PDA

Se full versjon : Taekwon-do

Mr.Man
27-12-06, 02:04
[img=left:3165a39852]http://www.kamikaze.fi/catalog2/images/AimsTaekwondo_s1.JPG[/img:3165a39852]Jeg begynte å trene Taekwon-do i September. Tok med guttene til en trening for at de skulle begynne. Tenkte de skulle begynne ihvertfall og at jeg skulle joine på et eller annet vis. Nå er jeg 36 år gammel, og visste ikke om det var håp for en "gammel" kropp som meg. De feiget ut, men jeg begynte. Nå graderte jeg meg rett før jul og det var deilig. Føler at jeg har mye mer overskudd i hverdagen selv om den har blitt travlere med trening 2 ganger i uken.

Treningen er veldig orientert rundt mykhet og spenst, noe som er veldig flott for de som har rundet 30. Anbefales på det sterkeste!

Master
27-12-06, 08:04
Gratulerer med din gradering.

Flere burde begyne med kampsport.

Orca
27-12-06, 08:39
Og hvis man er stiv som en stokk allerede da? Er det noe håp?

Mr.Man
28-12-06, 02:43
Og hvis man er stiv som en stokk allerede da? Er det noe håp?
Ja, det passer kjempebra. Før rakk jeg ikke frem til tærne mine da jeg satt med strake ben forover. Nå kan jeg fint holde hånden rundt føttene etter bare noen måneder mer trening. Man strekker sener og muskler 10-15 minutt hver trening for at man skal få lange muskler som veier lite og har stor spenst. Alle som er der strekker på sitt nivå, så man kan godt være stiv som en stokk fra før.

Hvis man er veldig feit kan man få litt problemer med selvtilliten fordi man må gå ned i vekt samtidig som man må strekke. Det kan være psykisk tøft siden det vil ta lengre tid før man når frem til de andres nivå. Men er man psykisk sterk kan man takle det.

Elektra
28-12-06, 09:46
Åkkei. Jeg har lenge hatt lyst til noe sånt. Mange år, faktisk. Hvor kan jeg gjøre dette? Eller kickboksing.

Master
28-12-06, 09:50
Hvor i Norge ønsker du å begyne med dette ?, si meg det så skal du få den infoen du trenger. Mange steder så kan du få være med på prøvetime før du bestemmer deg for å bli medlem.

Orca
28-12-06, 11:18
Dette må jeg tenke litt på. Kjevla er litt misfornøyd med størrelsen for tiden, og da er det hele meg hun mener :)

Elektra
28-12-06, 11:30
Hvor i Norge ønsker du å begyne med dette ?, si meg det så skal du få den infoen du trenger. Mange steder så kan du få være med på prøvetime før du bestemmer deg for å bli medlem.
Oslo, nord for sentrumskjernen.

Master
28-12-06, 12:16
Oslo, nord for sentrumskjernen.

Her er noen klubber som kan passe for deg, + noen steder med litt mere info:

Taekwon-Do:

Oslo Taekwondo Klubb
Fridtjof Nansensvei 12, inngang C
Oslo
Tlf: 22 56 78 10
e-post: kontakt@oslotaekwondo.com
www.oslotaekwondo.com

Oslo Øst Taekwon-Do Klubb
Tlf: 924 46 356
e-post: roy@oslontn.no og
www.oslontn.no

Christiania GTF Taekwon-Do klubb
www.oslotkd.no

National Taekwon-Do Norway
www.ntkd.no

Norges Taekwon-Do Forbund:
www.taekwondo.no

ITF Taekwon-Do Norway
www.itf-taekwondo.no

Kickboxing:

www.oslokickboxing.no
Helgesensgt. 90
Oslo
Telefon: 905 62 939
e-post post@oslokickboxing.no

www.sentrumkickboxing.no
Karl Johans gate 17
Oslo
Telefon: 995 58 953
e-post: lars@sentrumkickboxing.no

