
24-10-06, 01:49
Problemet er at man ikke kan gjøre noe med terrorister slik som dagens politikk føres. For det første skaper fremmedfiendtligheten enkelte terrorister. Så skaper sansksjoner og internasjonalt press grobunn for enkelte terrorister. Så skaper den krasse retorikken grobunn for flere terrorister. Dermed blir det krig og rekrutering til terrorister. Så får man kontrolltiltak og dermed flere terrorister på begge sider av grensene.

Det finnes ingen samfunnskontrolltiltak som kan hindre terrorisme, terroristvåpen kan lages av nærsagt hva som helst. Det skal ikke mer til enn en bensinkanne eller et skytevåpen - noe som det jo er ikke akkurat er mangel på i noen land.

Se bare på hvordan Nord-Irland eller Baskerland har utviklet seg. Jo mer repressiv politikken til England eller Spania var, desto verre ble angrepene. Det er først når myndighetene fører en amnesti og forsoningspoltikk at kamphandlingene sakner.

Terrorisme har alltid vært en del av verdenshistorien, at man plutselig skal være så ekstremt paranoid for dette finner jeg meget underlig, om ikke direkte besnærende.

Arketypen
24-10-06, 09:51
jeg synes ikke vi skal legge veien åpen for de mål terroristene har jeg da...

Sorepheus
24-10-06, 10:24
Pft, alt dette terroristpreiket er politisk spin og hype. Det er ikke terrorister i Irak og det er ikke terrorister i Afghanistan. Det er noen tusen jihadister i hvert land og det er alt. Ellers er det en normal borgerkrig om territorie og maktbalanse mellom Shiate grupperinger, Baghdad og Sunni grupperingene. I Afghanistan er det en konflikt mellom krigsherrer, Kabul og Taliban.

Vestlige soldater bare pisker opp stemningen, de har ikke noe å gjøre der. De er hverken utdannet som politimenn eller som fredsbevarere, de kan ikke kulturen eller språket, og respekterer den heller ikke. For å illustrere så tror fortsatt 75% av amerikanske soldater i Irak at de er der fordi Saddam angrep 9/11.

Det som virkelig ville lette på borgerkrigstrykket er en rask slutt på okkupasjonen. Av blant annet fire grunner 1) Borgerne blir da helt nødt til å samarbeide 2) De 60-70% av Irakerne som hater amerikanere smiler brett 3) Man får et reelt forsoningsfundament og ikke noe tredd nedover fra en forhatt okkupasjonsmakt 4) Jihadistene og anti-amerikanske militiaer mister et viktig rekruterings og kampgrunnlag.

Selvfølgelig det som virkelig ville løse konfliktene var om det dukket opp to Ma'hadier, dvs. en person som reelt sett er pasifist, bare muslimsk, som kunne forsone folket i en felles massebevegelse for fred. Det er lov å håpe, men jeg finner det usannsynlig fordi det nok ville innebære at noen ville håne personen til slutt som en Mohammed imitator. Trist, men sant.

Organa
24-10-06, 12:18
Heihei, magnus, håper du har det fint på kurs, og at du passer på at du er tørr på bena. Husk å benytte enhver anledning til å bytte sokker, så klarer du deg fint. Det har jeg nemlig lært i Forrest Gump.

Arketypen
24-10-06, 12:28
Jeg synes så tydelig at det har skjedd ting både i europa, Asia og Russland som jeg trodde var terrorisme. I tilegg til 11-9.

Hei Magnus; husk å vaske henda før du spiser også. Er så masse æsj som setter seg der når du er i skauen :)

Mr.Man
24-10-06, 22:03
Magnus: Husk å ikke skylle øynene ved gassangrep siden vannflaska er full av 96%.

Arketypen
24-10-06, 22:35
Og husk å pusse tenna før du drar hjem

Sexy Sadie
24-10-06, 23:05
Husk å tisse før du legger deg.

Zenaria
24-10-06, 23:33
Og husk å tenk på kjerringa di ofte. :lol:

Base
24-10-06, 23:36
Husk å ikke tørke deg bak med giftige planter. Jeg har hørt at det kan være ubehagelig.

