Se full versjon : Baksmellen
Jeg betaler alltid skatten min.
Men det finnes hulderkjærringer der ute som mener jeg skal betale fortere en jeg tjener. Slik blir det når de tenker med eggstokkene de har mistet.
Så du hadde ikke åndsnærværelse nok til å regulere forskuddskatten din i tide, er det det du forsøker å si? :mrgreen:
[...] Angående utdanning, så er ikke det noe jeg slenger fram for å være arrogant, mer for å poengtere at jeg faktisk vet hva jeg snakker om i enkelte tilfeller. At du velger å tolke det som arroganse får stå for din regning.
Nei, da tror jeg og du mistolker hva jeg skriver. Utdanning er ikke tegn på arroganse. Det jeg sa er at det generelt er like fult mulig å være arrogant og ignorant uansett hvor mye utdanning man har, paradoksalt nok.
Så du hadde ikke åndsnærværelse nok til å regulere forskuddskatten din i tide, er det det du forsøker å si? :mrgreen:
Kanskje du burde se Brennpunktdokumentaren om skatteinnkrevingen i Norge. Gratis enn så lenge på nrk.no.
Kanskje du burde se Brennpunktdokumentaren om skatteinnkrevingen i Norge. Gratis enn så lenge på nrk.no.
Den så jeg.
Jeg synes fremdeles folk bør betale skatten sin og ikke snylte på alle de som bidrar til felleskapet. At de i tillegg sutrer fordi de blir pålagt straff fordi de har sneket seg unna, enten det er opplysninger de har unnlatt å gi eller penger de har unnlatt å betale, fremkaller ikke særlig mye sympati fra meg.
Det er da ikke så enkelt Hulda. Hvis man f.eks. har flere forskjellige freelance eller oppdragsjobber så er det i praksis veldig vanskelig å forutsi hvor mye man skal betale i skatt. Når da skattemyndighetene steiler på baksmeller med ekstreme renter som er langt høyere enn et hvert forbrukslån - så er det på ingen måte et fair system.
Joda, det er så enkelt.
Jeg er selvstendig næringsdrivende og har i tillegg jobbet som freelancejournalist og vet dermed svært lite om min egen inntekt fra år til år. Derfor er det også svært vanskelig for skattemyndighetene å skrive ut en korrekt forskuddsskatt til meg. Det krever at jeg som skattebetaler er nøye med å betale inn det korrekte beløpet samt at jeg informerer skattemyndighetene kjapt dersom jeg ser at de har skrevet ut for høy forskuddsskatt.
Jeg skjønner at de er fristende å skyve innbetalingene foran seg dersom forskuddskatten er skrevet ut for lavt, men en eller annen gang må man faktisk betale.
Skattemyndigheten er dessverre ikke synske, derfor må man som skattebetaler ta ansvar for at eget skattetrekk er nogenlunde riktig. Og dersom man ikke har evne/lyst til å gjøre det så får man enten søke råd hos noen som kan det, eller så får man ta smellen når den kommer.
Den så jeg.
Jeg synes fremdeles folk bør betale skatten sin og ikke snylte på alle de som bidrar til felleskapet. At de i tillegg sutrer fordi de blir pålagt straff fordi de har sneket seg unna, enten det er opplysninger de har unnlatt å gi eller penger de har unnlatt å betale, fremkaller ikke særlig mye sympati fra meg.
Kjønnsligning Hulda, der har du problemet. Det er lett nok å bevise hvor mye penger du har tjent, men hva om Kemneren mener du har tjent la oss si 200.000 mere enn det du sier og dermed vil ha 60.000 ekstra fra deg i skatt? Hvordan beviser du at du ikke har tjent disse 200.000? Lykke til med den...
*Dette blir en avsporing, kan noen adminer klippe ut skattedelen?*
Den høyeste rentesatsen jeg fant er 3,1 prosent. Forbrukslån kan fort ha en rente på et tosifret beløp alt avhengig av størrelse og løpetid.
Som freelance vet du hva di får inn når regninga sendes. Man trenger uansett en regnskapsfører for å holde orden på alt sammen.
Kjønnsligning Hulda, der har du problemet.
Ligning basert på kjønn? Eller? Mente du kanskje noe annet?
Kjønnsligning Hulda, der har du problemet. Det er lett nok å bevise hvor mye penger du har tjent, men hva om Kemneren mener du har tjent la oss si 200.000 mere enn det du sier og dermed vil ha 60.000 ekstra fra deg i skatt? Hvordan beviser du at du ikke har tjent disse 200.000? Lykke til med den...
*Dette blir en avsporing, kan noen adminer klippe ut skattedelen?*
Jeg antar du mener skjønnsligning? :mrgreen:
Skjønnsligning er en fin ting. Det forhindrer skattesvindlere i å kunne utfolde seg som de ønsker.
Dessuten er det ikke slik at skattemyndigheten bare "kan si" at du har tjent fler penger enn du har. De vedtakene de fatter om skjønnsligning hjemler de i Ligningsloven § 8-2.
Skjønnsligning ja. :flau:
Og selvsagt har vedtakene de fatter hjemling i en ligningslov, men det betyr jo ikke at vedtakene er korrekte. Selv ble jeg skjønnlignet for full inntekt i halvannet år der jeg beviselig var i disputt med tidligere arbeidsgiver for usaklig oppsigelse. Det hjalp lite samme hva advokaten min skrev til dem. Jeg kunne bevise en mye lavere inntekt, men det er jo umulig å bevise at en ikke har tjent penger. Bevisbyrden lå hos meg, ikke hos dem, pussig nok.