FIGHTER KICKBOXINGKLUBB
Moldegata 7
Oslo
Telefon:
e-post: dakin@online.no

Norges Kickboxing Forbund:
www.kickboxing.no

Finnes en del andre klubber også.

magnus
29-12-06, 00:26
Jeg begynte å trene Taekwon-do i September. Tok med guttene til en trening for at de skulle begynne. Tenkte de skulle begynne ihvertfall og at jeg skulle joine på et eller annet vis. Nå er jeg 36 år gammel, og visste ikke om det var håp for en "gammel" kropp som meg. De feiget ut, men jeg begynte. Nå graderte jeg meg rett før jul og det var deilig. Føler at jeg har mye mer overskudd i hverdagen selv om den har blitt travlere med trening 2 ganger i uken.

Treningen er veldig orientert rundt mykhet og spenst, noe som er veldig flott for de som har rundet 30. Anbefales på det sterkeste!
Imponerende!! Jeg trente selv karate i noen år, savner den smidigheten og gode formen man hadde den gangen. Har tenkt på å ta det opp igjen, bl.a. siden en del fra den gangen jeg var aktiv også fremdeles trener, men jeg har ikke mer fritid å ta av nå.

Men dette er inspirerende og imponerende, Mr.Man! Håper fortsettelsen og utviklingen går bra den også!

gyrken
29-12-06, 10:07
Det er ganske store prisforskjeller, så det kan være lurt å ringe litt.

Elektra
29-12-06, 11:12
Det er jo veldig dyrt uansett. Og så krever det litt engasjement med turneringer og leirer og gudvethva. Egentlig begynte jeg å kikke litt på aikido, for det er også noe jeg tror jeg kunne likt. Men det er ikke så kult å måtte betale flere tusen i året uansett.

Mr.Man
29-12-06, 11:37
Det er veldig forskjell på Taekwon-do ihvertfall. Det er to grener. Den ene hører til under WTF og den andre under ITF. Mudo-kjeden kjører WTF og de koster rundt 600 pr. mnd. De virker ganske kommersielle på meg. Jeg går på en ITF-klubb og de koster 1400 i semesteret. ITF er det originale Taekwon-do. WTF er litt annerledes. De kjører mer semi-kontakt sparring i konkurranser, man får raskere belter og de er mindre strenge på regler, respekt o.s.v.. Det kan virke som de har forandret litt for å tekkes publikum og gjøre det mer spiselig uten like mye orientalsk "bullshit".

Hos oss ler de litt av Mudo. Hver gang noen kommer litt sjuskete kledd eller ikke følger regelverk for hilsing etc. kommer det kommentarer som "Du, det er ikke noe Mudo her. Skjerpings!".

Grunnen til at det er to grener, er at han som oppfant Taekwon-do ikke tok copyright på navnet. Dermed kan enhver tulling sette opp en Dojo/Dojang og kalle det Taekwon-do uten at det har noe med det opprinnelige pensumet å gjøre.

Master
29-12-06, 21:03
Det er jo veldig dyrt uansett. Og så krever det litt engasjement med turneringer og leirer og gudvethva. Egentlig begynte jeg å kikke litt på aikido, for det er også noe jeg tror jeg kunne likt. Men det er ikke så kult å måtte betale flere tusen i året uansett.

Litt dyrt kan det være men det er vært det.

Når man reiser på leirer i utlandet da begyner det å bli en god del dyrere. Men det er noe man ikke trenger å tenke noe særlig på før etter att man har trent noen år. Eventuelle leirer i Norge trenger ikke bli så dyrt da man ofte får muligheten til å overnatte i Dojo, så man sparer de kostnadene det ville vært å bod på hotell.

Aikido er også en fin kampsport som jeg selv har vært litt borti, når jeg har trent i Japan.

Arketypen
29-12-06, 21:28
Akido ser utrolig kult ut. Spes når Steven Segal holder på :)

yvonne
30-12-06, 02:43
Gratulerer. Selv har jeg trent karate i snart 7 1/2 år og har 1. kyu brunt belte. Selv fortrekker jeg karate, det vil si Wado ryu karate. Er ikke veldig glad i den tradisjonelle Shotokan-karaten.

