Se full versjon : Skraal personlig økonomi
Går på sosialen, fikk avslag fra NAV om rehabilitering fordi jeg må ha vært sykemeldt i mer enn 52 uker. Attføring kan jeg ikke få fordi jeg da må ha hatt rehabiliteringspenger. Uføretrygd kan jeg ikke få fordi jeg må ha hatt rehabiliteringspenger. Arbeidsledighetstrygd kan jeg ikke få siden jeg formelt sett har arbeid og uansett får 3 måneder karatene om jeg sier opp. Jobben kan ikke gi meg penger fordi det ikke er sykepenger inkludert i arbeidsavtalen, altså dag til dag jobbing.
Dermed faller jeg fint i mellom alle stoler.
Men helt ille er det ikke, jeg har stort sett nok mat. Heldigvis har jeg bostønad, så jeg betaler 1300 i husleie.
Derimot luksus slik som øl, video, telefon, bredbånd, TV, CD'er, DVD'er, kino, teater, museumer, klippekort, bøker, klær, dame, hårklipp, papir, blekk eller ikke livsnødvendige medisiner er ikke akkurat mulig på Oslo's Sosialhjelpssatser.
Det er godt å vite at skattepengene mine til Staten har gått til å lemleste og bombe uskyldige mennesker i andre land, eller hva?
Det er 8 ukers karantene, ikke 3 mnd.
Og om man har spesielle grunner til å si opp jobben så er det også mulig å få slippe karantenen. Jeg slapp min karantene en gang i tiden. Be saksbehandleren din legge ved et notat til din søknad hvor h*n forklarer din situasjon.
Singularity
16-03-07, 01:43
Har du en jobb hvor det bare er provisjon, da?
Jupps, provisjon. Men jeg ser nå at jeg kan levere skjema D til NAV og få sykepenger, spørs hvor mye det er da.
Sexy Sadie
17-03-07, 21:21
Jeg vet hvordan det er å falle mellom to stoler.
The Cryptic
17-03-07, 22:24
Høres ikke særlig bra ut det der WG. Krysser fingrene for at man kommer frem til en løsning asap
Høres ikke særlig bra ut det der WG. Krysser fingrene for at man kommer frem til en løsning asap
Blir nok bare en summer of love da.
Hva mener du med at sykepenger ikke er i avtalen? Det er ikke noe arbeidsgiver kan bestemme, du har krav på sykepenger i henhold til arbeidsmiljøloven. Dessuten har du krav på sykepenger fra trygdekontoret etter arbeidsgiverperioden. Dersom du har provisjon og dermed variabel inntekt regner de ut snittet av en periode.
Dette burde du ta opp med fastlegen. H*n må dokumentere det og vet også hvor alt skal sendes.
Hva mener du med at sykepenger ikke er i avtalen? Det er ikke noe arbeidsgiver kan bestemme, du har krav på sykepenger i henhold til arbeidsmiljøloven. Dessuten har du krav på sykepenger fra trygdekontoret etter arbeidsgiverperioden. Dersom du har provisjon og dermed variabel inntekt regner de ut snittet av en periode.
Dette burde du ta opp med fastlegen. H*n må dokumentere det og vet også hvor alt skal sendes.
Jeg har fått sykemeldinger fra han. Bare ikke levert skjemadel D, dette er noe jeg må gjøre i morgen.
Sexy Sadie
20-03-07, 14:50
Det her må du finne ut av Gongen, kanskje slipper du å gå på sosialen, det er alltids et pluss. :klem:
Jeg har nå levert skjema D, sosialen var som vanlig ublid igjen.
Sexy Sadie
20-03-07, 17:52
De bruker å være det. :knegg:
WG - om du er syk, så har du krav på penger om du har jobbet.
Karenstid teller ikke om du er blitt syk av jobben, det du skal gjøre da er å få legen til å skrive det, og så levere det på NAV, hvorpå de gjør et vedtak.
Men er du frisk nok til å gå inn i en ny jobb? Eller burde du få en skikkelig sykmelding? Penger for sykdom kan de ikke nekte deg - da er det NAV-trygd du skal ha penger av, så sant du har opptjent rettigheter. Og det har du om du har jobbet.
En ting til, i en annen tråd skriver du at du er sykmeldt igjen. Om det er tilfelle, og det var langvarig forrige gang (samt samme diagnosen?), så er det ikke sikkert du skal vente ett år på å ha krav på rehab-penger.
Krysser fingre for at du vinner i lotto snart.
Nei, jeg har ikke krav på lønn fra jobben.
