PDA

Se full versjon : Varmepumpe

Zenaria
23-10-06, 00:11
Noen her inne som har det?
Vi vurdere det sterkt. Noen som kan dele erfaringer med meg?

Arketypen
23-10-06, 00:17
malapropo.... : Har dere vurdert pelletsovn?

Sorepheus
23-10-06, 00:21
Sjekk ut Teknisk Ukeblad, www.tu.no, de har en hel artikkelserie om varmepumper.

Zenaria
23-10-06, 00:27
malapropo.... : Har dere vurdert pelletsovn?

Det vil jeg ikke ha, tror dessuten ikke vi har pipe til det. Det er bare nye piper som tåler pellets.

Arketypen
23-10-06, 00:29
Det vil jeg ikke ha, tror dessuten ikke vi har pipe til det. Det er bare nye piper som tåler pellets.

Sikker på den pipegreia?

Ovnen kan jo stilles inn til å starte ved gitte klokkeslett eller temperaturer etc.
Virker jo kjekt :

Arketypen
23-10-06, 00:31
Ifølge Brannvernforeningen og Direktoratet for sammfunnssikkerhet og beredskap (DSB), må nemlig stort sett alle som har teglsteinspiper eller piper som er eldre enn fra 1960-tallet bytte ut eller oppgradere denne når de skal installere pelletsovn.

- Da går titusnene fort. Oppgradering av en vanlig pipe kan godt koste fra 20.000 kroner. Da får du en ny pipe inni den gamle. I noen tilfeller burde det vært gjort uansett, mens andre må ta det med i kostnaden til pelletsovnen, sier senioringeniør Lars Haugrud i DSB til Forbruker.no.
http://forbruker.no/bolig/boligokonomi/article1464098.ece

Zenaria
23-10-06, 15:39
Ifølge Brannvernforeningen og Direktoratet for sammfunnssikkerhet og beredskap (DSB), må nemlig stort sett alle som har teglsteinspiper eller piper som er eldre enn fra 1960-tallet bytte ut eller oppgradere denne når de skal installere pelletsovn.

Ja derfor går det ikke hos oss, dessuten gidder jeg ikke å styre med denne pelletsen. For noe styr. Tror vi går for varmepumpe. Lurte bare på om det var noen her som hadde instalert en slik og om de kunne si noe om luften? Spredning av varme? Støy? osv.

BEM
23-10-06, 16:58
Noen her inne som har det?
Vi vurdere det sterkt. Noen som kan dele erfaringer med meg?
Hva er motivasjonen for å investere i en sånn da Zenaria?
Mindre forbruk?

Arketypen
23-10-06, 21:53
Har du lest deg opp om pumpe da? Slik at dere er sikre på at det er noe å spare? Har lest en del og det tar _tid_ å tjene den inn....

Zenaria
23-10-06, 22:25
Mindre forbruk ja. Vi har brukt 14 000 på to år på bare parafin og det er i tillegg til strømmen. Min Ingeniørmann har beregnet og det er han som styrer prosessen i forhold til dette, så jeg stoler på han når han sier at vi sparer på det. Nå kommer vi forøvrig ikke til å bruke air condition på sommeren fordi huset vårt er så svalt, så det er et forbruk vi ikke beregner med. Den varmepumpen vi vurdere renser også luften.

Mr.Man
24-10-06, 13:46
Kjenner noen som har installert 3 luft-til-luft i et større hus. Er det det dere tenker på eller sånn som går ned i jord?

Elektra
24-10-06, 15:26
Jeg vet at broderen sin varmepumpe gir fint utslag i besparelser på oppvarming. Den er nyinstallert i nybygg, og det er ikke spesielt billig. Men strømkostnadene er såpass lave at det ikke tar så mange årene før den har betalt seg selv.

Varmen er skikkelig god også.

Mr.Man
24-10-06, 15:51
Jeg vet at broderen sin varmepumpe gir fint utslag i besparelser på oppvarming. Den er nyinstallert i nybygg, og det er ikke spesielt billig. Men strømkostnadene er såpass lave at det ikke tar så mange årene før den har betalt seg selv.

Varmen er skikkelig god også.
Var det bakkebasert eller luft-til-luft?

Elektra
24-10-06, 16:06
Hm. Det går vel i vann, tenker jeg. Vannrør i gulvet iallfall, og lang slynge ut i bukta utenfor huset.

Mr.Man
24-10-06, 17:58
Da er det bakkebasert. Det er mer effektivt enn luft-til-luft. Luft-til-luft virker ikke så bra når det er minusgrader ute.

Zenaria
24-10-06, 18:28
Luft til luft ja. :wink:

Kims
24-10-06, 19:16
Luft til luft har bare effekt til rundt ti minus, så går du i "null". Der jeg jobber selger de ikke luft til luft, for det er for lite effekt fra de. Luft til vann er bedre, og har du fjell opp i dagen, er jordvarme absolutt det beste (men og selvfølgelig det dyreste)...