Mvh Yvonne

Base
30-12-06, 13:34
Dette må jeg tenke litt på. Kjevla er litt misfornøyd med størrelsen for tiden, og da er det hele meg hun mener :)

Det er visst noe som går om dagen.

gyrken
30-12-06, 15:25
Mistermannen drømmer mest om at jeg skal legge på meg. Jeg tror han egentlig er en feeder.

Zenaria
30-12-06, 20:18
Da jeg var 16 år gikk jeg en mnd. på dette. Jeg og venninna mi holdt på å le oss ihjel av alle spark og slag som vi måtte lære. Ja ja, det var den fjortistiden det.

pip
30-12-06, 23:01
Er det noen som vet om noen gode karateklubber (gjerne shotokan) i Lillestrømområdet?

Der voksne og barn kan trene sammen?

Master
31-12-06, 00:09
Er det noen som vet om noen gode karateklubber (gjerne shotokan) i Lillestrømområdet?

Der voksne og barn kan trene sammen?

Dette er en av de nærmeste klubbene for deg med Karate men det er Wado-ryu karate

Skedsmo Karateklubb
e-post: skedsmo.karateklubb@epost.no
Dem er på baksiden av Strømmen Storsenter. Inngangen er rett ved motormuseet.

Men har du mulighet til å trene i Oslo så kan du trene Shotokan Karate på disse stedene blant annet:

OSLO KARATE INSTITUTT
Shotokan karate
Dem har en Japansk instruktør Nobuo Nihei 4 Dan
Sted: Terpsi Dansestudio Studio1(1 etg.)
(Den Norske Ballethøyskole)
Borggata 7
Telefon: 92 44 44 54
E-Post: postmaster@oslokarate.com

Oslo Budokan Karate
Shotokan Karate
Maridalsveien 17
E-Post: obk@oslobudokan.no

Finnes flere andre klubber i Oslo også.

magnus
31-12-06, 00:46
Akido ser utrolig kult ut. Spes når Steven Segal holder på :)
:shocked: Steven Seagal er ille!!

magnus
31-12-06, 00:47
Mistermannen drømmer mest om at jeg skal legge på meg. Jeg tror han egentlig er en feeder.
:lol: Er jo et par fordeler med det.

Arketypen
31-12-06, 13:04
:shocked: Steven Seagal er ille!! Ikke n¨r han har oppvisninger (Aikido). Det ser så uanstrengt ut... som om han ikke er påvirket av tyngrekraften..
Ser noe av det i filmene også.
Skuespillet kan en jo diskutere, men det var jo ikke poenget her... :)

Mr.Man
31-12-06, 13:04
:shocked: Steven Seagal er ille!!
Hvordan da? :knegg:

Orca
31-12-06, 18:40
Tror jeg fortsetter med golfen min jeg

pip
31-12-06, 21:07
Dette er en av de nærmeste klubbene for deg med Karate men det er Wado-ryu karate

Skedsmo Karateklubb
e-post: skedsmo.karateklubb@epost.no
Dem er på baksiden av Strømmen Storsenter. Inngangen er rett ved motormuseet.

Jeg innbiller at den har litt dårlig rykte på seg?

Oslo blir for langt unna, men takk for tips!

yvonne
31-12-06, 22:37
Tror jeg fortsetter med golfen min jeg

Nei, i grunn ikke. Selv har jeg vært konkurranseaktiv og har alltid sett på Skedsmo karateklubb som seriøs. Jeg har selv trent der i forbindelse med at min egen klubb også er Wado Ryu-klubb og fordi vi er på sommerleir sammen hvert år, så kjenner en del derfra ganske godt. Nå er jeg derimot karatedommer og karatetrener og ville aldri kalt denne klubben useriøs. Det finnes verre klubber for å si det sånn.(..)