Da har du vel krav på penger fra NAV etter at arbeidsgiverperioden er over. Er den på to uker?
Nei, jeg har ikke krav på penger fra NAV. Jeg har bare krav på sykemeldinger fra NAV. Gunnen er at for å få arbeidsledighetstrygd så må jeg ha tjent over 90.000. Resultatet av dette blir at jeg får et minimum av sykepenger fra NAV, som ikke er nok til å leve av, og dermed må på sosialen.
Ok, jeg trodde du hadde tjent mer. Er det ikke lønna de siste 3 årene det går på? Eller estimert inntekt om du jobber freelans eller nettopp har fått ny jobb eller noe slikt?
Fikk du med deg det med at det ikke er 1 års karanstid om du har vært sykmeldt for det samme tidligere?
Aladin Sane
23-03-07, 14:12
Det er synd og skam at det ikke er åpnet for at attførings- og rehabiliteringspenger kan brukes i sykelønnsperioden. Når folk nesten tvinges til å gå syk i 52 uker før tiltak settes inn, så fremmer man jo uføretrygding av mennesker som kan hjelpes tilbake til arbeidslivet, dersom de følges opp tidlig. Det er en skam i det som kalles verdens beste velferdssamfunn.
Håper du finner en løsning på problemene WG.
Ja, det er ille.
Men det er mulig å vise skjønn, faktisk. En kammerat bodde i ei lita bygd, og da var det mulig å få rehab. penger kjapt, han fikk det etter noen uker og kom seg avgårde på et kurs som tok ett år. Da var han på beina igjen, og har vært det siden.
Okay, kanskje jeg skal gidde å ringe å klage da.
WG, det kan være lurt å snakke med et annet NAV kontor enn ditt eget. Ring f.eks Tromsø eller Hamar, de er kjent for å være all-righte. Spør om reglene rundt dette. Er du så uheldig å tilhøre f.eks Gamle Oslo trygdekontor, så ta ingenting de sier for god fisk.
Og regn med at de avslår alle søknader første gang, man må alltid anke. Det er viktig. Skulle det vise seg at de har avslått søknaden din på feil grunnlag, så får du allikevel ikke penger seinere om du ikke har anket. Å ikke anke betyr at du godtar vedtaket, selv om det er faktiske feil i behandlingen av det.
Hvordan det hjelper å ringe Tromsø? Jeg ville tro at de da bare slenger på røret for å ha kastet bort tiden deres.
I fjor hadde jeg permisjon uten lønn fra jobben i ett par måneder. Jeg ble syk rett før jeg skulle tilbake i jobb, og ble sykemeldt. Stor var frustrasjonen da jeg forsto at jeg ikke hadde krav på sykepenger fra arbeidsgiver fordi jeg hadde vært i en permisjon.
Men jeg tok kontakt med NAV og jeg hadde faktisk krav på sykepenger fra dem. Jeg kom under en regel som sier at arbeidstaker mellom 2 jobber som blir syk uten å ha rett på sykepenger, kan få sykepenger fra NAV.
De regnet ut snittet av inntekten min de 3 siste årene, og enden på visa var faktisk at jeg fikk mer sykepenger fra dem enn jeg ville fått fra arbeidsgiveren min.
Sexy Sadie
25-03-07, 01:09
Det lønner seg å høre etter.
Gjennomsnittet av lønn de siste 3 årene er ikke allverdens dessverre. Får håpe jeg klarer meg akkurat. Regninger begynner å bunke seg opp allerede.
Hvordan det hjelper å ringe Tromsø? Jeg ville tro at de da bare slenger på røret for å ha kastet bort tiden deres.
HVorfor skulle de det? Forklar situasjonen, at du bare vi vite reglene rundt dette.
Da må de være overbærende hyggelige på Tromsø NAV.
Da må de være overbærende hyggelige på Tromsø NAV.
Mennekser er hyggelige.
Med unntak av noen guerot gomlende jålekopper som på død å liv skal bo mitt i ei søpledynnge av stress eksos dyre boliger og grinete busssjåfører.
:knegg:
Okay, ja med unntaket av visse naboer og enkelte kjeftesmeller paa offentlig kontorer saa ja. Jeg bare klarer ikke forestille meg at ansatte paa offentlige kontorer kan vaere saa behjelpelige.
Aladin Sane
05-04-07, 01:20
Tror du det skyldes ren og skjær inkompetanse eller rett og slett bare et ønske fra saksbehandlernes side om å gjøre livet surest mulig brukerne???
Okay, ja med unntaket av visse naboer og enkelte kjeftesmeller paa offentlig kontorer saa ja. Jeg bare klarer ikke forestille meg at ansatte paa offentlige kontorer kan vaere saa behjelpelige.
