PDA

Se full versjon : Forstår katten deg? Forstår du katten?

Liva
02-11-06, 00:19
Reagerer katten din på navnet sitt?
"Prater" den med deg?
Skjønner du mye av det han/hun mener?

Katten min mjauer ivrig når vi sier navnet hans :-D Dessuten er jeg overbevist om at han skjønner mye av det jeg sier til han...

Sexy Sadie
02-11-06, 00:48
Det må du regne med at han faktisk gjør.

Kims
02-11-06, 18:24
Jeg forstår vel ikke katter generelt, men har altid forstått min katt og øvrige kjæledyr. Man havner på et eller annet vis på bølgelengde med de man går med hele dagen. :loop:

Sexy Sadie
02-11-06, 20:28
Hvordan går det med HerreGud, Kims?

gyrken
02-11-06, 20:51
Reagerer katten din på navnet sitt?
"Prater" den med deg?
Skjønner du mye av det han/hun mener?

Katten min mjauer ivrig når vi sier navnet hans :-D Dessuten er jeg overbevist om at han skjønner mye av det jeg sier til han...
Jeg leste at en gammel og klok katt kan forstå rundt 700 ord. Det er ganske mye, det!

BEM
02-11-06, 22:18
Katter forstår jeg. De har 2 behov.

1. Å kline seg intil deg og å avsette luktestoffer på deg slik at du blir deres eiendom.
2. Å få nok mat.

Om katter forstår meg?
Nei det gjør de definitivt ikke.

Katter kan brukes til å fange mus og rotter.
Jeg tror ikke de er særlig spiselige heller.

Zenaria
02-11-06, 22:41
Ja på alle spørsmål. :wink:

Sexy Sadie
03-11-06, 00:02
Mikkel. :ler:

Zenaria
03-11-06, 00:16
Mikkel. :ler:

:mrgreen:

Orca
03-11-06, 11:13
Katter, hester hunder etc skjønner nok ikke 1/10 av det vi tror de gjør. Vi er alt for opptatt av å menneskliggjøre disse dyrene slik at vi letter kan knytte de tettere til oss. Greit nok at dyr har personlighetstrekk, men når alt kommer til alt så er vel mesteparten av det vi ser på som at de forstår oss rett og slett bevis på at Pavlov hadde rett.

Zenaria
03-11-06, 12:26
Katter, hester hunder etc skjønner nok ikke 1/10 av det vi tror de gjør. Vi er alt for opptatt av å menneskliggjøre disse dyrene slik at vi letter kan knytte de tettere til oss. Greit nok at dyr har personlighetstrekk, men når alt kommer til alt så er vel mesteparten av det vi ser på som at de forstår oss rett og slett bevis på at Pavlov hadde rett.

Slik snakker et menneske som ikke har hatt et nært forhold til dyr.

Orca
03-11-06, 13:56
Slik snakker et menneske som ikke har hatt et nært forhold til dyr.
Slik snakker ei som ikke veit hva hun snakker om.... Jeg har hatt mange nære forhold til dyr, og det er det jeg baserer meg på. Som sagt, alt for mange ønsker å menneskliggjøre dyrene slik at de kan komme enda nærmere dyrene følelsesmessig.

magnus
03-11-06, 14:17
Jeg tenkte også sånn som deg, Orca, og det vil alltid være delvis sant for flere. Men jeg har i årenes løp snudd i den saken...

Orca
03-11-06, 14:24
Legg merke til at jeg ikke nekter for at de har personlighet, og at det har forskjellig inteligens nivå, to hester man kjenner godt er f.eks ikke like i hvordan de oppfører seg mot deg, men det meste av det jeg tror vi oppfatter som forståelse av ord er nok like gjerne det gode gamle Pavlov beviste.

Zenaria
03-11-06, 17:10
Legg merke til at jeg ikke nekter for at de har personlighet, og at det har forskjellig inteligens nivå, to hester man kjenner godt er f.eks ikke like i hvordan de oppfører seg mot deg, men det meste av det jeg tror vi oppfatter som forståelse av ord er nok like gjerne det gode gamle Pavlov beviste.

Jaha, ser du henviser til Pavlovs hunder. Du vet, det var en behavoristisk retning der man ikke tok hensyn til personlighet og intelligens? Det blir jo litt selvmotsigende når du på den ene siden tror at de har personlighet og på den andre siden forteller at du er tilhenger av behavorismen? Bestem deg da mann.