Mvh Yvonne

tinka
31-12-06, 23:30
Trening er digg uansett. Kampsport har jeg aldri prøvd, men kan tenke meg at det gir et helt eget kick.

pip
01-01-07, 23:18
Nei, i grunn ikke. Selv har jeg vært konkurranseaktiv og har alltid sett på Skedsmo karateklubb som seriøs. Jeg har selv trent der i forbindelse med at min egen klubb også er Wado Ryu-klubb og fordi vi er på sommerleir sammen hvert år, så kjenner en del derfra ganske godt. Nå er jeg derimot karatedommer og karatetrener og ville aldri kalt denne klubben useriøs. Det finnes verre klubber for å si det sånn.(..)

Mvh Yvonne

Det høres bra ut!

Det var en venn som tok med seg barn, men som fikk opplevelsen av at det var et miljø der det var kult å sloss, også utenfor klubben.

pip
01-01-07, 23:20
Hva er forsten forskjellen på Wado Ryu og shotokan?

Og er den største forskjellen på de forskjellige kampsportene?

Selv har jeg vært innom shotokan, judo, og ellers qi gong og thai chi, men aldri tae kwon do, aikido og de andre. Jeg har hele tiden tenkt shotokan for ungene, for det var jeg så fornøyd med selv, men om det er andre ting i nærheten som også er bra, så er jeg åpen for det meste.

yvonne
02-01-07, 01:33
Det høres bra ut!

Det var en venn som tok med seg barn, men som fikk opplevelsen av at det var et miljø der det var kult å sloss, også utenfor klubben.

Jeg forstår, det er ihvertfall ikke bra! Nå skal det sies at det er lenge siden jeg har konkurrert og ting kan være helt annerledes til daglig enn når man møter folk fra klubben bare et par ganger i året. Hvis det er slik som man kan få inntrykk av, så anbefaler jeg på det sterkeste å holde seg unna klubben. Nå skal det sies at vi tolker forskjellig dette med å slåss. En ting er hvis det dreide seg om kumite og konkurranse, en helt annen ting er hvis man faktisk mener at slossing er ok. Budoetikketten sier at man skal ikke utøve bevegelser/slag/spark osv som man lærer på trening utenfor dojo (treningshall), med mindre det er selvforsvar eller lignende. Wado Ryu (som Skedsmo karateklubb tilhører, samme stilart som meg selv) betyr fredens vei, og stilarten er ment å være en karatestilart som vektlegger harmoni og trygghet med seg selv og andre. Det er en fredelig karatestilart som er sterkt i mot vold. Så jeg ser selvsagt alvorlig på dette hvis det skulle være tilfelle.

Mvh Yvonne

Master
02-01-07, 02:04
Jeg innbiller at den har litt dårlig rykte på seg?

Oslo blir for langt unna, men takk for tips!

Eventuelt kan du jo trene her men kanskje for langt for deg ?.

Vestby Karate "Shotokan"
Trenings sted: Gymnastikksalen på Vestby Videregående Skole
Hovedinstruktør: W. Robert Hagen (5.dan)
Han er for tiden leder i Norges Shotokanforbund.
E-Post: w.robert@online.no

Trenings priser mellom 620,-kr til 700,-kr pr halv år.
Prisen avhenger etter din alder.

Eller hva med Krav Maga ?.

Lillestrøm Krav Maga Klubb
Bjerkealleèn 26
Tlf: 905 11 550
E-post: glenn@kravmaga.as

yvonne
02-01-07, 02:07
Da foreslår jeg heller Troll kampsportklubb, tidligere kjent som Troll karateklubb. En av norges største karateklubber, ligger i Oslo, meget seriøs. Jeg har selv god kjennskap til miljøet og trenerne i denne klubben. De har egen dojo, det vil si treningssal, spesielt tilrettelagt for aktivitene som drives der (i motsetning til de fleste andre klubber som trener i gymsaler og diverse). De tilbyr ju jitsu og kickboksing i tillegg til karate.