Om du har lite inntekt så kan du søke skattefritak Gongen.
Det vil si at alt du har betalt inn i skatt i fjor blir betalt tilbake til deg.
Ikke mange gjør det, og det er en praksis som er lite brukt, men som skal ligge i bunnen i systemet der det er behov for det.
Tror du det skyldes ren og skjær inkompetanse eller rett og slett bare et ønske fra saksbehandlernes side om å gjøre livet surest mulig brukerne???
Både og for å være ærlig.
Om du har lite inntekt så kan du søke skattefritak Gongen.
Det vil si at alt du har betalt inn i skatt i fjor blir betalt tilbake til deg.
Ikke mange gjør det, og det er en praksis som er lite brukt, men som skal ligge i bunnen i systemet der det er behov for det.
Interessant. Finner ikke noe slikt i selvangivelsen, kan du gi noen pekepinner?
Interessant. Finner ikke noe slikt i selvangivelsen, kan du gi noen pekepinner?
Du bare skriver under opplysninger:
"Grunnet lav inntekt søker jeg skattefritak eller reduksjon".
Så legger du ved opplysninger om dine utgifter.
Det er det hele.
Du bare skriver under opplysninger:
"Grunnet lav inntekt søker jeg skattefritak eller reduksjon".
Så legger du ved opplysninger om dine utgifter.
Det er det hele.
Ingen paragraf man kan henvise til?
Det vet jeg ikke.
Dette var noen som fortalte meg at de hadde fått det og jeg har ikke mange opplysninger. Men det ble da sagt at praksis er forskjellig fra sted til sted, men et det er en åpning for dette i skattereglene som kan brukes.
Spør Google.
Finner ikke noe, men jeg får ta med selvangivelsen til et offentlig kontor og spørre om hjelp.
Skriv i selvangivelsen at du "søker skattebegrensning grunnet liten skatteevne". Dette skriver du under merknader bakerst i selvangivelsen, deretter er det en vurderingssak fra skatteetaten. Det er det hele du behøver å gjøre.
Hilsen faren til Base.
Sexy Sadie
08-04-07, 22:55
Både og, men de har jo mulighet for en viss bruk av skjønn. Jeg har vært borti mye rart, men etter at jeg fant ut av hvordan ting skulle skjønnes og tolkes så går det greit. Det var et sjakktrekk å ta økad-fag.
Jeg synes det er rimelig absurd at man må ha et AdØk fag for å få basisstønader.
Bruk psykologi?
Få din saksbehandler på parti. Se dine behov?
Det er kanskje lett å falle inn i roller under slike møter, forsøk å unngå det.
Jeg har inntrykket av at en del mener du bør komme skitten, hostende og hikstende i fillete klær i en rullestol uten hjul for å få rettigheter. På den andre siden, det er jo slike mennesker man sender "hjem" til krigs og sultkatastroferområder.
Aladin Sane
09-04-07, 21:19
Jeg registrerer at du har ganske liten tro på det samfunnet du lever i, forventer hjelp i fra og som du forhåpentligvis på ett eller annet tidspunkt vil bidra til fellesskapet i.
Jeg registrerer at du har ganske liten tro på det samfunnet du lever i, forventer hjelp i fra og som du forhåpentligvis på ett eller annet tidspunkt vil bidra til fellesskapet i.
Pass på ditt eget forbruk du Alladin.
http://www.ecofoot.org/
Når du ser den grenseverdien under 1.0 og du slutter å snakke til navlen din kan vi diskutere dette.
Aladin Sane
10-04-07, 01:11
Snakker du kun med hevet hode med dem som tilfredsstiller denne grenseverdien din?
Snakker du kun med hevet hode med dem som tilfredsstiller denne grenseverdien din?
Det jeg sier er at du kanskje ikke burde være den som skriker høyest om utbytting.
Jeg ligger laaaangt under gjennomsnittet.
Dessuten er ikke dette helt riktig. Jeg kjøper ikke ny bil for å spare naturen. Rett og slett fordi en ny bil forbruker mer i å bli laget en den gjør på mange års drift.
Du vet om du car pooler den bilen din så hjelper du litt og.
Aladin Sane
10-04-07, 14:23
Det jeg sier er at du kanskje ikke burde være den som skriker høyest om utbytting.
Og med det mener du hva for noe??
Gongen har en slags ide om at vi skal ha en miljøkommunisme hvor alle skal ha samme rett på klodens ressurser. Slik er det jo ikke og de som har mye penger kan forurense mer. Kvoter blir handelsvare osv.