Forøvrig er behavorismen basert på teoriere som for mange år sidene er tilbakebevisst. Bahavorismen ser på individet som en black box, det vil si, at individet kun respondere på et stimuli og gir respons etter det. Dette trodde de lenge kunne overføres tl menneske. Dette våset er for lengs tilbakevisst. Men at det er letter å oppdra dyr etter slike prinsipper er ingen hemmelighet. Men alle som har levd sammen med dyr vet at de har følelser, de kan problemløse, de kan bli lei seg, glad osv. Mao. de viser følelser. Å snakke om iq i sammenheng med dyr blir litt tåpelig, men for å komme tilbake til hovedinnlegget så vil jeg tro at de fleste hunder og katter reagerer på navnt sitt, de kan kommuniserer med oss (ikke snakke samme språk vel og merke om noen trodde at det var det noen mente) og de kan vare stemmninger. Jeg tror de kan mye mer en dette også men jeg er ingen ekspert på området.

Orca
03-11-06, 17:20
Jammen det er jo slevklart at de varer stemninger, de forstår det jo raskt hvis du er sint f.eks, eller leken, men alt dette har de lært av erfaringer.

Zenaria
03-11-06, 22:00
Jammen det er jo slevklart at de varer stemninger, de forstår det jo raskt hvis du er sint f.eks, eller leken, men alt dette har de lært av erfaringer.

Ja, nemlig- slik vi mennesker også lærer slikt av erfaringer.

Macumba
04-11-06, 01:04
Min katt kan lyden av mat og lyden av bilen min.
Der stopper hans intelligens.
Veldig vakker. Dum som et brød.

Orca
04-11-06, 08:34
Ja, nemlig- slik vi mennesker også lærer slikt av erfaringer.
Joda, men innholdet i denne saken er jo om katten din forstår deg, og da må man tenke litt mer en bare slike enkle ting, i det ligger dte jo i alefall ett snev av envne til å forstå hva ordene betyr etc.

Sorepheus
04-11-06, 13:49
Hvis katten i det hele tatt forstår noe et menneske sier er jo det rimelig intelligent i seg selv, altså i tillegg til sitt eget kattespråk.

Sexy Sadie
04-11-06, 17:18
Kattene er smarte som fanden, tror jeg. De vil bare ikke avsløre seg totalt for oss menneskene. :mrgreen:

pip
04-11-06, 17:19
Det er jo tydelig at det er forskjell på individuelle dyr og. Som to forskjellige katter. Ikke minst er det stor forskjell på voksne katter og kattunger.

Et sånt behavioristisk eksperiment ble gjort med å putte en katt i en bur, men en åpningsmekanisme. Da fikk man bevist at de ikke kunne tenke, men lærte av prøving og feiling, fordi kattene bare vimset rundt, tok på alt,dro i alt.

Det trodde man en stund. Til noen andre forsøke med gamle katter, de første hadde brukt kattunger. De gamle kattene satt og så, og så åpnet de buret og gikk ut.

Sorepheus
04-11-06, 17:23
Observerte to mus hos teodor som "vitterlig sjekket buret sitt grundig for mulige åpninger, og så resignerte seg med at de i hvert fall var trygge, hvis det da ikke var noe som brant da, men det var det visst ikke. Så da kunne man sove i fred i røret sitt da, hvis bare dere rusa mennesker kunne være stille."

gyrken
04-11-06, 18:31
Det trodde man en stund. Til noen andre forsøke med gamle katter, de første hadde brukt kattunger. De gamle kattene satt og så, og så åpnet de buret og gikk ut.

Det er et viktig poeng det der. Kattunger er fryktelig søte og fryktelig teite. Gamle katter skjønner en masse menneske-ord og kan pønske ut en masse mekanismer rundt i huset, f.eks. å åpne dører og vinduer, åpne kjøleskap og matskap, sette på vannet når de er tørste og dra ut ledningen til støvsugeren når de er lei av bråket. Osv.

Det er bare så mye mer givende å ha en katt på 10 år enn å ha en ungkatt, selv om ungkatten er leken og morsom.

gyrken
04-11-06, 18:31
Ja, også er det veldig stor forskjell på katter. Noen er og blir dumme, mens andre er tydelig intelligente.

pip
04-11-06, 20:41
Egentlig burde man hatt en MENSA organisasjon for dyr, for smarte kjæledyr.

Zenaria
04-11-06, 21:13
:lolskilt: Enig pip.

BEM
04-11-06, 21:37
Hunder tenker på en forunderlig menneskelignende måte.
Jeg vet ikke om katter tenker men det tviler jeg på.

