Se full versjon : Tøff økonomi
http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=155918
Nå som renten hopper oppover er det spådd at mange får problemer. Hvordan er det med dere her inne? Har dere store lån? Gir renteøkningen deg store problemer?
Sexy Sadie
01-03-07, 21:58
Nei, jeg har ikke mye lån, men vil det virkelig bli så ille da? Hva sier NKs økonomer?
The Cryptic
02-03-07, 18:25
NKs økonomer sier iallefall at dersom renten stiger til 10% p.a. så vil mange mennesker i dette landet få problemer med å betjene sine boliglån. Dog, iht. NBs siste rentebane over 5 år er det i underkant av 5% sannsynlighet for at renten vil stige til over 8% over samme tidsrom, men hele 40% sannsynlighet vfor at den vil gå opp til 8%
De fleste banker benytter idag en risikokalkyle for nye lån som går opptil +5%poeng på NIBOR (rentebarometer, 6 mnd. snitt). Altså, man bør beregne om man takler ca. 8,5% for å være så godt som helt sikker på å ikke få problemer den nærmeste tiden
Personlig regnet jeg med 12% ved siste boligkjøp, men om det skulle bli så ille er jeg redd for at jeg kanskje må selge hundene og leie ut internettlinjen min for å ha noe særlig kroner igjen til å leve for. Om det skulle bli så galt som 15% må jeg pakke fullstendig sammen og kjøpe meg 10 kvm i en kjeller et øde sted, men sjansen for det er på den annen side noe i underkant av 0,07%, så jeg sover ikke dårlig om natten. Ikke enda iallefall.
I det hele tatt er det svært mye snakk om rentespøkelset om dagen, men de fleste ser ut til å glemme at lønnsveksten den siste tiden langt på vei har spist opp den beskjedne økningen som har vært; det er heller overfinansieringen på boliglånene som skaper grunnlag for bekymringen fra mange.
Til forskjell fra situasjonen i slutten av 80-tallet hvor markedet var hett og inflasjonen høy er nå den sammenlagte inflasjonen lik null eller negativ p.g.a. lavere priser på mat, klær og elektronikk. En annen ting er at det har blitt mer handel mot EU og det er ikke slik at Norges bank kan bestemme rentenivået i EU. Legg merke til at bankene nå nøler med å følge Norges Banks styrerente fordi den snart ikke står i forhold til resten av det relle markedet. På 80-tallet måtte også bankene låne av Norges bank for å klare alle utlån. Det trenger de ikke nå, for de har masse kapital. Så det er ikke helt gitt hva som skal skje fremover.
Sexy Sadie
03-03-07, 20:59
Jeg sover trygt om natta i alle fall.
The Cryptic
06-03-07, 19:25
Cash is king ja. Dessverre må de fleste oss ty til banknæringen om man f.eks. skal ha et sted og bo, og det skal man jo gjerne
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.