Så han mener at du forurenser mer en du har rett på fordi du ikke ligger under 1.0 grensen. Og retten er jo hans :)
Hva er Car pooler?
F.eks. at du deler bilen med nabolaget og/eller venner. Man fyller bilen til kapasitet hvis man skal kjøre til jobben. Dvs. at naboene/vennene sitter på inn til byen. Det innebærer og at f.eks. man handler på forskjellige dager eller samtidig om man ikke har gådistanse til butikken. Systemet trenger ikke være komplisert.
Gongen har en slags ide om at vi skal ha en miljøkommunisme hvor alle skal ha samme rett på klodens ressurser. Slik er det jo ikke og de som har mye penger kan forurense mer. Kvoter blir handelsvare osv.
Så han mener at du forurenser mer en du har rett på fordi du ikke ligger under 1.0 grensen. Og retten er jo hans :)
Iom. at de fleste varene vi forbruker her i Vesten tross alt er fra utbytting og de som utbyttes lever i "kloakk" og knapt kan lese for å sette det på spissen, mens andre faktisk dør i prosessen bare for at du skal kunne kjøpe produktet ditt, så ser jeg faktisk direkte konsekvenser av hvert innkjøp jeg foretar. Det er i grunnen ikke noe anderledes enn om jeg skulle kjøpt eiendelene til naboen over veien for en slikk og ingenting og sett han gå til ruin. Om det er 50 meter eller 4000 kilometer spiller ingen rolle.
Aladin Sane
10-04-07, 20:40
På en måte er jo det WG skriver litt klargjørende, uten at det nødvendigvis er noe positivt i sakens anledning.
Utbytting? Hva faen er det du egentlig snakker om?
Og, når det gjelder navlebeskuelse: Så lenge du bruker "verden-som for øvrig er et jævlig sted-er mot meg"-argumentasjonen så tryner du ganske kraftig i din egen kjøkkenhage.
Så du mener om du f.eks. selger crack til barneskoleelever daglig og ikke ser de blir syke så er det en helt akseptabel framferd. Det er ikke så veldig anderledes det forbruket nordmenn har.
Aladin Sane
11-04-07, 01:07
Herregud! Du er virkelig i stand til å sette ting i perspektiv. Jeg bøyer meg i støvet! :hoster:
Iom. at de fleste varene vi forbruker her i Vesten tross alt er fra utbytting og de som utbyttes lever i "kloakk" og knapt kan lese for å sette det på spissen, mens andre faktisk dør i prosessen bare for at du skal kunne kjøpe produktet ditt, så ser jeg faktisk direkte konsekvenser av hvert innkjøp jeg foretar. Det er i grunnen ikke noe anderledes enn om jeg skulle kjøpt eiendelene til naboen over veien for en slikk og ingenting og sett han gå til ruin. Om det er 50 meter eller 4000 kilometer spiller ingen rolle.
Jo jeg skjønner hva du mener men du tar virkelig to av verdens største problemer på strak arm her og det holdet ikke hverken vann eller annet.
Kapitalismen både dreper og utbytter.
Miljøproblemet også.
Men det å erklære en ikke-eksisterende komminisme som lov i dette vil ikke løse noen problemer for da må man ta ideen om at kapitalismen må gå til grunne for at miljøet skal bevares.
Det vi må gjøre er å intergrere miljøpolitikken i kapitalismen, desverre.
Og mange vil dø.... som i dag.
Men da er det et ørlite håp. Om vi gjør miljøvennlighet lønnsom.
Skal du bygge grunnmuren for en miljøpolitikk på ideen om at kapitalismen skal opphøre vil ikke miljøpolitikken overleve. Og heller ikke alle fremstøt om mindre forurensning.
Det jeg sier er at det er deres samvittighetsansvar om dere vil mette dere, kle dere og underholde dere på produkter som forkorter livet til medmennesker drastisk og av og til tar livet av mennesker. Jeg reagerer med fysisk kvalme når folk kommer med unskyldninger rundt dette.
Jo, men du er også Norsk.
Jeg synes du bør ta ansvar for det og emigrere til Kongo.
Jeg har vurdert noe slikt BEM.
Det synes jeg du skal gjøre. Siden det er så viktig for deg. For å sitte her og prøve å få andre til å få dårlig samvittighet fordi vi tilfeldigvis er født inn i vår kultur har dessverre ikke så mye for seg.
Da må jeg ha noe utdannelse i hjelpearbeid da.
Aladin Sane
11-04-07, 15:42
Da må jeg ha noe utdannelse i hjelpearbeid da.