Mvh Yvonne

BEM
02-01-07, 13:24
Hmmm....
:titter ned på vomma:

Jeg er ikke i "form" men myk nok tror jeg. Det er ikke ikk stivheten som hindrer meg i å nå tærne men magen står liksom litt iveien på en måte ? :?:

Klarer nok et hakespark om jeg må, men må jeg det da?

Kansje jeg skal gjøre noe med det...

Orca
02-01-07, 14:20
ingen her som driver med taekwon-dodo som de fuglene i istid filmen gjorde da?

pip
02-01-07, 18:32
Yvonne, Oslo er alt for langt unna.

Master, ja Vestby er langt, langt unna.

Har Krav Manga også en mental del, eller er det ren selvforsvar/kampsport?

pip
02-01-07, 18:35
Jeg fant en fin side, forrsten:

http://www.kampforum.com/

Master
02-01-07, 19:35
Jeg fant en fin side, forrsten:

http://www.kampforum.com/

Det er ett bra sted det.

Her er ett annet sted du kan sjekke ut og finne en del info:

http://www.kampsport.no

Base
02-01-07, 21:32
Jeg har sort belte i Mitsubishi. :nemlig:

pip
03-01-07, 00:23
Der fant jeg faktisk en i nabokommunen og! Takk master!

Sexy Sadie
03-01-07, 00:56
Tøft, Mistermannen! Jeg begynte selv å trene i høst og det er så deilig.

pip
03-01-07, 11:43
Hm. Jeg har funnet masse fine klubber nå, men ingen ser ut til å ha treninger der voksne og barn kan trene sammen? Og flere av dem har en aldersgrense på litt for mange år.

Trener du sammen med ungene MM, eller på hver deres parti?

Sexy Sadie
03-01-07, 17:07
Niks, kampsport er ikke noe for meg som er glad i å slåss. :knegg:

Blossom
03-01-07, 18:30
Jeg trente karate litt i min fjortistid. Jeg fikk en gradering. Jeg likte det ikke noe særlig, det var veldig hard trening med stafetter. En gang tråkket jeg på noe spisst mens vi løp barbent, blødde skikkelig. En annen gang skulle vi gå sammen to og to i en stafett, vi skulle føre foten over hodet til hverandre, jeg endte opp med å sparke fyren hardt i hodet! :oops: Ellers lærte jeg å telle til ti på japansk. Trukke kampsport er noe for meg gitt :knegg:

Mr.Man
04-01-07, 14:04
Hm. Jeg har funnet masse fine klubber nå, men ingen ser ut til å ha treninger der voksne og barn kan trene sammen? Og flere av dem har en aldersgrense på litt for mange år.

Trener du sammen med ungene MM, eller på hver deres parti?
Ungene trener ikke Taekwon-do. Det ble bare meg gitt. Han yngstemann har lyst til å begynne, men treninger med ungene sammen med sine foreldre har jeg bare sett Mudo-kjeden som tilbyr. De har slik trening på Lørdager. Det er litt derfor Mudo er litt dyrere fordi de har flere treninger å velge mellom. Kanskje du finner noe lignende for ren Karate i Troll-kjeden.

Man kan jo sende ungene på ungepartiet da, så trener man selv på voksenpartiet.

pip
05-01-07, 17:44
Da misforsto jeg deg.

Jaja.

Uketassen
05-01-07, 22:33
MM trener kampsport slik at ungene skal kunne si: "Pappaen min kan banke pappaen din" uten å bløffe. :nemlig:

BEM
06-01-07, 00:42
Jeg har sort belte i Mitsubishi. :nemlig:
Det var det rett før jeg fikk også.
Bruker en firmabuchi for tiden og er så dritlei.
Mister humøret lenge før jeg kommer kemg på jobben.

"Dronniga" står i en lun garasje og venter på deler. Og bedre vær. Men i dag tok jeg henne ut for jeg orka ikke mer. Ohh fryd og glede for en orgastisk opplevelse å sveve til jobben igjen.