Kims
24-10-06, 23:38
Hm, er det så lurt å ligge å tenke på kjerringa i et overbefolket sjumannstelt? Soveposenaboen kan jo bli usikker på dine hensikter for natten... :knegg:

Zenaria
24-10-06, 23:41
Tror han har alles forståelse.

Blossom
24-10-06, 23:41
Hva gjør magnus ute i bushen egentlig? Han er vel ikke noe millitærmann?

Zenaria
24-10-06, 23:43

Hva er egnetlig en militærmann?

:filosofisk:

Blossom
24-10-06, 23:45
Han er jo ferdig med førstegangstjenesten vil jeg tro, og ikke jobber han innen millitæret heller? Det var det jeg mente.

Arketypen
24-10-06, 23:46
kanskje han er på jakt?

Kims
Kanskje han bare kler grønt sinnsykt bra, så de bare fortsetter og fortsetter og innkalller ham? :nikker:

Arketypen
roper på elgen?

Kims
24-10-06, 23:47
Men ikke den hvite elgen, for den er fredet!

Zenaria
24-10-06, 23:54
:rep:

Sexy Sadie
24-10-06, 23:57
Men ikke den hvite elgen, for den er fredet!

Elger med grenser.

Arketypen
25-10-06, 21:18
:rep:

Da blir det fort rosa elefanter...

Sorepheus
26-10-06, 04:57
Har hørt det er rosa trær i Tjsernobyl-området i hvert fall.

Arketypen
26-10-06, 08:46
mm. Men rart at de skifter farge når folk der går på vannvogna..

Uketassen
26-10-06, 08:52
Om høsten forandrer da de fleste trær farge?

magnus
26-10-06, 23:36

:ivrig:

magnus
26-10-06, 23:45
Så moro med hilsenene i denne tråden! :ivrig:

Vi sluttet overraskende tidlig i dag, kom derfor hjem en tur i kveld. I morgen tidlig er det påan igjen til søndag.

Vet ikke om det er lurt å splitte denne tråden kanskje, det kan i så fall moderatorene gjøre.

Magnusen blir borte en stund. Han gjør sin plikt for Fedrelandet Norge. Roper krigsbrøl og leker villmann ute i skogen. La oss håpe at han koser seg.
Det blir godt å bli ferdig, men er mye moro, action og ting å trene på. :)

Jøje. Jeg kan ikke helt se for meg magnus som villmann.
Vel. Du er den som har kjent meg lengst og kjenner meg best her. :)

:han snoker her inne med mobilen sin: :wink:Jepp! Har prøvd å skrive litt også, men det går dårlig...

Jeg savner deg Magnusen! Når kommer du tilbake? :blafrer:
Tenk, så er Kratos kastet ut... :(

Hei Magnus.
Håper du koser deg :)
Jada, det går bra vettu. ;)

Jeg er så stolt av Magnus når han er i kongens klær. :stolt:
Hehe.. Ikke så mye å være stolt av akkurat.

Heihei, magnus, håper du har det fint på kurs, og at du passer på at du er tørr på bena. Husk å benytte enhver anledning til å bytte sokker, så klarer du deg fint. Det har jeg nemlig lært i Forrest Gump.Hei Organa! Det er viktig ja! Jeg passer på det! Og støvlene er nå til tørk på varmekablene i gangen...

Hei Magnus; husk å vaske henda før du spiser også. Er så masse æsj som setter seg der når du er i skauen :) :nemlig:

Magnus: Husk å ikke skylle øynene ved gassangrep siden vannflaska er full av 96%.
:knegg: De tidene er heldigvis over.

