PDA

Se full versjon : Ressurssvake barn og rettssikkerhet

Blossom
24-10-06, 04:23
Noen av dere som så denne dokumentaren på tv2 nå nylig? Mange seksuelle overgripere ser sitt snitt til å forgripe seg på barn som er for svake til å si ifra om det: type døve, psykisk utviklingshemmede, innesluttede barn. Overgriperne utnytter barnas ulykke. Jeg er rystet. En rektor på en skole forgrep seg på døve småjenter, at sånne mennesker i det hele tatt kan være rektor er i det hele tatt uforståelig.

Det kommer også fram at disse barna har en mye dårligere rettssikkerhet, fordi de ikke er i stand til å uttale seg om saken. Hvilke tiltak mener dere bør settes inn for å forhindre slikt?

Sexy Sadie
24-10-06, 10:15
Vet ikke, men jeg har på en måte at det er mange "slike" som jobber i lag med unger.

Zenaria
24-10-06, 18:36
Tragisk. Men nå må jo alle vise vandelsattest, det er jo relativt nytt da. Ellers tror jeg det er et viktig prinsipp og aldri la slike barn være alene med en person, dvs. det bør alltid være minst to personer tilstedet. Jeg har jobbet med et prosjekt i røde kors og vi fikk ikke lov til å innhente vandelsattester, derfor måtte vi alltid sikre oss at de minimum var to tilstedet ved barna.

birdie
25-10-06, 01:15
Er ikke alle ungers rettssikkerhet svak i forhold til overgripere, da? Synes dette er et av de mørkeste kapitlene i norske rettssystemet overhode, uansett ressursnivået til ungen det gjelder. Hva er 2 måneders fengsel for et ødelagt liv..? Om det i det hele tatt kommer til dom, that is.

Mr.Man
28-10-06, 18:21
Ja, barns rettssikkerhet er et kjipt kapittel. Stine Sofies stiftelse jobber med å kjempe for barns rettsikkerhet. Før var det vel bare Redd barna, og de har et veldig internasjonalt perspektiv. Ellers er vel ingen, og det sier jo sitt.

Sorepheus
28-10-06, 18:40
Det er så jævlig at man ikke orker å tenke.

Mr.Man
28-10-06, 18:47
For eksempel er det merkelig at de rettighetene man har i arbeidsmiljøloven ikke gjelder for barn. Er voksne mer verdifullt å ta vare på enn barn? Det har vært tatt opp noen ganger, men politikerne er ikke så flinke med å følge opp dette.

Sorepheus
28-10-06, 19:03
Politikerne kan du få billig av meg for tiden :-|

pip
31-10-06, 11:17
Alle overgrepsoffre stiller svakt, både barn og voksne.

Selv kvinner som blir voldtatt har bare noen få prosents sjangse på å få overgriperen dømt.

Sorepheus
31-10-06, 11:24
Forjævelig om det bare er noen få prosents sjangse. Hva er de faktiske tallene for anmeldelser og domleggelser?

pip
31-10-06, 11:28
Tall jeg fikk fra noen på en annen gruppe:

Man regner også med at bare rundt 10% av alle voldtekter blir anmeldt. Av de 10% som blir anmeldt, ender rundt 10% med domfellelse.

I 1995 ble det anmeldt 798 voldtekter. Hvis 98% av anmeldelsene er reelle, vil det si at 782 av disse er reelle. Det endte med domfellelse i 77 av sakene. I kun 52 av sakene ble straffen kun ubetinget fengsel.

Sorepheus
31-10-06, 13:18
Okay. Hva defineres som en voldtekt for at bare 10% av voldtektene anmeldes da?

pip
31-10-06, 13:41
Jeg vet ikke hva den juridiske definisjonen er.

Mr.Man
31-10-06, 19:02
M.a.o. skal du være bra teit for å bli tatt for voldtekt.

pip
31-10-06, 23:09
Ja, det som skal til er at du nekter på at du har hatt samleie, men at det finnes sæd som viser det motsatte. Eller at du innrømmer.

Det sisste der er jo ikke teit da. Det er jo bra.