Kremt - du leser vel ikke dette :knegg: - men i fall du er (så) inkompetent (som du virker) så er det kanskje en trøst at utdannelse i hjelpearbeid aldri har vært noen forutsetning for å kunne fucke opp skikkelig i utviklingsland.
Dessuten er det unødvendig med utdannelse i hjelpearbeid. Her er all hjelp nødvendig, og et tenkende hode som kan være med å organisere holder lenge. Du skal nok se at du med din overlegne iq vil være til stor hjelp. Du trenger derfor bare sette deg på første fly, du trenger ikke 4 år på Blindern først.
Dessuten er det unødvendig med utdannelse i hjelpearbeid. Her er all hjelp nødvendig, og et tenkende hode som kan være med å organisere holder lenge. Du skal nok se at du med din overlegne iq vil være til stor hjelp. Du trenger derfor bare sette deg på første fly, du trenger ikke 4 år på Blindern først.
Pft, er det noe landene ikke trenger er det flere "turister" og "misjonærer."
Det jeg sier er at det er deres samvittighetsansvar om dere vil mette dere, kle dere og underholde dere på produkter som forkorter livet til medmennesker drastisk og av og til tar livet av mennesker. Jeg reagerer med fysisk kvalme når folk kommer med unskyldninger rundt dette.
Hvis man bare skal holde seg til varer og produkter som ikke involverer at noen har blitt utnyttet noe sted i kjeden, må man rett og slett finne seg et sted i skauen og dyrke sin egen mat. Skulle alle ha gjort det hadde hele samfunnet kollapset inkl. den tredje verden. Det hadde rett og slett ikke blitt nok mat. Den fremtidige nødvendige koliniseringen av andre planeter kunne vi også bare glemme.
WonderG de pengene du henter på trygdekontoret og sosialkontoret er skattepengene til en lastebilsjåfør som betaler mer skatt jo mer han trykker på den høyre pedalen. Den som regulerer utslippene til atmosfæren.
Den maten du spiser har kommet til butikken fordi de har jævla eksosrør montert på seg. De klærne du bruker er ikke annet en jåleri. Og din forfengelige "jeg redder verden" ideologi er ikke bare miljøfientlig, men også en løgn.
Du er en jålekopp som går iveien for utvikling og fremskritt som kan redusere utslipp og begrense den negative utviklingen vi har nå.
Du snylter på miljøet. På andre menneksers evne til å handle. Du rir på motebølger og er bare opptatt av din egen selvopphøyethet.
Hvis man bare skal holde seg til varer og produkter som ikke involverer at noen har blitt utnyttet noe sted i kjeden, må man rett og slett finne seg et sted i skauen og dyrke sin egen mat. Skulle alle ha gjort det hadde hele samfunnet kollapset inkl. den tredje verden. Det hadde rett og slett ikke blitt nok mat. Den fremtidige nødvendige koliniseringen av andre planeter kunne vi også bare glemme.
Erhm, jeg vil ikke akkurat si at europeiske bønder generelt er særlig utnyttet da. Det er klart det finnes mye miljøskadelige jordbruk i Europa og, men det er tross alt bedre enn i USA.
Din ide om å boikotte varer som kommer fra fattige land er simpelten genial.
Vi bør kjøpe varer som kommer fra land hvor de sosiale og økonomiske forhold er i orden. Jadda.
Sexy Sadie
20-04-07, 01:18
Da blir det endelig fred og fordragelighet i verden.
Jepp, og utviklinglandene blir holdt utenfor det gode selskap ettersom ingen vil kjøpe fra dem. Dermed er det avhengig av u-hjelp vi gir dem. Omtrent slik som i dag.
Skal vi ha fred og fordragelighet i verden bør man 1) Gi fair pris for produktene man stjeler og 2) Slutte å selge våpen.
WG man betaler nesten ingenting for produkter uansett hvor de kommer fra.
Om du kjøper en skrue, og betaler Kr 2 for denne går det meste opp i kapitalkostnader transport omsetning og andre ting.
Det er vanlig prosedyre å øke prisene på produklter for å få fart i omsetningen. Ingen tror man kjøper kvalitet om man betaler 150.000,- for en ny bil. Derfor klasker de på en del. Og legger mye i markedsføring og omsetningsfortjeneste.
Thin White Duke
21-04-07, 02:31
Hvorfor skal vi ha fred og fordragelighet i verden? Det kan jo ikke være noen vinner uten at det også er en taper. Slik er det bare..
Enda en. :rofl:
Velkommen til nettkafeen.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.