Og husk å pusse tenna før du drar hjem
:glis:

Husk å tisse før du legger deg.
Det er viktig! Det er noe drit å må stå opp om natten i de settingene…

Og husk å tenk på kjerringa di ofte. :lol:
Å ja, selvsagt. :stolt:

Husk å ikke tørke deg bak med giftige planter. Jeg har hørt at det kan være ubehagelig.Hørte om en som brukte brennesler en gang… :lol:

Pliktig innkalling.

magnus
26-10-06, 23:47
Jeg har sluppet unna hele forsvaret og skal aldri inn til noe som helst. Jeg misunner ikke dem som ligger i lyngen og hoster nå, men er selvsagt glad for at noen ligger på Jacobselv og passer på at ikke Igor og kompisene kommer med tanks.
Som Arketypen sier lenger ned, så er trusselbildet noe helt annet i dag.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så stas å ha sluppet militæret. De mennene jeg kjenner er stolte over å ha vært der og ville ikke være det foruten. Det ligger en stolthet i å kunne forsvare landet sitt.
Enig. Jeg synes også det er tåpelig å skryte av sånne ting uten en kurant grunn. Jeg tapte selvsagt penger på det året, det var mye unødvendig tull og vas, men jeg ville ikke vært det foruten jeg heller. Har enda kontakt med folk fra den tiden, selv om de bor på helt andre steder i landet.

Og at gutter blir til menn der er ikke bare noe man sier.
Det er forskjellig modenhetsnivå i den alderen der. Noen betyr det ikke noe for, andre trenger det så absolutt.

Ja, jeg tror det er fornuftig at de plukker ut de som er motiverte og ikke sleper på sinker som bare vil få det overstått og dra hjem.
Jeg er ikke frivillig innkalt på kurs nå, slett ikke. Men man er pliktig til å gå, i ytterste konsekvens kan man bli buret inne om man ikke vil. Men når jeg først er der nå, så gjør jeg så godt jeg kan.

:knegg: Den der kommentaren var god ja. Vi får bare være uenige der. ;)

Burde man ikke ha det sånn….? Skulle alt det være frivillig? For øvrig er det veldig fritt sånn sett i Heimevernet nå.

Resten var bare vås.
Det er nok mye forskjell på kull, befaler, steder og opplegg. Jeg kunne hatet det året og syntes alt var fælt. Etter hvert for min/vår del, så styrte man veldig mye av dagen selv. Det var litt til hva man gjorde det til. Sånn som du hadde det har jeg aldri hatt det i militæret. At det hendte vi kunne slappe av en time en dag, ja selvsagt, men det var jo ikke det normale.

Skyting med skarpt, uansett våpen, gir ikke meg noe adrenalinkick. Ikke nå lenger i hvert fall. Men vi har for eksempel hatt en trening i det å stå vaktpost, med forskjellige scenarioer. Man står med skarpe skudd og det er et stort lerret foran deg. Personene foran deg blir veldig levende, og de er jo også det, men i et annet rom. Så skal man reagere på forskjellige ting, og ofte ta avgjørelser i brøkdeler av et sekund. Det var skikkelig ekkelt å skyte et annet menneske, selv om det i situasjonen var nødvendig for å spare andre/eget liv.

Hva er rep?

Vi holder på i ett fra halv åtte til sent på kvelden hver dag nå. Veldig intensivt, tiden flyr. Men dette er jo kurs. Forrige rep var grusom. Veldig ineffektiv. Da holder man på å spy når man vet hvor mye jobb som venter på jobben, og så kaster man vekk tiden på tull.

Gi og ta...:nemlig:

Men nuh... :trøtt:

Base
27-10-06, 01:21
Du trenger ikke være diplomatisk i dine svar til Lima og Kratos. De ser ikke det likevel. Skal det være en glass Champis? :knegg:

Blossom
27-10-06, 02:55

Uketassen
27-10-06, 11:23
Da jeg var i militæret hadde vi ikke internett engang. *føler meg gammel*

Zenaria
27-10-06, 17:27
Fint at du er hjemme i god behold. :loop:

Arketypen
27-10-06, 21:32
mm. Z var redd for at elgen skulle spise deg opp :lol:

Mr.Man
28-10-06, 00:24
Da jeg var i militæret hadde vi ikke internett engang. *føler meg gammel*
Ikke vi heller. Skikkelig kjedelig. Det ble bare til at vi satt og kranglet om hvilke videoer vi skulle leie. Det ble alltid noe crappy action.

magnus
28-10-06, 03:23
Altså. Ligger nå i telt i skogen. Kun en natt riktignok, men det er mer enn nok. Har vært på patrulje, nuh er det ...sove! zzzz