Og jeg er og var ingen skattesvindler.
Vel, deler av bevisbyrden finnes hos ligningsmyndighetene. De må på et eller annet vis sansynliggjøre at du har hatt høyere inntekt enn du påstår at du har hatt.
Den høyeste rentesatsen jeg fant er 3,1 prosent. Forbrukslån kan fort ha en rente på et tosifret beløp alt avhengig av størrelse og løpetid.
Som freelance vet du hva di får inn når regninga sendes. Man trenger uansett en regnskapsfører for å holde orden på alt sammen.
Så vidt jeg husker fra Brennpunkt-dokumentaren økte beløpet fra 200.000 til svimlende 1.000.000 på få år.
Vel, deler av bevisbyrden finnes hos ligningsmyndighetene. De må på et eller annet vis sansynliggjøre at du har hatt høyere inntekt enn du påstår at du har hatt.
Det er jo tydelig at de i Uketassens tilfelle har gått ut i fra lønnsutbetaling fordi arbeidsforhold ikke var formelt avsluttet. Vitner om dårlige rutiner hos ligningsmyndighetene.
Ja, det stemmer Wonder. Hele saken min gikk også forferdelig fort til Kemneren til innkreving, selv etter at advokaten min klagde på avgjørelsen.
Svar fra Kemneren ---> Det er Ligningskontoret som avgjør om skatten skal kreves eller ikke.
Svar fra Ligningskontoret ---> Det er Kemneren som avgjør om skatten skal kreves inn eller ikke.
Hva faen gjør man da? :?:
Tja, selger alle eiendelene sine, flytter penger til Caymond Island og sier "So Long Slave Fuckers!" og flytter utenfor Europa :-|
Det er jo tydelig at de i Uketassens tilfelle har gått ut i fra lønnsutbetaling fordi arbeidsforhold ikke var formelt avsluttet. Vitner om dårlige rutiner hos ligningsmyndighetene.
For meg er det ikke særlig tydelig. Jeg har ikke sett sakspapirene. Det finnes alltid to sider i en sak og å dømme etter å bare ha den ene sidens uttalelser er umulig.
For å si det mildt.
Ja, men jeg kjenner jo Uketassen.
Sexy Sadie
14-11-06, 21:47
Som betyr hva da? :mistenksom:
Jeg lurer på om ikke jeg kjenner ham littegranne også. :skrape:
For meg er det ikke særlig tydelig. Jeg har ikke sett sakspapirene. Det finnes alltid to sider i en sak og å dømme etter å bare ha den ene sidens uttalelser er umulig.
For å si det mildt.
Å få en uttalelse fra Ligningskontoret i denne er også umulig.
For å si det mildt. :knegg:
Jeg viser bare til mitt tilfelle for å vise deg at alt ikke alltid er så enkelt som du vil ha det til Hulda. Regler kan brukes og regler kan misbrukes. I mitt tilfelle var det umulig å få noe bra svar fra noen av de nevnte instansene. Advokaten min ble rådvill etterhvert og gav opp. For hva gjør du egentlig når du følger gjeldende protokoll i slike saker og det ikke hjelper?
Sexy Sadie
14-11-06, 21:59
Jeg lurer på om ikke jeg kjenner ham littegranne også. :skrape:
Det gjør du så visst.
Å få en uttalelse fra Ligningskontoret i denne er også umulig.
For å si det mildt. :knegg:
Jeg viser bare til mitt tilfelle for å vise deg at alt ikke alltid er så enkelt som du vil ha det til Hulda. Regler kan brukes og regler kan misbrukes. I mitt tilfelle var det umulig å få noe bra svar fra noen av de nevnte instansene. Advokaten min ble rådvill etterhvert og gav opp. For hva gjør du egentlig når du følger gjeldende protokoll i slike saker og det ikke hjelper?
Jeg vet at det ikke alltid er så enkelt. Det finnes veldig mange merkelig og ubrukelige regler og lover som til tider kan gjøre det så godt som umulig å "nå gjennom" for vanlig mennesker. Men det er heldigvis unntakene og ikke regelen.
Og nå til hovedsaken. Er vi på et annet forum sammen, eller bare ligner du?
Jeg kjenner også Uketassen, og kjenner antageligvis flere detaljer i den saken enn du gjør, men det betyr ikke at jeg sitter med den fulle og hele sannheten i dette tilfellet.
Og nå til hovedsaken. Er vi på et annet forum sammen, eller bare ligner du?
Jeg bare ligner. :mrgreen:
Har du på avatarvisninger på noen forum eller? Jeg bruker da sannelig samme avatar på alle mine forum for tiden.
Jeg bare ligner. :mrgreen:
Har du på avatarvisninger på noen forum eller? Jeg bruker da sannelig samme avatar på alle mine forum for tiden.
Når du sier det så er det jaggu noe kjent med den derre omeletten. *myser*
Som betyr hva da? :mistenksom:
At jeg ikke finner det usannsynlig at han er blitt rævkjørt av ligningskontoret.
Er blitt?
De rævkjører meg fremdeles! Hver måned, minst to år til!
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.