Jeg får ikke tak i de kattedyrene, og er reservert overfor de.
Men det kan jo ha noe med meg å gjøre.

Dyrene lever i sin egen opplevelsesverden fjrnt fra vår.
Men noen dyr har evne til å forstå deler av vår verden. De tolker vi som intelligente.

Selv tror jeg dyr har sin egen inetlligens som ligger utenfor vår egen på samme måte som deler av vår ligger utenfor deres. Derfor behandler jeg dyr med respekt og undring enten jeg forstår de eller ikke. Men hunder fasinerer meg. Og jeg lærer stadig noe av de.

BEM
04-11-06, 21:45
Forøvrig allierte jeg meg med en slik nylig.
Jeg har hatt en mus boende i mototrommet en tid. Og den har vert umulig å bli kvitt. Jeg hr forsøkt motorvask og div. Men nei. Men denne karen løste problemet.

Her skulle det være et bilde av en pus i motorrommet. men:

Beklager, det er ikke mulig at legge inn vedlagte filer. Maksimal samlet filstørrelse for vedlagte filer er oppbrukt, kontakt forum administrator hvis du ønsker mer informasjon.

Zenaria
04-11-06, 22:09
Katten min må være den beste muserydder i verden. Egentlig burde jeg starte et firma på han Museutrydder AS. Det hadde vært noe...

Arketypen
08-11-06, 20:40
i Går så jeg en DIGEr brun jævel av en ROTTE utenfor garasjen min.... Ei katte var på full jagt. Håper den tok den! :trøtt:

Zenaria
08-11-06, 22:13
Æsj.

Arketypen
08-11-06, 22:31
ja har litt poblemer med å være ute faktisk

magnus
09-11-06, 18:05
Pga rotta? Husk ellers å lukke døren etter deg... ;)

Sorepheus
09-11-06, 20:03
Da er det jo greit å vite at det er 500.000 slike i Oslo :mrgreen:

Mr.Man
13-11-06, 15:41
Her skulle det være et bilde av en pus i motorrommet. men:

Beklager, det er ikke mulig at legge inn vedlagte filer. Maksimal samlet filstørrelse for vedlagte filer er oppbrukt, kontakt forum administrator hvis du ønsker mer informasjon.
Fixed. Dere kan laste opp mer nå.

Arketypen
13-11-06, 16:17
Pga rotta? Husk ellers å lukke døren etter deg... ;)

gjett om... :gal:

BEM
13-11-06, 19:01
ja har litt poblemer med å være ute faktisk
Åhh bare slapp av. De holder seg gjemt i grønsaksbutikkene til Gongen stort sett hele tiden. :knegg:

Arketypen
13-11-06, 19:18
Åhh bare slapp av. De holder seg gjemt i grønsaksbutikkene til Gongen stort sett hele tiden. :knegg:
:ler:

BEM
18-11-06, 19:46
De er nå fine også...

Her er en in action.
Klar for mitt oppdrag, fjern mus fra motor.
Bildene skal i motsatt rekkefølge og etter 1 min satt musa i kjeften på dyret og problemet var vekk. :)

Zenaria
18-11-06, 21:48
Morsomt-

magnus
19-11-06, 18:50
Hvilken bil er det? Hadde musen gjort mye skade`?

BEM
20-11-06, 04:00
Bilen er en gammel Citroen, designet på myke servietter i Franske Cafeeer på slutten av 60 tallet.

Musen hadde ikke gjort mye skade.
Men det var vel et tidsspørsmål før ledninger og isolasjon fikk lide.

Sexy Sadie
20-11-06, 14:00
Fikk katten tak i den?

BEM
20-11-06, 14:03
Fikk katten tak i den?
"og etter 1 min satt musa i kjeften på dyret og problemet var vekk"

Sexy Sadie
20-11-06, 14:03
Bra.

gyrken
21-11-06, 00:33
Jeg har mange elever som bare leser første setning. På prøver er det forbausende mange som overser andre del av et todelt spørsmål. Jeg tror det betyr at man er på LUS 15.

Sorepheus
21-11-06, 00:47
Dette med LUS15 hørtes interessant ut, hva er det?

Zenaria
21-11-06, 16:13
Siden hun kobler LUS med elever så tror det det er lesestigen hun snakker om?

Orca
21-11-06, 16:20
Stoppet du motoren først?

Arketypen
21-11-06, 17:07
LUS er et kartleggingsverktøy ja. LUS 15 vil si at elevene har god lesekompetanse sett i forhold til årstrinn. 13 og 14 ligger tett opptil. lavere enn det betyr at de trenger øve..