Base
07-01-07, 04:45
Det sies at denne sporten har sin opprinnelse her fra Norge en gang på 70-tallet. Funkisstilen var nå på vei ut og åpenhet, lys og glass ble nye stikkord i byggestilen. Et kinesisk par som hadde startet kinasjappe utenfor Lillestrøm hadde anskaffet seg et 60-talls funkishus i rekke, men fruen i huset var nå i ferd med å bli ordentlig integrert og ville jo være like stilig som nabofruene, som nå gjorde endringer i husene sine. Hun sa derfor klart i fra til den stakkars gubben sin at hun også ville ha " alk og takvindoo". Den lydige mannen tuslet ut på taket for å sondere og tråkket rett i gjennom slik at han gikk gjennom takstenene og laget et stort hull som da skulle bli takvindu. Det er derfor det er så populært å knuse sten i denne idretten.

Sånn har i alle fall jeg blitt fortalt det.

Mr.Man
07-01-07, 05:54
hehehe. Morsomt. Nei, faktisk er det slik:

En viss koreaner (Choi Hong Hi) hadde lært seg en eldgammel kampsport kalt Taek Kyon hvor man stort sett brukte bena til alt fordi de faktisk var pottemakere som ikke kunne ødelegge hendene sine i selvforsvar mot bandene som stadig vekk var innom og plyndret landsbyene deres.

Deretter dro han til Japan og tok sort belte i Karate.

Han ble deretter inspirert til å lage "den perfekte selvforsvarsmetode" som kunne være et koreansk konsept som han kunne lære bort til soldater i det koreanske forsvaret. Han blandet da (i 1955) det han mente var det beste fra Taek Kyon og Karate. Det ble til Taekwon-do.

Orca
07-01-07, 09:11
Jeg tror mer på base sin historie

BEM
07-01-07, 19:20
Ja det er nok takvindoo.
Mr.Mans forklaring virker ulogisk.

Minner meg om en høyrøstet kinamann jeg kjenner som driver en kinarestaurant. Han kan som kinerere flest ikke si "r" men bytter ut r med l.

Han hadde et flott akvarium i restauranten og jeg synes fiskene lignet på den norske varianten av bergnebb og den mer skjeldene knurr.

Jeg sa til ham under et besøk at de ligner Norske fisker som bergnebb og den blåaktige knurr.

"Nei, ikke knull" sa han høyt. Løftet pekefingeren og ristet på hodet. Samtalene stilnet ved de andre bordene.

Sexy Sadie
24-01-07, 08:29
Ørland Fu er best. Du tar deg en spade i hendene og så slår du motstanderen din i hodet med den. :lol:

BEM
24-01-07, 11:24
Sinne hjelper alltid.

Jeg kan ikke sloss har ikke sloss og er svært fredelig.
Men mannen som gikk ut av bilen foran meg her om dagen ba om nåde.

Jeg står bak en 4 hjulstrekker med stor motor og digre hjul.
Foran denne kjører en gammel mann med hatt. sakte.
4 hjulstrekkeren er irritert og kjører forbi ved å spinne kraftig med bakhjula.
(koblet ut framhjulstrekket?)

Resultat:
50 kilo med pukk og grus kastes ut bak ham og treffer panseret på min kjære gamle velstelte bil.
Kjemien lot ikke vente på seg. Og jeg kjente pulsen gå i 200 og andrenalinet fosset.
Jeg kjørte etter ham til der han skulle og spurte, "HVA I HELVETE ER DET DU TENKER PÅ!" Ut kommer det en bodybuilder på ca 27 år som var så bred over skuldrene at han trolig må gå sidelengs gjennom dørene. Og overarmene var minst 1,5 ganger tykkere en lårene mine.

Men han var redd som en liten gutt som ble tatt på fersken med fingerne nede i kakeboksen. Stotret "unnskyld, jeg tenkte ikke."

Psyken gjør det meste. :lol:

Arketypen
24-01-07, 12:37
Den psykeste vinner alltid. Virker det som om du er i stand til å drepe så pisser de fleste muskelberg i buksa.
Har selv brukt trikset flere ganger. Må jukse når man er en liten sprett som meg... :knegg: