Se full versjon : Musearm
Jeg tror jeg har fått sånn musearm. Ihvertfall en betennelsegreie i høyre underarm. Merker ikke i det vanlige til det, er bare enkelte bevegelser jeg ikke kan gjøre. Kan ikke heller 1,5 l brus som vanlig, for eksempel. Har byttet arm på musa, for avlastningens skyld.
Men ukene går, og det blir ikke bedre. Ikke verre heller, men det er bare der. Er det noe jeg kan gjøre for å bli kvitt det fortere? Å holde den mest mulig i ro er vanskelig, og til nå temmelig fånyttes...
Er dette en betennelse så må du vel ha medisin?
Vet ikke. DEt tar sånn merkelig lang tid. Hadde håpet å slippe medisin..
Jeg har jobbet med IT siden nittenhundrende og vi-oppfant-musa.
Jeg blir frustret over alle tips råd fra fagfolk. Jeg har møtt mange med samme problem.
Løsningen ligger i skuldren.
Når skulderen blir anspendt hindrer det blodsirkulasjonen til armen og dette betyr overbelastning og betennelser.
Bruk en stol med armlen. legg albuen på armlenet og finn en "laid back" sittestilling med god støtt til skuldre. PS GLEM RETT RYGG.
Når armen slapper av strømmer blodet og den tåler aktivitet.
Rygg-skulder!
Dette må være avslappet og komfortabelt. Da forsvinner museramen.
Ogh det som oppleves behagelig er riktig.
Det som oppleves riktig er ikke nødvendigvis riktig fordi en fysio freak har sagt det.
Sexy Sadie
05-11-06, 00:00
Svømming hjelper meg.
Har ikke armlene her hjemme, men har det på jobben. Takker for tips, skal prøve noe av det her. :)
Gå til legen straks. En betennelse i ledet som ikke blir behandlet med medisiner kan gi permanente skader.
Gå til legen straks. En betennelse i ledet som ikke blir behandlet med medisiner kan gi permanente skader.
Må bare si meg enig i dette. Jeg fikk betennelse i begge skuldrene mine og gadd ikke gå til legen. Nå sliter jeg med begge skuldrene og jeg angrer dypt på at jeg ikke gjorde noe da. :?:
Støtter dette...
Når skaden har skjedd skal men ikke presse. Da kan det bli kronisk.
:shocked: Kronisk?? Såpass... Skal få sjekket det ut...
Jeg har byttet ut musa med et tegnebrett, bruker penna til å peke med og klikke og har vært 100% symptomfri siden skiftet (jeg rakk aldri utvikle musearm, men kunne nok merke litt til irritasjon i underarmen etter perioder med intens DOLing... ;) ). Andre har god erfaring med joystickvarianter eller en sånn rullestang til å feste på fronten av tastaturet. Uansett anbefaler jeg alternativer til tradisjonell datamus på det sterkeste!
Betennelser kureres nok best ved hjelp av legevitenskapen ja, god bedring!
Betennelser kureres nok best ved hjelp av legevitenskapen ja, god bedring!
Men de unngåes ved hjelp av komfort
Det kroppen finner komfortabelt er riktig.
Men når skaden har skjedd må man til med medisiner en periode.
Og man bør gjøre noe dramatisk med hvordan man arbeider. For eksempel legge inn pauser på 3 minutter hvert 10 minutt. Samt bytte arbeidsstilling og pekeredskap.
Det finnes programmmer for dette. PCen vil måle tiden man bruker armen og vil legge inn pauser for brukeren.
Andre har god erfaring med joystickvarianter
En så kalt guttemus. :-)
http://www.digi.no/digi98.nsf/pub/jobb20010327135255_tw_10494392
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=133898
Nyttig om musearm og hvordan bli kvitt, samt forebygge :)
Fine linker, tusen takk! :)
Jeg har hatt noe plager til tider da jeg jobbet med mus hele dagen og spilte rts da jeg kom hjem til leggetid. I en periode måtte jeg bytte arm, men som du sier tok det kjapt en måned før det kunne sies å være bra igjen. Stor nytte av å få en pult med støtte for albuer. Altså ikke rett men buet foran slik at albuene kan hvile på pulten. Armlene på stol er ikke like bra for det pleier å være lavere enn pulten. Mange kjøper arbeidspult etter design istedenfor å tenke på hvordan man sitter.
Jeg har kroniske plager jeg - men har lært meg å leve med at jeg alltid har vondt. Alternativet var å slutte å jobbe med data - som er det jeg kan, og det var et dårlig alternativ.
Jeg har kroniske plager jeg - men har lært meg å leve med at jeg alltid har vondt. Alternativet var å slutte å jobbe med data - som er det jeg kan, og det var et dårlig alternativ.
I begge armene?
kronisk betennelse må man jo inn og skrape...
Ble overrasket over å se hvor gammel denne tråden var. Over ett år siden jeg skrev det, og fremdeles sår. Men ikke som det var, heldigvis.
Skal jeg massere deg, pus?
Er det bare jeg som har litt lyst til å pekele her? :skrape:
Ja, jeg får lyst til å pjuskekose ihvertfall.
Skal jeg massere deg, pus?
Ja takk! :forelsket2:
Er det bare jeg som har litt lyst til å pekele her? :skrape:
:snurt:
gjør du noe for armen da?
Gjør og gjør. Bruker ikke musa på den ihvertfall, samt å unngå enkelte bevegelser. Men å holde den helt i ro er vanskelig. Strekker litt til tider. Ellers ikke noe..
Nei. Hvilke øvelser gjør man med betennelse..? Trodde det viktigste var å holde den/de musklene mest mulig i ro..?
du vet det er betennelse? kan være tonus (spenning) og nerveklemme også.
kronisk betennelse på skrapes som jeg skrev. ellers er det snakk om å legge til rette med arbeidsstilling og riktig utformede verktøy.
Jeg vet ikke hva det er, men har hele tiden tenkt at det er betennelse. Slett ikke sikkert. Men det går jo bedre og bedre heldigvis, selv om det henger i. Skraping hørtes ikke lystig ut..
Har grei arbeidsstilling på jobben. Her hjemme er det så som så...
:furter:Å, nå begynner jeg å kjenne lusa på gangen, eller var det musa...
:furter:Å, nå begynner jeg å kjenne lusa på gangen, eller var det musa...
Bytt arm!
Ja hadde det bare vært så lett.
Uvanlig i starten ja, men man blir fort vant til det. Nå er det nesten hipp som happ for meg.
Nå har jeg fått vondt i andre armen også...
Da er det vel neppe musearm? Hvordan vondt?
Jeg småler litt fortsatt, ond som jeg er.
Jeg har vondt i begge armene på forskjellige steder. Jeg dauer.:nemlig:
Du dør selvsagt ikke. Det holder sikkert å amputere.
Jah. Du kan like godt øve deg på å skrive touch med tærne først som sist.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.