Sexy Sadie
21-11-06, 17:33
Jeg er på nivå 20, sist jeg "testet" meg.

Blossom
21-11-06, 17:51
Observerte to mus hos teodor som "vitterlig sjekket buret sitt grundig for mulige åpninger, og så resignerte seg med at de i hvert fall var trygge, hvis det da ikke var noe som brant da, men det var det visst ikke. Så da kunne man sove i fred i røret sitt da, hvis bare dere rusa mennesker kunne være stille."

Kom på de rottene hos han når du sa det der. :lol:

gyrken
21-11-06, 19:12
Jeg er på nivå 20, sist jeg "testet" meg.
LUS-skalaen går bare til 19, og det er ikke noe man kan teste selv med en hurtigtest.

Wonder; LUS er leseutviklingsskjemaet. Et kartleggingsverktøy vi bruker på skolen, som sier noe om lesekvalitet. Det gjør det mulig å dokumentere fremgang, og dessuten vite mer om hva man må jobbe med.

http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/getfile.php/utdanningsetaten%20%28UDE%29/Internett%20%28UDE%29/Satsingsomr%C3%A5der/Lese%2C%20skrive%2Cspr%C3%A5k/leseutvikl.pdf

gyrken
21-11-06, 19:14
LUS er et kartleggingsverktøy ja. LUS 15 vil si at elevene har god lesekompetanse sett i forhold til årstrinn. 13 og 14 ligger tett opptil. lavere enn det betyr at de trenger øve..
Målet vi har satt oss (ungdomsskole) er å ha alle elevene på 18b i slutten av 10. klasse. Det klarer vi selvsagt aldri, men vi klarer flere og flere for hvert år!

Er du på lus 13 og 14 er du stort sett ute av stand til å nyttegjøre deg fagbøker, og er du på så lavt nivå på ungdomsskolen vil jeg si at det er ganske kritisk. Vi har en del av dem også, da.

Orca
21-11-06, 19:22
Mye verktøy man har nå som man ikke hadde når jeg gikk på framhaldsskolen gett

Sorepheus
21-11-06, 20:12
Kom på de rottene hos han når du sa det der. :lol:

Jeg har sett mer mishandla dyr.

Arketypen
22-11-06, 13:04
Målet vi har satt oss (ungdomsskole) er å ha alle elevene på 18b i slutten av 10. klasse. Det klarer vi selvsagt aldri, men vi klarer flere og flere for hvert år!

Er du på lus 13 og 14 er du stort sett ute av stand til å nyttegjøre deg fagbøker, og er du på så lavt nivå på ungdomsskolen vil jeg si at det er ganske kritisk. Vi har en del av dem også, da.

Hm. ja. Man burde vel kunne lese bedre enn en på 4. trinn når man går i ungdomsskolen..

47% under 15 i 8. er alarmerende, så forstår hvorfor man i Oslo har tatt grep.
Men bak tallene ligegr det nok mange faktorer som bl.s. fremmedspråklige vil jeg tro..

Arketypen
22-11-06, 13:08
Ser jeg ikke fikk med et 4-tall foran "årstrinn"...

Sexy Sadie
22-11-06, 17:52
Det er jo så artig å lese, hvorfor gjør ikke flere det??? :fortvilet:

magnus
22-11-06, 18:45
Hadde man bare tatt seg tid til det...

gyrken
23-11-06, 19:05
Hm. ja. Man burde vel kunne lese bedre enn en på 4. trinn når man går i ungdomsskolen..

47% under 15 i 8. er alarmerende, så forstår hvorfor man i Oslo har tatt grep.
Men bak tallene ligegr det nok mange faktorer som bl.s. fremmedspråklige vil jeg tro..
Ja, det gjør det jo. Men vi har en del virkelig dårlige lesere blant de heilnorske også. Og det er veldig vanskelig å få dem til å øve når de er så dårlige lesere i den alderen. De trenger bøker med stor skrift og bilder, og de fleste slike bøker er jo skrevet for småunger. Så en stor utfordring er å finne litteratur som faller i smak.

gyrken
23-11-06, 19:06
Å lese er en drift for meg. Helt nødvendig, og ikke noe jeg kan velge bort.

Arketypen
23-11-06, 20:25
Å lese er en drift for meg. Helt nødvendig, og ikke noe jeg kan velge bort.

Maslow (V?) glemte et par ting ja.. :knegg: