PDA

Se full versjon : Virus/spyware

Sexy Sadie
24-10-06, 21:10
Jeg har fått noe kalt keylog-ardamax.dll på maskinen, antivirusprogrammet gir meg stadig beskjed om at det er der, jeg gir det beskjed om å bli kvitt det, men det ser ikke ut til at den klarer biffen. Noen tips som kan få bort skiten.

Det artige er at det her er første gangen jeg får noe sånt på min maskin.

Starwolf
24-10-06, 21:43
start opp i sikker modus (trykk F8 ved oppstart og velg fra menyen). Når XP har startet, kjører du msconfig fra startmenyn > kjør
Velg fanen for oppstartsalternativer. Der finner du alle programmer som starter nå windows starter. Fjern haken fra de filer som ser mistenkelig ut. Ta også et søk etter aktuelle fil som ativirusen reagerer p og slett den og eventuelt andre filer som måtteligge i samme katalog. Forutst at denne filen ligger i en dedikert katalog og ikke i Windows katalogen eller i system eller i system32 katalogen.
Kjør antivirusfor å lete etter flere filer og eventuelt andre lumske saker.
Kjør også ccleaner som kan rydde opp i registeret i etterkant.

Sexy Sadie
24-10-06, 23:04
Takk.

birdie
24-10-06, 23:11
Det er også smart å ta ut nettkabelen, altså jobbe offline, mens du kjører sjekk. Ofte klarer ikke anti-programmene å fjerne aktive filer, og alle slike spywaresaker er aktive når man er tilkoblet Internett.

Sexy Sadie
24-10-06, 23:16
Takk, den virker skummel de der, antivirusprogrammet skal da ta sånt.

Mr.Man
25-10-06, 00:33
Det er ganske nytt at AV-programmer tar slikt i det hele tatt. Forrige versjon av SAV Corp (v10.0.1) kunne stort sett bare oppdage dem, men ikke hindre dem i å starte. Mens 10.0.2 som kom for et par mnd. siden hindrer dem også i å starte. Hindre dem i å starte er vesentlig for at de ikke skal få anledning til å krydre registry med dritt som starter eksterne filer (fra internett).